Terénní auta už jsou v oblibě dlouhá léta, ale jejich majitelům jako by se snad ani nelíbilo, že mají off-roady. Tedy líbí se jim patrně jen něco – vysoký posaz, robustní vzhled, prostornost a pocit bezpečí, přitom by ale chtěli jízdní vlastnosti jako u silničních aut a nízké provozní náklady. A tak rok od roku, generace od generace, se klasické „teréňáky“ až skutečně na pár výjimek změnily v něco, co jsme si zvykli nazývat SUV (popřípadě SAV, MAV apod.) a řada z nich se transformuje dále v typ auta, nazývaný crossover. Jsem trošku na vážkách, jestli je Toyota RAV4 ještě SUV nebo už crossover, ale ať už je tím či oním, jisté je, že před třemi lety porazil v našem srovnávacím testu plnokrevné SUV Subaru Forester.
Nyní se ale schyluje k dalšímu bratrovražednému souboji a Subaru to tentokrát zkouší z druhé strany. Tedy opět žádný „klasický“ crossover, ale docela obyčejný hatchback s ambicemi obstát i na nějaké té polňačce, a to díky (výrazně) větší světlosti, balónovějším pneumatikám a „terénnějším“ nárazníkům. RAVka posledně vyhrála díky vyváženějším schopnostem, tedy proto, že je více „silniční“ a Subaru XV, zrozené původně právě pro silnice, tedy cítí svou šanci. Jak dopadne souboj dvou benzinových dvoulitrů s CVT převodovkami?
V tuto chvíli by určitě mělo zaznít, že mezi oběma vozy je v základních výbavách dvoulitru s variátorem cenový rozdíl 70 tisíc korun ve prospěch Subaru (669.000 Kč vs. 739.900 Kč). To je spousta peněz, ale jedná se o vozy s odlišnou koncepcí a těžko lze nějak kvalifikovaně porovnávat přidanou hodnotu SUV oproti hatchbacku. Toyota RAV4 má o něco prostornější kabinu a výrazně větší kufr, takže je třeba říci, že tato částka především dělí případného zájemce o zvýšenou čtyřkolku na ty, kteří potřebují, nebo nepotřebují plnohodnotný rodinný vůz.
Pořizovací náklady | Toyota RAV4 | Subaru XV |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 739.900 Kč/2.0 Multidrive S Active | 669.000 Kč/2.0i XS Lineartronic Comfort |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Bi-xenonové světlomety [Kč] | - | S |
Bi-LED světlomety [Kč] | 79.000 (Trend) | - |
Vyhřívání předních sedadel [Kč] | (Trend) | S |
Bezklíčový vstup [Kč] | (Trend) | (pouze Executive) |
Metalický/perleťový lak [Kč] | 15.000 | 12.000 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 15.260/4130 | 9200/6725 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 11.900/9100 | 6900/6125 |
Přední blatník [Kč] | 6200 | 2800 |
Čelní sklo [Kč] | 9800 | 21.700 (s vyhříváním) |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 1630 + 650 | 2900 + 378 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 850 | 540 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 27.700 | 28.826 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 3/3/12 | 3/3/12 |
Prodloužená záruka | 5 let / 160.000 km (15.500 Kč) | 5 let / 200.000 km (zdarma) |
Pokud prostě zvažujete kompakt s pohonem všech kol a větší světlostí, pak je třeba říci, že XV představuje dobrou nabídku, RAV4 patří spíše k dražším SUV a XV naopak bude pro zájemce o crossover lákavou nabídkou. Výbava obou aut je ve středních výbavách Active u Toyoty a Comfort u Subaru téměř identická, nechybí snad nic, co by zájemce o vůz této kategorie vyžadoval a individualizace je u „japonců“ tradičně problém. U Subaru připlácíte víceméně pouze za metalický a perleťový lak, vyšší verze výbavy Executive pak nabízí navíc snad jen dva reproduktory audiosystému, bezklíčové otevírání a střešní okno, výbava je tedy vyčerpávající.
U Toyoty si lze dopřát některý z výbavových paketů, v našem případě Trend za akčních 79 tisíc korun. To není úplně malá částka, ale vzhledem k tomu, že zahrnuje 18“ kola, elektricky ovládané víko pátých dveří, zatmavená zadní boční okna, Bi-LED světlomety, elektricky stavitelné sedadlo řidiče včetně bederní opěrky s vyhříváním (i pro spolujezdce), kombinaci koženko-mikroplyšového čalounění a bezklíčové otevírání, určitě stojí za zvážení. Snad jen ta kola bych kvůli kvalitě jízdy oželel.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Toyota RAV4 | Subaru XV |
Základní cena | 7 | 9 |
Standardní výbava a příplatky | 7 | 8 |
Servis | 6 | 7 |
Záruky | 7 | 9 |
Průměr | 6,75 | 8,25 |
Úvod, pořizovací náklady 1/4 Design, interiér Vrátit se zpět Pokračovat ve čtení
Zobrazit celý článek