Toyota Yaris 1,0 VVT-i – Prémiový tříválec

Toyota Yaris 1,0 VVT-i – Prémiový tříválec

 
 

Yaris s tříválcem pod kapotou bude mít hodně těžkou úlohu – veřejnost tříválce zrovna nemiluje. Má šanci změnit vnímání těchto motorů u nás?

Vlna downsizingu pokračuje, malé motory se stávají ještě menšími a i slovutné automobilky postupně pohřbívají atmosférické osmiválce, desetiválce a dvanáctiválce. V lepším případě zmenší objem a přidají přeplňování, v tom horším navíc uberou několik válců. Menší tření, méně pohyblivých dílů...jejich snaha je logická. Nad hlavou se totiž nám všem vznáší hrozba globálního oteplování, před kterým nás však evropská legislativa hodlá ochránit.

Nechme stranou (absurdní?) hon za co nejnižšími emisemi CO2 u osobních aut, podívejme se spíše na obyčejného motoristu. Ten si osmiválcové atmosférické AMG stejně nejspíš koupit nehodlal, občana s průměrnou mzdou zajímají motory na druhé straně potravního řetězce.

Zatímco doposud bylo tříválců jako šafránu a běžný uživatel o nich raději ani nepřemýšlel (co by mu řekli kolegové v práci...), postupně se z motorů se třemi písty stane něco naprosto běžného a kamarády bez problémů akceptovatelného. Vždyť je chystají i takoví matadoři jako BMW a tříválec se nejspíše dostane i pod kapotu Mercedesů. Vývoj už je takový. Před několika lety jsme o dvouválcovém autě slýchali jen v divokých diskuzích na motorkářských serverech a dnes? Realita.

Jak šetří tři válce?

obrázek [300 x 267] Už dlouho se mi nestalo, abych měl velké potíže udržet při měření spotřeby dlouhodobě reálnou rychlost 130 km/h. V zimě se samozřejmě může stát, a několikrát se to již stalo, že dlouhodobá jízda touto rychlostí nebyla bezpečná. Zde to má však, jak asi tušíte, důvod zcela prozaický – výkon motoru.

Slabší vůz než Yaris s litrovým tříválcem (51 kW, 93 Nm) jsem testoval jen jednou, na výplod čínské automobilky Dongfeng Motor Corporation v redakci dodnes vzpomínáme s ironickou slzou v oku. Vskutku je pravdou, že držet s Yarisem požadovaných 130 km/h není úplně snadné, avšak při občasném podřazení z pětky na čtyřku si lze udržet velmi slušné tempo na dohled hranici tuzemského limitu.

Při ustálené rychlosti 100 km/h spotřeboval Yaris 4,6 litru benzinu na 100 kilometrů, agregát v tu chvíli točil přibližně 3.200 min-1 na pátý, nejvyšší převodový stupeň. Zrychlení na reálných 130 km/h přineslo nárůst otáček na 4.100 -1 a spotřebu paliva 7,4 litru na 100 kilometrů. O moc vyšší spotřeby není na dálnici snad ani možné dosáhnout, pedál plynu je téměř pořád velmi blízko podlahy. Ve městě počítejte se šesti až sedmi litry. Celková spotřeba během testu se pohybovala na hranici pěti a půl litru.

VVT-i vs. HTP

Nejde otestovat tříválec a nemyslet přitom na známý tříválec nabízený ve své výkonnější (51 kW) variantě v konkurenční Fabii. Ačkoliv to vypadá, že Škoda lehce nefér souboj (má o 200 centimetrů kubických více) díky shodnému výkonu nevyhrává, větší objem jí přesto hraje do karet. Točivý moment totiž vrcholí na hodnotě 112 Nm při 3.000 min-1, Yaris nabídne výše zmíněných 93 Nm při 3.600 min-1. Při srovnatelné pohotovostní hmotnosti tak bude v reálném provozu o něco svižnější Fabia HTP (51 kW), což potvrzují i papírové hodnoty.

obrázek [300 x 207] A můžeme to potvrdit i my, byť pouze nepřímo. Pocitově je tříválcový Yaris zase ve svém projevu klidnější a vyrovnanější než HTP, mimo pásmo nejnižších otáček není po zahřátí snadné tříválec podle zvuku identifikovat. Studený tříválec myslím pozná díky syrovému projevu každý trochu zkušenější motorista, Toyota však potěšila a jistá hrubost a nevycválanost není nikterak velká a s přibývající teplotou téměř vymizí.

Zátah tříválce je v nízkých otáčkách velmi slabý, pro dynamičtější jízdu je nutné jej točit a točit...ideálně minimálně kolem otáček nejvyššího momentu, pod touto hranicí je litrový motor téměř bez zájmu a chuti zrychlovat, zvláště na vyšší převodové stupně. Výborné jízdní vlastnosti, chválené v předešlém testu Toyoty Yaris, zůstávají.

Čtyřválec dražší jen o 10 tisíc?

Při pohledu do ceníku to chvíli vypadá na tiskovou chybu...opravdu stojí čtyřválcová verze se šestistupňovým manuálem silnější o 22 kW jen o 10 tisíc víc? Stojí. Přijde vás totiž, ve stejné výbavě Active, na 299.900,- Kč. Přesně tuto verzi jsme před časem testovali a velmi se nám zalíbila.

obrázek [300 x 185] Argument nižší spotřeby a nižší sazby povinného ručení může fungovat, ovšem jen do chvíle než si srovnáme data – průměrně jsme s tříválcem jezdili ani ne o litr úsporněji, což se při předpokládaném nevysokém nájezdu Yarisu nejeví jako zásadní argument. Povinné ručení? Čtyřválec o objemu 1329 centimetrů kubických sice spadá do vyšší třídy, podle kalkulátorů by však rozdíl neměl přesáhnout tisíc korun ročně. Pro silnější motor hovoří jednoznačně vyšší aktivní bezpečnost vozidla (např. při předjíždění) či šestý převodový stupeň. Námi naměřený rozdíl 600 min-1 při rychlosti 130 km/h rozhodně není zanedbatelný.

Závěr

Musím hodně přemýšlet nad důvodem nákupu Yarisu s litrovým tříválcem v jiné než základní výbavě. Ano, výbava Entry nenabízí rádio, klimatizaci ani například kožený volant, zato obsahuje plnou bezpečnostní výbavu včetně stabilizace nebo sedmi airbagů. A hlavně, třídveřový Yaris začíná těsně pod 230 tisíci, což je za nové, moderní a navíc takto povedené auto zajímavá nabídka...ostatně viděno i optikou zájemce o Fabii HTP. Ale tříválcový Yaris za 330 tisíc? To už musíte být opravdový fanoušek značky.

První cena vozu229.900,- Kč (Entry 1,0 VVT-i, 3dv, 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací229.900,- Kč (Entry 1,0 VVT-i, 3dv, 51 kW)
Základní cena testovaného vozu289.900,- Kč (Active 1,0 VVT-i, 5dv, 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků329.100,- Kč (Active 1,0 VVT-i, 5dv, 51 kW)

Plusy

  • Vejde se do sazby povinného ručení do 1000 cm3
  • Prostorný interiér
  • Odkládací prostory
  • 7 airbagů včetně kolenního
  • ESP v základu
  • Jízdní vlastnosti

Mínusy

  • Vyšší cena
  • Ovládání palubního počítače
  • Malý rozsah nastavení volantu
  • Schod po sklopení sedadel
  • Krátký zadní sedák
  • Výkon v nízkých otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris 1,0 VVT-i

Cena v základní výbavě: 289 900 Kč Cena v testované výbavě: 329 100 Kč

Základní výbava:Protiblokovací systém brzd (ABS), elektronická distribuce brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC) a antiprokluzový systém (TRC), nárazu odolná struktura karoserie MICS kabina maximálně odolná proti deformaci, konstrukce s prvky z vysokopevnostní oceli, konstrukce a prvky absorbující nárazovou energii, SRS přední airbagy (řidič a přední spolujezdec), SRS boční airbagy (řidič a přední spolujezdec), SRS hlavové airbagy, SRS kolenní airbag (řidič), varovný systém nezapnutých bezpečnostních pásů (přední i zadní sedadla), přední bezpečnostní pásy: tříbodové se samonavíjecím blokovacím mechanismem ELR a předpínači, ochrana krční páteře před poraněním (WIL): sedadlo řidiče a předního spolujezdce, zámek s dětskou pojistkou, uchycení dětské sedačky ISOFIX (vnější sedadla v druhé řadě), sklopná konstrukce sloupku volantu a pedálů v případě nárazu, imobilizér, centrální zamykání dveří, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, tlačítko zamykání dveří zevnitř, ovládání audiosystému na volantu, aux-in a USB vstup i pro iPod a MP3 přehrávače, Toyota Touch (6,1˝ dotyková obrazovka, 6 reproduktorů, rádio/CD, plná podpora ovládání pro iPod a MP3 přehrávač prostřednictvím dotykové obrazovky, Bluetooth podpora hands-free i streamování hudby, informace o jízdě a nastavení vozu, ovládání audiosystému a Bluetooth® na volantu), sedadlo řidiče výškově nastavitelné, kapsa na zadní straně předních sedadel (spolujezdec), čalounění Active, zadní sedadla dělená v poměru 60:40 s možností sklopení, elektrický posilovač řízení (EPS), kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, otáčkoměr, manuální klimatizace, chromové prvky v interiéru, měkčené plasty na přístrojové desce a dveřích, obraz ze zpětné parkovací kamery na Toyota Touch, zadní parkovací kamera, sada na opravu pneumatik, střešní spoiler v barvě vozu, přední a zadní ozdobná chromová lišta (s kouřovým efektem), elektricky ovládaná vnější zrcátka

Výbava testovaného vozu:Příplatková barva (+ 11.000,- Kč), paket Design (15“ litá kola, přední mlhovky) (+11.600,- Kč), paket Senso Smart (automatická duální klimatizace, dešťový senzor a senzor šera, samostmívací zpětné zrcátko, keyless Smart Entry and Start) (+16.600,- Kč)

Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris 1,0 VVT-i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.2 / 4.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 286 / 768
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 985 / 445
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3885
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 102
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota Yaris 1,0 VVT-i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Yaris 1,0 VVT-i – Prémiový tříválec







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly? Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním…

 




Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě! Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!

Modernizovaná Toyota Yaris naznačuje konec downsizingu, a…

Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor

Jaké jste tipovali označení hot-hatche Yaris? A jestli si…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře získala herečka Alena Vránová

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře…

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první…

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…