Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Vokswagen Golf R vs. Ford Focus RS – Je RS víc než R?

Michal Fokt
Diskuze (221)
Mimořádně povedený Golf R je v ohrožení – po krku mu jde Focus RS od Fordu a má pěkně nazbrojeno, je totiž o 50 koní a 100 N.m silnější. Bude to jednoznačná záležitost?


Úvod, pořizovací náklady


Golf R byl už v minulé generaci velmi schopné auto, díky jeho hravosti jsem ho měl dokonce raději než GTI a aktuální provedení si to rozhodně nepokazilo. Zaregistroval jsem spoustu srovnávacích testů, v nichž wolfsburský hot-hatch dokázal porazit naprosto vše včetně konkurentů od Audi, BMW a Mercedesu. A nebylo to proto, že jde o génia průměrnosti, ale proto, že je prostě dobrý. Neskončily mu však zlaté časy? Do hry vstupuje Focus RS se záviděníhodným image a velmi schopným pohonem všech kol.

Video se připravuje ...

Ani jedno z aut nectí zrovna ducha původních hot-hatchů, které za pár korun dokázaly ukázat koncovky výfuků mnohem dražším, seriózním sedanům. Za peníze, které je třeba vynaložit k pořízení Golfu R a Focusu RS už koupíte hodně slušné auto o kategorii výš – erko začíná na 936 tisících a eresko je ještě o deset tisíc dražší.

Pořizovací nákladyVolkswagen Golf RFord Focus RS
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavyRRS
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Metalický lak [Kč]14.800-
Metalický lak Nitrous [Kč]-35.900
Adaptivní podvozek [Kč]25.400S
Audiosystém + navigace [Kč]53.90031.200
Panoramatické střešní okno [Kč]24.100-
El. ovládané střešní okno [Kč]-21.500
Vyhřívané čelní sklo [Kč]76006700
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]27.653/13.03120.465/6196
Přední/zadní nárazník [Kč]8820/845510.940/9797
Přední blatník [Kč]50403388
Čelní sklo [Kč]608918.717
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]3430 + 7865174 + 462
Hodinová sazba v servisu [Kč]983660
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]21.94618.000
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/123/3/12
Prodloužená záruka4 roky / 80.000 km - 7100 Kč5 let / 120.000 km - 15.000 Kč

Na druhou stranu je třeba říci, že auta mají téměř vyčerpávající výbavu a přikoupit lze víceméně pouze bezpečnostní asistenty, navigace, audiosystémy, laky karoserie a další drobnosti. U Volkswagenu si můžete vyzobávat více drobností, Ford jede spíše na jednotlivé pakety, takže se výbavy poněkud hůře srovnávají. Co je ovšem poměrně důležité, Golf R má za příplatek 25.400 korun adaptivní podvozek DCC, čímž se nám stává z dvojice tím dražším, požadujeme-li tovární základ bez zbytečností.

Na druhou stranu obě testovaná auta, v nichž jsem měl pocit, že po stránce výbavy je vše více než v naprostém pořádku a opravdu nic nechybí, je Golf R zhruba o 120 tisíc korun dražší. A to není úplně málo ani při základní ceně lehce pod milion.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮVolkswagen Golf RFord Focus RS
Základní cena56
Standardní výbava a příplatky58
Servis77
Záruky67
Průměr5,757,00

Design, interiér


Marná snaha, Evropa design Golfu už desítky let miluje a v nejnovějším vydání vypadá nejen tradičně nekonfliktně, ale také vcelku dravě a tak není divu, že stačí relativně málo k tomu, aby Golf R vypadal hodně dobře. Ještě více se mi asi líbí GTI Clubsport, ale to v tuto chvíli není důležité. Zatímco VW si roky drží styl, Ford už roky zkouší najít cestu, jak se odlišit a současně prodejně vyrovnat.

Musím říci, že aktuální Focus RS není úplně moje oktanové číslo, ale s obřím křídlem, velrybí tlamou a zvláštní modrou na sebe určitě strhne více pozornosti. Vypadá prostě rychleji, dravěji, vyzývavěji, a to pochopitelně láká všechny ty, které irituje politická korektnost golfu. Pokud jde čistě o můj subjektivní názor, je to možná překvapivé, ale víc mě oslovil golf.

ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni  

HODNOCENÍ DESIGNUVolkswagen Golf RFord Focus RS
Vnější vzhled88
Vnitřní vzhled87
Zpracování98
Ergonomie87
Konektivita99
Průměr8,407,80

Co se interiéru týče, ať už se vám líbí jeden či druhý, není vůbec co řešit, tady je vítězem golf. Volant má větší možnost seřízení, stejně jako sedadlo a je tedy větší šance, že najdete optimální pozici. Nehledě na to, že pokud opravdu nesnášíte vysoký posaz Focusu RS, v golfu je to úplně jiná liga. Focus nadchne skořepinami Recaro, které jsou tvrdé a výborně drží tělo, ale volkswagen není nijak dramaticky horší. Logicky chybí opora ramen, ale boční vedení trupu i stehen je velmi dobré a navrch je čalounění velmi komfortní. Pokud nemáte v plánu s autem víkend co víkend brousit asfalt závodních okruhů, jsou asi lepší. A naopak…

Ford má i lepší volant s tlustým věncem, VW neustále opakuje chybu, kdy je nejužší část věnce v místě správného úchopu a ještě má věnec oválný průřez. Na druhou stranu golf kontruje strmějším řízením s asi 1,75 otáčkami mezi dorazy, focus má rovné dvě a subjektivně navíc větší poloměr otáčení, takže je o poznání méně strmý, což ale rozhodně neznamená, že málo...

HODNOCENÍ INTERIÉRUVolkswagen Golf RFord Focus RS
Prostornost87
Přední sedačky79
Zadní sedačky88
Kufr64
Variabilita66
Průměr7,006,80

Motory, jízdní vlastnosti


Motor 2.0 TSI není pro mě ani pro vás ničím neznámým, má ho pod kapotou odhadem tak šest, sedm z deseti prodaných rychlých kompaktních aut na planetě a v Golfu R je odizolovaný tak, jak byste to od německého gétéčka čekali. Zvuk motoru je tlumený, ale vím o něm, a to samé platí o výfuku, který akustiku vkusně dokresluje.

Dá se říci, že motor spolupracuje od 1800 otáček, ale tady bude řeč o sportovním svezení a zábava začíná zhruba ve 3000 otáčkách. Asi tušíte, co následuje – intenzivní, ale plynulý a lineární zátah, jenž ale úsměv na tváři nevykouzlí. A trvá a trvá… až do 4500 otáček. Když už si člověk pomyslí, že to k omezovači v šesti nějak přežije, chytne R druhý dech a do 6500/min předvede velmi sympatickou gradaci výkonu, doprovázenou hezkým zvukem motoru, podpořeným ve sportovním režimu lehkým bručením rezonátoru.

To dva-trojka od fordu už snad ani nemůže být odlišnější. I tady se něco začíná dít kousek pod dvěma tisíci, ovšem plně připraven je velký čtyřválec už ve 2500 otáčkách a na emoce řidiče úročí poměrně rázně. Motor není téměř slyšet, zato výfuk zlověstně hučí, huhlá a vrčí, ale hlavně – nástup dynamiky je pocitově mnohem razantnější, tělo je vmáčknuto do opěradel a dává pocítit svých 480 N.m (s overboostem).

ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni  

V tomto případě ale nic jako výkonovou špičku nečekejte, Focus RS zabírá jako lokomotiva až do 6000/min, rozhodně a nekompromisně, víceméně na jakýkoli rychlostní stupeň. Co se týče vnímání dynamiky, zdá se, že dostojí papírovým parametrům a vymaže Golfa z automobilové mapy světa. Jaké je pak ale mé překvapení, když se mi wolfsburský hatchback začíná ve zpětném zrcátku postupně zvětšovat…

Napíšu to hned na rovinu – Focus RS rozhodně JE rychlejší. Ať už ve sprintu na stovku nebo v pružném zrychlení na čtyřku, pětku a šestku, jenže to nejsou sekundy, jak by se dalo podle papírů očekávat, ale pouhé desetiny! Golf R svým kultivovaným projevem klame, a ačkoli se subjektivně zdá být o poznání pomalejší, není tomu tak. Ať děláte, co děláte, neujedete mu. Ba co víc, jak se dočtete dál, nakonec možná budete mít co dělat.

Dostat na letiště dvojici ostrých aut, to si říká o drag race, něčemu takovému se dá jen těžko odolat. Tak stavíme focuse i golfa na start čtvrtmílového sprintu. Kdo vyhraje? V tomhle případě nejde o trakci, obě auta ji mají dokonalou. Jenže u focusu se tvrdá, nízko zabírající spojka mnohem lépe obsluhuje, fordka vyráží bez zaváhání vpřed a nechává volkswagen daleko za sebou. Že tohle bude hračka, říkáte si? Omyl…

Golf R má také to protivně měkké nastavení pedálů jako téměř každé koncernové auto, sice úměrně tužší, ale stále hodně lehké a se spojkou se pracuje dost blbě, což navíc nezlepšuje fakt, že zabírá hodně vysoko. Těžko se tedy dává do záběru a s Golfem R se to z místa čistě „odpaluje“ dost špatně. Auto má tendence se na rozjezdu „přidusit“ a pak teprve vyráží. Možná to má i něco společného s tím, že se motor nedá na volnoběh vytočit ani na 4000/min. No snad byste nechtěli dělat s hot-hatchem nějaké divočiny…

Jenže jakmile si to elektronika srovná v hlavě, erko rázně vyráží. Chvíli ještě na už plně nafoukaný ford ztrácí, ale pak se najednou začíná dít něco nečekaného – ačkoli v tlaku na pedál nepolevuji, Golf R začíná mezeru zmenšovat! Nejprve pozvolna, ale pak stále rychleji a rychleji. A cíl je ještě daleko… No nebudu vás napínat – nedal to. Ale v cíli už byl rozdíl zhruba necelých dvou délek auta a být sprinty na 500, 600 metrů, golf by nejspíš vyhrál. Těžko říci, kde v sobě vzal tolik energie… a kde ji focus ztratil. Zjevně má Golf R ve skutečností víc než 300 koní a 380 N.m a Focus RS méně než 350 koní a jako by o těch 480 N.m přišel velmi záhy.

A to už vůbec nemluvím o spotřebě. Ne, že byste ji asi při milionové cenovce řešili, ale na dálnici si VW při 130 řekne o 8,8 litru, zatímco Focus o 11,4 l na 100 km, při devadesátce činí rozdíl 1,5 litru. Při ostré sportovní jízdě se pak rozdíly pohybují zhruba mezi dvěma, třemi litry ve prospěch Golfu R. Majitele focusu může těšit jen to, že mu k životu stačí pětadevadesátka…

HODNOCENÍ MOTORUVolkswagen Golf RFord Focus RS
Zrychlení910
Pružnost910
Spotřeba udávaná76
Spotřeba v testu85
Odhlučnění motoru96
Průměr8,407,40

Jízdní vlastnosti

Ford víceméně postavil image nového RS kromě silného motoru především na inteligentním pohonu všech kol. Bude právě tohle tím trumfem, který mu zajistí těsné vítězství?

První věc, která mě na obou autech překvapuje, jak přeskakuji z jednoho do druhého, je, jak lehce a obratně působí …Golf R! Kombinace strmějšího řízení, které sice nemá téměř žádnou zpětnou vazbu, ale je krásně vyvážené, a vypiplaného podvozku zajišťuje při okreskovém ježdění překvapivou hbitost, obratnost, lehkost a velmi malou míru nedotáčivosti. Navíc nelze nic namítnout ani proti naprosto čistému a plynulému zakleknutí.

Naproti tomu focus působi více „humpolácky“ – směr mění méně ochotně, v hyperaktivním řízení je kvůli gumově působícímu posilovači méně citu a nájezdy do zatáčky jsou o poznání nedotáčivější. Tento efekt navíc umocňují použité pneumatiky – na Nokianech Z line moc nefunguje…

Zakleknutí do zatáčky je trošku váhavější a při agresivnějším nájezdu se hrne přes bočnice, což na semislicku neexistovalo. Současně má zadní náprava mnohem méně trakce, což se projevuje jednak tím, že při polevení tlaku na pedál plynu nezřídka přechází do přetáčivosti (což je koneckonců fajn), ale současně posílá elektronika na zadek méně točivého momentu a auto je v okruhových režimech méně přetáčivé.

ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni  

V konečném důsledku je tedy v nájezdu do zatáčky o kus pomalejší než Golf R a trakce na výjezdu je víceméně stejná (stejně dobrá) jako u wolfsburského haldexu.

Ale to není jediný rozdíl. Brutálně tvrdé naladění podvozku Focusu RS ve všech režimech způsobuje neklid auta na nerovném povrchu a nutí řidiče se s autem vyloženě prát, ovšem nikoli tím způsobem, který by působil radost (tedy někomu možná ano), auto střečkuje v jízdním pruhu ze strany na stranu a s volantem neustále něco kroutí.

Golf R naopak ukazuje, jak se má dělat sportovní podvozek. Šasi je poddajné, spoustu nerovností pohltí bez „tatramatkového“ efektu, velmi dobře tlumí rázy a na nerovném povrchu je stabilní a perfektně drží stopu.

Ostatně nejen na okreskách. Na letišti jsem obě auta rozjel na asi 230 km/h a i v tomto tempu byl Golf R stabilnější než Focus RS ve 180 km/h. Od této hranice začal na ranveji „plavat“. A výprask pokračuje i na brzdách. Zatímco volkswagen zastaví (občas i) na třiceti metrech, Focus RS potřeboval v nejlepším případě o sedm víc. Navíc jeho pedál brzdy působí vedle golfu dost gumově, přičemž účinek se dávkuje víceméně stejně dobře…

Dynamické měření na letištiVW Golf RFord Focus RS
Pneumatiky235/35 R 19235/35 R 19
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h)/6. RS (80-120 km/h) [s]4,3/5,6/7,24,2/5,5/7,0
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h3300 min-13100 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48/86/12647/86/126
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]2,7/29,93,0/36,7

Závodní geny sportovní divize Fordu se naplno projeví až při drsném zacházení, tady platí, že čím rychleji s focusem jedu, tím lépe se chová. Na hladkém povrchu závodní trati, v režimu Race nebo dokonce Drift, mohu auto nekompromisně poslat do zatáčky, utrhnout volantem nebo plynem a focus udělá to, co po něm chci. I když malinko jiným způsobem než na pneumatikách, na které byl naladěn (viz výše). Mají však jednu příjemnou vlastnost, trošku se jim povedlo kompenzovat tahání točivého momentu za řízení a omezilo se chytání vyjetých kolejí a dalších nerovností. Naopak tohle ostré zacházejí už je něco, co Golf R nevyhledává. Dříve či později začne nedotáčet, což se zhoršuje s rostoucí teplotou předních pneumatik.

Za sportovní nepovažuji ani jednu z převodovek, inženýři by se měli podívat u Hondy nebo Mazdy, jak se to má dělat. Ale v obecné rovině evropských zvyklostí jsou dráhy poměrně krátké a přesné, o něco lepší dojem mám z kulisy volkswagenu (opravdu, to není vtip, testovaný exemplář vážně měl přímo řazenou převodovku!), v níž se páka pohybuje plynuleji a méně „gumově“ a hlavice je také lépe po ruce.

Ne, že by to byl nějak zásadní parametr, ale pokud je vám v autech protivný hluk od kol, v tomto případě zase boduje FRS, ale možná jen proto, že všechny ostatní ruchy přebije temné bručení a hučení výfuku…

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍVolkswagen Golf RFord Focus RS
Ovladatelnost98
Komfort odpružení93
Odhlučnění podvozku58
Řízení98
Řazení87
Brzdy108
Průměr8,337,00

Závěr


Možná jste to nečekali, já po nedávném samostatném testu Focusu RS a privátním srovnání s jistou nejmenovanou ostrou předokolkou spíše ano. Focus RS prohrál. Jistě, prohrál se ctí, ale jen se potvrzuje to, co tvrdím už od minulé generace, totiž že imageová aura písmenek RS od Fordu je o něco lepší než auta samotná. Ono do jisté míry není divu. Co se evropské scény týče, kompaktní hot-hatch od Opelu nikdy na ostré Golfy nestačil a Ford společně s Renaultem byli jedinou alternativou pro ty, kteří prostě VW nechtějí.

Kamarád, který se mnou jako druhý řidič absolvoval letištní radovánky, vystihl charakter FRS jedním slovem. Je POMPÉZNÍ. Ano, pompézní. Hraje muskulaturou, má silný hlas, značkový ohoz, ale když ho pošlete vyklepat koberec, zjistíte, že má co dělat. K tomu, aby dynamicky nepatrně předstihl Golf R, potřebuje obrovskou porci výkonu a točáku navíc, tvrdost jeho šasi je kontraproduktivní a využije se pouze na okruhu. Největší problém ovšem je, že s výjimkou působivého zátahu a tuhé spojky vlastně nepůsobí moc sportovně. Řízení, řazení, brzdy, to vše působí gumově a posaz je opravdu hodně vysoký. Argument, že jde o hardcore alternativu poměrně civilnímu golfu, tedy úplně neobstojí.

Golf R je prostě nejen vyváženější a použitelný každý den, bla bla, ale ve většině ohledů lepší. Má lepší řízení, řazení, posaz, v zatáčkách je hbitější a obratnější, má točivý motor s pěkným zvukem, silnější brzdy. Jen poněkud lehký chod pedálů a spíše gétéčková sedadla naznačují to, co se ukáže na uzavřené trati, že okruh a tlačení na pilu obecně úplně nemusí.

SHRNUTÍ HODNOCENÍ
MODELVolkswagen Golf RFord Focus RS
POŘIZOVACÍ NÁKLADY5,757,00
DESIGN8,407,80
INTERIÉR7,006,80
MOTOR8,407,40
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,337,00
CELKOVÝ PRŮMĚR7,587,20
CELKEM***1/2***1/2

ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni ford vw golf focus srovnavacitesty sportovni  

Volkswagen Golf R

Nejlevnější verze modelu372.900 Kč (Golf 1.2 TSI Trendline/63 kW)
Základ s testovaným motorem935.900 Kč (Golf R 2.0 TSI/221 kW)
Testovaný vůz bez příplatků935.900 Kč (Golf R 2.0 TSI/221 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.161.801 Kč (Golf R 2.0 TSI/221 kW)

Plusy

  • Komfort jízdy a odhlučnění
  • Posaz a sedadla
  • Síla, charakter a zvuk turbomotoru
  • Přesné řízení a řazení
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Lehký chod pedálů
  • Tenký věnec volantu
  • Nedotáčivost při extrémní jízdě
  • Vyšší cena

Ford Focus RS

Nejlevnější verze modelu346.990 Kč (1.6 Ti-VCT 77 kW, Trend)
Základ s testovaným motorem945.900 Kč (257 kW, RS)
Testovaný vůz bez příplatků945.900 Kč (257 kW, RS)
Testovaný vůz s výbavou1.034.400 Kč (257 kW, RS)

Plusy

  • Schopnosti na okruhu
  • Silný motor
  • Sportovní sedadla
  • Tvar a rozměry volantu
  • Zábavný režim Drift

Minusy

  • Umělý odpor posilovače, gumovější brzdy a řazení
  • Neklid na nerovnostech
  • Spotřeba
  • Vysoký posaz
  • Nadměrný hluk výfuku
  • Extrémně tvrdý podvozek

Foto:David Rajdl

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (221)
Model Ford Focus RS Volkswagen Golf R
Cena základní sestavy 945 900 Kč 935 900 Kč
Cena testované sestavy 1 034 400 Kč 1 161 801 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2261 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 257 / 6000 221 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2000 - 4500 380 / 1800 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 266 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 0 / 0 / 7.7 9.4 / 5.9 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1045 343 / 1233
Objem nádrže (l): 51 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 540 1495 / 485
Rozměr pneu: 235/35 R19 235/35 R19
Ford Focus RS
Volkswagen Golf R
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4390 4276
b) šířka (mm): 1823 1760
c) výška (mm): 1472 1436
d) rozvor (mm): 2647 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1544 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1534 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 975
k) šířka vpředu (mm): 1475 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470 1455
délka sedáku vpředu (mm): 510 515
délka sedáku vzadu (mm): 490 470
výška opěradla vpředu (mm): 640 610
výška opěradla vzadu (mm): 600 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - white label
8. 6. 2016 18:28
Re: VS
HH není vyloženě sportovní auto (viz tvůj text z 13:56), i přesto samozřejmě může vypadat dobře, ovšem ne primárně tak, aby se za ním otáčelo co nejvíce lidí.
Zvuk by měl mít u HH "sportovní" charakter, ale na druhou stranu by neměl přímo "řvát".
Prostě mezi tuningem a tuzingem bývá často velmi tenká hranice.
8. 6. 2016 17:47
Re: VS
Sleeper je sleeper, HOThatch je HOThatch. Ja nehovorim, ze kazdy ma mat moj nazor, ty by si radsej nenapadneho, ticheho sleepera, OK. Ale ja by som sportove rychle auto, za ktorym sa nikto neotoci nechcel. Ked mam rychle auto, tak chcem aby ako rychle auto aj vyzeralo. A znelo tak...
Avatar - white label
8. 6. 2016 17:35
Re: VS
Možná něco hodně špatně pro tebe, NoLimitBoy.
HH, homologovaný pro běžný silniční provoz, by neměl být "pozérské" sportovní auto (pokud nechce být kýčem), ale naopak spíš "sleeper".
8. 6. 2016 13:56
Re: VS
Takto... Ak sa na ulici za rychlym, sportovym autom nikto neotoci, tak je nieco hodne spatne...
Avatar - xjara
6. 6. 2016 18:51
Re: MNĚ PŘIPADÁ
Vazne umele nabuzeny? To si dost protirecite. Takze skutecny zvuk vyfuku je spatne, ale vibrator pod palubovkou je ta spravna cesta? Nemluve o tom nesmyslne umelem "odplivnuti" do vyfuku u golfa v automatu.