Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Cross Up! – Vzhůru do městské džungle

Jan Mička
Diskuze (38)
Nejmenším městským vozem s designem crossoveru je Volkswagen Cross Up!, který však nic horšího než mokrou louku nezdolá.

Vedle klasických SUV jako je TiguanTouareg pořídíte v rámci automobilky Volkswagen celou řadu modelů s přídomkem Cross. Zatímco modernizované Cross Polo ještě na uvedení v Česku čeká, Caddy Cross a Cross Touran se běžně prodává. Testovaný Cross Up!, který se společně se standardní verzí, Seatem Mii a Škodou Citigo vyrábí na Slovensku, to ale na začátku neměl jednoduché...

První kontakt s malým oplastovaným Volkswagenem jsme zažili na podzim 2011 v rámci frankfurtského autosalonu. Uplynulo však ještě dalších osmnáct měsíců, než byla konečně potvrzena sériová výroba vozu. Přijít o takový automobil by byla velká škoda, protože pořádná porce stylu mu rozhodně nechybí. Na druhou stranu je třeba brát v potaz jeho městské určení.

Kterak styl zvítězil nad funkčností

Pravděpodobně nebudeme daleko od pravdy s tvrzením, že je Cross Up! jedním z nejzajímavějších modelů v daném segmentu. Roztomilá karoserie o délce 3.540 milimetrů oproti běžné verzi těží ze sportovního vzezření nárazníků, o patnáct milimetrů větší světlé výšky, ochranného oplastování blatníků a standardně dodávaných litých 16“ kol. Ryze praktickou záležitostí jsou střešní ližiny, které si přímo říkají o zástavbu světelné rampy.

Pravdou však zůstává, že kromě větší světlé výšky a zmíněných střešních ližin jsou veškeré úpravy hlavně stylové. Volkswagen Cross Up! totiž není a nikdy nebude vybaven pohonem všech kol nebo elektronickým závěrem diferenciálu. Spíše než v opravdové džungli tedy exceluje v té městské, přičemž platí jednoduchá úměra: funguje-li automobil, úsměv řidiče je takřka zaručen.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

Z interiéru Cross Upu! se v porovnání s konkurencí dívá na okolní svět pocitově o něco lépe. Jednak proto, že díky vyzývavé karoserii automobil v davu nezapadne, ale také pro červeno-černé sladění přístrojové desky a specifických potahů sedadel (Cross Up! se jimi odlišuje od ostatních verzí). Skvělou zprávou navíc je, že dostanete velmi bohatou základní výbavu, ve které nechybějí kupříkladu klimatizace, přenosná navigace, nebo elektricky nastavitelná vnější zrcátka. Sportovní tříramenný volant by si zasloužil tlustší věnec, menší průměr a především podélné nastavení. Hledání správné pozice by pak bylo jednodušší, protože řidič sedí poměrně vysoko a jeho pravé koleno si moc nerozumí s boční hranou středové konzole.

Pod kapotou jen to nejlepší

Zatímco vedle pořádného balíku základní výbavy máte na výběr ještě z dalších příplatkových prvků, v oblasti pohonných jednotek nastolil Volkswagen jasná pravidla – berete jen to nejlepší. V tomto konkrétním případě se bavíme o litrovém zážehovém tříválci s výkonem 55 kW v 6200 otáčkách za minutu a točivém momentu 95 N.m. Pro srovnání: kolínská trojčata mají stejnou sílu, ale o čtyři kilowatty méně. Někoho také možná zamrzí pouze pětistupňová manuální převodovka (za robotizované ASG si u této verze připlatit nemůžete) a absence pohonu na zemní plyn, ačkoliv v ceníku se tento motor fyzicky nachází (má 50 kW a spotřebuje 2,9 kg na 100 km).

Jistě, pohon na CNG by náklady na palivo srazil hluboko pod korunu na kilometr, ani s klasickým benziňákem to však není žádná hrůza. Ve městě, kde se budete s automobilem pohybovat nejčastěji, se připravte na odběr přibližně šesti litrů, mimo město není problém spadnout pod čtyři a kombinovaný provoz osciluje kolem pěti litrů. Na rozdíl od slabší verze tříválce (v nabídce je i 44 kW, ovšem ne pro Cross Up!) dostala pětistupňová převodovka kratší zpřevodování, takže budete častěji řadit. Vzhledem k přesným a krátkým drahám kulisy to však nepředstavuje problém.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

Nízká spotřeba je jedna věc, projev motoru na volnoběh však celkový dojem kazí. Posádka totiž není ušetřena silnějších vibrací pronikajících do interiéru a ani zvuk není tím, co byste chtěli dennodenně slýchat. Tohle jsme v testu Ayga nezaznamenali. Krátce po rozjetí se však karta obrací – atmosféra je rázem klidnější a nejlepších reakcí na povely pedálu plynu se dočkáte od středního pásma otáček. Motoru nicméně nevadí ani práce v těch vyšších, přičemž na dálnici se při 130 km/h nebezpečně přiblížíte čtyřem tisícům. Je ale dobré mít na paměti, že je Cross Up! primárně určen do města – kvůli hmotnosti 929 kilogramů si totiž při předjížděcích manévrech obřích SUV občas připadáte, že řídíte krabičku od zápalek.

Proto rychle zpátky do města, kde patnáctimilimetrový přídavek světlé výšky oceníte především při parkování. Našince by také mohla v přeplněných ulicích zamrzet absence couvací kamery, notabene, když ji nová generace kolínských trojčat nabízí společně s multimediálním systémem Mirror Link. Díky přehlednosti karoserie, jemně nastavenému posilovači řízení a schopnosti vozu vejít se takřka do každé mezery, se však bez ní v praxi obejdete. To ostatně platí také o třídveřové karoserii, kterou Cross Up! vůbec nenabízí. Čtveřice bočních dveří je při vystupování stejně mnohem praktičtější a navíc získáte větší zavazadelník (třídveřový Up! má v základu 213, pětidveřový 251 litrů).

Závěr

Volkswagen nastavil v případě verze Cross Up! zajímavou cenovou politiku. Jistě, auto je o 52.000 korun dražší než v případě linie high Up! (stojí od 269.900 Kč) a v základu nedostanete třeba vyhřívaná přední sedadla, za styl však bere plný počet bodů. Pokud jste zvyklí na „šedé myšky“, se kterými lehce zapadnete v každodenním provozu, Cross Up! si nekupujte – auto je totiž stále středem pozornosti. Obecně však platí, že ochranné plasty a větší světlá výška nemusejí automaticky znamenat možnost pravidelných výletů mimo zpevněné vozovky. Ačkoliv klasických polních cest se za volantem Cross Upu! obávat nemusíte.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

Styl je jedna věc, ale moderní technologie, které se den ode dne posouvají mílovými kroky kupředu, věc druhá. Na mysli máme srovnání Volkswagenu Up! s novinkami z Kolína, které navíc (kromě Toyoty Aygo) nabízejí také silnější motor (60 kW, byť z objemu 1,2 litru), zmíněný Mirror Link a zadní parkovací kameru. Neobvyklou verzi Cross Up! tedy můžeme brát také jako snahu o zamaskování věku samotného modelu, který je navíc se základní cenou 216.900 Kč s kolíňaty plně srovnatelný.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 216.900 Kč (1.0 MPI/ 44 kW, take Up!)
Základ s testovaným motorem 242.900 Kč (1.0 MPI/ 55 kW, move Up!)
Testovaný vůz s výbavou 320.500 Kč (1.0 MPI/ 55 kW, Cross Up!)

Plusy

  • Hravější design karoserie
  • Živý tříválcový motor
  • Barevné provedení interiéru
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Větší vibrace motoru na volnoběh
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Chybí kombinace motoru s automatem

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (38)
Volkswagen Cross Up!
Cena základní sestavy 242 900 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, úchyty dětských sedaček Isofix, pětidveřová karoserie, litá 16“ kola Cross, střešní ližiny, mlhovky, sportovní nárazník, podvozek se světlou výškou zvýšenou o 15 mm, hliníkové nástupní lišty, kožený tříramenný volant, potahy sedadel Cross, elektricky nastavitelná vnější zrcátka, autorádio RCD 215, přenosná navigace, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním atd. Kč
Cena testované sestavy 320 500 Kč
Výbava testované sestavy Zimní paket - vyhřívaná vnější zrcátka, mlhovky, vyhřívaná přední sedadla (4.800 Kč), červený lak karoserie (+2.800 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Emise CO2: 108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 951
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436
Rozměr pneu: 185/50 R 16
Volkswagen Cross Up!
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3540
b) šířka (mm): 1641
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Bazalt
16. 7. 2014 16:23
Není plast jako plast
Není plast jako plast něco je jen šedá náplast :-)
Uznávám cena je minimálně o 50t víc...
[odkaz]
Avatar - Bazalt
16. 7. 2014 16:20
Re: Plast nad zlato
Dřív byly plasty bez barvy karoserie znakem nejlacinější verze, dnes se tomu říká extra výbava :-) Za to bych si nepřiplatil nikdy protože je to pouťovka. Za 4X4 hodně lidí ano. Fiat to chápe už od první generace Pandy.
15. 7. 2014 08:58
Re: imid-žofka
Mini je kategorie sama pro sebe, tam je malej pokles ceny celkem pochopitelnej, je to proste Mini :-)
Avatar - rokyta.p
15. 7. 2014 00:40
cool
Docela COOL, hlavně ten předek evokujcí pochromovanou traverzu :-! Cena je mimo, ale jako ojeté z němec proč ne.
Avatar - pumpkin
13. 7. 2014 17:56
Napĺňanie potenciálu
Najprv som bol z Up!-u sklamaný, hlavne po mediálne nafúknutých očakávaniach, ale ako už početné koncepty naznačili, je to auto s veľkým potenciálom. Prajem mu čo najviac verzií, možno aj karosárskych. Up!-u pristane asi všetko, cross verzia, nejaké smiešne GTI, ale aj malá dodávka. Jednoducho čím viac (možno na prvý pohľad aj nezmyselných) verzií, tým lepšie. Nech je predsa z čoho vyberať. :-)