Test Auto.cz

Volkswagen Cross Up! – Vzhůru do městské džungle

11.7. 2014
Verdikt
 

Nejmenším městským vozem s designem crossoveru je Volkswagen Cross Up!, který však nic horšího než mokrou louku nezdolá.

Vedle klasických SUV jako je TiguanTouareg pořídíte v rámci automobilky Volkswagen celou řadu modelů s přídomkem Cross. Zatímco modernizované Cross Polo ještě na uvedení v Česku čeká, Caddy Cross a Cross Touran se běžně prodává. Testovaný Cross Up!, který se společně se standardní verzí, Seatem Mii a Škodou Citigo vyrábí na Slovensku, to ale na začátku neměl jednoduché...

První kontakt s malým oplastovaným Volkswagenem jsme zažili na podzim 2011 v rámci frankfurtského autosalonu. Uplynulo však ještě dalších osmnáct měsíců, než byla konečně potvrzena sériová výroba vozu. Přijít o takový automobil by byla velká škoda, protože pořádná porce stylu mu rozhodně nechybí. Na druhou stranu je třeba brát v potaz jeho městské určení.

Kterak styl zvítězil nad funkčností

Pravděpodobně nebudeme daleko od pravdy s tvrzením, že je Cross Up! jedním z nejzajímavějších modelů v daném segmentu. Roztomilá karoserie o délce 3.540 milimetrů oproti běžné verzi těží ze sportovního vzezření nárazníků, o patnáct milimetrů větší světlé výšky, ochranného oplastování blatníků a standardně dodávaných litých 16“ kol. Ryze praktickou záležitostí jsou střešní ližiny, které si přímo říkají o zástavbu světelné rampy.

Pravdou však zůstává, že kromě větší světlé výšky a zmíněných střešních ližin jsou veškeré úpravy hlavně stylové. Volkswagen Cross Up! totiž není a nikdy nebude vybaven pohonem všech kol nebo elektronickým závěrem diferenciálu. Spíše než v opravdové džungli tedy exceluje v té městské, přičemž platí jednoduchá úměra: funguje-li automobil, úsměv řidiče je takřka zaručen.

obrázek [600 x 359]  

Z interiéru Cross Upu! se v porovnání s konkurencí dívá na okolní svět pocitově o něco lépe. Jednak proto, že díky vyzývavé karoserii automobil v davu nezapadne, ale také pro červeno-černé sladění přístrojové desky a specifických potahů sedadel (Cross Up! se jimi odlišuje od ostatních verzí). Skvělou zprávou navíc je, že dostanete velmi bohatou základní výbavu, ve které nechybějí kupříkladu klimatizace, přenosná navigace, nebo elektricky nastavitelná vnější zrcátka. Sportovní tříramenný volant by si zasloužil tlustší věnec, menší průměr a především podélné nastavení. Hledání správné pozice by pak bylo jednodušší, protože řidič sedí poměrně vysoko a jeho pravé koleno si moc nerozumí s boční hranou středové konzole.

Pod kapotou jen to nejlepší

Zatímco vedle pořádného balíku základní výbavy máte na výběr ještě z dalších příplatkových prvků, v oblasti pohonných jednotek nastolil Volkswagen jasná pravidla – berete jen to nejlepší. V tomto konkrétním případě se bavíme o litrovém zážehovém tříválci s výkonem 55 kW v 6200 otáčkách za minutu a točivém momentu 95 N.m. Pro srovnání: kolínská trojčata mají stejnou sílu, ale o čtyři kilowatty méně. Někoho také možná zamrzí pouze pětistupňová manuální převodovka (za robotizované ASG si u této verze připlatit nemůžete) a absence pohonu na zemní plyn, ačkoliv v ceníku se tento motor fyzicky nachází (má 50 kW a spotřebuje 2,9 kg na 100 km).

Volkswagen Up! (55 kW) – Up!Paráda

Jistě, pohon na CNG by náklady na palivo srazil hluboko pod korunu na kilometr, ani s klasickým benziňákem to však není žádná hrůza. Ve městě, kde se budete s automobilem pohybovat nejčastěji, se připravte na odběr přibližně šesti litrů, mimo město není problém spadnout pod čtyři a kombinovaný provoz osciluje kolem pěti litrů. Na rozdíl od slabší verze tříválce (v nabídce je i 44 kW, ovšem ne pro Cross Up!) dostala pětistupňová převodovka kratší zpřevodování, takže budete častěji řadit. Vzhledem k přesným a krátkým drahám kulisy to však nepředstavuje problém.

obrázek [600 x 348]  

Nízká spotřeba je jedna věc, projev motoru na volnoběh však celkový dojem kazí. Posádka totiž není ušetřena silnějších vibrací pronikajících do interiéru a ani zvuk není tím, co byste chtěli dennodenně slýchat. Tohle jsme v testu Ayga nezaznamenali. Krátce po rozjetí se však karta obrací – atmosféra je rázem klidnější a nejlepších reakcí na povely pedálu plynu se dočkáte od středního pásma otáček. Motoru nicméně nevadí ani práce v těch vyšších, přičemž na dálnici se při 130 km/h nebezpečně přiblížíte čtyřem tisícům. Je ale dobré mít na paměti, že je Cross Up! primárně určen do města – kvůli hmotnosti 929 kilogramů si totiž při předjížděcích manévrech obřích SUV občas připadáte, že řídíte krabičku od zápalek.

Proto rychle zpátky do města, kde patnáctimilimetrový přídavek světlé výšky oceníte především při parkování. Našince by také mohla v přeplněných ulicích zamrzet absence couvací kamery, notabene, když ji nová generace kolínských trojčat nabízí společně s multimediálním systémem Mirror Link. Díky přehlednosti karoserie, jemně nastavenému posilovači řízení a schopnosti vozu vejít se takřka do každé mezery, se však bez ní v praxi obejdete. To ostatně platí také o třídveřové karoserii, kterou Cross Up! vůbec nenabízí. Čtveřice bočních dveří je při vystupování stejně mnohem praktičtější a navíc získáte větší zavazadelník (třídveřový Up! má v základu 213, pětidveřový 251 litrů).

Závěr

Volkswagen nastavil v případě verze Cross Up! zajímavou cenovou politiku. Jistě, auto je o 52.000 korun dražší než v případě linie high Up! (stojí od 269.900 Kč) a v základu nedostanete třeba vyhřívaná přední sedadla, za styl však bere plný počet bodů. Pokud jste zvyklí na „šedé myšky“, se kterými lehce zapadnete v každodenním provozu, Cross Up! si nekupujte – auto je totiž stále středem pozornosti. Obecně však platí, že ochranné plasty a větší světlá výška nemusejí automaticky znamenat možnost pravidelných výletů mimo zpevněné vozovky. Ačkoliv klasických polních cest se za volantem Cross Upu! obávat nemusíte.

obrázek [600 x 402]  

Styl je jedna věc, ale moderní technologie, které se den ode dne posouvají mílovými kroky kupředu, věc druhá. Na mysli máme srovnání Volkswagenu Up! s novinkami z Kolína, které navíc (kromě Toyoty Aygo) nabízejí také silnější motor (60 kW, byť z objemu 1,2 litru), zmíněný Mirror Link a zadní parkovací kameru. Neobvyklou verzi Cross Up! tedy můžeme brát také jako snahu o zamaskování věku samotného modelu, který je navíc se základní cenou 216.900 Kč s kolíňaty plně srovnatelný.

Video

Nejlevnější verze modelu216.900 Kč (1.0 MPI/ 44 kW, take Up!)
Základ s testovaným motorem242.900 Kč (1.0 MPI/ 55 kW, move Up!)
Testovaný vůz s výbavou320.500 Kč (1.0 MPI/ 55 kW, Cross Up!)

Plusy

  • Hravější design karoserie
  • Živý tříválcový motor
  • Barevné provedení interiéru
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Větší vibrace motoru na volnoběh
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Chybí kombinace motoru s automatem
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Cross Up!

Cena v základní výbavě: 242 900 Kč Cena v testované výbavě: 320 500 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, úchyty dětských sedaček Isofix, pětidveřová karoserie, litá 16“ kola Cross, střešní ližiny, mlhovky, sportovní nárazník, podvozek se světlou výškou zvýšenou o 15 mm, hliníkové nástupní lišty, kožený tříramenný volant, potahy sedadel Cross, elektricky nastavitelná vnější zrcátka, autorádio RCD 215, přenosná navigace, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním atd.

Výbava testovaného vozu:Zimní paket - vyhřívaná vnější zrcátka, mlhovky, vyhřívaná přední sedadla (4.800 Kč), červený lak karoserie (+2.800 Kč).

Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové

Poslední úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové z…

Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce

Írán bude všemi silami pokračovat ve svém raketovém…

Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel

Služby založené na principech takzvané sdílené ekonomiky…

Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek

Na první sedan elektromobilu Model 3 má už americká…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Cross Up!
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Emise CO2:108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 951
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436
Rozměr pneu:185/50 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3540
b) šířka (mm): 1641
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Cross Up! – Vzhůru do městské džungle







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa) Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu…

Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

 



 
Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Dnes 11:30

Nový model z dílny amerického výrobce elektromobilů zatím nabídne dvě verze, základní a s prodlouženým dojezdem.




Blesk.cz

Známý tanečník zemřel při nehodě: Před smrtí poslal fanouškům děsivý vzkaz

Známý tanečník zemřel při nehodě: Před smrtí poslal…

Tanečník Robert Anker (†27) z kanadské skupiny Diversity zemřel při autonehodě. Tento umělec se dostal do…

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici zápasí se zápalem plic

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici…

Ruší koncerty! Michal Prokop leží se zápalem plic v jedné z pražských nemocnic. „To se tak prostě někdy stane,“…

 

iSport.cz

Že Phelps po olympiádě hulí bongo? Plavání se posunulo, zjistil Šefl

Že Phelps po olympiádě hulí bongo? Plavání se…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Setkání s realitou na mistrovství světa v Budapešti zřejmě motýlkáře Jana Šefla posune…

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník jsou emotivnější

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník…

Přišel na hřiště půlhodinku před koncem zápasu. Očekávaný každým, kdo zápas sledoval. Stav zápasu byl v tu…

 

Reflex.cz

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Policie odložila trestní oznámení, které Andrej Babiš podal ve věci tajně pořízených nahrávek jeho dohod o…

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500 euro. Opravoval si tam kolo

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500…

Příběh, kterému se ani nechce věřit, se odehrál ve čtvrtek v berlínské čtvrti Neukölln. Jeden muž tam měl menší…