TEST Volkswagen Up! (55 kW) – Up!Paráda
Sháníte malé auto do města či na krátké jízdy a nechcete jít za každou cenu cestou co nejnižších nákladů? Volkswagen nabízí svůj minivůz sice o něco dráž než Škoda, má to však svůj dobrý důvod.
Image Volkswagenu je v Česku hlavním argumentem, a proto může být cena příplatkové výbavy méně výhodná. Up! nabízí klimatizaci za pět tisíc, u Citigo ji pořídíte za šestnáct tisíc, ale můžete využít zvýhodněný paket a pořídit ji, spolu s palubním počítačem, také za pět tisíc. V nejvyšším High Up! i škodovácké Eleganci je v ceně.
Za pozornost stojí tempomat a zadní parkovací senzory. U Volkswagenu jsou u prostřední výbavy (pro 55 kW za 216.400,-) k mání za 8.900,-, zatímco Škoda je u 55 kilowattového Ambitionu (204.900,-) nabízí za čtrnáct tisíc. Pětidveřové provedení stojí u obou značek shodně deset tisíc, podobně jako příplatek za 11 kW u mladoboleslavských. Volkswagen si 11 kW cení na 13.500 Kč.
Styl Up!, cena Up!
Může být Up! stylovka? Na příkladu testovaného exempláře vidíme, že ano. Stačí trochu přitlačit na konfigurátor a začnou se dít věci. Z lowcostové myšky se pomalu stává auto, za které se rozhodně nemusíte stydět.
Červeně lakovaný plastový panel dělá s interiérem doslova zázraky: nezakrytá kovová konstrukce dveří najednou nevypadá tak hrozně, ba naopak. Vypadá stylově. Klasická ukázka pořekadla „z nouze ctnost“ v praxi. Nezakryté kovové díly v zavazadlovém prostoru však už tak vesele nevypadají, pěkně sytému červenému laku navzdory. No a o krytu zavazadelníku, který zůstává ve vertikální poloze i po zavření kufru (není spojen šňůrkami) a znesnadňuje tak zapomnětlivým řidičům výhled vzad, už bylo napsáno dost a dost.
Ke klasickým nedotaženostem bratrského minitria koncernu Volkswagen stále patří absence ovládání spolujezdcova okénka na dveřích řidiče nebo jen výklopná zadní okna a to i u pětidveřové verze. Připočetl bych sem i Navigon. Ačkoliv se mi toto relativně levné „sundavací“ řešení velmi líbí, má stále svoje mouchy. Dotykové ikonky na spodní straně obrazovky jsou titěrné, rychlost zobrazení také není srovnatelná s kvalitními vestavěnými navigacemi (zvlášť v takzvaném 3D režimu) a několikrát se mě Navigon pokoušel sám od sebe poslat kamsi do Lucemburska. Proč ne alespoň někam na riviéru?
Někdo by také mohl poznamenat, že trojí podoba displejů (před řidičem hezký jemnější s červenými čísly, na panelu rádia hrubší s bílou grafikou a barevný Navigon s úplně odlišným fontem) není úplně košer. Někomu to vadit bude, jinému ne. Chválíme pohodlná sedadla s dlouhými sedáky.
Tři válce a 55 kW
Tříválec o papírově nevelkém výkonu 55 kW je ideální motorizací pro majitele, který chce Up! používat i mimo město. Nenáročným uživatelům dobře poslouží i základní verze, v dlouhém táhlém kopci nebo při předjížděcím manévru má silnější mutace přeci jen o něco více nadhledu. Respektive alespoň trochu kouká.
Papírové hodnoty maximální rychlosti se však zdají být trochu nadsazené. Námi testovaná verze má udávanou maximální rychlost 171 km/h, GPS však ukázalo nejvíce 164 km/h. To je však údaj spíše pro pobavení, malý Up! bude většinu svého života jezdit úsporně a v klidu. Ptáte se proč? Protože se odvděčí malými náklady.
vw testy minivozy
V reálné stotřicítce sice na otáčkoměru odečtete téměř čtyři tisíce, přičemž spotřeba nemá šanci klesnout pod sedm litrů, ve stovce se ale umí odvděčit moc pěknými 4,5 litry. To však není všechno, klidných devadesát a cit v noze znamená poměrně bezproblémové pokoření hranice čtyř litrů. Kam dál spotřeba spadne, závisí jen a jen na vás, ani 3,5 litru není nereálných. Výborné je, že i po městě není spotřeba pod pět litrů na sto kilometrů žádný velký problém. Můj noční výlet Prahou ze Zličína do Letňan skončil méně než čtyřlitrovou spotřebou, stoupání kolem Bulovky zvedlo udávaný apetit tříválce na 3,8 litru.
Ve vyšších rychlostech je silnější Up!, vinou kratšího stálého převodu, poněkud těžkopádnější. Tak alespoň že zlepšení dynamiky vozu je opravdu znatelné. Eko-závodníci budou jezdit klidně, řadit (v souladu s indikátorem) ještě před dvěma tisíci otáček a chlubit se známým čtyřlitrovou spotřebou. To, že tříválec zní v těchto otáčkách jako velký šicí stroj a kabinou se rozléhají podivné vibrace, od nich však neuslyšíte. Slyšitelné „závodní“ lupnutí při rychlejším puštění spojky, známé ze Citigo, je dle očekávání přítomno i zde.
Jízdní vlastnosti jsou sice v základu stejné jako u slabších verzí, velkým rozdílem je však obutí šestnáctipalcových kol. Up! díky nim získává sportovnější naturel a menší shovívavost k propadlým kanálům. Je také docela dobře možné, že šestnáctipalcová kola stojí za neschopností dosáhnout udávané maximální rychlosti. Pětistupňová převodovka má velice dobře vymezené dráhy a skvěle padnoucí hlavici řadicí páky.
Závěr
Široké auto s královským prostorem pro přední cestující je vhodným a úsporným společníkem pro kratší cesty. Umí navíc i samo zastavit před překážkou, jak je vidět na našem krátkém videu. Oproti Citigo se může pochlubit o něco elegantnějším interiérem, věcí vkusu zůstává odlišná přední maska. A logo. Hlubší rozdíly nemá smysl hledat.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Up! je takový roztomilejší bráška Škody Citigo. Rozhodovat mezi nimi lze jedině podle značky nebo designu. Buď se vám líbí serióznější výraz Škody, jako mně, nebo je vám milejší veselejší tvářička a pak má vaše sympatie Volkswagen. Přehlédnout nelze ani pestrobarevný interiér, který připomíná květinová léta. To racionální Škoda vůbec nenabízí. Jen si nejsem jistý, jestli jsou to dost silné argumenty pro cenovku na úrovni čtyřmetrových aut. |
První cena vozu | 192.900,- Kč (1,0 MPI 44 kW Take up!) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 216.400,- Kč (1,0 MPI 55 kW Move up!) |
Základní cena testovaného vozu | 241.400,- Kč (1,0 MPI 55 kW High up!) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 283.100,- Kč (1,0 MPI 55 kW High up!) |
Plusy
- Odhlučnění motoru za jízdy
- Pružnost motoru, síla ve středních otáčkách
- Přesné řazení
- Široký interiér
Minusy
- Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně
- Omezená funkčnost zavazadlového prostoru (kryt, velikost vstupního otvoru)
- Nelakované části zavazadelníku
- Absence osvětlení v zavazadlovém prostoru