TEST Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion – V revíru Passatu
Tento test bych mohl začít úplně stejně, jako dříve v souvislosti s Volkswagenem Golf Variant 4x4. Češi na německá kombi s velkým zavazadelníkem slyší a značné popularitě se zde těší rovněž pohon všech kol, byť zejména u dražších automobilů než je Golf. Lidé navíc začínají přicházet na chuť i oplastovaným variantám, díky kterým vyčnívají aspoň trochu z davu a vůz jim dává pocit, že mohou kdykoliv bez obav sjet ze silnice. I proto by měla mít tato nová varianta Alltrack úspěch, auto navíc dobře jezdí, prodejů Octavie Scout však u nás nedosáhne. Tečka.
Jenže chyba lávky, takto by to odbýt nešlo. I když je Golf notoricky známým vozem, tento kousek se chová v mnohém jinak a nejde test zaplnit mnohokrát napsanými frázemi. Začít musíme již vzhledem. Obyčejný Golf Variant je v mých očích na dnešní dobu až zvláštně subtilním vozem. Zejména při pohledu zezadu má štíhlou siluetu, žádné svaly ani výrazné prvky, nic podobného. Verze Alltrack tedy v tomto případě přidává opravdu hodně a nejde jenom o pár plastíků. Změní se pohled na vůz jako celek, najednou před vámi stojí sebevědomé, vypracované auto, které i přes použití černých plastů působí dražším dojmem. Chápu lidi, kterým příplatek za podobné „skautské“ verze přijde nesmyslný, ale z hlediska vnějšího vzhledu bych v tomto případě dal přednost Alltracku. Hodně pak dělají i pěkná osmnáctipalcová kola Canyon.
Pro mnohé bude důvod, proč si koupit Alltrack místo běžné čtyřkolky, rovněž ukryt pod kapotou. Automobil totiž dostanete také se silnějším naftovým motorem původem z Golfu GTD, který má 135 kW, 380 N.m a je spojen výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. U Octavie je tato verze dostupná pro každý model s pohonem 4x4, u Golfu však ne.
Jak už to bývá, musí však přijít jedno zásadní „ale“. A ono přijde při pohledu do ceníku, kde tato varianta začíná na částce 854.900 Kč. Za dané peníze získáte vůz, který rozhodně není špatně vybavený a má silný turbodiesel s automatem, jenže co když chcete bohatě nastrojený automobil jako je ten testovací? Verze, ve které jsme jeli my, stojí 1.162.800 Kč, a to je bohužel cena, za kterou můžete mít podobně vybavený Volkswagen Passat Variant, ovšem s výrazně silnějším motorem 2.0 Bi-TDI/176 kW. Levnější byl i třistakoňový Golf R s DSG, který jsme zde testovali před pár měsíci.
Při předávání vozu nám zástupci Volkswagenu říkali, že automobil je plný prvků, které si běžný zákazník nekoupí, a měli pravdu. Hnědá kožená sedadla či adaptivní tempomat v této třídě asi mnoho lidí volit nebude. Přesto je třeba dodat, že vůz rozhodně nebyl v úplně plné výbavě, neměl kupříkladu adaptivní tlumiče, bezklíčový vstup či elektricky ovládané víko zavazadelníku. Nesmíme ale zapomenout, že i Octavia Scout se s tímto motorem umí bez větší námahy přehoupnout přes milionovou hranici, byť v základu je o téměř 110.000 Kč levnější než Alltrack.
Interiér vozu pak byl vůbec nejhezčí, který jsme kdy u Golfů viděli. Hnědá kůže se dostala i do výplní dveří a velmi se nám líbil rovněž titanový dekor palubní desky. Z hlediska prostornosti jde o nadprůměr třídy, kdy se čtyři cestující posadí naprosto pohodlně, byť třeba v Octavii je vzadu o kousek místa před koleny více.
Motor a převodovka – Tlumená síla
Přiznám se, že je to již dávno kdy jsem jel s Golfem GTD, přesto si pamatuji, že dieselová jednotka si skvěle rozuměla se šestistupňovým manuálem, působila nadšeně, pěkně se vytáčela, zvuk byl dokonce náznakem i zajímavý, a přesto se spotřeba držela na rozumné úrovni. Bylo by však naivní myslet si, že se ten samý motor bude stejně projevovat i v kombi s pohonem všech kol a automatem.
Přesto jsme očekávali hutnější zátah, rychlejší reakce a větší nadšení, nakonec se k nám dostal trochu jiný typ motoru. V nízkých otáčkách se téměř nic neděje, jednotka se začne probouzet okolo 1600 ot/min, poté síla postupně narůstá, až se o 1000 otáček výše auto rozjede tak, jak byste od nejsilnějšího motoru v nabídce čekali a rychlost začne razantněji stoupat. Při plném plynu přichází zrychlení ve vlnách - turbo se chvíli roztáčí, pak přijde postupně narůstající zátah, který zase postupně opadá, vůz zařadí a tak to jde odznovu, nečekejte konstantní zrychlování.
Motor s převodovkou se svým naladěním hodí spíše na pohodové cestování s výkonovou rezervou. Navíc dokud se nepodíváte na tachometr, tak vám ani nepřijde, že je tento motor něco extra, třeba slabší 110kW verze působí díky nadšenějšímu projevu živěji, byť v celkových číslech tak rychlá samozřejmě není.
Jednotka však výtečně funguje na delších cestách, kdy se vytrácí i poměrně hlasitý běh slyšitelný v nízkých rychlostech. Najednou dostanete svižného, pohodového společníka pro jízdu napříč Evropou. Městský provoz nesedí ani spotřebě, která se pohybuje okolo devíti litrů, za což může možná i převodovka, která nechává při běžném rozjezdu motor vytáčet i ke 2000 otáček, než začne pouštět spojku. Systém Start/stop doporučujeme vypnout, protože funguje spíše pomaleji.
Na dálnici apetit jednotky klesne pod sedm litrů, na silnicích první třídy počítejte s hodnotami mezi 5,5 a 6,0 litru. To nejsou žádná zázračná čísla, ale ani důvod k výtce.
Šestistupňová převodovka v tomto případě neměla k dispozici řazení páčkami pod volantem, na pohyb voliče v kulise manuální volby však reagovala okamžitě. V běžném automatickém režimu je změna stupňů hladká a rychlá, i v nízkých rychlostech působí automat příjemně. Jediná chvíle, kdy nám převodovka nepřišla nejlepší, je moment, kdy se snaží otáčky držet nízko pro co nejlepší spotřebu (a nebojte se, motor nijak neduní ani neprotestuje), ale zároveň ví o tom, že agregát právě v těchto nízkých otáčkách nezrychluje a i při mírném sešlápnutí plynu se snaží tomuto pásmu vyhnout. Tyto dva úkoly se nepodařilo hladce spojit tak, aby byla volba stupňů natolik inteligentní, jak si pamatujeme třeba z Golfu R.
Možná vám přijde, že jsme k pohonné jednotce docela přísní a nejspíše máte i pravdu, jiné verze Golfu však vždycky vynikaly sladěností pohonné jednotky se zbytkem vozu a snadnou dostupností výkonu. V těchto ohledech není nejsilnější dvoulitr stoprocentní, ale stále se jedná o nadprůměrně dobrý turbodiesel. V průběhu testování se navíc jeho vlastnosti postupně zlepšovaly, i když při převzetí nebyl úplně syrový.
DCC by pomohlo
V dřívějším testu Volkswagenu Golf Variant s pohonem všech kol jsme velmi chválili komfort vozu s adaptivními tlumiči DCC, auto podle nás jezdilo dokonce pohodlněji než větší Passat. Jenže dnes testovaný Alltrack tuto položku výbavy postrádá a rovnou říkáme, že oněch 22.300 Kč je smysluplný příplatek.
Zajímavé je pozorovat změnu naladění v čase. Zatímco Golf čtvrté generace ve verzi Variant s pohonem všech kol je vyloženě vláčně a houpavě jezdící auto, pro které jsou zatáčky nutným zlem, nový Alltrack s o 20 milimetrů zvýšeným podvozkem proti běžnému Golfu je tuhý a obratný. Výhodou je, že v zatáčkách se automobil chová tak, jak byste od zvýšeného kombi rozhodně nečekali – vrhá se do oblouku téměř bezhlavě, má výtečnou přilnavost, cítíte, že se na zatáčení podílí i zadní náprava a celkově vás auto svým chováním snad až baví, čemuž dopomáhá i dobře fungující pohon všech kol se spojkou Haldex páté generace.
Druhou stranou mince je jízda na rozbitých silnicích, zejména na propadlých kanálech a příčných spárách, kde je auto jednoduše tvrdé a dává to posádce pocítit. Je však třeba říci, že pravý pruh dálnice D1 už takové utrpení není, protože tohle je ten typ podvozku, který potřebuje ke správné funkci větší působící síly, tedy čím auto jede rychleji, tím lépe tlumí nerovnosti. Holt jako ideál do města to v tomto případě nevidíme.
Na delších cestách pak potěší jak stabilita auta při vyšších rychlostech, tak nízká hlučnost od podvozku, pneumatik či obtékajícího vzduchu. Z pohledu člověka jezdícího hodně, který zároveň chce vystoupit z davu rozdílným vzhledem svého Golfu, dává Alltrack až překvapivě smysl.
Samozřejmě jsme nezapomněli ani sjet do terénu, brzy však je jasné, že i když automobil zvládne jízdu na nezpevněném povrchu docela dobře, jeho revírem jsou pěkné silnice. Člověk se tak nějak bojí už jen o ta pěkná kola s nízkoprofilovými pneumatikami...
Závěr
Troufáme si říci, že kdybychom k testu dostali levnější verzi Alltracku se 110 kW a manuálem, která by měla v příplatkové výbavě adaptivní tlumiče, rozhodně by vůz dostal čtyřhvězdičkové a možná i lepší hodnocení. V této verzi však není tak přesvědčivý, a navíc stojí peníze, za které byste mohli mít větší, silnější a luxusnější Passat, který navíc koncem letošního září rovněž přijede jako mírně terénní Alltrack.
Podvozek Golfu je v tomto případě sice velmi schopný, ale příliš tvrdý, motor si s převodovkou ne vždy rozumí ideálně, byť samotná skříň je jinak nadprůměrně dobrá. Musíme však pochválit vzhled vozu, který je výrazně zajímavější, než u běžného Golfu Variant, stejně jako honosně působící interiér testovacího exempláře. Jak už to tak bývá, tohle auto bude lákat hlavně ty, kteří se chtějí odlišovat a jsou ochotni si za to zaplatit. Špatné auto rozhodně nedostanou.
Nejlevnější verze modelu | 669.900 Kč (Golf Alltrack 1.6 TDI 4Motion/81 kW) |
Základ s testovaným motorem | 854.900 Kč (Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG/135 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.162.800 Kč (Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG/135 kW) |
Plusy
- Výborná ovladatelnost
- Dobré odhlučnění kabiny
- Kvalita dílenského zpracování
- Rychlá a hladká převodovka
- Zajímavější vnější vzhled
Minusy
- Neochota motoru v nízkých otáčkách
- Tvrdé odpružení
- Vysoká pořizovací cena
Foto: Petr Homolka