Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf R – Walter Röhrl v obleku

Ondřej Chamilla
Diskuze (256)
Kategorie ostrých čtyřkolek se brzy rozroste o dalšího zástupce, Ford Focus RS. Než však přijde, pojďme si připomenout, jak jezdí hlavní konkurent Volkswagen Golf R.

Automobiloví nadšenci truchlí nad skutečností, že auta jsou svazována bezpečnostními a hlavně emisními normami. Mnohým z nich však uniká skutečnost, že pokud chce člověk opravdu ostrý, kompaktní, rychlý a ještě ne galakticky drahý automobil s pohonem všech kol, má nyní větší výběr, než kdykoliv v historii.

Posuďte sami: Audi nabízí nejen opravdu výborné TT, ale také model S3 a skvělou kompaktní S1. Pozadu nejsou ani největší konkurenti - takové BMW má své M135i xDrive s fantastickým šestiválcem a Mercedes-Benz rozčeřil vody s opravdu rychlým modelem A45 AMG, který však je jízdně trochu sterilní. Zapomínat nesmíme ani na tradiční hráče, přičemž Mitsubishi Lancer Evolution se s námi sice již loučí, ale Subaru WRX STI žije dále a daří se mu skvěle!

Brzy navíc přijde dlouho očekávaný Ford Focus RS, který vůbec poprvé rovněž dostal pohon všech kol. A právě předtím než přijde, jsme se rozhodli využít nabídky importéra Volkswagen znovu si vyzkoušet nejsilnější Golf, tedy verzi R s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Stále ještě ve verzi hatchback – kombi Variant přijde později.

Je zajímavé sledovat, jak se názory na vnější vzhled vozu různí. Ukázali jsme Golf R několika automobilovým fanouškům: jednomu se zdál bodykit příliš nenápadný, další přišel s názorem, že varianta GTI je vzhledově pohlednější, jinému přišla přehnaná čtveřice koncovek výfuku, někdo pak adoroval modrou barvu na voze, zatímco dalšímu se zdála být příliš do fialova.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

My v redakci bychom preferovali vzhled jako u konceptu R 400, jenže možná právě kvůli plánovanému vzniku ještě ostřejší a silnější verze Golfu je tohle „erko“ poměrně usedlé. Na druhou stranu, mnohým může přijít vhod, že nebudou na silnici i přes výkon 300 koní tak vyčnívat. Navíc takto Golf sedí k lidem jakéhokoliv věku: během testu jsme potkali dva exempláře a v jednom seděl mladý kluk, zatímco druhý řídil prošedivělý šedesátník.

Uvnitř vozu nečekejte již vůbec žádné designové výstřelky, největším odvazem jsou výrazněji tvarovaná sedadla s alcantarovými bočnicemi, pěkný volant s logem R a lehce změněné přístroje s modrými ručičkami či dekor s imitací karbonu. Stále se jedná o příjemné, kvalitní a přehledné místo k pobytu, byť vzhled je trochu nezajímavý a i se základní navigací budete muset překousnout poměrně nízko uložený displej se zastaralou grafikou. Snadno si však najdete ideální pozici za volantem, takže dost bylo řečí a můžeme vyrazit!

Motor a převodovka – Táhnu rád, táhnu dobře

Pokud ostrým Golfům vždycky něco šlo, byly to schopnosti nejen jezdit rychle, ale být zároveň i obyčejným každodenním autem, pokud chcete. Slovo obyčejný v tomto případě nejde brát jako výtku, ne každý má neustále chuť jezdit sportovně, a právě proto má Golf R dvě tváře. Zapněte režim Eco, zařaďte D a garantuji vám, že pokud nebudete výrazněji šlapat na plyn, tak Golf v tu chvíli působí úplně totožně jako model 1.4 TSI.

Dávejte si na to pozor - když s autem pojedete poprvé, mohli byste být zklamaní, zejména když v daném režimu má motor také méně chuti do života. Na druhou stranu v tu chvíli oceníte cestovní schopnosti vozu, protože zvuk jednotky výrazně utichne a můžete tak v klidu ujet stovky kilometrů v kuse, aniž by vám praskla hlava. A onu větší lenost motoru vyřešíte také snadno, stačí zvolit manuální režim řazení a máte zase celé třísethlavé stádo pod kontrolou.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Turbomotor 2.0 TSI jsme zde chválili mnohokrát, ať již byl pod kapotou Audi TT nebo Seatu Leon Cupra. A ani v Golfu R nezklamal, považujeme jej za jeden z nejlepších přeplňovaných čtyřválců na trhu. Zajímavé ovšem je, jak se s různými výkonovými verzemi jednotky mění jejich charakter. Základní vlastností 2.0 TSI je velmi malá prodleva turbodmychadla a zátah jak lehce nad volnoběhem, tak v červeném poli. Vezměte si však třeba právě Cupru, kde jednotka silně až skokově zatahuje nad 2000 otáček, ale chybí ji nárůst tahu před červeným polem.

V Golfu R naopak síla motoru roste spíše postupně, a ačkoliv můžete velmi svižně jezdit i v nízkých otáčkách, tak opravdu se automobil rozjede až mezi 5000 a 6500 ot/min. Tímto naladěním na mě wolfsburský vůz působí lepším, sportovnějším dojmem. Samotný zátah je pak opravdu mohutný a díky jeho šíři je Golf R ne rychlý, ale velmi rychlý. Občas vzpomínám na verzi R32 s jeho krásně znějícím šestiválcem, ale kromě zvuku a snad i malinko čitelnější odezvě atmosférického motoru nemá jednotka oproti přeplňované novince vůbec žádné trumfy v rukávu, přičemž z hlediska rychlosti snad nejdou vozy ani srovnat.

Když už jsme nakousli onen zvuk, tak ani v tomto není Golf R vlastně vůbec špatný a dává vám na výběr. V režimu Eco slyšíte jen opravdový zvuk motoru, který je, ač tlumený, také poměrně zajímavý. Přepněte na Normal a už se do hry zapojí membrána mezi motorem a kabinou, která tvoří zvuk. Nejvýraznější je pak její činnost v režimu Sport, kdy automobil v nízkých rychlostech bublá trochu jako staré Subaru a trochu jako americké V8, přičemž s otáčkami se zvuk stává podobným tomu, co můžete slyšet u vidlicových šestiválců. Ano, je to do značné míry umělé, ale že by nás to nějak uráželo, to rozhodně ne.

V průběhu testu jsem dostal zajímavou otázku, a to jestli bych doporučil Golf R spíše s manuálem, nebo testovaným DSG. Jednoznačná odpověď na to neexistuje, obojí jsou velmi dobré skříně a zájemci o vůz by se měli svézt a rozhodnout se sami, co jim vyhovuje. S manuálem má zkušený řidič díky spojkovému pedálu o trochu větší kontrolu nad vozem, DSG zase nabízí bleskurychlá přeřazení, zajímavé odfrknutí z výfuku při změně stupňů a dostupnější rychlost i pro méně zkušené řidiče.

Opět se potvrzuje, že šestistupňová dvouspojková převodovka je velmi dobrá. V našem případě řadila hladce, inteligentně a zároveň téměř ideálně reagovala na povely tlačítky pod volantem. Jenom občas se stávalo, že při postupném, ale rychlém podřazování o více stupňů v nižších otáčkách se skříni po druhém zmáčknutí tlačítka nechtělo změnit rychlost hned, ale stalo se tak až o zhruba dvě sekundy později s mírným cuknutím. Při ostré jízdě ale nikdy žádný problém nebyl.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Pochválit musíme odstupňování vyšších převodů, které nejsou zbytečně dlouhé, na druhou stranu dvojka by mohla být kratší pro ostřejší výjezdy z utažených vlásenek. Ještě doplňme, že kulisa manuálního řazení je opět nelogicky s řazením vyšších stupňů pohybem dopředu. Vždyť tohle již umí správně i Peugeot...

Když se opět vrátím k Leonu Cupra, tak u něj jsme chválili malý apetit jednotky. Volkswagen Golf R se v tomto směru chová úplně stejně jako každá jiná ostrá čtyřkolka s přeplňovaným turbomotorem: nízkou spotřebu tedy nečekejte, zejména pokud si chcete občas vychutnat nabízený výkon. Při klidné jízdě mimo město sice můžete jezdit za něco málo pod devět litrů na sto kilometrů, při eko rallye ještě méně, po městě si však Golf R vzal s klidem 11 litrů a na dálnici něco málo přes deset. I s častým zkoušením dynamických schopností vozu jsme měli průměr v testu 11,8 l na 100 kilometrů, vzhledem k reálné dynamice vozu to však není nic hrozného.

Přitlačte na pilu, Golf se odmění

Jak už jsme psali, při běžné jízdě se vůz chová jako normální Golf, a to platí také o podvozku, který v našem případě neměl adaptivní tlumiče. Vůz ale působil podobně tvrdě, jako model 1.4 TSI s příplatkovým sportovním podvozkem, tedy nijak zvlášť. Připravte se však na to, že samotná práce zavěšení není zcela tichá, to ale ke sportovním modelům tak nějak patří, nehledě na to, že automobilům na platformě MQB je mírně dunění a bubnování náprav vlastní.

I zde je Golf doktorem Jekyllem a panem Hydem zároveň: musíte náležitě zvýšit tempo, aby vás „erko“ začalo opravdu bavit, i když to je vlastnost, kterou má většina ostrých čtyřkolek, vzpomeňte si třeba na Mitsubishi Evo, které působí trochu nezáživně dokud nejedete jako maniak. Když se ovšem vydáte na zakroucenou okresku, pak teprve objevíte, co tento stroj umí a také vás náležitě odmění za snahu.

My byli zpočátku mírně zklamáni, brzy se ale našla příčina – velké očekávání. Po nedávném svezení s Audi TT jsme doufali, že Golf R bude působit podobně dobře, úroveň systému pohonu všech kol Haldex páté generace je však ve voze se čtyřmi kruhy ještě o kus vyšší, tam totiž automobil při ostrém rozjezdu jako první protočí zadní kola a podobně i v zatáčkách mnohem více zapojuje zadní nápravu. U Golfu je pořád výrazněji preferována přední náprava, neznamená to však, že by jízda byla festivalem nedotáčivosti. Auto umí na výjezdu ze zatáčky předvést „čtyřkolkový“ kontrolovaný smyk obou náprav, stačí pak horší povrch silnice a objevíte opravdu hravý a zábavný stroj.

My se neostýchali a vzali Golf i na zledovatělé okresky, kde auto předvedlo nejen předvídatelné chování, ale i onu pravou zimní zábavu. Chyběla nám snad jenom jedna věc – klasická ruční brzda. Každý, kdo jezdí pro zábavu na sněhu, vám potvrdí, že zejména u čtyřkolky je to velmi potřebná věc, která hodně pomůže hlavně při nechtěném nedotáčivém smyku. Škoda, třeba Seat Leon či Škoda Octavia ji mají...

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Jinak si Volkswagen Golf R sníh vyloženě užívá, už dávno neplatí, že Haldex je na takovém povrchu výrazně horší než stálá 4x4. Výtečné je, že auto má velmi dobrou přilnavost na přední nápravě a plynem se dá snadno donutit k přetáčivosti. Není to nejkomunikativnější stroj, neposílá vám do konečků prstů detailní informace o svém chování, ale zejména při rychlejším tempu je sladěný jako celek a umí dodat důvěru. To je dosti velký úspěch, když vezmete v úvahu každodenní použitelnost a 300 koní.

Ve výsledku si za volantem připadáte pomalu jako Walter Röhrl na rychlostní zkoušce, avšak máte na sobě oblek a jedete na pracovní jednání, akorát jste to místo hlavního tahu vzali po okresce.

Závěr

Stojí tedy Volkswagen Golf R za to? I přes nemalou pořizovací cenu si myslím, že rozhodně ano. Nabízí totiž unikátní spojení úplně běžného každodenního auta s velmi rychlým sportovním náčiním, a přitom v obou rolích je opravdu dobrý. Troufám si říci, že mnohým lidem, kteří každý den jezdí v Subaru WRX STI, by tohle auto pro daný účel ve výsledku vyhovovalo lépe, jenom nejsou ochotni jezdit nenápadným Volkswagenem.

Na druhou stranu ani nejrychlejší Golf není přímočarým sportovním autem. Nezíská si vás bezprostředností a komunikativností jako třeba Mégane RS, musíte mu přijít na kloub a k tomu potřebujete jediné – rychlost. Až teprve v tempu totiž oceníte, jak zábavným strojem vlastně je. Velkým pomocníkem v objevování zábavy pak je špičkový turbomotor 2.0 TSI i velmi dobře nastavený podvozek. Pokud tedy máte rádi auta, která dokážou měnit svou povahu, pak vězte, že Volkswagen Golf R to zvládá snad nejlépe ze všech.

Nejlevnější verze modelu 367.900 Kč (Golf 1.2 TSI Trendline/63 kW)
Základ s testovaným motorem 915.900 Kč (Golf R 2.0 TSI/221 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.103.300 Kč (Golf R 2.0 TSI DSG/221 kW)

Plusy

  • Každodenní cestovní komfort
  • Síla a charakter turbomotoru
  • Povedená dvouspojková převodovka
  • Zábavnost na jízdním limitu
  • Plně vypínatelná stabilizace

Minusy

  • Nereálná udávaná spotřeba
  • Absence klasické ruční brzdy
  • Dotěrný systém Start/stop i v režimu Sport


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (256)
Volkswagen Golf R
Cena základní sestavy 915 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, systém Start/stop, samočinná klimatizace, litá 18“ kola, tříramenný multifunkční volant, dojezdová rezerva, tempomat a omezovač rychlosti, dešťový senzor, palubní počítač Premium, ambientní osvětlení interiéru, sportovní sedadla Race, bixenonové světlomety s diodami, zadní diodové svítilny a další. Kč
Cena testované sestavy 1 103 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900), zadní parkovací kamera (+5.400,-), volba jízdních režimů (+2.800,-), adaptivní tempomat (+12.800,-), Lane assist + Dynamic light assist (+16.000,-), parkovací čidla (+13.300,-), pětidveřová karoserie (+28.600,-), navigace Discover media (+17.800,-), zimní paket (+16.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1800 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 343 / 1233
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 485
Rozměr pneu: 225/40 R 18
Volkswagen Golf R
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1436
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
21. 2. 2015 22:56
Re: A může začít flejm..
Rozhodně nejsem typ co "stojí věčně na brzdě", naopak "desky" mi i u hh vydrží nadprůměrné množství km. Ovšem pokud si chceš občas zajet na zakroucené okresce (nemluvě o okruhu) opravdu rychle, pak se bez brzd úplně určitě neobejdeš.
Ale pokud jezdíš pouze profesionálně (jako taxikář), je to pochopitelně něco jiného...
Zkus říct někomu, kdo chce jet rychle/na čas, proč brzdí těsně před zatáčkou a zeptej se ho jestli není slepý a neměl by jít na přezkoušení zdravotního stavu k lékaři. Ale počítej s tím, že těm tam pak pošle místo sebe. ;-)
21. 2. 2015 22:44
Patetismus
4x více peněz dávat za "stejné" auto může dát opravdu jen vytříbený fanatik VW s egem o rozměrech kufrového prostoru nové Fabie Combi.
18. 2. 2015 08:51
Re: A může začít flejm..
jj v nový A4 v 2,0 TDI 125 kW a Passatu CC s tím samým motorem, ale nezkoušel jsem ani co to auto umí ani ostřejší jízdu. Majitel auta v obou případech seděl vedle mě ;-\
17. 2. 2015 22:05
Re: A může začít flejm..
Já nevím jak ty, ale já při řízení používám oči i hlavu. Pokud zrychluješ a nevidíš kam jedeš a že přichází zatáčka pak jsi: za a) slepý a měl by jsi jít na přezkoušení zdravotního stavu k lékaři
b) šťastný že ti tam výrobce nacpal všechny elektronické systémy protoože by jsi se jinak díky svým schopnostem zabil
Avatar - Sysoj Psojič
17. 2. 2015 20:30
Re: Proč ty boje STI vs. cokoli
Milda12 je borec, vystihl to :yes:
Včera jsem prodal GT-R. Už jsem ho totiž skoro nepoužíval a jeden kupec mě uháněl už od podzimu :-)
Proč jsem ho prodal? Protože mé druhé auto mě stačí. Taky mě dost baví. Ano, poskok Golf R MTM vytlačil (s nadsázkou) svého kámoše z garáže.
GT-R je úplně nejrychlejší auto v běžném reálném provozu a bylo pecka ho mít, Ale Golf 7 R umí vše běžné skvěle a 360PS skoro stačí >:D
Takhle dobrý Golf je.
Přiznám se, že tu byla myšlenka na Audi RS6, ale nevím, k čemu. Golf umí vše tak dobře, že možná odolám nebo počkám.
A ta nenápadnost, ta je boží.
Nevím, o jakém jiném HH bych tohle napsal...
Pozn.: tohle píši po 4 a půl měsíci a 9tis km, nejedná se o žádné poblouznění.