17.6. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy

 

Chcete být ve svém hatchbacku velmi rychlí a zároveň jezdit za málo? Golf GTD znovu nabízí své služby.

Golf GTD pohání dvoulitrový turbodiesel z nové rodiny EA288 o výkonu 135 kW a s točivým momentem 380 N.m. Oproti předchozímu provedení tak GTD posilnilo o 10 kW a 30 N.m, což s sebou přináší vyšší maximální rychlost 230 km/h (s DSG 228 km/h) a o více jak půl sekundy rychlejší sprint z klidu na 100 km/h. Jak s automatem, tak s manuálem to rychlému dieselovému hatchbacku zabere 7,5 sekundy.

Na silnicích v okolí Mnichova jsme se přesvědčili, že ve Wolfsburgu zvládají své řemeslo skvěle; ostatně kdyby ne, lidé by si 30 milionů Golfů pořídili jen těžko. Nenechte se zmást, Golf GTD není hot-hatch, byť jízdní výkony by jej k tomuto zaškatulkování už opravňovaly. Jde o velmi svižný, sportovně střižený hatchback. Kde však leží ona hranice?

VW Golf GTI a GTD na českém trhu: Dva hot hatche, jedna cena

To je velmi těžké určit, hot-hatch by asi měl rozproudit krev v žilách a nedat vám pokoj ani ve snách, což GTD s největší pravděpodobností nedokáže. Volkswagen to velmi pěkně vystihl v tiskové zprávě, kde GTD označil za „marathon sports car“. Tedy žádný Bolt, žádný Lewis ani Johnson, ale šlachovitý maratonec. Zatímco ostatní budou během víkendové projížďky tankovat, vy v Golfu GTD nebudete muset.

Nebudeme si nic nalhávat, jediný důvod proč nekoupit skvělé GTI ale přiklonit se k GTD (když oba stojí v základní výbavě shodně 613.900 Kč) je opravdu pouze snaha ušetřit na palivu. Turbodiesel, byť je velmi dobrý, nemůže co do výkonů stimulujících nadledvinky přeplňovanému benzinu konkurovat. Dobrá rada pro případné majitele: nekupujte auta jen podle kalkulačky!

 [600×355]

I když musím přiznat, že to v tomto případě hodně láká. Udávaných 4,2 litru na sto je samozřejmě nesmyslná pohádka (podobně jako 6,0 u benzinového GTI), ani reálné hodnoty však rozhodně nevypadají špatně. S kolegou jsme jeli sportovně svižně, dálniční úseky bez limitu využívali do posledního metru,a když byla okreska volná, neuráželi jsme podvozek přílišným používáním brzdového pedálu. Výsledek? Průměrná spotřeba pod sedm litrů nafty na sto kilometrů.

Vyzkoušel jsem obě nabízené převodovky, jak manuální šestistupňovou, tak dvouspojkové DSG se stejným počtem převodů. Manuál má pocitově o něco delší dráhy než GTI, bez přímého porovnání obou aut to však raději berte s rezervou. Pohyb páky s hlavicí v podobě „golfového míčku“ je hladký, přesný, avšak bez mechanické zpětné vazby. Podobně je na tom řízení, které je dobře naposilované, při manévrování však posilovač příjemně „povolí“. GTD je standardně vybaveno progresivním řízením s pouhými 2,1 otáčkami mezi dorazy. Ručkování přichází na pořad dne pouze v zatáčkách do ostrého úhlu, jinak můžete mít obě ruce stále na měkkém, tlustém volantu a být pánem situace. A to i při akceleraci ze zatáčky, torque-steer je minimální. Automatická převodovka DSG je s dieselovými motory (tradičně) sladěna velmi dobře, nezmatkuje, neškube a na pokyny pádélky reaguje velmi rychle.

TEST: VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Motor o sobě sice dává vědět, mezi dieselovými čtyřválci jde (i díky dvěma vyvažovacím hřídelím) ale o solidně kultivovaný a dobře utlumený kousek. Důležité je, že se inženýrům podařilo odstranit nepříjemné nýtování v nízkých otáčkách. I když motor necháte živořit ve velmi nízkých otáčkách, není v interiéru slyšet žádné nepříjemné dunění. Do 1.500 min-1 se nic neděje, pak však nastupuje (příkře, ne však skokově) turbo a Golf začíná zrychlovat. Ve dvou tisících už máte pod plynovým pedálem (který je shodný s tím z automatu, má tedy na konci trochu zbytečně ještě centimetr na „prošlápnutí“ při potřebě kickdownu) dávno všech 380 N.m a zhruba 80 kW, takže se můžete pustit do předjíždění. Motor se sice cítí nejlépe ve středním pásmu otáček, důležité však je, že nevadne ani po překonání hranice čtyř tisíc, tedy otáček maximálního výkonu. Znatelný „ústup ze slávy“ přichází až před pěti tisíci, kde také začíná červené pole.

Zvuk motoru není obtěžující, vysloveně sportovní ale (samozřejmě) také ne. Volkswagen si však připravil zajímavou možnost připepřit zvuk auta: s využitím čelního skla jsou zařízením zvaným „sound symposer“ do interiéru pouštěny zvukové vlny, které projevu dodávají šťávu. Při vyšších rychlostech elektronika generátor zvuku utlumí, takže se otravného hučení na cestě do Bibione bát nemusíte. Balíček se v anglickém ceníku jmenuje „Sport and Sound package“ a zahrnuje dále například červeně lakované brzdové třmeny, tužší podvozek nebo osmnáctipalcová litá kola, za která se připlácí 18.700 Kč. V českém ceníku balíček bohužel není, generátor zvuku je součástí adaptivního podvozku.

 [600×505]

Za adaptivní podvozek se připlácí 24.200 Kč, a protože jej měly všechny testovací vozy, nemohu bohužel porovnávat s klasickou verzí. Jisté však je, že i na velkých (a hezkých) osmnáctipalcových kolech „Nogaro“ nebyl problém s výmoly, které Golf překonával sice sportovně, avšak rozhodně ne prkenně. V zatáčce se auto naklání přirozeně jen tak, aby jej nezaskočila náhlá změna směru. Zadek auta se díky víceprvkové nápravě hezky drží asfaltu a nikam necestuje. Golf GTD naštěstí není řidičsky úplně tupé auto, pořád se s ním dá pěkně pohrát a poslat zadní nápravu kousek napřed. Samozřejmě pomocí přenášení váhy a brzd, ruční brzda je sterilně elektronická.

TEST: VW Golf GTD - Nudný perfekcionista

Golf GTD je dobré auto. Dost dobré auto. Přesto vám nabídnu hned dva důvody, proč jej nekupovat: první a nejvýraznější je ten, že za stejnou cenu zde máte benzinové GTI o výkonu 162 kW (220 k), které je řidičsky nezpochybnitelně lepším autem. Druhý důvod souvisí s dieselem a šetřením: OK, pokud chcete šetřit, zajímá vás nejspíš i základní cena. Na začátku roku 2014 by měl přijít Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m), který nejenže bude o něco levnější, ale nabídne i karoserii kombi.

 [600×837]


Volkswagen Golf GTD
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje

Mezinárodní ratingová agentura Moodys dnes zhoršila…

Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy

Skupině Home Credit v prvním čtvrtletí 2017 stoupl čistý…

Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize

Spekulanti letos proměnili burzu v Řecku ve středomořské…

Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší

Dvaadvacet mrtvých, včetně osmileté holčičky, a 59…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Volkswagen a jeho pět nových konceptů! Volkswagen a jeho pět nových konceptů!

Volkswagen sice nemá v USA ani zdaleka takovou tržní…

VW Golf přijede i jako hybrid. Při jízdě z kopce bude vypínat spalovací motor! VW Golf přijede i jako hybrid. Při jízdě z kopce bude vypínat spalovací motor!

Volkswagen tvrdí, že vypnutí motoru při jízdě…

 



 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v Bondovce: Nebyla to těžká práce, člověk hekal, sténal a podobně

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v…

Jako James Bond porazil všechny filmové bídáky, zákeřná nemoc však byla silnější. Britský herec Roger Moore…

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i tradiční pokrmy

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i…

Máte rádi asijskou kulturu a kuchyně? Navštivte 25. května festival Asie vzdálená a blízká na náměstí Jiřího…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…