reklama


17.6. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy

 

Chcete být ve svém hatchbacku velmi rychlí a zároveň jezdit za málo? Golf GTD znovu nabízí své služby.

Golf GTD pohání dvoulitrový turbodiesel z nové rodiny EA288 o výkonu 135 kW a s točivým momentem 380 N.m. Oproti předchozímu provedení tak GTD posilnilo o 10 kW a 30 N.m, což s sebou přináší vyšší maximální rychlost 230 km/h (s DSG 228 km/h) a o více jak půl sekundy rychlejší sprint z klidu na 100 km/h. Jak s automatem, tak s manuálem to rychlému dieselovému hatchbacku zabere 7,5 sekundy.

Na silnicích v okolí Mnichova jsme se přesvědčili, že ve Wolfsburgu zvládají své řemeslo skvěle; ostatně kdyby ne, lidé by si 30 milionů Golfů pořídili jen těžko. Nenechte se zmást, Golf GTD není hot-hatch, byť jízdní výkony by jej k tomuto zaškatulkování už opravňovaly. Jde o velmi svižný, sportovně střižený hatchback. Kde však leží ona hranice?

VW Golf GTI a GTD na českém trhu: Dva hot hatche, jedna cena

To je velmi těžké určit, hot-hatch by asi měl rozproudit krev v žilách a nedat vám pokoj ani ve snách, což GTD s největší pravděpodobností nedokáže. Volkswagen to velmi pěkně vystihl v tiskové zprávě, kde GTD označil za „marathon sports car“. Tedy žádný Bolt, žádný Lewis ani Johnson, ale šlachovitý maratonec. Zatímco ostatní budou během víkendové projížďky tankovat, vy v Golfu GTD nebudete muset.

Nebudeme si nic nalhávat, jediný důvod proč nekoupit skvělé GTI ale přiklonit se k GTD (když oba stojí v základní výbavě shodně 613.900 Kč) je opravdu pouze snaha ušetřit na palivu. Turbodiesel, byť je velmi dobrý, nemůže co do výkonů stimulujících nadledvinky přeplňovanému benzinu konkurovat. Dobrá rada pro případné majitele: nekupujte auta jen podle kalkulačky!

 [600×355]

I když musím přiznat, že to v tomto případě hodně láká. Udávaných 4,2 litru na sto je samozřejmě nesmyslná pohádka (podobně jako 6,0 u benzinového GTI), ani reálné hodnoty však rozhodně nevypadají špatně. S kolegou jsme jeli sportovně svižně, dálniční úseky bez limitu využívali do posledního metru,a když byla okreska volná, neuráželi jsme podvozek přílišným používáním brzdového pedálu. Výsledek? Průměrná spotřeba pod sedm litrů nafty na sto kilometrů.

Vyzkoušel jsem obě nabízené převodovky, jak manuální šestistupňovou, tak dvouspojkové DSG se stejným počtem převodů. Manuál má pocitově o něco delší dráhy než GTI, bez přímého porovnání obou aut to však raději berte s rezervou. Pohyb páky s hlavicí v podobě „golfového míčku“ je hladký, přesný, avšak bez mechanické zpětné vazby. Podobně je na tom řízení, které je dobře naposilované, při manévrování však posilovač příjemně „povolí“. GTD je standardně vybaveno progresivním řízením s pouhými 2,1 otáčkami mezi dorazy. Ručkování přichází na pořad dne pouze v zatáčkách do ostrého úhlu, jinak můžete mít obě ruce stále na měkkém, tlustém volantu a být pánem situace. A to i při akceleraci ze zatáčky, torque-steer je minimální. Automatická převodovka DSG je s dieselovými motory (tradičně) sladěna velmi dobře, nezmatkuje, neškube a na pokyny pádélky reaguje velmi rychle.

TEST: VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Motor o sobě sice dává vědět, mezi dieselovými čtyřválci jde (i díky dvěma vyvažovacím hřídelím) ale o solidně kultivovaný a dobře utlumený kousek. Důležité je, že se inženýrům podařilo odstranit nepříjemné nýtování v nízkých otáčkách. I když motor necháte živořit ve velmi nízkých otáčkách, není v interiéru slyšet žádné nepříjemné dunění. Do 1.500 min-1 se nic neděje, pak však nastupuje (příkře, ne však skokově) turbo a Golf začíná zrychlovat. Ve dvou tisících už máte pod plynovým pedálem (který je shodný s tím z automatu, má tedy na konci trochu zbytečně ještě centimetr na „prošlápnutí“ při potřebě kickdownu) dávno všech 380 N.m a zhruba 80 kW, takže se můžete pustit do předjíždění. Motor se sice cítí nejlépe ve středním pásmu otáček, důležité však je, že nevadne ani po překonání hranice čtyř tisíc, tedy otáček maximálního výkonu. Znatelný „ústup ze slávy“ přichází až před pěti tisíci, kde také začíná červené pole.

Zvuk motoru není obtěžující, vysloveně sportovní ale (samozřejmě) také ne. Volkswagen si však připravil zajímavou možnost připepřit zvuk auta: s využitím čelního skla jsou zařízením zvaným „sound symposer“ do interiéru pouštěny zvukové vlny, které projevu dodávají šťávu. Při vyšších rychlostech elektronika generátor zvuku utlumí, takže se otravného hučení na cestě do Bibione bát nemusíte. Balíček se v anglickém ceníku jmenuje „Sport and Sound package“ a zahrnuje dále například červeně lakované brzdové třmeny, tužší podvozek nebo osmnáctipalcová litá kola, za která se připlácí 18.700 Kč. V českém ceníku balíček bohužel není, generátor zvuku je součástí adaptivního podvozku.

 [600×505]

Za adaptivní podvozek se připlácí 24.200 Kč, a protože jej měly všechny testovací vozy, nemohu bohužel porovnávat s klasickou verzí. Jisté však je, že i na velkých (a hezkých) osmnáctipalcových kolech „Nogaro“ nebyl problém s výmoly, které Golf překonával sice sportovně, avšak rozhodně ne prkenně. V zatáčce se auto naklání přirozeně jen tak, aby jej nezaskočila náhlá změna směru. Zadek auta se díky víceprvkové nápravě hezky drží asfaltu a nikam necestuje. Golf GTD naštěstí není řidičsky úplně tupé auto, pořád se s ním dá pěkně pohrát a poslat zadní nápravu kousek napřed. Samozřejmě pomocí přenášení váhy a brzd, ruční brzda je sterilně elektronická.

TEST: VW Golf GTD - Nudný perfekcionista

Golf GTD je dobré auto. Dost dobré auto. Přesto vám nabídnu hned dva důvody, proč jej nekupovat: první a nejvýraznější je ten, že za stejnou cenu zde máte benzinové GTI o výkonu 162 kW (220 k), které je řidičsky nezpochybnitelně lepším autem. Druhý důvod souvisí s dieselem a šetřením: OK, pokud chcete šetřit, zajímá vás nejspíš i základní cena. Na začátku roku 2014 by měl přijít Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m), který nejenže bude o něco levnější, ale nabídne i karoserii kombi.

 [600×837]


Volkswagen Golf GTD
 
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem

Vláda dnes neschválila Strategii vlastnické politiky…

Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie

Snížit emise skleníkových plynů v Česku k roku 2050 o 80…

Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr

Ministerstvo zdravotnictví zrušilo tendr na provozovatele…

Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun

Škoda spojená se zásahy proti ptačí chřipce v chovech se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Omlazený Golf R dostane deset koní navíc Omlazený Golf R dostane deset koní navíc

V rámci faceliftu dostane golf řadu vylepšení v oblasti…

Modernizovaný Volkswagen e-Golf dobijete za hodinu. Je silnější a dojede dál Modernizovaný Volkswagen e-Golf dobijete za hodinu. Je silnější a dojede dál

Modernizované provedení sedmé generace Volkswagenu Golf…

 



 
Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Dnes 17:51

Dárcem orgánů pro závodní teslu je Model S ve verzi P100D. Oproti produkční verzi je však ta závodní samozřejmě rychlejší a také mnohem lehčí.




Blesk.cz

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Ta se toho nebojí. Britská sexbomba Katie Price (38) se ráda ukazuje spoře oděná. Její prsa už viděl celý svět.…

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

 

iSport.cz

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1. kolo, říká Plíšková

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1.…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Je zvyklá začínat grandslamy na skromných kurtech pro pár desítek diváků. Dnes v noci (1.00…

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i situaci kolem Koubka

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i…

Na svá záda si naložil obrovskou zodpovědnost. K funkci sportovního ředitele Sparty nově přidal i kompetence…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama