17.6. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy

 

Chcete být ve svém hatchbacku velmi rychlí a zároveň jezdit za málo? Golf GTD znovu nabízí své služby.

Golf GTD pohání dvoulitrový turbodiesel z nové rodiny EA288 o výkonu 135 kW a s točivým momentem 380 N.m. Oproti předchozímu provedení tak GTD posilnilo o 10 kW a 30 N.m, což s sebou přináší vyšší maximální rychlost 230 km/h (s DSG 228 km/h) a o více jak půl sekundy rychlejší sprint z klidu na 100 km/h. Jak s automatem, tak s manuálem to rychlému dieselovému hatchbacku zabere 7,5 sekundy.

Na silnicích v okolí Mnichova jsme se přesvědčili, že ve Wolfsburgu zvládají své řemeslo skvěle; ostatně kdyby ne, lidé by si 30 milionů Golfů pořídili jen těžko. Nenechte se zmást, Golf GTD není hot-hatch, byť jízdní výkony by jej k tomuto zaškatulkování už opravňovaly. Jde o velmi svižný, sportovně střižený hatchback. Kde však leží ona hranice?

VW Golf GTI a GTD na českém trhu: Dva hot hatche, jedna cena

To je velmi těžké určit, hot-hatch by asi měl rozproudit krev v žilách a nedat vám pokoj ani ve snách, což GTD s největší pravděpodobností nedokáže. Volkswagen to velmi pěkně vystihl v tiskové zprávě, kde GTD označil za „marathon sports car“. Tedy žádný Bolt, žádný Lewis ani Johnson, ale šlachovitý maratonec. Zatímco ostatní budou během víkendové projížďky tankovat, vy v Golfu GTD nebudete muset.

Nebudeme si nic nalhávat, jediný důvod proč nekoupit skvělé GTI ale přiklonit se k GTD (když oba stojí v základní výbavě shodně 613.900 Kč) je opravdu pouze snaha ušetřit na palivu. Turbodiesel, byť je velmi dobrý, nemůže co do výkonů stimulujících nadledvinky přeplňovanému benzinu konkurovat. Dobrá rada pro případné majitele: nekupujte auta jen podle kalkulačky!

 [600×355]

I když musím přiznat, že to v tomto případě hodně láká. Udávaných 4,2 litru na sto je samozřejmě nesmyslná pohádka (podobně jako 6,0 u benzinového GTI), ani reálné hodnoty však rozhodně nevypadají špatně. S kolegou jsme jeli sportovně svižně, dálniční úseky bez limitu využívali do posledního metru,a když byla okreska volná, neuráželi jsme podvozek přílišným používáním brzdového pedálu. Výsledek? Průměrná spotřeba pod sedm litrů nafty na sto kilometrů.

Vyzkoušel jsem obě nabízené převodovky, jak manuální šestistupňovou, tak dvouspojkové DSG se stejným počtem převodů. Manuál má pocitově o něco delší dráhy než GTI, bez přímého porovnání obou aut to však raději berte s rezervou. Pohyb páky s hlavicí v podobě „golfového míčku“ je hladký, přesný, avšak bez mechanické zpětné vazby. Podobně je na tom řízení, které je dobře naposilované, při manévrování však posilovač příjemně „povolí“. GTD je standardně vybaveno progresivním řízením s pouhými 2,1 otáčkami mezi dorazy. Ručkování přichází na pořad dne pouze v zatáčkách do ostrého úhlu, jinak můžete mít obě ruce stále na měkkém, tlustém volantu a být pánem situace. A to i při akceleraci ze zatáčky, torque-steer je minimální. Automatická převodovka DSG je s dieselovými motory (tradičně) sladěna velmi dobře, nezmatkuje, neškube a na pokyny pádélky reaguje velmi rychle.

TEST: VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Motor o sobě sice dává vědět, mezi dieselovými čtyřválci jde (i díky dvěma vyvažovacím hřídelím) ale o solidně kultivovaný a dobře utlumený kousek. Důležité je, že se inženýrům podařilo odstranit nepříjemné nýtování v nízkých otáčkách. I když motor necháte živořit ve velmi nízkých otáčkách, není v interiéru slyšet žádné nepříjemné dunění. Do 1.500 min-1 se nic neděje, pak však nastupuje (příkře, ne však skokově) turbo a Golf začíná zrychlovat. Ve dvou tisících už máte pod plynovým pedálem (který je shodný s tím z automatu, má tedy na konci trochu zbytečně ještě centimetr na „prošlápnutí“ při potřebě kickdownu) dávno všech 380 N.m a zhruba 80 kW, takže se můžete pustit do předjíždění. Motor se sice cítí nejlépe ve středním pásmu otáček, důležité však je, že nevadne ani po překonání hranice čtyř tisíc, tedy otáček maximálního výkonu. Znatelný „ústup ze slávy“ přichází až před pěti tisíci, kde také začíná červené pole.

Zvuk motoru není obtěžující, vysloveně sportovní ale (samozřejmě) také ne. Volkswagen si však připravil zajímavou možnost připepřit zvuk auta: s využitím čelního skla jsou zařízením zvaným „sound symposer“ do interiéru pouštěny zvukové vlny, které projevu dodávají šťávu. Při vyšších rychlostech elektronika generátor zvuku utlumí, takže se otravného hučení na cestě do Bibione bát nemusíte. Balíček se v anglickém ceníku jmenuje „Sport and Sound package“ a zahrnuje dále například červeně lakované brzdové třmeny, tužší podvozek nebo osmnáctipalcová litá kola, za která se připlácí 18.700 Kč. V českém ceníku balíček bohužel není, generátor zvuku je součástí adaptivního podvozku.

 [600×505]

Za adaptivní podvozek se připlácí 24.200 Kč, a protože jej měly všechny testovací vozy, nemohu bohužel porovnávat s klasickou verzí. Jisté však je, že i na velkých (a hezkých) osmnáctipalcových kolech „Nogaro“ nebyl problém s výmoly, které Golf překonával sice sportovně, avšak rozhodně ne prkenně. V zatáčce se auto naklání přirozeně jen tak, aby jej nezaskočila náhlá změna směru. Zadek auta se díky víceprvkové nápravě hezky drží asfaltu a nikam necestuje. Golf GTD naštěstí není řidičsky úplně tupé auto, pořád se s ním dá pěkně pohrát a poslat zadní nápravu kousek napřed. Samozřejmě pomocí přenášení váhy a brzd, ruční brzda je sterilně elektronická.

TEST: VW Golf GTD - Nudný perfekcionista

Golf GTD je dobré auto. Dost dobré auto. Přesto vám nabídnu hned dva důvody, proč jej nekupovat: první a nejvýraznější je ten, že za stejnou cenu zde máte benzinové GTI o výkonu 162 kW (220 k), které je řidičsky nezpochybnitelně lepším autem. Druhý důvod souvisí s dieselem a šetřením: OK, pokud chcete šetřit, zajímá vás nejspíš i základní cena. Na začátku roku 2014 by měl přijít Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m), který nejenže bude o něco levnější, ale nabídne i karoserii kombi.

 [600×837]


Volkswagen Golf GTD
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, plánuje expanzi do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, plánuje expanzi do Spojených států

Pokus o nepřátelské převzetí firmu HE3DA nepoložil. Česká…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské: Jde po penězích!

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské:…

Sestra slavné herečky Jany Brejchové (77) Hana (71) se už před lety přestala stýkat se zbytkem své rodiny. Nemá…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další paráda Erbanové. V Erfurtu skončila v závodě na 500 metrů druhá

Další paráda Erbanové. V Erfurtu skončila v závodě…

Rychlobruslařka Karolína Erbanová obsadila na Světovém poháru v Erfurtu druhé místo v závodu na 500 metrů. Den…

 

Reflex.cz

Vyhrají špioni Moskvy novodobou válku tajných služeb? Rusové svlékli donaha Clintonovou i Trumpa

Vyhrají špioni Moskvy novodobou válku tajných…

Svět už téměř rok žije s Donaldem Trumpem jako americkým prezidentem a Donald Trump ještě o něco déle s ruským…

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se měl vzít v kostele, který pobořilo zemětřesení

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se…

Za tento příběh by se nemusel stydět ani žádný scénárista z Hollywoodu. Papež František při svém vnitrostátním…