17.6. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy

 

Chcete být ve svém hatchbacku velmi rychlí a zároveň jezdit za málo? Golf GTD znovu nabízí své služby.

Golf GTD pohání dvoulitrový turbodiesel z nové rodiny EA288 o výkonu 135 kW a s točivým momentem 380 N.m. Oproti předchozímu provedení tak GTD posilnilo o 10 kW a 30 N.m, což s sebou přináší vyšší maximální rychlost 230 km/h (s DSG 228 km/h) a o více jak půl sekundy rychlejší sprint z klidu na 100 km/h. Jak s automatem, tak s manuálem to rychlému dieselovému hatchbacku zabere 7,5 sekundy.

Na silnicích v okolí Mnichova jsme se přesvědčili, že ve Wolfsburgu zvládají své řemeslo skvěle; ostatně kdyby ne, lidé by si 30 milionů Golfů pořídili jen těžko. Nenechte se zmást, Golf GTD není hot-hatch, byť jízdní výkony by jej k tomuto zaškatulkování už opravňovaly. Jde o velmi svižný, sportovně střižený hatchback. Kde však leží ona hranice?

VW Golf GTI a GTD na českém trhu: Dva hot hatche, jedna cena

To je velmi těžké určit, hot-hatch by asi měl rozproudit krev v žilách a nedat vám pokoj ani ve snách, což GTD s největší pravděpodobností nedokáže. Volkswagen to velmi pěkně vystihl v tiskové zprávě, kde GTD označil za „marathon sports car“. Tedy žádný Bolt, žádný Lewis ani Johnson, ale šlachovitý maratonec. Zatímco ostatní budou během víkendové projížďky tankovat, vy v Golfu GTD nebudete muset.

Nebudeme si nic nalhávat, jediný důvod proč nekoupit skvělé GTI ale přiklonit se k GTD (když oba stojí v základní výbavě shodně 613.900 Kč) je opravdu pouze snaha ušetřit na palivu. Turbodiesel, byť je velmi dobrý, nemůže co do výkonů stimulujících nadledvinky přeplňovanému benzinu konkurovat. Dobrá rada pro případné majitele: nekupujte auta jen podle kalkulačky!

 [600×355]

I když musím přiznat, že to v tomto případě hodně láká. Udávaných 4,2 litru na sto je samozřejmě nesmyslná pohádka (podobně jako 6,0 u benzinového GTI), ani reálné hodnoty však rozhodně nevypadají špatně. S kolegou jsme jeli sportovně svižně, dálniční úseky bez limitu využívali do posledního metru,a když byla okreska volná, neuráželi jsme podvozek přílišným používáním brzdového pedálu. Výsledek? Průměrná spotřeba pod sedm litrů nafty na sto kilometrů.

Vyzkoušel jsem obě nabízené převodovky, jak manuální šestistupňovou, tak dvouspojkové DSG se stejným počtem převodů. Manuál má pocitově o něco delší dráhy než GTI, bez přímého porovnání obou aut to však raději berte s rezervou. Pohyb páky s hlavicí v podobě „golfového míčku“ je hladký, přesný, avšak bez mechanické zpětné vazby. Podobně je na tom řízení, které je dobře naposilované, při manévrování však posilovač příjemně „povolí“. GTD je standardně vybaveno progresivním řízením s pouhými 2,1 otáčkami mezi dorazy. Ručkování přichází na pořad dne pouze v zatáčkách do ostrého úhlu, jinak můžete mít obě ruce stále na měkkém, tlustém volantu a být pánem situace. A to i při akceleraci ze zatáčky, torque-steer je minimální. Automatická převodovka DSG je s dieselovými motory (tradičně) sladěna velmi dobře, nezmatkuje, neškube a na pokyny pádélky reaguje velmi rychle.

TEST: VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Motor o sobě sice dává vědět, mezi dieselovými čtyřválci jde (i díky dvěma vyvažovacím hřídelím) ale o solidně kultivovaný a dobře utlumený kousek. Důležité je, že se inženýrům podařilo odstranit nepříjemné nýtování v nízkých otáčkách. I když motor necháte živořit ve velmi nízkých otáčkách, není v interiéru slyšet žádné nepříjemné dunění. Do 1.500 min-1 se nic neděje, pak však nastupuje (příkře, ne však skokově) turbo a Golf začíná zrychlovat. Ve dvou tisících už máte pod plynovým pedálem (který je shodný s tím z automatu, má tedy na konci trochu zbytečně ještě centimetr na „prošlápnutí“ při potřebě kickdownu) dávno všech 380 N.m a zhruba 80 kW, takže se můžete pustit do předjíždění. Motor se sice cítí nejlépe ve středním pásmu otáček, důležité však je, že nevadne ani po překonání hranice čtyř tisíc, tedy otáček maximálního výkonu. Znatelný „ústup ze slávy“ přichází až před pěti tisíci, kde také začíná červené pole.

Zvuk motoru není obtěžující, vysloveně sportovní ale (samozřejmě) také ne. Volkswagen si však připravil zajímavou možnost připepřit zvuk auta: s využitím čelního skla jsou zařízením zvaným „sound symposer“ do interiéru pouštěny zvukové vlny, které projevu dodávají šťávu. Při vyšších rychlostech elektronika generátor zvuku utlumí, takže se otravného hučení na cestě do Bibione bát nemusíte. Balíček se v anglickém ceníku jmenuje „Sport and Sound package“ a zahrnuje dále například červeně lakované brzdové třmeny, tužší podvozek nebo osmnáctipalcová litá kola, za která se připlácí 18.700 Kč. V českém ceníku balíček bohužel není, generátor zvuku je součástí adaptivního podvozku.

 [600×505]

Za adaptivní podvozek se připlácí 24.200 Kč, a protože jej měly všechny testovací vozy, nemohu bohužel porovnávat s klasickou verzí. Jisté však je, že i na velkých (a hezkých) osmnáctipalcových kolech „Nogaro“ nebyl problém s výmoly, které Golf překonával sice sportovně, avšak rozhodně ne prkenně. V zatáčce se auto naklání přirozeně jen tak, aby jej nezaskočila náhlá změna směru. Zadek auta se díky víceprvkové nápravě hezky drží asfaltu a nikam necestuje. Golf GTD naštěstí není řidičsky úplně tupé auto, pořád se s ním dá pěkně pohrát a poslat zadní nápravu kousek napřed. Samozřejmě pomocí přenášení váhy a brzd, ruční brzda je sterilně elektronická.

TEST: VW Golf GTD - Nudný perfekcionista

Golf GTD je dobré auto. Dost dobré auto. Přesto vám nabídnu hned dva důvody, proč jej nekupovat: první a nejvýraznější je ten, že za stejnou cenu zde máte benzinové GTI o výkonu 162 kW (220 k), které je řidičsky nezpochybnitelně lepším autem. Druhý důvod souvisí s dieselem a šetřením: OK, pokud chcete šetřit, zajímá vás nejspíš i základní cena. Na začátku roku 2014 by měl přijít Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m), který nejenže bude o něco levnější, ale nabídne i karoserii kombi.

 [600×837]


Volkswagen Golf GTD
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf GTD: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR! Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR!

Tým úspěšného závodníka Sébastiena Loeba se pozvolna…

VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň porazila Brno

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň…

Fotbalisté Sparty ve 25. kole HET ligy zdolali i díky parádní trefě Nicolae Stanciua Jablonec 2:0. Na třetím…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…