Test Auto.cz

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion – Na co Češi slyší

5.1. 2015
Verdikt
 

Volkswagen Golf s pohonem všech kol má dva zásadní problémy z vlastních řad, a tím jsou v Česku oblíbenější Škoda Octavia a levnější Seat Leon.

Volkswagen Golf Variant s pohonem všech kol a turbodieselem je kombinace takřka tradiční, vždyť byla k dispozici již u vůbec prvního Golfu v kombíku, jež přišel v roce 1993 v rámci třetí generace modelu. U současné řady máte na výběr šestnáctistovku o výkonu 77 kW v prostřední výbavě Comfortline, nebo dvoulitr se 110 kW ve vrcholné výbavě Highline. Jiné naftové motory nemůžete alespoň prozatím s Golfem Variant s pohonem všech kol spojit. My jsme měli k dispozici silnější verzi, která tvoří vrchol nabídky této karosářské varianty.

Pokud chcete nějaké jiné kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, moc na výběr nemáte. Dočkáte se pouze stejné techniky, všechny vozy totiž patří do koncernu Volkswagen a využívají platformu MQB, stejně jako kompaktnější a rychlejší spojku Haldex páté generace – samozřejmě se jedná o typy Škoda Octavia CombiSeat Leon ST. Co se týče základní ceny, tak Golf z této trojice překvapivě není nejdražší, pokud tedy budeme u Octavie brát v úvahu výbavu Elegance, která lépe odpovídá stupni Highline u Golfu a FR u Leonu. V tom případě je Octavia nejdražší a Leon nejlevnější, byť pořadí se může dále lišit po navolení požadované nadstandardní výbavy. V průběhu testu tak nezapomeneme opomenout, v čem se Volkswagen od svých dvou konkurentů odlišuje.

obrázek [600 x 402]  

Napsat o Golfu něco nového je oříšek, v minulých testech již bylo řečeno téměř všechno. Přeskočíme tedy zbytečný popis vnějšího vzhledu a rovnou se posadíme dovnitř. Osobně jsem vždy uznával kvalitu a přehlednost interiéru Golfu, že by mě však ztvárnění palubní desky či výplně dveří nějak okouzlily, to se říci nedá. V tomto ohledu nepovažuji koncernové konkurenty za výrazně horší, možná jen o velmi malý kousek méně kvalitnější co se týče použitých materiálů a jejich dílenského zpracování. I sem se dostal dotykový displej s ne moc pěknou grafikou. Můžete si sice připlatit za větší a mnohem lepší obrazovku s navigací, i tato střední varianta by však podle našeho názoru měla vypadat lépe.

Pochválit je třeba široké možnosti nastavení sedadla a volantu, řidič dokáže sedět takřka ideálně. Čekali bychom však více místa pro cestující vzadu, v tomto ohledu je na tom minimálně Octavia výrazně lépe. Nechápejte to však špatně – s průměrnou postavou se tlačit rozhodně nebudete, jenom zde není místa na rozdávání. A jaké jsou další rozdíly uvnitř? Kupříkladu Golf má elektronickou ruční brzdu, která mnohým lidem včetně nás v redakci nevyhovuje, zatímco Octavia s Leonem se spoléhají na mechanickou klasiku.

Z finančního hlediska doporučujeme případným zájemcům, aby si dvakrát rozmysleli, jestli opravdu potřebují Golf s pohonem všech kol. Nejde objednat s automatem, stojí o 70.000 Kč více než předokolka a podle papírových údajů spotřeba naroste o 0,6 litru na sto kilometrů. Kromě trakce na všech površích však najdeme i další, na první pohled ne zcela zřejmou výhodu čtyřkolky, a tou jsou o 11 % kratší převody. Tím se zpřevodování stává takřka ideálním a jednotlivé stupně na sebe správně navazují, přičemž ani při rychlejší jízdě na dálnici jednotka neběží v přehnaně vysokých otáčkách.

Volkswagen Golf vs. Škoda Octavia vs. Seat Leon
VůzVolkswagen Golf Variant 4MotionŠkoda Octavia combi 4x4Seat Leon ST 4WD
Motor2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]196819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3500-4000110/3500-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min]320/1750-3000320/1750-3000320/1750-3000
Max. rychlost [km/h]214213211
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,98,78,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,84,94,8
Cena [Kč]659.900 (Highline)688.900 (Elegance)629.900 (FR)

Motor a převodovka – V horším světle

S kombinací tohoto motoru a převodovky jsme se setkali již mnohokrát, často i ve verzi s pohonem všech kol. Obecně můžeme říci, že se jedná o dobrou jednotku – silnou, pohotovou, snadno a přesně ovladatelnou, s poměrně širokým spektrem použitelných otáček a přitom docela úspornou. Není dokonalá, ale v rámci kategorie bychom o ní řekli, že patří k nadprůměru. To samé platí o převodovce, která sice postrádá mechanický cit, ale páka se v kulise pohybuje přesně, hladce a řazení je tak velmi snadné a příjemné, jak je u Volkswagenů zvykem.

Jenže tento konkrétní exemplář se projevoval hůře, než například Seat Leon ST 4WD, který jsme testovali nedávno. Těžko říci, jestli šlo o špatně zajetý vůz nebo rozdíl dělala jistě ne úplně totožná řídicí jednotka motoru, ale Golf trpěl výraznější prodlevou turbodmychadla, zátah motoru nebyl natolik důrazný a rovněž spotřeba se pohybovala výše, než jsme čekali.

Koncernové naftové jednotky se čtyřmi válci tradičně nemají tak hladký běh jako třeba japonské diesely a tento dvoulitr není výjimkou. Neznamená to však, že by byly hluk či vibrace motoru vyloženě rušivé. Hlasitěji se agregát ozývá jenom ve městě či za studena, jindy ustupuje jeho zvuk do pozadí.

obrázek [600 x 335]  

Pochválit je třeba velmi dobrou reakci na plyn (pokud si nastavíte motor do režimu Sport), ochotu vytáčet se i slušnou výkonovou rezervu, přičemž pro výraznější zrychlení doporučujeme držet jednotku spíše ve vyšších otáčkách – dočkáte se i mírné gradace zátahu. Díky snadné ovladatelnosti motor neprotestuje jak při snaze o co největší plynulost jízdy, tak při ostřejším tempu.

Při dálničních 130 km/h, kdy jednotka točí 2400 ot/min, se spotřeba pohybuje okolo 6,3 litru na sto kilometrů. V testu stejně naspecifikovaného Seatu Leon jsem psal, že i když se na dálnici nebudete hlídat, pojedete do 6,5 litru, v případě Golfu to však podobným tempem bylo o litr více. Celý test jsme pak zakončili se spotřebou 7,1 l na 100 km, tedy opět zhruba o litr vyšší. Proč? Těžko říci, dokresluje to však již zmíněné horší chování jednotky u tohoto konkrétního exempláře.

Položka za všechny peníze

Volkswagen již tradičně nabízí velmi široké možnosti dovybavení svého vozu a jsou to věci více či méně užitečné. Jedna položka však ovlivňuje soužití s automobilem více, než kterákoliv jiná. Jde o adaptivní tlumiče DCC za 24.900 Kč, které v Octavii mít nemůžete, v Leonu však ano. Tento prvek dokáže udělat jízdu mnohem příjemnější, přičemž má tři možnosti nastavení. Na Comfort je Golf vláčný a houpavě jezdící vůz, který se dá bez okolků označit za pohodlný. Kontrola pohybů karoserie sice není na nejlepší úrovni, ale odměnou je komfort i na rozbitých okreskách.

Druhým krajním nastavením je režim Sport. V jeho případě automobil ztuhne a zmizí houpání i nejistota. Nezmizí však poddajnost, takže ani v tomto režimu se nejedná o vyloženě nepohodlný stroj, na rozbité okresce můžete držet i vyšší tempo a automobil z vás nevytřese duši ani v zatáčkách nezradí. Třetí nastavení se nachází někde uprostřed. Stejně jako u jiných aut na platformě MQB slyšíte při přejezdech nerovností dunění od náprav, byť v tomto případě jen trochu, i tak je ale celkové tlumení v rámci třídy na špičkové úrovni.

obrázek [600 x 277]  

V zatáčkách se Golf i díky proaktivně fungujícímu systému pohonu všech kol chová dlouho neutrálně, a to i na kluzkém povrchu. Haldex páté generace je již opravdu dobře fungujícím systémem, i náročný motorista z něj podle našeho názoru nebude vyloženě zklamán, pokud tedy nejde o off-roadového nadšence, přece jen se jedná o pohon všech kol pro silniční použití. Celkově však nečekejte, že budete mít z řezání zatáček v Golfu nějaké potěšení, je to stroj schopný, avšak ne odměňující a zábavný.

V čem je tento Volkswagen oproti koncernovým konkurentům povedenější? Jedním z mála rozdílů je nepatrně lepší odhlučnění kabiny od zbytku světa. V tomto ohledu je cestování v Golfu nejpříjemnější, dost možná i v rámci celé třídy.

Závěr

Zjistit, proč je Golf stále tak oblíbeným vozem, není těžké, což ostatně potvrdil i náš test. Volkswagen totiž možná nedělá jednotlivé části vozu na špičkové úrovni (v tomto případě s výjimkou tlumení nerovností), avšak Golf je ve všem minimálně průměrný, spíše však nadprůměrný, čímž představuje neskutečně komplexní balíček střižený na míru běžnému uživateli.

Problém nejen pro testovanou verzi představuje konkurence z vlastních řad, která dokáže nabídnout 98 % toho samého, jen za nižší cenu. V tomto případě si však troufáme říci, že nedávno testovaný Leon byl minimálně stejně dobrý a po stránce motoru dokonce lepší, což jsme nečekali. Jisté však je jedno – pokud potřebujete kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, máte na výběr ze tří sobě podobných variant, které ale jsou všechny dobré.

Nejlevnější verze modelu397.900 Kč (Golf Variant 1.2 TSI Trendline/63 kW)
Základ s testovaným motorem560.900Kč (Golf Variant 2.0 TDI Comfortline/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou801.800 Kč (Golf Variant 2.0 TDI 4Motion Highline/110 kW)

Plusy

  • Komfort odpružení, odhlučnění
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Kvalita dílenského zpracování
  • Přesné řazení
  • Optimální zpřevodování

Minusy

  • Výraznější prodleva turbodmychadla
  • Vyšší spotřeba
  • Příplatek proti verzi s předním pohonem

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Volkswagenu Golf na jednom místě


Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion

Cena v základní výbavě: 560 900 Kč Cena v testované výbavě: 801 800 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, multikolizní brzda, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání bočních oken, funkce Start/stop, palubní počítač Medium, tempomat včetně omezovače, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 16” kola Dover, mlhové světlomety, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, multifunkční tříramenný volant a hlavice řadicí páky v kůži, sportovní sedadla - potahy Alcantara/látka s designem Global, paket Světla a výhled - funkce Coming Home a Leaving Home, dešťové čidlo, autorádio Composition Media – barevný 5,8" dotykový displej, osm reproduktorů, USB, bluetooth handsfree, přípojka AUX, střešní nosič atd.

Výbava testovaného vozu:Sedmnáctipalcová litá kola (+17.300,-), adaptivní podvozek DCC (+24.900,-), paket Zrcátka (5.000,-), Blind Spot Senzor + Lane Assist (+7.800,-), zimní paket (16.100,-), sedadla ergoActive (8.100,-), bixenonové světlomety s diodami (33.500,-), Metalický lak (+14.600,-).

Anketu E15 o Fintech počin roku ovládl start-up Twisto Payments Anketu E15 o Fintech počin roku ovládl start-up Twisto Payments

Česko zná Fintech počin roku 2017. V anketě vyhlášené…

Start-up Twisto shání investory, chce přes sto milionů Start-up Twisto shání investory, chce přes sto milionů

Český start-up Twisto Payments rozjel další kolo…

Brexit naboural německo-britskou spolupráci, vývoz na ostrovy ochabl Brexit naboural německo-britskou spolupráci, vývoz na ostrovy ochabl

Odchod Británie z Evropské unie (EU) má negativní dopad…

Rúhání si v Moskvě notoval s Putinem. Jednali o Sýrii a hospodářské spolupráci Rúhání si v Moskvě notoval s Putinem. Jednali o Sýrii a hospodářské spolupráci

Rusko považuje Írán za spolehlivého a stabilního…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.2 / 4.8
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1528 / 557
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion –…

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 5.1.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 







 
Takhle vypadá odkladiště volkswagenů z Dieselgate. Parkoviště duchů...

Tohle je odkladiště volkswagenů z Dieselgate. Parkoviště duchů... (video)

Dnes 12:55

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje na několika místech po celých Spojených státech. Aktuálně na nich stojí tisíce aut.




Blesk.cz

Voříšek moderoval se zraněnou rukou: Manžel mu přerazil prsty!

Voříšek moderoval se zraněnou rukou: Manžel mu…

S prsty oblepenými náplastí Karel Voříšek (53) moderoval pondělní zprávy na Primě. Co se mu stalo? Strkal…

Zákaz legín v letadle rozvášnil kritiky. Kauzu s děvčaty využila konkurence

Zákaz legín v letadle rozvášnil kritiky. Kauzu s…

Je to zpráva, která obletěla svět. Americká letecká společnosti United Airlines na sebe v neděli upozornila,…

 

iSport.cz

Varianty pro Jágra: Las Vegas? Nebo ještě Florida? Když Česko, tak Kladno?

Varianty pro Jágra: Las Vegas? Nebo ještě Florida?…

Co bude po sezoně s Jaromírem Jágrem? Florida, která letos na 99% neobhájí svou loňskou účast v bojích o Stanley…

Jak Saganovi ruply nervy... Závodím s kokotama, nadával a praštil lahví

Jak Saganovi ruply nervy... Závodím s kokotama,…

I mistrovi dobré nálady někdy dojde humor. A když míra trpělivosti přeteče, může z toho být pořádná exploze!…

 

Reflex.cz

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal…

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal…

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…