Test Auto.cz

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion – Na co Češi slyší

5.1. 2015
Verdikt
 

Volkswagen Golf s pohonem všech kol má dva zásadní problémy z vlastních řad, a tím jsou v Česku oblíbenější Škoda Octavia a levnější Seat Leon.

Volkswagen Golf Variant s pohonem všech kol a turbodieselem je kombinace takřka tradiční, vždyť byla k dispozici již u vůbec prvního Golfu v kombíku, jež přišel v roce 1993 v rámci třetí generace modelu. U současné řady máte na výběr šestnáctistovku o výkonu 77 kW v prostřední výbavě Comfortline, nebo dvoulitr se 110 kW ve vrcholné výbavě Highline. Jiné naftové motory nemůžete alespoň prozatím s Golfem Variant s pohonem všech kol spojit. My jsme měli k dispozici silnější verzi, která tvoří vrchol nabídky této karosářské varianty.

Pokud chcete nějaké jiné kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, moc na výběr nemáte. Dočkáte se pouze stejné techniky, všechny vozy totiž patří do koncernu Volkswagen a využívají platformu MQB, stejně jako kompaktnější a rychlejší spojku Haldex páté generace – samozřejmě se jedná o typy Škoda Octavia CombiSeat Leon ST. Co se týče základní ceny, tak Golf z této trojice překvapivě není nejdražší, pokud tedy budeme u Octavie brát v úvahu výbavu Elegance, která lépe odpovídá stupni Highline u Golfu a FR u Leonu. V tom případě je Octavia nejdražší a Leon nejlevnější, byť pořadí se může dále lišit po navolení požadované nadstandardní výbavy. V průběhu testu tak nezapomeneme opomenout, v čem se Volkswagen od svých dvou konkurentů odlišuje.

obrázek [600 x 402]  

Napsat o Golfu něco nového je oříšek, v minulých testech již bylo řečeno téměř všechno. Přeskočíme tedy zbytečný popis vnějšího vzhledu a rovnou se posadíme dovnitř. Osobně jsem vždy uznával kvalitu a přehlednost interiéru Golfu, že by mě však ztvárnění palubní desky či výplně dveří nějak okouzlily, to se říci nedá. V tomto ohledu nepovažuji koncernové konkurenty za výrazně horší, možná jen o velmi malý kousek méně kvalitnější co se týče použitých materiálů a jejich dílenského zpracování. I sem se dostal dotykový displej s ne moc pěknou grafikou. Můžete si sice připlatit za větší a mnohem lepší obrazovku s navigací, i tato střední varianta by však podle našeho názoru měla vypadat lépe.

Pochválit je třeba široké možnosti nastavení sedadla a volantu, řidič dokáže sedět takřka ideálně. Čekali bychom však více místa pro cestující vzadu, v tomto ohledu je na tom minimálně Octavia výrazně lépe. Nechápejte to však špatně – s průměrnou postavou se tlačit rozhodně nebudete, jenom zde není místa na rozdávání. A jaké jsou další rozdíly uvnitř? Kupříkladu Golf má elektronickou ruční brzdu, která mnohým lidem včetně nás v redakci nevyhovuje, zatímco Octavia s Leonem se spoléhají na mechanickou klasiku.

Z finančního hlediska doporučujeme případným zájemcům, aby si dvakrát rozmysleli, jestli opravdu potřebují Golf s pohonem všech kol. Nejde objednat s automatem, stojí o 70.000 Kč více než předokolka a podle papírových údajů spotřeba naroste o 0,6 litru na sto kilometrů. Kromě trakce na všech površích však najdeme i další, na první pohled ne zcela zřejmou výhodu čtyřkolky, a tou jsou o 11 % kratší převody. Tím se zpřevodování stává takřka ideálním a jednotlivé stupně na sebe správně navazují, přičemž ani při rychlejší jízdě na dálnici jednotka neběží v přehnaně vysokých otáčkách.

Volkswagen Golf vs. Škoda Octavia vs. Seat Leon
VůzVolkswagen Golf Variant 4MotionŠkoda Octavia combi 4x4Seat Leon ST 4WD
Motor2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]196819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3500-4000110/3500-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min]320/1750-3000320/1750-3000320/1750-3000
Max. rychlost [km/h]214213211
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,98,78,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,84,94,8
Cena [Kč]659.900 (Highline)688.900 (Elegance)629.900 (FR)

Motor a převodovka – V horším světle

S kombinací tohoto motoru a převodovky jsme se setkali již mnohokrát, často i ve verzi s pohonem všech kol. Obecně můžeme říci, že se jedná o dobrou jednotku – silnou, pohotovou, snadno a přesně ovladatelnou, s poměrně širokým spektrem použitelných otáček a přitom docela úspornou. Není dokonalá, ale v rámci kategorie bychom o ní řekli, že patří k nadprůměru. To samé platí o převodovce, která sice postrádá mechanický cit, ale páka se v kulise pohybuje přesně, hladce a řazení je tak velmi snadné a příjemné, jak je u Volkswagenů zvykem.

Jenže tento konkrétní exemplář se projevoval hůře, než například Seat Leon ST 4WD, který jsme testovali nedávno. Těžko říci, jestli šlo o špatně zajetý vůz nebo rozdíl dělala jistě ne úplně totožná řídicí jednotka motoru, ale Golf trpěl výraznější prodlevou turbodmychadla, zátah motoru nebyl natolik důrazný a rovněž spotřeba se pohybovala výše, než jsme čekali.

Koncernové naftové jednotky se čtyřmi válci tradičně nemají tak hladký běh jako třeba japonské diesely a tento dvoulitr není výjimkou. Neznamená to však, že by byly hluk či vibrace motoru vyloženě rušivé. Hlasitěji se agregát ozývá jenom ve městě či za studena, jindy ustupuje jeho zvuk do pozadí.

obrázek [600 x 335]  

Pochválit je třeba velmi dobrou reakci na plyn (pokud si nastavíte motor do režimu Sport), ochotu vytáčet se i slušnou výkonovou rezervu, přičemž pro výraznější zrychlení doporučujeme držet jednotku spíše ve vyšších otáčkách – dočkáte se i mírné gradace zátahu. Díky snadné ovladatelnosti motor neprotestuje jak při snaze o co největší plynulost jízdy, tak při ostřejším tempu.

Při dálničních 130 km/h, kdy jednotka točí 2400 ot/min, se spotřeba pohybuje okolo 6,3 litru na sto kilometrů. V testu stejně naspecifikovaného Seatu Leon jsem psal, že i když se na dálnici nebudete hlídat, pojedete do 6,5 litru, v případě Golfu to však podobným tempem bylo o litr více. Celý test jsme pak zakončili se spotřebou 7,1 l na 100 km, tedy opět zhruba o litr vyšší. Proč? Těžko říci, dokresluje to však již zmíněné horší chování jednotky u tohoto konkrétního exempláře.

Položka za všechny peníze

Volkswagen již tradičně nabízí velmi široké možnosti dovybavení svého vozu a jsou to věci více či méně užitečné. Jedna položka však ovlivňuje soužití s automobilem více, než kterákoliv jiná. Jde o adaptivní tlumiče DCC za 24.900 Kč, které v Octavii mít nemůžete, v Leonu však ano. Tento prvek dokáže udělat jízdu mnohem příjemnější, přičemž má tři možnosti nastavení. Na Comfort je Golf vláčný a houpavě jezdící vůz, který se dá bez okolků označit za pohodlný. Kontrola pohybů karoserie sice není na nejlepší úrovni, ale odměnou je komfort i na rozbitých okreskách.

Druhým krajním nastavením je režim Sport. V jeho případě automobil ztuhne a zmizí houpání i nejistota. Nezmizí však poddajnost, takže ani v tomto režimu se nejedná o vyloženě nepohodlný stroj, na rozbité okresce můžete držet i vyšší tempo a automobil z vás nevytřese duši ani v zatáčkách nezradí. Třetí nastavení se nachází někde uprostřed. Stejně jako u jiných aut na platformě MQB slyšíte při přejezdech nerovností dunění od náprav, byť v tomto případě jen trochu, i tak je ale celkové tlumení v rámci třídy na špičkové úrovni.

obrázek [600 x 277]  

V zatáčkách se Golf i díky proaktivně fungujícímu systému pohonu všech kol chová dlouho neutrálně, a to i na kluzkém povrchu. Haldex páté generace je již opravdu dobře fungujícím systémem, i náročný motorista z něj podle našeho názoru nebude vyloženě zklamán, pokud tedy nejde o off-roadového nadšence, přece jen se jedná o pohon všech kol pro silniční použití. Celkově však nečekejte, že budete mít z řezání zatáček v Golfu nějaké potěšení, je to stroj schopný, avšak ne odměňující a zábavný.

V čem je tento Volkswagen oproti koncernovým konkurentům povedenější? Jedním z mála rozdílů je nepatrně lepší odhlučnění kabiny od zbytku světa. V tomto ohledu je cestování v Golfu nejpříjemnější, dost možná i v rámci celé třídy.

Závěr

Zjistit, proč je Golf stále tak oblíbeným vozem, není těžké, což ostatně potvrdil i náš test. Volkswagen totiž možná nedělá jednotlivé části vozu na špičkové úrovni (v tomto případě s výjimkou tlumení nerovností), avšak Golf je ve všem minimálně průměrný, spíše však nadprůměrný, čímž představuje neskutečně komplexní balíček střižený na míru běžnému uživateli.

Problém nejen pro testovanou verzi představuje konkurence z vlastních řad, která dokáže nabídnout 98 % toho samého, jen za nižší cenu. V tomto případě si však troufáme říci, že nedávno testovaný Leon byl minimálně stejně dobrý a po stránce motoru dokonce lepší, což jsme nečekali. Jisté však je jedno – pokud potřebujete kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, máte na výběr ze tří sobě podobných variant, které ale jsou všechny dobré.

Nejlevnější verze modelu397.900 Kč (Golf Variant 1.2 TSI Trendline/63 kW)
Základ s testovaným motorem560.900Kč (Golf Variant 2.0 TDI Comfortline/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou801.800 Kč (Golf Variant 2.0 TDI 4Motion Highline/110 kW)

Plusy

  • Komfort odpružení, odhlučnění
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Kvalita dílenského zpracování
  • Přesné řazení
  • Optimální zpřevodování

Minusy

  • Výraznější prodleva turbodmychadla
  • Vyšší spotřeba
  • Příplatek proti verzi s předním pohonem

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Volkswagenu Golf na jednom místě


Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion

Cena v základní výbavě: 560 900 Kč Cena v testované výbavě: 801 800 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, multikolizní brzda, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání bočních oken, funkce Start/stop, palubní počítač Medium, tempomat včetně omezovače, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 16” kola Dover, mlhové světlomety, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, multifunkční tříramenný volant a hlavice řadicí páky v kůži, sportovní sedadla - potahy Alcantara/látka s designem Global, paket Světla a výhled - funkce Coming Home a Leaving Home, dešťové čidlo, autorádio Composition Media – barevný 5,8" dotykový displej, osm reproduktorů, USB, bluetooth handsfree, přípojka AUX, střešní nosič atd.

Výbava testovaného vozu:Sedmnáctipalcová litá kola (+17.300,-), adaptivní podvozek DCC (+24.900,-), paket Zrcátka (5.000,-), Blind Spot Senzor + Lane Assist (+7.800,-), zimní paket (16.100,-), sedadla ergoActive (8.100,-), bixenonové světlomety s diodami (33.500,-), Metalický lak (+14.600,-).

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.2 / 4.8
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1528 / 557
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion –…

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 5.1.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Volkswagen a jeho pět nových konceptů! Volkswagen a jeho pět nových konceptů!

Volkswagen sice nemá v USA ani zdaleka takovou tržní…

VW Golf přijede i jako hybrid. Při jízdě z kopce bude vypínat spalovací motor! VW Golf přijede i jako hybrid. Při jízdě z kopce bude vypínat spalovací motor!

Volkswagen tvrdí, že vypnutí motoru při jízdě…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…