TEST Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion – Na co Češi slyší
Volkswagen Golf Variant s pohonem všech kol a turbodieselem je kombinace takřka tradiční, vždyť byla k dispozici již u vůbec prvního Golfu v kombíku, jež přišel v roce 1993 v rámci třetí generace modelu. U současné řady máte na výběr šestnáctistovku o výkonu 77 kW v prostřední výbavě Comfortline, nebo dvoulitr se 110 kW ve vrcholné výbavě Highline. Jiné naftové motory nemůžete alespoň prozatím s Golfem Variant s pohonem všech kol spojit. My jsme měli k dispozici silnější verzi, která tvoří vrchol nabídky této karosářské varianty.
Pokud chcete nějaké jiné kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, moc na výběr nemáte. Dočkáte se pouze stejné techniky, všechny vozy totiž patří do koncernu Volkswagen a využívají platformu MQB, stejně jako kompaktnější a rychlejší spojku Haldex páté generace – samozřejmě se jedná o typy Škoda Octavia Combi a Seat Leon ST. Co se týče základní ceny, tak Golf z této trojice překvapivě není nejdražší, pokud tedy budeme u Octavie brát v úvahu výbavu Elegance, která lépe odpovídá stupni Highline u Golfu a FR u Leonu. V tom případě je Octavia nejdražší a Leon nejlevnější, byť pořadí se může dále lišit po navolení požadované nadstandardní výbavy. V průběhu testu tak nezapomeneme opomenout, v čem se Volkswagen od svých dvou konkurentů odlišuje.
Napsat o Golfu něco nového je oříšek, v minulých testech již bylo řečeno téměř všechno. Přeskočíme tedy zbytečný popis vnějšího vzhledu a rovnou se posadíme dovnitř. Osobně jsem vždy uznával kvalitu a přehlednost interiéru Golfu, že by mě však ztvárnění palubní desky či výplně dveří nějak okouzlily, to se říci nedá. V tomto ohledu nepovažuji koncernové konkurenty za výrazně horší, možná jen o velmi malý kousek méně kvalitnější co se týče použitých materiálů a jejich dílenského zpracování. I sem se dostal dotykový displej s ne moc pěknou grafikou. Můžete si sice připlatit za větší a mnohem lepší obrazovku s navigací, i tato střední varianta by však podle našeho názoru měla vypadat lépe.
Pochválit je třeba široké možnosti nastavení sedadla a volantu, řidič dokáže sedět takřka ideálně. Čekali bychom však více místa pro cestující vzadu, v tomto ohledu je na tom minimálně Octavia výrazně lépe. Nechápejte to však špatně – s průměrnou postavou se tlačit rozhodně nebudete, jenom zde není místa na rozdávání. A jaké jsou další rozdíly uvnitř? Kupříkladu Golf má elektronickou ruční brzdu, která mnohým lidem včetně nás v redakci nevyhovuje, zatímco Octavia s Leonem se spoléhají na mechanickou klasiku.
Z finančního hlediska doporučujeme případným zájemcům, aby si dvakrát rozmysleli, jestli opravdu potřebují Golf s pohonem všech kol. Nejde objednat s automatem, stojí o 70.000 Kč více než předokolka a podle papírových údajů spotřeba naroste o 0,6 litru na sto kilometrů. Kromě trakce na všech površích však najdeme i další, na první pohled ne zcela zřejmou výhodu čtyřkolky, a tou jsou o 11 % kratší převody. Tím se zpřevodování stává takřka ideálním a jednotlivé stupně na sebe správně navazují, přičemž ani při rychlejší jízdě na dálnici jednotka neběží v přehnaně vysokých otáčkách.
Volkswagen Golf vs. Škoda Octavia vs. Seat Leon | |||
Vůz | Volkswagen Golf Variant 4Motion | Škoda Octavia combi 4x4 | Seat Leon ST 4WD |
Motor | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/3500-4000 | 110/3500-4000 | 110/3500-4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min] | 320/1750-3000 | 320/1750-3000 | 320/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 214 | 213 | 211 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 8,7 | 8,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,8 | 4,9 | 4,8 |
Cena [Kč] | 659.900 (Highline) | 688.900 (Elegance) | 629.900 (FR) |
Motor a převodovka – V horším světle
S kombinací tohoto motoru a převodovky jsme se setkali již mnohokrát, často i ve verzi s pohonem všech kol. Obecně můžeme říci, že se jedná o dobrou jednotku – silnou, pohotovou, snadno a přesně ovladatelnou, s poměrně širokým spektrem použitelných otáček a přitom docela úspornou. Není dokonalá, ale v rámci kategorie bychom o ní řekli, že patří k nadprůměru. To samé platí o převodovce, která sice postrádá mechanický cit, ale páka se v kulise pohybuje přesně, hladce a řazení je tak velmi snadné a příjemné, jak je u Volkswagenů zvykem.
Jenže tento konkrétní exemplář se projevoval hůře, než například Seat Leon ST 4WD, který jsme testovali nedávno. Těžko říci, jestli šlo o špatně zajetý vůz nebo rozdíl dělala jistě ne úplně totožná řídicí jednotka motoru, ale Golf trpěl výraznější prodlevou turbodmychadla, zátah motoru nebyl natolik důrazný a rovněž spotřeba se pohybovala výše, než jsme čekali.
Koncernové naftové jednotky se čtyřmi válci tradičně nemají tak hladký běh jako třeba japonské diesely a tento dvoulitr není výjimkou. Neznamená to však, že by byly hluk či vibrace motoru vyloženě rušivé. Hlasitěji se agregát ozývá jenom ve městě či za studena, jindy ustupuje jeho zvuk do pozadí.
Pochválit je třeba velmi dobrou reakci na plyn (pokud si nastavíte motor do režimu Sport), ochotu vytáčet se i slušnou výkonovou rezervu, přičemž pro výraznější zrychlení doporučujeme držet jednotku spíše ve vyšších otáčkách – dočkáte se i mírné gradace zátahu. Díky snadné ovladatelnosti motor neprotestuje jak při snaze o co největší plynulost jízdy, tak při ostřejším tempu.
Při dálničních 130 km/h, kdy jednotka točí 2400 ot/min, se spotřeba pohybuje okolo 6,3 litru na sto kilometrů. V testu stejně naspecifikovaného Seatu Leon jsem psal, že i když se na dálnici nebudete hlídat, pojedete do 6,5 litru, v případě Golfu to však podobným tempem bylo o litr více. Celý test jsme pak zakončili se spotřebou 7,1 l na 100 km, tedy opět zhruba o litr vyšší. Proč? Těžko říci, dokresluje to však již zmíněné horší chování jednotky u tohoto konkrétního exempláře.
Položka za všechny peníze
Volkswagen již tradičně nabízí velmi široké možnosti dovybavení svého vozu a jsou to věci více či méně užitečné. Jedna položka však ovlivňuje soužití s automobilem více, než kterákoliv jiná. Jde o adaptivní tlumiče DCC za 24.900 Kč, které v Octavii mít nemůžete, v Leonu však ano. Tento prvek dokáže udělat jízdu mnohem příjemnější, přičemž má tři možnosti nastavení. Na Comfort je Golf vláčný a houpavě jezdící vůz, který se dá bez okolků označit za pohodlný. Kontrola pohybů karoserie sice není na nejlepší úrovni, ale odměnou je komfort i na rozbitých okreskách.
Druhým krajním nastavením je režim Sport. V jeho případě automobil ztuhne a zmizí houpání i nejistota. Nezmizí však poddajnost, takže ani v tomto režimu se nejedná o vyloženě nepohodlný stroj, na rozbité okresce můžete držet i vyšší tempo a automobil z vás nevytřese duši ani v zatáčkách nezradí. Třetí nastavení se nachází někde uprostřed. Stejně jako u jiných aut na platformě MQB slyšíte při přejezdech nerovností dunění od náprav, byť v tomto případě jen trochu, i tak je ale celkové tlumení v rámci třídy na špičkové úrovni.
V zatáčkách se Golf i díky proaktivně fungujícímu systému pohonu všech kol chová dlouho neutrálně, a to i na kluzkém povrchu. Haldex páté generace je již opravdu dobře fungujícím systémem, i náročný motorista z něj podle našeho názoru nebude vyloženě zklamán, pokud tedy nejde o off-roadového nadšence, přece jen se jedná o pohon všech kol pro silniční použití. Celkově však nečekejte, že budete mít z řezání zatáček v Golfu nějaké potěšení, je to stroj schopný, avšak ne odměňující a zábavný.
V čem je tento Volkswagen oproti koncernovým konkurentům povedenější? Jedním z mála rozdílů je nepatrně lepší odhlučnění kabiny od zbytku světa. V tomto ohledu je cestování v Golfu nejpříjemnější, dost možná i v rámci celé třídy.
Závěr
Zjistit, proč je Golf stále tak oblíbeným vozem, není těžké, což ostatně potvrdil i náš test. Volkswagen totiž možná nedělá jednotlivé části vozu na špičkové úrovni (v tomto případě s výjimkou tlumení nerovností), avšak Golf je ve všem minimálně průměrný, spíše však nadprůměrný, čímž představuje neskutečně komplexní balíček střižený na míru běžnému uživateli.
Problém nejen pro testovanou verzi představuje konkurence z vlastních řad, která dokáže nabídnout 98 % toho samého, jen za nižší cenu. V tomto případě si však troufáme říci, že nedávno testovaný Leon byl minimálně stejně dobrý a po stránce motoru dokonce lepší, což jsme nečekali. Jisté však je jedno – pokud potřebujete kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, máte na výběr ze tří sobě podobných variant, které ale jsou všechny dobré.
Nejlevnější verze modelu | 397.900 Kč (Golf Variant 1.2 TSI Trendline/63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 560.900Kč (Golf Variant 2.0 TDI Comfortline/110 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 801.800 Kč (Golf Variant 2.0 TDI 4Motion Highline/110 kW) |
Plusy
- Komfort odpružení, odhlučnění
- Jisté jízdní vlastnosti
- Kvalita dílenského zpracování
- Přesné řazení
- Optimální zpřevodování
Minusy
- Výraznější prodleva turbodmychadla
- Vyšší spotřeba
- Příplatek proti verzi s předním pohonem
Foto: Petr Homolka