Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion – Na co Češi slyší

Ondřej Chamilla
Diskuze (216)
Volkswagen Golf s pohonem všech kol má dva zásadní problémy z vlastních řad, a tím jsou v Česku oblíbenější Škoda Octavia a levnější Seat Leon.

Volkswagen Golf Variant s pohonem všech kol a turbodieselem je kombinace takřka tradiční, vždyť byla k dispozici již u vůbec prvního Golfu v kombíku, jež přišel v roce 1993 v rámci třetí generace modelu. U současné řady máte na výběr šestnáctistovku o výkonu 77 kW v prostřední výbavě Comfortline, nebo dvoulitr se 110 kW ve vrcholné výbavě Highline. Jiné naftové motory nemůžete alespoň prozatím s Golfem Variant s pohonem všech kol spojit. My jsme měli k dispozici silnější verzi, která tvoří vrchol nabídky této karosářské varianty.

Pokud chcete nějaké jiné kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, moc na výběr nemáte. Dočkáte se pouze stejné techniky, všechny vozy totiž patří do koncernu Volkswagen a využívají platformu MQB, stejně jako kompaktnější a rychlejší spojku Haldex páté generace – samozřejmě se jedná o typy Škoda Octavia CombiSeat Leon ST. Co se týče základní ceny, tak Golf z této trojice překvapivě není nejdražší, pokud tedy budeme u Octavie brát v úvahu výbavu Elegance, která lépe odpovídá stupni Highline u Golfu a FR u Leonu. V tom případě je Octavia nejdražší a Leon nejlevnější, byť pořadí se může dále lišit po navolení požadované nadstandardní výbavy. V průběhu testu tak nezapomeneme opomenout, v čem se Volkswagen od svých dvou konkurentů odlišuje.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Napsat o Golfu něco nového je oříšek, v minulých testech již bylo řečeno téměř všechno. Přeskočíme tedy zbytečný popis vnějšího vzhledu a rovnou se posadíme dovnitř. Osobně jsem vždy uznával kvalitu a přehlednost interiéru Golfu, že by mě však ztvárnění palubní desky či výplně dveří nějak okouzlily, to se říci nedá. V tomto ohledu nepovažuji koncernové konkurenty za výrazně horší, možná jen o velmi malý kousek méně kvalitnější co se týče použitých materiálů a jejich dílenského zpracování. I sem se dostal dotykový displej s ne moc pěknou grafikou. Můžete si sice připlatit za větší a mnohem lepší obrazovku s navigací, i tato střední varianta by však podle našeho názoru měla vypadat lépe.

Pochválit je třeba široké možnosti nastavení sedadla a volantu, řidič dokáže sedět takřka ideálně. Čekali bychom však více místa pro cestující vzadu, v tomto ohledu je na tom minimálně Octavia výrazně lépe. Nechápejte to však špatně – s průměrnou postavou se tlačit rozhodně nebudete, jenom zde není místa na rozdávání. A jaké jsou další rozdíly uvnitř? Kupříkladu Golf má elektronickou ruční brzdu, která mnohým lidem včetně nás v redakci nevyhovuje, zatímco Octavia s Leonem se spoléhají na mechanickou klasiku.

Z finančního hlediska doporučujeme případným zájemcům, aby si dvakrát rozmysleli, jestli opravdu potřebují Golf s pohonem všech kol. Nejde objednat s automatem, stojí o 70.000 Kč více než předokolka a podle papírových údajů spotřeba naroste o 0,6 litru na sto kilometrů. Kromě trakce na všech površích však najdeme i další, na první pohled ne zcela zřejmou výhodu čtyřkolky, a tou jsou o 11 % kratší převody. Tím se zpřevodování stává takřka ideálním a jednotlivé stupně na sebe správně navazují, přičemž ani při rychlejší jízdě na dálnici jednotka neběží v přehnaně vysokých otáčkách.

Volkswagen Golf vs. Škoda Octavia vs. Seat Leon
Vůz Volkswagen Golf Variant 4Motion Škoda Octavia combi 4x4 Seat Leon ST 4WD
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/3500-4000 110/3500-4000 110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min] 320/1750-3000 320/1750-3000 320/1750-3000
Max. rychlost [km/h] 214 213 211
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 8,7 8,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 4,9 4,8
Cena [Kč] 659.900 (Highline) 688.900 (Elegance) 629.900 (FR)

Motor a převodovka – V horším světle

S kombinací tohoto motoru a převodovky jsme se setkali již mnohokrát, často i ve verzi s pohonem všech kol. Obecně můžeme říci, že se jedná o dobrou jednotku – silnou, pohotovou, snadno a přesně ovladatelnou, s poměrně širokým spektrem použitelných otáček a přitom docela úspornou. Není dokonalá, ale v rámci kategorie bychom o ní řekli, že patří k nadprůměru. To samé platí o převodovce, která sice postrádá mechanický cit, ale páka se v kulise pohybuje přesně, hladce a řazení je tak velmi snadné a příjemné, jak je u Volkswagenů zvykem.

Jenže tento konkrétní exemplář se projevoval hůře, než například Seat Leon ST 4WD, který jsme testovali nedávno. Těžko říci, jestli šlo o špatně zajetý vůz nebo rozdíl dělala jistě ne úplně totožná řídicí jednotka motoru, ale Golf trpěl výraznější prodlevou turbodmychadla, zátah motoru nebyl natolik důrazný a rovněž spotřeba se pohybovala výše, než jsme čekali.

Koncernové naftové jednotky se čtyřmi válci tradičně nemají tak hladký běh jako třeba japonské diesely a tento dvoulitr není výjimkou. Neznamená to však, že by byly hluk či vibrace motoru vyloženě rušivé. Hlasitěji se agregát ozývá jenom ve městě či za studena, jindy ustupuje jeho zvuk do pozadí.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Pochválit je třeba velmi dobrou reakci na plyn (pokud si nastavíte motor do režimu Sport), ochotu vytáčet se i slušnou výkonovou rezervu, přičemž pro výraznější zrychlení doporučujeme držet jednotku spíše ve vyšších otáčkách – dočkáte se i mírné gradace zátahu. Díky snadné ovladatelnosti motor neprotestuje jak při snaze o co největší plynulost jízdy, tak při ostřejším tempu.

Při dálničních 130 km/h, kdy jednotka točí 2400 ot/min, se spotřeba pohybuje okolo 6,3 litru na sto kilometrů. V testu stejně naspecifikovaného Seatu Leon jsem psal, že i když se na dálnici nebudete hlídat, pojedete do 6,5 litru, v případě Golfu to však podobným tempem bylo o litr více. Celý test jsme pak zakončili se spotřebou 7,1 l na 100 km, tedy opět zhruba o litr vyšší. Proč? Těžko říci, dokresluje to však již zmíněné horší chování jednotky u tohoto konkrétního exempláře.

Položka za všechny peníze

Volkswagen již tradičně nabízí velmi široké možnosti dovybavení svého vozu a jsou to věci více či méně užitečné. Jedna položka však ovlivňuje soužití s automobilem více, než kterákoliv jiná. Jde o adaptivní tlumiče DCC za 24.900 Kč, které v Octavii mít nemůžete, v Leonu však ano. Tento prvek dokáže udělat jízdu mnohem příjemnější, přičemž má tři možnosti nastavení. Na Comfort je Golf vláčný a houpavě jezdící vůz, který se dá bez okolků označit za pohodlný. Kontrola pohybů karoserie sice není na nejlepší úrovni, ale odměnou je komfort i na rozbitých okreskách.

Druhým krajním nastavením je režim Sport. V jeho případě automobil ztuhne a zmizí houpání i nejistota. Nezmizí však poddajnost, takže ani v tomto režimu se nejedná o vyloženě nepohodlný stroj, na rozbité okresce můžete držet i vyšší tempo a automobil z vás nevytřese duši ani v zatáčkách nezradí. Třetí nastavení se nachází někde uprostřed. Stejně jako u jiných aut na platformě MQB slyšíte při přejezdech nerovností dunění od náprav, byť v tomto případě jen trochu, i tak je ale celkové tlumení v rámci třídy na špičkové úrovni.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

V zatáčkách se Golf i díky proaktivně fungujícímu systému pohonu všech kol chová dlouho neutrálně, a to i na kluzkém povrchu. Haldex páté generace je již opravdu dobře fungujícím systémem, i náročný motorista z něj podle našeho názoru nebude vyloženě zklamán, pokud tedy nejde o off-roadového nadšence, přece jen se jedná o pohon všech kol pro silniční použití. Celkově však nečekejte, že budete mít z řezání zatáček v Golfu nějaké potěšení, je to stroj schopný, avšak ne odměňující a zábavný.

V čem je tento Volkswagen oproti koncernovým konkurentům povedenější? Jedním z mála rozdílů je nepatrně lepší odhlučnění kabiny od zbytku světa. V tomto ohledu je cestování v Golfu nejpříjemnější, dost možná i v rámci celé třídy.

Závěr

Zjistit, proč je Golf stále tak oblíbeným vozem, není těžké, což ostatně potvrdil i náš test. Volkswagen totiž možná nedělá jednotlivé části vozu na špičkové úrovni (v tomto případě s výjimkou tlumení nerovností), avšak Golf je ve všem minimálně průměrný, spíše však nadprůměrný, čímž představuje neskutečně komplexní balíček střižený na míru běžnému uživateli.

Problém nejen pro testovanou verzi představuje konkurence z vlastních řad, která dokáže nabídnout 98 % toho samého, jen za nižší cenu. V tomto případě si však troufáme říci, že nedávno testovaný Leon byl minimálně stejně dobrý a po stránce motoru dokonce lepší, což jsme nečekali. Jisté však je jedno – pokud potřebujete kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol a turbodieselem, máte na výběr ze tří sobě podobných variant, které ale jsou všechny dobré.

Nejlevnější verze modelu 397.900 Kč (Golf Variant 1.2 TSI Trendline/63 kW)
Základ s testovaným motorem 560.900Kč (Golf Variant 2.0 TDI Comfortline/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 801.800 Kč (Golf Variant 2.0 TDI 4Motion Highline/110 kW)

Plusy

  • Komfort odpružení, odhlučnění
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Kvalita dílenského zpracování
  • Přesné řazení
  • Optimální zpřevodování

Minusy

  • Výraznější prodleva turbodmychadla
  • Vyšší spotřeba
  • Příplatek proti verzi s předním pohonem


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (216)
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion
Cena základní sestavy 560 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, multikolizní brzda, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání bočních oken, funkce Start/stop, palubní počítač Medium, tempomat včetně omezovače, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 16” kola Dover, mlhové světlomety, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, multifunkční tříramenný volant a hlavice řadicí páky v kůži, sportovní sedadla - potahy Alcantara/látka s designem Global, paket Světla a výhled - funkce Coming Home a Leaving Home, dešťové čidlo, autorádio Composition Media – barevný 5,8" dotykový displej, osm reproduktorů, USB, bluetooth handsfree, přípojka AUX, střešní nosič atd. Kč
Cena testované sestavy 801 800 Kč
Výbava testované sestavy Sedmnáctipalcová litá kola (+17.300,-), adaptivní podvozek DCC (+24.900,-), paket Zrcátka (5.000,-), Blind Spot Senzor + Lane Assist (+7.800,-), zimní paket (16.100,-), sedadla ergoActive (8.100,-), bixenonové světlomety s diodami (33.500,-), Metalický lak (+14.600,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.2 / 4.8
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1528 / 557
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 4. 2015 13:28
Re: alltrack?
sice uz utekly tri mesice, ale: v tiguanu vyhodis polystyrenovy proklad a prohloubis kufr v cele plose o nejakych 15-20cm. to by pak tech 100 litru byt mohlo (hruby odhad).
Avatar - trelax
23. 1. 2015 10:53
Re: dizajnom najvyvazenejsi je z mojho pohladu leon ST
...zadek je třeba trošku doladit a nevypadá to zle... :-) [odkaz] [odkaz]
Avatar - trelax
23. 1. 2015 10:47
Re: Klombík ....
Iudex Ti výše odpověděl, v čem je golf lepší než oktavie, pominu-li vyšší českou cenu stejně vybavené škodovky se stejným motorem (1.4 TSI 103 kW) a torzkou tam, kde má golf multilink. Je to dáno českým vnímáním oktávky jako "best of cars". Ano, s xenony, hezkými koly a v pěkné barvě je kombi opravdu krásné, ale celkovými vlastnostmi a zpracováním už z principu nemůže být dotaženější než golf.

I já jsem původně chtěl oktávku, ale stačilo sednout do golfu highline, svézt se v něm a bylo rozhodnuto. Za 540 tisíc mám auto, které se v Německu v identické konfiguraci aktuálně prodává těsně pod milion (dle aktuálního přepočtu z eur). Za stejně vybavenou oktávku s torzkou jsem se v nabídkách nedostal pod 630 tisíc.
Avatar - trelax
23. 1. 2015 10:28
Re: Úvodní fotka
Mně to zas tak tragické nepřijde, ale opravdu hodně záleží na barvě, kolech a dalších doplňcích [odkaz]
13. 1. 2015 16:51
Re: Dost mě zaráží pohled autora na spotřebu
Také jsem nepsal, že jen palivo udělá více než 10 kg. Je to jen jedna z provozních kapalin. U jiných máš minimum a maximum. A jak jsem napsal, uvažoval jsem spíš 5 kg. Nepříjemné tady je, že jde o odchylku prakticky závislou na autě, nikoli na tvém měření. To se mi prostě nelíbí.