Test Auto.cz

Volkswagen Golf R – Wolfsburská bestie

10.3. 2014
Verdikt
 

Rychlé Volkswageny Golf jsou s námi od první generace modelu, ty skutečně ostré ale přišly poměrně nedávno. Současný vrchol nabídky nese označení R, má 300 koní a pohon všech kol.

Historie ostrých Golfů s označením R sahá do roku 2002. To se představil model R32 s ikonickým šestiválcem VR6 (180 kW), pohonem všech kol a převodovkou DSG, která se tehdy v sériovém automobilu objevila vůbec poprvé. Teprve třetí, tedy předchozí generace wolfsburské bestie, přišla s přeplňovaným čtyřválcem TSI, který dostal i nejnovější model. Tři sta koní výkonu a lehká konstrukce karoserie s platformou MQB zajistily dynamiku, za kterou by se nemusela stydět ani některá sportovní kupé!

Nenápadný kabát ukrývá bestii

Pokud hledáte vůz, který designem dokonale maskuje skutečnou identitu, je Volkswagen Golf R správnou volbou. Ve srovnání se standardním modelem sedí o 20 milimetrů blíže k vozovce a přepracované nárazníky přinesly nárůst délky karoserie na 4.276 milimetrů (+ 22 mm proti standardnímu Golfu, + 8 mm proti GTI). Erko však vzhledem nikoho nepobuřuje a už vůbec nevyzývá ostatní účastníky provozu k poměřování sil.

obrázek [600 x 268]  

Navíc najdeme jenom málo poznávacích znamení, které nejsilnější sériový Volkswagen Golf odlišují od umírněnějšího GTI. Na první pohled registrujeme snad jen znáčky R po stranách karoserie, stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek, čtveřici věčně očouzených koncovek výfuku a zadní difuzor, který však plní pouze estetickou funkci. Standardně dodávaná osmnáctipalcová kola vozu pasují jako ulitá a komu by to bylo málo, za příplatek 23.600 Kč pořídí devatenáctky s odlišným designem. Že tady ale něco nehraje, naznačuje pohled skrz paprsky kol. Temperament Golfu totiž krotí nové brzdy s ventilovanými předními kotouči o průměru 340 milimetrů a černými třmeny s magickým označením R.

Volkswagen Golf R, GTI Performance a GTI - technická data a ceny
ModelRGTI PerformanceGTI
Motor2.0 TSI2.0 TSI2.0 TSI
Převodovka6M/6DS 4x46M/6DS6M/6DS
Zdvihový objem [cm3]198419841984
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]221/5500-6200169/4700-6200162/4500-6200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]380/1800-5500350/1500-4600350/1500-4400
Max. rychlost [km/h]250 (250)250 (248)246 (244)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,9 (5,3)6,4 (6,4)6,5 (6,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,9 (7,1)6,0 (6,4)6,0 (6,4)
Cena [Kč]897.900,-643.900,-617.900,-
Cena DSG [Kč]957.900,-703.900,-677.900,-

Interiér

Ani po usednutí do kabiny nezažijete šok. Perfektní přední sedadla s výrazným bočním vedením známe z Golfu GTI a tříramenný multifunkční volant s plochým věncem dole jakbysmet. Zatímco v GTI dominuje kapličce přístrojů rudá barva, Erko zvolilo modrou a to včetně ambientního osvětlení výplní dveří a prahových lišt. Jediné, bez čeho bychom si však dovedli interiér představit, jsou plastové dekory zdánlivě připomínající karbon. Inu, klavírový lak, který najdeme na obložení středové konzoly, Golfu stejně sluší nejvíce.

VW Golf GT vs. Golf GTI vs. Golf R32 - Který z nich je nejlepší?

Výhodou Volkswagenu Golf jako takového je praktičnost. Pohodlně odveze čtyři dospělé cestující, což pochopitelně platí i pro ostrou verzi R. Musíte pouze počítat s menším zavazadlovým prostorem, který má kvůli pohonu čtyř kol 4Motion základní objem zmenšený na 343 litrů (- 37 litrů). Tento „nedostatek“ však Erku odpustíte po první rychleji projeté zatáčce, ale o tom až později…

obrázek [600 x 402]  

Dvoulitrové TSI dává 300 koní

Dvoulitrový turbomotor má nejsilnější specifikace Golfu již od předchozí generace. V nejnovějším modelu však posílil ze 199 na 221 kilowattů (aktuální koncernová řada motorů TSI) a točivý moment vzrostl z 350 na 380 N.m. Konstruktérům se navíc podařilo rozšířit pásmo využitelných otáček – maximální příval newtonmetrů máte k dispozici od 1.800 do 5.500 min-1 a v horní hranici pocítíte sílu všech třech stovek koní.

TEST: VW Golf R32 - Doktor Jekyll a pan Hyde

Vedle zvýšení výkonu se zapracovalo také na snížení spotřeby. Nejnovější Golf R přináší oproti předchůdci až osmnáctiprocentní úsporu paliva, což se ale v praxi příliš nepotvrdilo. Zatímco výrobce uvádí 6,9 l na 100 km v kombinovaném cyklu, dostat se pod osm je skoro nadlidský úkol. Ve městě pak počítejte s deseti litry a na dálnici jsme při rychlosti 130 km/h naměřili 8,2 l na 100 km (při 3.100 otáčkách za minutu). Pozor však na to, kde a jaký benzin tankujete. Přestože Golf R nepohrdne nejrozšířenější „pětadevadesátkou“, mnohem více mu chutná kvalitní vysokooktanový benzin.

obrázek [600 x 402]  

Volkswagen Golf R pořídíte v tří- a pětidveřovém provedení, ale také s manuální převodovkou a automatem DSG. Příplatek za dvouspojkovou skříň činí 60.000 korun (stejnou částku zaplatíte u ostatních verzí Golfu, které automat preferují), z hlediska dynamiky by však naše volba padla právě na ni. Praktický pětidveřový hatchback vás totiž katapultuje z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy (se šestistupňovým manuálem je o dvě desetiny sekundy pomalejší), což je stejný čas, jakého ve sprintu dosahuje Porsche Cayman S s převodovkou PDK! Daleko zajímavější je ale fakt, že podobný zážitek, jaký očekáváte od německého sportovního kupé, umí zprostředkovat praktičtější a o polovinu levnější rodinný hatchback.

Jízda – Rozpolcená osobnost

Stejně jako u předchozích Golfů R je i pro ten nejnovější standardem pohon čtyř kol 4Motion. Zadní kola se připojují prostřednictvím lamelové spojky Haldex páté generace a aby toho nebylo málo, výrobce přidal diferenciály s elektronickými závěrami XDS+. Ty dovedou při rychlých průjezdech zatáček optimalizovat otáčky méně zatížených vnitřních kol, což má za následek jistější chování a menší sklony k nedotáčivosti. Golf R je však vůz několika tváří – pokud vás přestane bavit čistá stopa, můžete omezit, nebo zcela vypnout stabilizační systém ESC (podržením příslušného tlačítka na déle než dvě sekundy) a užívat si návykového vybočování zádi. Druhou variantu nabízí pouze Erko a v rámci modelové řady se s ní setkáváme vůbec poprvé.

Co si budeme povídat - mix výkonného čtyřválcového turbomotoru a nejnovějších technologií pohonu všech kol funguje skvěle! Pokud si navíc připlatíte 2.800 Kč za systém volby jízdních režimů, který obligátní mód Sport nahradil tlačítkem Race, a adaptivní podvozek DCC (+ 24.400 Kč), jenom málokdo dokáže Golfu R konkurovat.

TEST: VW Golf R – Je nejsilnější zároveň nejlepší?

Rychlost vozu totiž neoceníte pouze v přímce, ale hlavně v oblouku, pro který se snad primárně narodil. Čím rychleji totiž jedete, tím více se projevuje práce chytrých diferenciálů a progresivního řízení – před zatáčkami stačí lehce ťuknout na brzdy, otočit volantem a na výjezdech naplno využít potenciálu výkonného turbomotoru a rychlé převodovky DSG. Ano, na malou chvíli se dostaví prvotní nedotáčivost, než si však stihnete tento nešvar pořádně uvědomit, připojí se zadní kola a pomohou vykroužit ukázkový oblouk ve zvolené stopě.

Auto přitom nejeví známky nervozity, dokud neomezíte nebo zcela nevypnete stabilizační systém - pak se připravte na nezáludné přetáčivé tendence zádi. Abyste však situaci zachránili, vystačíte si s natočením předních kol do směru jízdy a citlivým zacházením s pedálem plynu. Motor navíc poskytne přidanou hodnotu v podobě hlubokého sportovního barytonu a výfuk si s každým přeřazením návykově odplivne. „Řezání“ zatáček vás pak bude bavit klidně celé odpoledne, je ale třeba brát v potaz, že se při takovém stylu vyprázdní 55litrová palivová nádrž za méně než 300 kilometrů.

obrázek [600 x 364]  

Nejrychlejší sériově vyráběný Volkswagen Golf ale není pouze o neurvalém projíždění zákrut a střílení od výfuku. Přepnutím systému do komfortního či ekonomického módu se uklidní a pokorně plní funkci běžného rodinného hatchbacku. Převodovka řadí zcela nepostřehnutelně a ve městě se nestydí udržovat otáčky motoru pod hranicí 1.500 min-1. Díky adaptivnímu podvozku navíc nepřijdete o adekvátní jízdní komfort ani na osmnáctipalcových kolech a náklony karoserie jsou přesto omezeny takřka na minimum. Pokud však pocítíte potřebu náhlého zrychlení, motor a převodovka (podřadí klidně o více stupňů) zapomenou na slušné vychování a v mžiku zprostředkují maximální možnou dynamiku.

Závěr

Už jenom představa útraty skoro 900.000 korun za „pouhý“ Volkswagen Golf může někomu připadat absurdní, bohatá základní výbava však dokáže cenu částečně opodstatnit. Vždyť jen za pohon všech kol 4Motion byste jindy zaplatili 60.000 korun a adaptivní bixenony ukrojí skoro 33.000 korun. Cenový rozdíl oproti umírněnějšímu Golfu GTI je ale i přesto propastný.

Faktem však zůstává, že si koupí Volkswagenu Golf R v podstatě pořizujete dvě auta v jednom. Jedno stoprocentně naplní úkony denní potřeby a druhé ukojí vaše „závodnické“ choutky na okruhu nebo oblíbené okresce. Oceňujeme perfektní sladění turbomotoru s převodovkou DSG, sportovní zvukový projev, ostré a nevadnoucí brzdy a přesné řízení, které poskytuje dostatek informací o práci předních kol. Chyby se ale přece jen najdou – přiblížit se k výrobcem udávané spotřebě je takřka nadlidský úkol a standardně dodávaný systém start/stop zasahuje i v režimu Race. A v tom se přece na nějakou tu ušetřenou deci benzinu nehledí…

Video

Nejlevnější verze modelu353.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem897.900 Kč (2.0 TSI/221 kW R)
Testovaný vůz s výbavou1.061.000 Kč (2.0 TSI/221 kW R)

Plusy

  • Sportovní, ale přitom nenápadný design
  • Zvukový projev a síla motoru
  • Rychlá automatická převodovka
  • Zachování užitných vlastností
  • Excelentní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Lacině vyhlížející dekory s imitací karbonu
  • Vyšší základní cena
  • Nereálná papírová spotřeba
  • Funkce start/stop i v režimu Race
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf R

Cena v základní výbavě: 897 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 061 000 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, start/stop, automatická klimatizace, litá 18“ kola, tříramenný multifunkční volant, dojezdová rezerva, tempomat a omezovač rychlosti, dešťový senzor, palubní počítač Premium, ambientní osvětlení interiéru, sportovní sedadla Race, bixenonové světlomety s diodami, zadní diodové svítilny a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+14.300,-), Lane Assist & Dynamic Light Assist (+15.700,-), Parkpilot (+13.000,-), Paket Zrcátka (+4.900,-), Adaptivní regulace podvozku DCC (+24.400,-), tlačítko pro volbu jízdních režimů (+2.800,-).

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf R
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1800 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 6.9
Emise CO2:159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 343 / 1233
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 485
Rozměr pneu:225/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1436
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf R – Wolfsburská bestie







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 







 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…