TEST VW Golf R – Je nejsilnější zároveň nejlepší?
Uhrančivě modrý Golf R tiše odpočívá v redakční garáži, chladne a tmou se ozývá tlumené praskání. Další adrenalinová projížďka je u konce, test však teprve začíná.
Golf R nahrazuje na pozici nejsilnějšího z rodu šestiválcový model R32. Kvůli emisím, spotřebě a vůbec kvůli moderním trendům je nyní vhodnější pro pohon nejostřejší verze použít přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Dvoulitrové čtyřválce není radno podceňovat, vzpomeňme, co dokáží pod kapotami ostrých japonských čtyřkolek. O motoru však bude řeč později, začněme poklidnou prohlídkou interiéru.
Vítají nás výborně tvarovaná sedadla s dostatečným bočním vedením, které je dle mého názoru téměř dokonalým kompromisem mezi pohodlnými křesly a svírajícími skořepinami. Atmosféru dokreslují modré ručky přístrojů a zploštělý volant s logem „R“. Na význam zploštění je třeba zeptat se kulturistů v designovém centru VW, jejichž vypracované kvadricepsy se pod normální volant patrně nevešly. Ne, vážně, po designové stránce je samozřejmě vše v pořádku (vypadá to opravdu pěkně!), na druhou stranu při ručkování to mně osobně trochu vadí.
vw golf testy nizsistredni |
Co mi však vadilo víc, byla vzdálenost k pásu po usednutí do sedadla. U třídveřového automobilu jde o klasickou věc, avšak auto za více než milion by už možná mohlo nabídnout nějaký podavač pásu, alespoň pro řidiče. Takový Veloster jej třeba nabídne...
Rychlé tempo? Ano, ale...
Při přeřazování si dvojitý výfuk krásně zabručí. Ano, o produkci zvukových vjemů se stará téměř výhradně výfukový systém, ale proč to Volkswagenu vyčítat, když je soundtrack tak nádherně neurvalý? Při sešlápnutí plynového pedálu začne nazlobený basbaryton plnit interiér (o silnici za vámi ani nemluvě) od zhruba tří tisíc otáček, následně zvuk graduje až k šesti tisícům, kde lehce uvadá. To už se ale blíží dunivé brrrruuurrr a DSG bleskově zařadí další rychlost.
Řadit můžete jednak řadicí pákou, jednak také pádélky pod volantem...a nebo lze nechat řazení zcela na počítači. Má to však svá úskalí. V běžném módu D převodovka nechává motor pracovat ve velmi nízkých otáčkách a proto musíte pobídnout plyn trochu více, aby při zrychlování přišlo podřazení. Třeba ve městě tím však ztrácíte cenné desetinky a právě se objevivší škvírka v sousedním pruhu tam nezůstane věčně. Přepnutí do sportovního módu tento problém spolehlivě řeší, najednou máte pod pravým chodidlem malý soudek dynamitu připravený vystřelit auto kupředu. Jenže je tu opačná potíž: elektronika pak logicky čeká zběsilou akceleraci a na padesátce vám nechá zařazenou dvojku.
Nechme ale město městem, Golf R je doma hlavně na okreskách. Tuhý, vysloveně sportovní podvozek (snížený o 25 mm) se snaží zajistit vozu neustálý kontakt s vozovkou, což funguje na jedničku podtrženou jen na rovném asfaltu. Neopakuje se však mé trápení se Sciroccem R na devatenáctkách, kde nepomohlo ani zoufalé přepínání adaptivních tlumičů. Sem tam se tupá rána ozve, avšak dá se to snést. Však sedíte v erku, tak musíte trochu toho nepohodlí vydržet.
vw golf testy nizsistredni |
Když už jsem nakousl srovnání se Sciroccem R, můžeme v něm ještě chvíli pokračovat. Na rozdíl od něho neputuje výkon 199 kW (u Scirocca 195 kW) pouze k předním kolům, ale díky mezinápravové spojce Haldex ke všem čtyřem. Výsledkem je mnohem bezproblémovější přenesení výkonu na silnici. A také přirozenější a proti Sciroccu R hladší chování v zatáčkách, protože odpadá potřeba předního elektronického diferenciálu. Stinnou stránkou je o metrák vyšší hmotnost, což u sportovního auta nikdy není právě ideální. S lehkou nedotáčivostí musíte při ostré jízdě počítat, Haldex je však schopen a ochoten vám na výjezdech ze zatáček velmi výrazně pomoci.
Druhou nevýhodou je, že pohon všech kol logicky poněkud zhorší dynamické vlastnosti. Buďme konkrétní a srovnejme jej se Sciroccem R. Porovnáme verze se šestistupňovým manuálem, k verzím s DSG bohužel nejsou přesná data. Tak tedy: zrychlení z nuly na 80 i 100 km/h je jasnou záležitostí Golfu s Haldexem, v obou případech je o tři desetinky rychlejší (4,0 a 5,7 sekundy pro Golf). Co pružnost z 80 na 120 km/h? Zde je na tom zase lépe Scirocco R, kdy Golfu s časem 7,5 s natrhne tričko o půl sekundy. Jde tento rozdíl v reálu poznat? Popravdě – jen při přímém srovnání.
Zrychlovat umí erko i tak velmi dobře, důležité je, že bez problémů stíhá i zastavit. Kotoučové brzdy mají vpředu průměr 345, vzadu 310 mm a nabídnou ostrý nástup a nevadnoucí účinek. Špičkové DSG navíc umí při brzdění ukázkově podřazovat a to klidně o více rychlostí, takže malinká pádélka pod volantem v podstatě ztrácí smysl. Ve slabším GTI to takto bezchybně nefunguje.
Pozor na pokuty
Název odstavce jaksi přirozeně evokuje to, že Golf R je rychlé auto. To samozřejmě je, stačí se chvíli zapomenout s plynem na podlaze a problém může být na světě. Jenže během testu jsem skoro dostal pokutu a to jsem se plížil městem předpisovou čtyřicítkou.
vw golf testy nizsistredni |
Jakto? Kvůli světlům! Golf R se může pochlubit stylovým doplňkem v nárazníku, LED světly pro denní svícení. Jejich používání však má několik specifik. Světla se prý mají rozsvítit automaticky po nastartování motoru a zhasnout po jeho vypnutí, při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout. A právě to se u testovaného kusu nestalo, LEDky sveřepě svítily ve všech polohách otočného ovladače světel. Policista mě proto už z dálky mylně identifikoval jako vesnického tunera a pokuta byla na spadnutí.
Motor aneb 271 koní ve stáji
Šestiválec o objemu 3,2 litru odnesl čas, nejostřejší Golf dneška má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec. Ne však ledajaký. Čtyřválec 2,0 TSI (EA113) váží 152 kg a se zdvihovým objemem 1984 cm3 dosahuje měrného výkonu 100,3 kW (136,6 k)/l. Namáhané součásti motoru byly oproti méně výkonným variantám vyztuženy a zesíleny. Výfukové turbodmychadlo stlačuje nasávaný vzduch a v této verzi obstarává nárůstek na 1,2 baru. Průběh točivého momentu vrcholí hodnotou 350 Nm už při 2500 min-1 a na této úrovni zůstává až do 5000 min-1.
Co to znamená v praxi? Poté, co ručička otáčkoměru mine dvojku a kousek, je Golf R schopen plynule gradující akcelerace a příval síly zastaví až přeřazení na vyšší převodový stupeň. Nejsilnější v kramflecích je jednoznačně ve středním pásmu otáček, pocitově motor nejlépe táhne mezi čtyřmi a pěti tisíci. Oproti motoru z Golfu GTI má však v nižších otáčkách znatelně vlažnější reakci na sešlápnutí plynu.
Z hlediska opravdového sportovního svezení však není rychlost v přímce zdaleka to důležitější. Schopnost Golfu R držet se jako klíště kvalitního asfaltu a s minimálními náklony vykružovat zvolené poloměry už zmíněna byla, velmi dobré brzdy také... Když ještě přidám do výčtu příjemně tuhé řízení, které překvapilo docela dobrou citlivostí i zpětnou vazbou, vypadá to, že sportovní auto je kompletní.
vw golf testy nizsistredni |
Ale tak to není. Doslova esenciální je pocit spojení s vozem, pocit, že se na auto můžete spolehnout. Jde o těžko popsatelnou kombinaci tuhosti a poddajnosti podvozku, přesného nastavení posilovače řízení, tuhosti karoserie nebo správně zvolené kombinaci kolo/pneumatika. Některá auta zkrátka fungují a jiná, ač se o to konstruktéři snažili sebevíc, ne. Scirocco R nedokázalo prodat všechen potenciál v něm ukrytý, Golf R je v tomto ohledu mnohem dál. Je to opravdu dobré auto, na které když přitlačíte, nelekne se, pochopí, co se děje, a zakousne se sveřepě do asfaltu. I když ne tak precizně jako třeba Mégane RS.
Otázkou je, zda má Golf R smysl. Jistě, je to drahé, silné auto, ve kterém se perfektně svezete a které vám udělá spoustu parády, ale...proč kupovat druhý nejlepší Golf, když je tu skvěle vyvážené GTI? Model s bohatou historií, prvotřídně vybalancovanou zábavností s každodenní použitelností a hlavně, model v současné době skoro o 300 tisíc levnější? A to už vůbec nemluvím o Golfu GTI Edition 35 se 173 kW, který je opravdovou trefou do středu terče. Já mám v tomhle jasno a ti, co se nepotřebují honit za každou desetinkou, myslím také.
Druhý pohled (Jiří Červenka) |
Posuzován izolovaně – a bez ohledu na cenovku – vychází Golf R jako zdařilý dospělý hot hatch. Je dost rychlý, vypadá dobře a až na kompromisní komfort odpružení nabízí v každodenním provozu stejnou použitelnost jako běžné volkswageny. Jenže Golf R neexistuje ve vzduchoprázdnu a výrazně levnější GTI paradoxně nabízí větší potěšení z jízdy, ačkoliv na stopky by to nejspíš prohrál. Nebo taky ne. Kdysi jsme pro jiný titul dělali srovnání páté generaci GTI s tehdejším Golfem R32 a těžkopádný rádobyvrcholný model byl v reálném nasazení ve skutečnosti pomalejší než čilá předokolka. Po čerstvé zkušenosti s brilantním GTI Edition 35 mám pocit, že v šesté generaci by srovnání dopadlo stejně. Proto se omlouvám, že jste tento odstavec četli zbytečně: druhý pohled se tentokrát naprosto shoduje s tím „prvním“. |
Plusy
- Výkonný motor
- Šestistupňová automatická převodovka DSG
- Jízdní vlastnosti, zvuk výfuku
- Pohon všech kol
Minusy
- Vyšší cena
- Odezva na plyn v nízkých otáčkách
- O 75 litrů menší zavazadlový prostor
První cena vozu | 323.900,- Kč (1,4 59 kW Trendline 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 960.000,- Kč (Golf R, 199 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.014.700,- Kč (Golf R DSG, 199 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.052.500,- Kč (Golf R DSG, 199 kW) |