TEST VW Golf 1,6 TDI (77 kW) – Nafta pro masy
Šestá generace Volkswagenu Golf se stala předmětem redakčního testu již třikrát.
Na stránkách Auto.cz se objevily motorizace 1,4 TSI DSG (118 kW), 1,4 TSI (90 kW) a 2,0 TDI (103 kW). Nyní přišlo na řadu provedení s lidovým vznětovým čtyřválcem 1,6 TDI (77 kW).
Po více jak roce od uvedení na trh už jen málokdo zkoumá, jestli jde pouze o rozsáhlý facelift pětky nebo o zcela nové provedení. Daleko větší pozornost je věnována kvalitám populárního hatchbacku, který je všeobecně považován za zakladatele a ideového lídra kategorie.
Zájemci o Volkswagen Golf, kteří nepotřebují k životu sportovně zaměřené verze R, GTI nebo GTD, mohou na českém trhu volit ze dvou stupňů výbavy, které nesou označení Trendline a Highline. Paleta pohonných jednotek je až na zážehové motory 1,4 a 1,6 tvořena přeplňovanými agregáty od 1,2 l do 2,0 l. V případě turbodieselů je možné vybírat z objemů 1,6 a 2,0 l.
Testovaný Golf měl pod svou kapotou výkonnější z dvojice nabízených motorů 1,6 TDI se 77 kW (105 k). Označení Trendline odhalilo základní provedení, které doplňovala široká příplatková výbava, díky níž se cena pětidveřového hatchbacku dostala daleko za hranici půl milionu korun.
Lehká identifikace
Pětatřicet let na trhu, konzistentní modelová politika a klasický design přinesly Golfu status nejsnáze identifikovatelného hatchbacku evropských silnic. I šestá generace svým vzhledem do dálky vykřikuje: „Já jsem Golf“.
Golf se drží svých tradičních tvarů a téměř pokaždé nová generace striktně navazuje na svého předchůdce. Šesté provedení dělá dojem, že je vlastně jen Golfem páté generace s ostřejšími hranami. Vytvořit expresivnější sedmou generaci nebude pro Waltera da Silvu, s ohledem na rychle stárnoucí šestku a aktuální moderní vzhled Pola nebo Scirocca, velký problém.
Jestliže se šestka postaví vedle prvního Golfu z roku 1974, pak je i zde vidět rodinné spojení na hlavních liniích karoserie. U přídě jsou dvě výrazné vodorovné linie, spojují hlavní světlomety, zatímco v případě C-sloupku je vidět mírná evoluce v jeho základních tvarech.
Styl prémiové třídy
O interiéru Volkswagenu Golf toho bylo napsáno již mnoho, a tak si můžeme v rychlosti připomenout jen ta nejdůležitější fakta a přihodit k nim pár nových postřehů.
Po otevření dlouhých a vysokých dveří a usednutí za volant dýchne na řidiče atmosféra, kterou by očekával spíše v Audi. Maximálně jednoduchý design doplňují dobře působící materiály. Slícování dílů je ukázkové, o ergonomii nemluvě. Testovanému Golfu ale na dlažebních kostkách hlasitě rezonovala palubní deska, což narušilo celkový dojem o „Panu dokonalém“.
Subjektivní vnímání interiéru tentokrát zachraňují kvalitní sportovní přední sedadla, která mají kromě podélného posunu a sklonu opěradla stavitelnou výšku i bederní opěrku a dobré boční vedení. Drobnou pihou na jejich kráse je skutečnost, že jsou součástí příplatkového paketu za 6.400,- Kč. Špatně se v interiéru Golfu nevede ani cestujícím na zadním sedadle, kde mají dostatek prostoru pro nohy a hlavu i vyšší postavy. To vše navzdory dnes již průměrným vnějším rozměrům!
Zavazadlový prostor se základním objemem 350 litrů má rozumný, i když dnes již také spíše průměrný objem. K dobru jde Volkswagenu příkladná pravidelnost užitečného objemu a snadný přístup k němu.
Spotřeba dieselu s pružností zážehového motoru
Věk motorů TDI PD definitivně končí. Emisní norma Euro 5 se stala kdysi průlomovému systému vstřikování paliva osudnou. Nástupcem masově vyráběné naftové motorizace je objemově menší 1,6 TDI.
Přeplňovaný vznětový čtyřválec s výkonem 77 kW (105 k) je druhým nejlevnějším turbodieselem v ceníku Golfu. Zájemce o něj si musí připravit minimálně 465.900,- Kč. Za své peníze dostanete pohonnou jednotku, která vyniká kultivovaným projevem, pružností, hospodárným zacházením s palivem i dostatečným výkonem pro každodenní život. Smířit se na druhou stranu musíte s jen pětistupňovou převodovkou, ačkoliv předchůdce 1,9 TDI byl v některých modelech VW Group dodáván i se šesti stupni.
Nové TDI má, jak se na moderní turbodiesel sluší a patří, nízký kompresní poměr (16,5:1, proti 19:1 u 1,9 TDI PD), poskytuje maximální výkon až při 4400 otáčkách za minutu a použitelné otáčkové pásmo se významně rozšířilo. Díky moderní koncepci mechanických komponent, širším možnostem řízení vstřikování a koneckonců i díky kvalitnímu odhlučnění má řidič při sešlápnutí plynu mnohem méně důvodů proč turbodiesely nenávidět. Odezva na pohyb plynového pedálu je téměř okamžitá, nedoprovází ji žádné vibrace nebo hluk a Golf jednoduše provede to, co po něm jeho řidič žádá. O tomto turbodieselu se dá prohlásit, že je schopen uspokojit i skalní fanoušky benzinových motorů a zapřisáhlé odpůrce vznětových agregátů.
Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň ukazuje otáčkoměr 1800 min-1 a palubní počítač uvádí, že průměrná spotřeba nafty je 4,5 litru na 100 km/h. Jízda dálničním limitem 130 km/h znamená, že se ručička otáčkoměru přesune na 2400 min-1 a průměrná spotřeba se zvýší na 5,8 litru nafty na 100 km.
Když se pustíte do dynamičtější jízdy, bude obtížnější dosahovat s common-railem takových průměrů jako s PD, jehož spotřeba byla přeci jen méně náchylná na aktuální jízdní styl. I tak se nám během testu podařilo dosáhnout sympatické průměrné spotřeby 5,6 litru nafty na 100 km.
Závěr
Současný Volkswagen Golf patří bezpochyby na špici své kategorie. Zájemci o Golf budou těžko vytýkat něco designu karoserie. Design je totiž přesně takový jaký od Golfu očekáváte. V interiéru Golf oslňuje prostorností na předních i na zadních sedadlech, ergonomií i celkovým pohodlím. Příležitost vyniknout nápaditostí nebo šarmem přenechává Volkswagen konkurentům. Obojí platí jak pro vnější design, tak pro uspořádání interiéru.
Vznětový čtyřválec 1,6 TDI možná nenabízí extrémní výkony, ale každodenní život s ním je doslova pohoda. Podvozek nabízí dostatečnou jistotu pro dovádění na okreskách i příjemný jízdní komfort při delších cestách.
Na první pohled to vypadá, že Golf nemá žádné mouchy. Skutečnost je taková, že je jich minimum. Testovaný exemplář trpěl rezonující palubní deskou, což byl problém konkrétního vozu. Při srovnání s konkurencí vyjde najevo menší zavazadelník, což vadí jen některým zájemcům o hatchback nižší střední třídy. Za své kvality bohužel Golf platí daň v podobě popularity u zlodějů, což vede k vyšším sazbám pojistného.
Poslední a pravděpodobně největší mínus může představovat cena. V případě testovaného vozu s motorem 1,6 TDI přijde základní provedení na 465.900,- Kč. Za touto částkou ovšem nestojí vůz na fotografiích, ale třídveřové provedení na plechových kolech v jednom ze základních laků. V interiéru nenajdete sportovní sedadla ani dvouzónovou klimatizaci. Pokud zatoužíte po Golfu 1,6 TDI, který vypadá stejně jako ten náš, pak si budete muset připravit částku výrazně přesahující 500.000,- Kč.
První cena vozu | 359.900,-Kč (Golf Trendline, 1,4, 59 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 465.900,-Kč (Trendline, 1,6 TDI DPF, 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 465.900,-Kč (Golf Trendline, 1,6 TDI DPF, 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 545.000,-Kč (Golf Trendline, 1,6 TDI DPF, 77 kW) |
Plusy
- Kultivovaný a úsporný vznětový motor
- Přesné řazení a řízení
- Výborné jízdní vlastnosti
- Tuhá karoserie
- Dobrá izolace posádky od hluku od kol a aerodynamického hluku
- Komfortní a prostorný interiér
- Velký rozsah nastavení kvalitních sedadel řidiče a spolujezdce
Minusy
- Rezonující palubní deska na nekvalitním povrchu a dlažebních kostkách
- Jen pětistupňová převodovka
- Vyšší riziko zcizení, vyšší sazby pojištění
- Ve srovnání s konkurencí menší zavazadlový prostor