VW Golf Variant 1,9 TDI BlueMotion – Mo(u)dré kombi

VW Golf Variant 1,9 TDI BlueMotion – Mo(u)dré kombi

 
 

Chcete mít kvalitní, prostorné kombi nižší střední třídy a zároveň se před kamarády chlubit nízkou spotřebou? Nebo vás snad láká nálepka „ekologicky uvažujícího spoluobčana“? Tak čtěte dál...

Možná až nepříjemně symbolicky začínáme v jedné z prvních várek testů roku 2009 testem úsporného Volkswagenu. Slovo krize na nás média vypouští ze všech stran, a tak minimalizace spotřeby pohonných hmot není tak úplně od věci.

Není Variant jako Variant

Ačkoliv to na první pohled nemusí být hned patrné, nestojí před námi dnes tak úplně obyčejné kombi nižší střední třídy. To naše prodělalo díky chytrým hlavám inženýrů ze Spolkové republiky ozdravnou kúru, zaměřenou nikoliv na redukci hmotnosti, ale na snížení spotřeby. Dohromady není o čem vyprávět, postup známe dobře. Ale co výsledek? Budou stačit dvě (palivové) dávky?

Změny u Golfu Variant odpovídají opatřením, zavedeným už u klasického pětidveřového Golfu a ještě dříve na Passatu a Polu BlueMotion. Přeprogramování softwaru řídicí jednotky optimalizuje vstřikování tak, aby bylo dosaženo minimální spotřeby v provozu. Co si budeme povídat, pod zatížením toho mnoho nesvedete, ale snížením volnoběžných otáček motoru se třeba ve městě nějaké ty setiny litru uspořit dají. Co na tom, že se posádka sem tam zaposlouchá do rytmického tlukotu dieselového srdce…

Pohledem na řadicí páku zjistíte, že má stále jen nákladově úsporných pět stupňů, ačkoli pro tento motor existuje i kombinace se šestistupňovým ústrojím lépe vykrývajícím rychlostní charakteristiku motoru. Zajímavé. Zde asi tvrzení že „čím více převodových stupňů, tím lépe“ neplatí. Šestky se tedy Golf Variant BlueMotion nedočkal, ale byly prodlouženy poslední tři převodové stupně. Pro vyšší efektivitu jízdy zejména při vyšších rychlostech bylo námi testované kombi lehce (o 15 mm) sníženo (pro ostatní motorizace +7.500,-Kč) a obdařeno zakrytovaným podvozkem. Částečně byly také zaslepeny nasávací otvory v přídi vozu. Ty musí v případě nutnosti zastoupit dvojitý ventilátor. Výsledkem těchto úprav je snížení aerodynamického součinitele odporu cx z 0,32 na 0,30, což už na dálnici na nějakou tu desetinku dolů vydá.

Na chatu bez mezipřistání?

Oproti běžnému Golfu Variant 1,9 TDI (77 kW) bez filtru pevných částic se kombinovaná spotřeba snížila o 0,6 l/100 km, nebo v řeči eurokomisařů o 15 g CO2 na kilometr (nyní absolutně 122 g CO2/km).

Co to v praxi znamená? Předně pochopitelně nižší spotřebu paliva, ale také o něco delší dojezd. Námi testovaný model by měl podle tabulkové spotřeby mimo město zvládnout urazit na plnou nádrž celých 1410 kilometrů. A to je už panečku pořádná štreka. Díky legislativcům se EU momentálně zaměřuje jen na CO2, takže ostatní složky emisí, ať jsou jakékoliv, v pohodě odolávají politickým i mediálním tlakům. S vědomím toho, že automobily jsou nejvíce rostoucím, ale rozhodně ne největším generátorem oxidu uhličitého na Zemi opouštíme úvahy nad ekologičností a jdeme na statickou obhlídku interiéru.

obrázek [555 x 269]  

Uvnitř zůstává vše při starém. Vlastnictví ekologického BlueMotionu připomíná jen velký bodový displej mezi kruhovými ukazateli uprostřed přístrojového panelu (u jiných motorizací za 6.100,-Kč). Ten vám totiž našeptává, kdy je nejlepší doba k přeřazení. Jeho přítomnost je určitě na místě, protože sami od sebe byste s BlueMotionem nízké spotřeby jen těžko dosáhli. Jak to? Ukazatel přeřazení na vás začne svítit již při nějakých 1850 otáčkách za minutu, což je zhruba tam, kde začíná být s autem jakás takás zábava. Po přeřazení se dostanete ke 1200 otáčkám za minutu (připomínám, že na volnoběh točí motor zhruba 750 min-1), což vysloveně hraničí s podtáčením. Dieselový čtyřválec, využívající (stále ještě) techniku vstřikování čerpadlo-tryska, vás za to ale odmění nejen občasným zlověstným zaklepáním, nýbrž i velmi příznivou spotřebou. Ale o té až za chvíli.

Nejdřív je nezbytné vyseknout Golfu obligátní poklonu, týkající se pozice za příjemně se držícím volantem, stabilního, i když oproti běžné verzi trošku tvrdšího podvozku (říkají mu sportovní, ale je prostě jen tužší) a dobře přístupného a rozměrného zavazadlového prostoru. Interiér je trochu smutný, místy až ponurý, ale na rozdíl od mnoha konkurentů se zda ani po letech mnoho nemění. Je velmi robustní a dobře se v něm budou trávit dlouhé hodiny cestování.

Co ale zamrzí, je přítomnost zoufalého výmyslu tuzemských úředníků – mříže v zavazadlovém prostoru. Když se dobře upevní, tak sice po většinu jízdy nevydává žádné nepříjemné zvuky, zato ji budete nenávidět při manipulování s opěradly druhé řady sedadel. Ty se sice dají složit téměř do dokonalé roviny, ale obsluhování mříže je nepohodlné (To není vina Volkswagenu ani dodavatele mřížování. Ono se to ani o moc lépe vymyslet nedá) a celkově pro běžného uživatele, méně šikovné, zkrátka nepříjemné. Ještěže éra opičích klecí v osobních autech snad již definitivně končí...

obrázek [555 x 397]  

Spotřeba, to je to, oč tu běží

Golf Variant páté generace není na auto.cz žádným nováčkem, a tak vás, co se například interiéru týče, jednoduše odkážeme na již zveřejněné testy. Dnes je totiž hlavním tématem spotřeba paliva.

Byli jsme zvědaví, jak daleko bude realita od udávaných hodnot získávaných v laboratorních podmínkách evropského jízdního cyklu. Přeci jen, kombinovaná spotřeba 4,6 litru nafty na 100 km či dokonce 3,9 l při jízdě mimo obec jsou opravdu silné kalibry.

Po více než 700 kilometrech za volantem lze konstatovat, že příliš vzdáleny opravdu nejsou. Nestává se totiž často, že po podobném kilometrickém nájezdu zbývá v nádrži čtvrtina paliva. Tak tedy, zde jsou fakta: při reálné rychlosti 130 km/h točí motor 1,9 TDI BM na pátý převodový stupeň 2300 otáček za minutu, spotřeba paliva je v tomto případě rovna 5,2 litrům nafty na 100 km. Zkusili jsme, jak moc jde výsledná spotřeba na vrub klimatizaci a vypnuli ji. Spotřeba se k našemu lehkému úžasu dále snížila a to až na hranici 4,6 litrů, ovšem pozor, stále ještě při rychlosti 130 km/h!

Zvolníte-li na ekonomickou stovku, motor si bude brumlat při velmi úsporných 1850 otáčkách a spotřeba začne padat pod čtyřlitrovou hranici. Zde je údaj o mimoměstské spotřebě, 3,9 l/100 km, naprosto shodný s realitou, na rovinatých úsecích jsme dokonce ještě několik desetinek od čtyř litrů ubrali. Svižná jízda po jihočeských okreskách zvýšila průměr k pěti a půl litrům a pár desítek kilometrů po městě v ranní špičce zakulatilo spotřebu během testu na rovných šest litrů. V reálném provozu a za nízkých teplot mírně nad nulou je spotřeba velmi podobná tomu, co vidíte v technických datech výrobce. A to je dnes celkem pozoruhodný jev.

Je však také pravda, že naložený Golf Variant s tímto motorem nebude zrovna mistrem světa v podélné dynamice jízdy (zrychlení z klidu na 100 km/h trvá nejméně 11,9 sekundy), ale to hledače nízké spotřeby nemůže odradit. Notoricky známý motor TDI je navíc slušně utlumen (i když jej stále během okamžiku poznáte, zázraky se nedějí), takže nemá smysl na něj opět nasazovat. Každý ví, že není zrovna zvukovou hvězdou večera, u čerpací stanice se ale umí i po letech parádně vytáhnout.

Závěr

Pokud máte zájem o prostorné rodinné kombi nižší střední třídy s nízkou spotřebou paliva, dost možná jste právě narazili na svého favorita. Příjemný interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti (i když milovníci adrenalinu za volantem pochopitelně hledají v úplně jiných vodách) a špičková spotřeba jsou mix, který každý tatínek určitě ocení. Možnou překážkou tak může být snad jen cena, která je i po poměrně výrazných slevách stále hrdě nepodbízivá. Golf Variant BlueMotion vás v základní výbavě Trendline vyjde na 585.000,- Kč. Pro srovnání, například konkurenční Ford Focus 1,8 Duratorq (85 kW) vás nyní ve výbavě Ghia vyjde v akci na 514.990,- Kč.

Cenový skok od základního Golfu Variant 1,9 TDI činí 26.400,-Kč. Že je to moc peněz za nic? Pak si spočítejte na kolik příjde filtr pevných částic, sportovní podvozek a multifunkční bodový displej (vše pro BlueMotion jako standard), když je objednáváte samostatně. Ceník má logiku, ale české legislativní podmínky zatím kupce nenutí snižovat papírové hodnoty emisí CO2 ani produkované pevné částice u nakupovaných aut z daňových důvodů. Úspory na provozních nákladech vám vyšší cenu asi v rozumném časovém horizontu nevynahradí, takže asi stejně jako my zakončíte analýzu volbou běžné verze turbodieselu bez vylepšené image.

První cena vozu437.700,-Kč (1,4, 59 kW, Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací558.600,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)
Základní cena testovaného vozu585.000,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků650.500,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)

Plusy

  • vysoká kvalita zpracování
  • praktičnost a variabilita
  • přesné řízení a řazení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • extrémně nízká spotřeba

Mínusy

  • hlučnější vznětový motor
  • nepraktická mříž
  • ve voze této ceny pouze plastový volant
  • horší výhled vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Golf Variant BlueMotion 1.9 TDI

Cena v základní výbavě: 585 000 Kč Cena v testované výbavě: 650 500 Kč

Základní výbava:Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS + EDS + MSR, automatické spouštění světel při nouzovém brzdění, klimatizace Climatic s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládání, palubní počítač, elektrické otevírání oken vpředu i vzadu, posilovač řízení s proměnným účinkem, sdružený ukazatel s elektronickým tachometrem, 16palcová ocelová kola, mlhové světlomety, nárazníky a ochranné lišty v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a kliky v barvě vozu, pozinkovaná karoserie, rádio RCD 300 s CD a MP3 přehrávačem, 4 reproduktory, komfortní sedadla vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tříramenná výškově nastavitelný volant, textilní koberečky vpředu i vzadu, filtr DPF

Výbava testovaného vozu:Rádio RCD 310 s CD a MP3 přehrávačem + 8 reproduktorů – výkon 4 x 20 W (+ 3.800 Kč), dvouzónová klimatizace Climatronic s automatickou regulací (+ 6.200 Kč), metalický lak (+ 14.300 Kč), rozšířený palubní počítač (+6.100,- Kč), parkovací asistent, tempomat, kontrola poklesu tlaku v pneu (+15.800,- Kč), přední mlhovky (+5.600,- Kč), chromový střešní nosič (+13.700,- Kč)

Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
Technické údaje
Motor VW Golf Variant BlueMotion 1.9 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 3.9 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1495
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1357 / 613
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4556
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1504
d) rozvor (mm): 2574
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1446
l) šířka vzadu (mm): 1437
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení VW Golf Variant BlueMotion 1.9 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…