VW Golf Variant 1,9 TDI BlueMotion – Mo(u)dré kombi

VW Golf Variant 1,9 TDI BlueMotion – Mo(u)dré kombi

 
 

Chcete mít kvalitní, prostorné kombi nižší střední třídy a zároveň se před kamarády chlubit nízkou spotřebou? Nebo vás snad láká nálepka „ekologicky uvažujícího spoluobčana“? Tak čtěte dál...

Možná až nepříjemně symbolicky začínáme v jedné z prvních várek testů roku 2009 testem úsporného Volkswagenu. Slovo krize na nás média vypouští ze všech stran, a tak minimalizace spotřeby pohonných hmot není tak úplně od věci.

Není Variant jako Variant

Ačkoliv to na první pohled nemusí být hned patrné, nestojí před námi dnes tak úplně obyčejné kombi nižší střední třídy. To naše prodělalo díky chytrým hlavám inženýrů ze Spolkové republiky ozdravnou kúru, zaměřenou nikoliv na redukci hmotnosti, ale na snížení spotřeby. Dohromady není o čem vyprávět, postup známe dobře. Ale co výsledek? Budou stačit dvě (palivové) dávky?

Změny u Golfu Variant odpovídají opatřením, zavedeným už u klasického pětidveřového Golfu a ještě dříve na Passatu a Polu BlueMotion. Přeprogramování softwaru řídicí jednotky optimalizuje vstřikování tak, aby bylo dosaženo minimální spotřeby v provozu. Co si budeme povídat, pod zatížením toho mnoho nesvedete, ale snížením volnoběžných otáček motoru se třeba ve městě nějaké ty setiny litru uspořit dají. Co na tom, že se posádka sem tam zaposlouchá do rytmického tlukotu dieselového srdce…

Pohledem na řadicí páku zjistíte, že má stále jen nákladově úsporných pět stupňů, ačkoli pro tento motor existuje i kombinace se šestistupňovým ústrojím lépe vykrývajícím rychlostní charakteristiku motoru. Zajímavé. Zde asi tvrzení že „čím více převodových stupňů, tím lépe“ neplatí. Šestky se tedy Golf Variant BlueMotion nedočkal, ale byly prodlouženy poslední tři převodové stupně. Pro vyšší efektivitu jízdy zejména při vyšších rychlostech bylo námi testované kombi lehce (o 15 mm) sníženo (pro ostatní motorizace +7.500,-Kč) a obdařeno zakrytovaným podvozkem. Částečně byly také zaslepeny nasávací otvory v přídi vozu. Ty musí v případě nutnosti zastoupit dvojitý ventilátor. Výsledkem těchto úprav je snížení aerodynamického součinitele odporu cx z 0,32 na 0,30, což už na dálnici na nějakou tu desetinku dolů vydá.

Na chatu bez mezipřistání?

Oproti běžnému Golfu Variant 1,9 TDI (77 kW) bez filtru pevných částic se kombinovaná spotřeba snížila o 0,6 l/100 km, nebo v řeči eurokomisařů o 15 g CO2 na kilometr (nyní absolutně 122 g CO2/km).

Co to v praxi znamená? Předně pochopitelně nižší spotřebu paliva, ale také o něco delší dojezd. Námi testovaný model by měl podle tabulkové spotřeby mimo město zvládnout urazit na plnou nádrž celých 1410 kilometrů. A to je už panečku pořádná štreka. Díky legislativcům se EU momentálně zaměřuje jen na CO2, takže ostatní složky emisí, ať jsou jakékoliv, v pohodě odolávají politickým i mediálním tlakům. S vědomím toho, že automobily jsou nejvíce rostoucím, ale rozhodně ne největším generátorem oxidu uhličitého na Zemi opouštíme úvahy nad ekologičností a jdeme na statickou obhlídku interiéru.

obrázek [555 x 269]  

Uvnitř zůstává vše při starém. Vlastnictví ekologického BlueMotionu připomíná jen velký bodový displej mezi kruhovými ukazateli uprostřed přístrojového panelu (u jiných motorizací za 6.100,-Kč). Ten vám totiž našeptává, kdy je nejlepší doba k přeřazení. Jeho přítomnost je určitě na místě, protože sami od sebe byste s BlueMotionem nízké spotřeby jen těžko dosáhli. Jak to? Ukazatel přeřazení na vás začne svítit již při nějakých 1850 otáčkách za minutu, což je zhruba tam, kde začíná být s autem jakás takás zábava. Po přeřazení se dostanete ke 1200 otáčkám za minutu (připomínám, že na volnoběh točí motor zhruba 750 min-1), což vysloveně hraničí s podtáčením. Dieselový čtyřválec, využívající (stále ještě) techniku vstřikování čerpadlo-tryska, vás za to ale odmění nejen občasným zlověstným zaklepáním, nýbrž i velmi příznivou spotřebou. Ale o té až za chvíli.

Nejdřív je nezbytné vyseknout Golfu obligátní poklonu, týkající se pozice za příjemně se držícím volantem, stabilního, i když oproti běžné verzi trošku tvrdšího podvozku (říkají mu sportovní, ale je prostě jen tužší) a dobře přístupného a rozměrného zavazadlového prostoru. Interiér je trochu smutný, místy až ponurý, ale na rozdíl od mnoha konkurentů se zda ani po letech mnoho nemění. Je velmi robustní a dobře se v něm budou trávit dlouhé hodiny cestování.

Co ale zamrzí, je přítomnost zoufalého výmyslu tuzemských úředníků – mříže v zavazadlovém prostoru. Když se dobře upevní, tak sice po většinu jízdy nevydává žádné nepříjemné zvuky, zato ji budete nenávidět při manipulování s opěradly druhé řady sedadel. Ty se sice dají složit téměř do dokonalé roviny, ale obsluhování mříže je nepohodlné (To není vina Volkswagenu ani dodavatele mřížování. Ono se to ani o moc lépe vymyslet nedá) a celkově pro běžného uživatele, méně šikovné, zkrátka nepříjemné. Ještěže éra opičích klecí v osobních autech snad již definitivně končí...

obrázek [555 x 397]  

Spotřeba, to je to, oč tu běží

Golf Variant páté generace není na auto.cz žádným nováčkem, a tak vás, co se například interiéru týče, jednoduše odkážeme na již zveřejněné testy. Dnes je totiž hlavním tématem spotřeba paliva.

Byli jsme zvědaví, jak daleko bude realita od udávaných hodnot získávaných v laboratorních podmínkách evropského jízdního cyklu. Přeci jen, kombinovaná spotřeba 4,6 litru nafty na 100 km či dokonce 3,9 l při jízdě mimo obec jsou opravdu silné kalibry.

Po více než 700 kilometrech za volantem lze konstatovat, že příliš vzdáleny opravdu nejsou. Nestává se totiž často, že po podobném kilometrickém nájezdu zbývá v nádrži čtvrtina paliva. Tak tedy, zde jsou fakta: při reálné rychlosti 130 km/h točí motor 1,9 TDI BM na pátý převodový stupeň 2300 otáček za minutu, spotřeba paliva je v tomto případě rovna 5,2 litrům nafty na 100 km. Zkusili jsme, jak moc jde výsledná spotřeba na vrub klimatizaci a vypnuli ji. Spotřeba se k našemu lehkému úžasu dále snížila a to až na hranici 4,6 litrů, ovšem pozor, stále ještě při rychlosti 130 km/h!

Zvolníte-li na ekonomickou stovku, motor si bude brumlat při velmi úsporných 1850 otáčkách a spotřeba začne padat pod čtyřlitrovou hranici. Zde je údaj o mimoměstské spotřebě, 3,9 l/100 km, naprosto shodný s realitou, na rovinatých úsecích jsme dokonce ještě několik desetinek od čtyř litrů ubrali. Svižná jízda po jihočeských okreskách zvýšila průměr k pěti a půl litrům a pár desítek kilometrů po městě v ranní špičce zakulatilo spotřebu během testu na rovných šest litrů. V reálném provozu a za nízkých teplot mírně nad nulou je spotřeba velmi podobná tomu, co vidíte v technických datech výrobce. A to je dnes celkem pozoruhodný jev.

Je však také pravda, že naložený Golf Variant s tímto motorem nebude zrovna mistrem světa v podélné dynamice jízdy (zrychlení z klidu na 100 km/h trvá nejméně 11,9 sekundy), ale to hledače nízké spotřeby nemůže odradit. Notoricky známý motor TDI je navíc slušně utlumen (i když jej stále během okamžiku poznáte, zázraky se nedějí), takže nemá smysl na něj opět nasazovat. Každý ví, že není zrovna zvukovou hvězdou večera, u čerpací stanice se ale umí i po letech parádně vytáhnout.

Závěr

Pokud máte zájem o prostorné rodinné kombi nižší střední třídy s nízkou spotřebou paliva, dost možná jste právě narazili na svého favorita. Příjemný interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti (i když milovníci adrenalinu za volantem pochopitelně hledají v úplně jiných vodách) a špičková spotřeba jsou mix, který každý tatínek určitě ocení. Možnou překážkou tak může být snad jen cena, která je i po poměrně výrazných slevách stále hrdě nepodbízivá. Golf Variant BlueMotion vás v základní výbavě Trendline vyjde na 585.000,- Kč. Pro srovnání, například konkurenční Ford Focus 1,8 Duratorq (85 kW) vás nyní ve výbavě Ghia vyjde v akci na 514.990,- Kč.

Cenový skok od základního Golfu Variant 1,9 TDI činí 26.400,-Kč. Že je to moc peněz za nic? Pak si spočítejte na kolik příjde filtr pevných částic, sportovní podvozek a multifunkční bodový displej (vše pro BlueMotion jako standard), když je objednáváte samostatně. Ceník má logiku, ale české legislativní podmínky zatím kupce nenutí snižovat papírové hodnoty emisí CO2 ani produkované pevné částice u nakupovaných aut z daňových důvodů. Úspory na provozních nákladech vám vyšší cenu asi v rozumném časovém horizontu nevynahradí, takže asi stejně jako my zakončíte analýzu volbou běžné verze turbodieselu bez vylepšené image.

První cena vozu437.700,-Kč (1,4, 59 kW, Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací558.600,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)
Základní cena testovaného vozu585.000,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků650.500,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)

Plusy

  • vysoká kvalita zpracování
  • praktičnost a variabilita
  • přesné řízení a řazení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • extrémně nízká spotřeba

Mínusy

  • hlučnější vznětový motor
  • nepraktická mříž
  • ve voze této ceny pouze plastový volant
  • horší výhled vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Golf Variant BlueMotion 1.9 TDI

Cena v základní výbavě: 585 000 Kč Cena v testované výbavě: 650 500 Kč

Základní výbava:Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS + EDS + MSR, automatické spouštění světel při nouzovém brzdění, klimatizace Climatic s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládání, palubní počítač, elektrické otevírání oken vpředu i vzadu, posilovač řízení s proměnným účinkem, sdružený ukazatel s elektronickým tachometrem, 16palcová ocelová kola, mlhové světlomety, nárazníky a ochranné lišty v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a kliky v barvě vozu, pozinkovaná karoserie, rádio RCD 300 s CD a MP3 přehrávačem, 4 reproduktory, komfortní sedadla vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tříramenná výškově nastavitelný volant, textilní koberečky vpředu i vzadu, filtr DPF

Výbava testovaného vozu:Rádio RCD 310 s CD a MP3 přehrávačem + 8 reproduktorů – výkon 4 x 20 W (+ 3.800 Kč), dvouzónová klimatizace Climatronic s automatickou regulací (+ 6.200 Kč), metalický lak (+ 14.300 Kč), rozšířený palubní počítač (+6.100,- Kč), parkovací asistent, tempomat, kontrola poklesu tlaku v pneu (+15.800,- Kč), přední mlhovky (+5.600,- Kč), chromový střešní nosič (+13.700,- Kč)

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
Technické údaje
Motor VW Golf Variant BlueMotion 1.9 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 3.9 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1495
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1357 / 613
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4556
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1504
d) rozvor (mm): 2574
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1446
l) šířka vzadu (mm): 1437
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení VW Golf Variant BlueMotion 1.9 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba rodiče: Pohřeb si nemohly dovolit

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba…

Během dvou dnů přišly o matku i otce! Simona (23) a Saša (13) nejprve ztratily svého otce, který zemřel na…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…