24.1. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI - Nejen Image

 

Volkswagen Rockton tvoří speciální verzi Transpoteru Kombi 4Motion. Podvozek dostal bytelnou ochranu.

Příznivci Volkswagenu jsou na speciální terénní úpravy Transporteru zvyklí. Poslední dvě generace tohoto vozidla upravila firma Auto Seikel. Zatímco T4 pro klienty předělávala ve svém německém působišti Freigerichtu, poslední generace upraveného vozu vyjíždí přímo z továrny Volkswagenu.

Je to důležité? Pro majitele ano, protože automobilka tímto převzala záruku na celé vozidlo. Veškerá případná jednání tedy směřují pouze k ní.

Navenek polepy a výška

Rockton s šedými polepy v odstínu skály se na první pohled nejeví příliš speciálně. Všechny zaujme nápis Rockton a terénní pneumatiky, podrobnější pohled odhalí nárůst světlé výšky o 30 mm. Opravdový znalec se bude divit nad neprůhlednými bočními okny za posuvnými dveřmi v kombinaci s průhlednou výklopnou zádí. Vnější odlišení od konvenčních provedení Transporteru jsou jen slabým odvarem toho, co se skrývá v podvozku.

Stačilo se jen posadit na paty a hned nás do očí trkly masivní výztuhy bočních prahů pomocnými trubkami velikosti těch lešenářských. Klouzání po výmolech tedy nemusí být ohrožením pro plechy karoserie. Citlivý střed vozidla obdržel velké množství ochranných plechů od motoru vpředu přes spojku Haldex až k zadnímu diferenciálu. Součást vybavení také tvořila uzávěrka zadního diferenciálu, kterou má Transporter Kombi 4Motion za příplatek.

Hurá do lesa!

Kam jinam jsme měli zajet než do lesa s vyčnívajícími kořeny stromů a cestou rozjetou od lesní techniky? Rockton je totiž k mání jako Kombi.

Průjezdu terénem byla také přizpůsobena sedadla. Rockton dostal speciální od firmy Schnierle s jednodílným opěradlem včetně hlavové opěrky. Proč takový luxus? Stačí jet minutu v terénu, který hází vozidlem střídavě zprava doleva, a hned posádka pochopí, jak skvělé je opěradlo bez mezery mezi ním a opěrkou pro hlavu. Cestující v druhé a třetí řadě měli k dispozici samostatné sedáky i opěradla, ale ve druhé linii spojená ve dvojici a v poslední do trojice. Celkově sedmimístný terénní vůz dovoloval posun sedadel v kolejničkách začleněných do podlahy.

Nájezd na lesní cestu by nezpůsobil žádné potíže ani běžnému Transporteru 4Motion. Pokračovat do náročnějších podmínek jsme mohli díky zvýšenému podvozku Rocktonu bez obav o jeho poškození. Tuhá karoserie vozidla nevydala ani hlásek, když jsme předními koly najížděli na hromady hlíny vytlačené na bok širokými pneumatikami lesnických strojů.

Bez redukce

Díky trubkovým výztuhám prahů sloužícím jako lyže při najetí do hluboké prohlubně jsme neváhali zapadat do hlubokých rýh. Dlouho jsme pokračovali bez dalších úprav až do chvíle, kdy vůz sklouzl zadním kolem do výmolu a přední kola včetně zadního začala hrabat. Běžně by to znamenalo vzít si skládací lopatku a trochu máknout. My jsme měli v záloze ještě elektricky ovládanou mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu. Díky jemné spolupráci plynového pedálu se spojkovým jsme i z této svízelné situace vyvázli, i když jsme si lopatku již před vjetím do terénu vzali.

Více než na podvozek jsme mysleli na spojkové obložení. Při vyjíždění z výmolů bylo občas cítit, proto jsme tak drsné podmínky nakonec opustili. Úprava Transporteru T4 od firmy Auto Seikel tuto variantu nabízela, ale Volkswagen u posledního vydání tuto specifikaci na trh nedal, protože zájem o ni byl minimální.

Pohodlí na silnici

Některé terénní úpravy vozidel nejsou na silnici příliš příjemným společníkem, to však neplatilo o Rocktonu. Na dálnici se choval velmi zdvořile, pouze při bočním větru byl znát nárůst světlé výšky. Nad vším však bděl stabilizační systém ESP, tudíž v klidném počasí jsme si co do stability vozu připadali jako v běžném Transporteru 4Motion. Větší jízdní odpory kvůli světlé výšce a zhoršené aerodynamice kvůli výztuhám bočních prahů i nárůst hmotnosti si vybraly daň na spotřebě. Silniční úseky si v průměru vyžádaly 8,4 l/100 km, žízeň v terénu je nesmyslné specifikovat, protože u ní hraje velkou roli mnoho proměnných.

Pohon

Volkswagen zvolil pro model Rockton pouze dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI ve dvou výkonových provedeních 103 a 132 kW. My jsme zkoušeli slabší jednotku a byli jsme rádi. Divíte se?

Naše zkušenosti s dvoulitrem 2.0 BiTDI opatřeným dvěma turbodmychadly v jiných vozech značky Volkswagen sice uchvacovaly mohutným zátahem motoru již od 1500 min-1, ale k roztočení velkého turbodmychadla pro nízké otáčky si agregát vzal několik desetin sekund. Tato prodleva by při jízdě v opravdovém terénu mohla působit potíže ve slaďování točivého momentu motoru se spojkovým pedálem. Kdo by však toužil po mimořádně silném motoru a Rockton používal spíše k dopravě na horské chaty a podobné účely, tomu může 2.0 BiTDI přijít vhod. Lze jej pořídit i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Plusy

  • Zvýšená světlost
  • Ochrana podvozku
  • Uzávěrka zadního diferenciálu

Minusy

  • Absence redukce
  • Vyšší cena

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Emisní norma Euro 5
Největší výkon (kW/min-1) 103/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,2/6,9/8,1
Délka/šířka/výška (mm) 4892/1904/2062
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 2079
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 973 785
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

Putin mě pozval do Soči, libuje si Zeman Putin mě pozval do Soči, libuje si Zeman

Ruský prezident Vladimir Putin pozval Miloše Zemana na…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Dnes 18:59

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Podstoupil téměř 60 plastických operací a utratil spoustu peněz, aby se celý proměnil a líbil se sám sobě.…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…