Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW CC 2,0 TDI DSG 4Motion – Víc než Passat

Jiří Červenka
Diskuze (225)
S vrcholnou naftovou motorizací upevňuje CC svoji nově nabytou suverenitu.

Už když se jmenoval Passat CC, nabízel Volkswagen CC prémiovější uživatelskou zkušenost než tradiční sedan a kombi, jejichž tvary jsou nevyhnutelně diktovány požadavky na praktičnost. A jak jsme zjistili v prvním redakčním testu modernizované verze, facelift posunul vlastnosti tohoto čtyřsedadlového auta ještě dál. Bude mu ale diesel slušet stejně jako benzínový motor 1,8 TSI?

Importér nám posuzování usnadnil tím, že motorizaci 2,0 TDI DSG 4Motion naspecifikoval téměř stejně jako dříve testovanou benzínovou osmnáctistovku. Vskutku, kdybychom použili fotky z testu Volkswagen CC 1,8 TSI – Lidový elegán, nikdo by nic nepoznal. Stejný odstín karoserie, stejné barvy uvnitř, velmi podobná příplatková výbava... Skvělá příležitost prozkoumat, co získáte, a oč naopak přijdete, když místo přeplňovaného benzínového motoru zvolíte pro CC standard všech fleetových Passatů – dvoulitrové TDI.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida

2,0 TDI ve vynikající formě

Pod kapotou testovaného CC pracoval diesel v silnějším ze dvou nabízených provedení. Hodnota 125 kW v relativně vysokých 4200 min-1 napovídá, že aktuální evoluce TDI se otáček nebojí. Točivý moment není na dnešní poměry nijak ohromující, maximálních 350 Nm je však šikovně rozprostřeno do nejpoužívanějších otáček – krouťák neklesne pod maximální hodnotu od 1750 až do 2500 min-1.

To by mělo znamenat, že Volkswagen CC reaguje na změnu polohy plynového pedálu s nenuceným důrazem – a také to tak je. Při rychlosti 100 km/h na nejvyšší rychlostní stupeň točí motor 1800 min-1, takže se už nachází v pásmu nejvyššího točivého momentu a dokud nesešlápnete plyn opravdu razantně, řídicí jednotka dvouspojkové převodovky této skutečnosti bohatě využívá.

I díky tomu jsme na dálnici při dvou jízdách na dvanáctikilometrovém úseku oběma směry naměřili při konstantních 100 km/h průměrných 4,8 l/100 km.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida Akcelerace na povolených 130 km/h (dle rychloměru, reálná rychlost je vždy o něco nižší) přinese zvýšení otáček o 600 min-1 a nárůst indikované spotřeby na průměrných 6,3 l/100 km.

Diesel má samozřejmě výrazně delší stálý převod než zážehový motor, proto jsou otáčky v obou uváděných rychlostech nižší než u 1,8 TSI, ačkoliv benzín s dvouspojkovou převodovkou má sedm rychlostních stupňů a diesel jen šest. Do aut se zážehovými motory Volkswagen totiž montuje DSG se suchými spojkami, zatímco vznětové motory mají spojky uložené v olejové lázni.

Vedle schopnosti přenášet vyšší momenty patří k přednostem „mokrých“ spojek rovněž subjektivně hladší rozjezdy než s občas poněkud zbrklým sedmistupňovým DSG. Na silnicích s náročnějším profilem, ať už vertikálním či horizontálním, je lépe přesunout volicí páku ještě o jednu polohu dozadu a aktivovat tím sportovní režim. Převodovka v něm tolik nespěchá s odřazováním na vyšší stupně, takže jízda získá na plynulosti. A samozřejmě nechybí možnost řadit si tlačítky na volantu.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida

Z kopce sám vyřadí

DSG v testovaném voze uměla jednu opravdovou specialitu: jízdu na volnoběh. Tedy, na volnoběh samozřejmě dokáže jet každé auto, ale tento Volkswagen CC při uvolnění plynového pedálu vyřadí na neutrál a dál pokračuje setrvačností. Potřebujete-li brzdit motorem, stačí se lehce dotknout plynového pedálu.

K čemu takové zařízení? K úspoře paliva. Pokud jste přesvědčeni, že motory modernějších aut se vstřikováním jsou ve sjíždění klesání úspornější, když necháte zařazenou rychlost, patrně jste nečetli náš článek Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál.

Podle Martina Vaculíka, technického poradce Světa motorů, nulová hodnota spotřeby palubního počítače nevystihuje cenu kinetické energie, kterou auto spotřebuje na roztočení motoru. A vývojáři Volkswagenu přesnými měřeními zjistili, že na volnoběh spotřebuje motor méně paliva, než by odpovídalo kinetické energii ztracené brzděním motorem.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida Funkce volnoběhu se dodává pro všechny modely CC s motorem TDI a převodovkou DSG v rámci sady BlueMotion Technology, která dále obsahuje rekuperaci kinetické energie při brzdění a systém start-stop (který jste v naší anketě označili za nejzbytečnějšího pomocníka).

A jakoby chtěl Volkwagen na tomto exempláři CC demonstrovat všechny možnosti konfigurace hnacího řetězce, přidal mu do výbavy ještě pohon všech kol 4Motion. Ten je, jako u všech aut skupiny VW s příčně zastavěnými motory, realizován elektronicky ovládanou spojkou Haldex.

Soustava přítlačných lamel z principu nepředstavuje rovnocennou náhradu za mechanický diferenciál se zvýšenou svorností, účinně však usnadňuje řidičům jízdu po kluzkém povrchu a při rozjezdu se dokáže předepnout, aby auto rovnou zabralo všemi čtyřmi koly. CC se tak ve většině situací chová jako předokolka s podezřele silnou trakcí.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida Při dynamické jízdě na suchu beztoho víc oceníte jiné, tak říkajíc vrozené přednosti CC. Příznivější kombinace výšky karoserie k rozchodu kol než u rodinnějších Passatů znamená, že se méně naklání, agilněji reaguje na otočení volantem a déle si zachovává stabilitu.

Elektromechanické řízení Volkswagenu patří k nejlepším na dnešním trhu. Svůj odpor mění přirozeně a v souladu se skutečnými silovými poměry na předních kolech, přičemž je velice přesné a neobtěžuje zpětnými rázy od nerovností.

Když k tomu přidáte adaptivní tlumiče, schopné bez ohledu na aktuálně zvolený režim (Comfort, Normal, Sport) rychle reagovat na počínající náklon a včas ho stabilizovat, vyjde vám auto, které při svižné jízdě na náročné silnici přináší vyšší než očekávanou dávku řidičského potěšení. To zde samozřejmě nepochází z pocitu nějakého intenzivního přívalu smyslových podnětů, ale z toho, že CC přesně a jistě poslouchá pokyny řidiče.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida

Naopak komfort odpružení ponechává prostor k touze po zlepšení. Celkově je velmi dobrý, o krátkých příčných nerovnostech však adaptivní tlumiče informují posádku relativně důrazně – alespoň v kombinaci s osmnáctipalcovými koly Interlagos.

Hodnotně působící interiér a zajímavé prvky příplatkové výbavy rozebíral Aleš Jungmann v už odkazovaném testu CC s motorem 1,8 TSI, proto zde doplníme pouze dva nesamozřejmé postřehy: Ačkoliv za zadními bezrámovými dveřmi čeká na cestující méně místa nad hlavou než vpředu, samotné sedáky mají na centimetr stejnou délku i šířku (53 x 37 cm) jako ty přední. A zavazadlový prostor je snad poněkud omezen velikostí nákladového otvoru, nikoliv však objemem – jak zjistíte z fotografie našeho standardního rodinného zavazadla v galerii pod článkem.

Závěr: Prémiová zkušenost

S tak elegantním exteriérem a působivým interiérem by se Volkswagen CC skvěle prodával tak jako tak. O to víc je potěšitelné, že si ve Wolfsburgu dali poctivou práci s vypilováním jízdních vlastností, které umožňují perfektně na silnici využít všech předností výborného řetězce 2,0 TDI BMT + DSG + 4Motion.

Protože do Citroenu DS5 s podobnou cenovkou jsme se na tomto místě nedávno opírali kvůli technice ze segmentu C, musíme poctivě připomenout, že i Volkswagen CC vychází z konstrukce určené primárně pro nižší střední třídu – jeho vlastnosti ovšem slouží jako zřejmý důkaz, že když dva dělají totéž, není to totéž.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida

První cena vozu 717.900 Kč (1,8 TSI 118 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 739.900 Kč (2,0 TDI BMT 103 kW)
Základní cena testovaného vozu 901.900 Kč (2,0 TDI BMT 125 kW 4Motion DSG)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.165.800 Kč (2,0 TDI BMT 125 kW 4Motion DSG)

Plusy

  • Vrcholná dieselová konfigurace CC
  • Jisté a poměrně zábavné jízdní vlastnosti
  • Kombinace motoru a převodovky
  • Elegantní a přitom praktický interiér
  • Atraktivní vzhled

Minusy

  • Omezený prostor vzadu
  • Horší výhled
  • Nedokonalé tlumení krátkých nerovností
Jiří Červenka
Diskuze (225)
VW CC 2,0 TDI DSG 4Motion
Cena základní sestavy 901 900 Kč
Výbava základní sestavy Boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu * 4 tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu a vzadu s výškovým nastavením, vpředu s předepínači * Elektronický stabilizační program ESP s impulsem do řízení, ABS s brzdovým asistentem, ASR, EDS a MSR * Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce * Automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění * Dvě opěrky hlavy vpředu, 2 opěrky vzadu (4místné vozidlo) * * Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na sedadlech vzadu, dvě upevňovací oka na plošině za sedadly * Výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru * Kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru * Automatická klimatizace "Climatronic", 2-zónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), senzor kvality vnějšího vzduchu s automatickým přepnutím na vnitřní cirkulaci * Rádio "RCD 310" s CD-MP3 přehrávačem, 4 x 20 W, 4 reproduktory vpředu a 4 reproduktory vzadu, vstup Aux-in ve středové konsole, okenní anténa * Elektricky ovládáná okna vpředu a vzadu * Vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, sklopná, zrcátko u řidiče asférické * Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou * Centrální zamykání s dálkovým ovládáním * Automatické otevírání víka zavazadloveho prostoru * Dálkové odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže * Elektromechanická parkovací brzda, funkce "Auto Hold" * Komfortní startování "Press & Drive" * Posilovač řízení s proměnlivým účinkem * * Funkce "Coming/Leaving home", dešťový senzor * Automatický spínač světlometů, denní svícení * 12 V zásuvka vzadu a v zavazadlovém prostoru * Přídavné elektrické vzduchové topení (pouze pro TDI) * Ukazatel vnější teploty * Palubní počítač s multifunkčním ukazatelem "Plus" * Parkovací systém "Parkpilot", zvuková * signalizace odstupu směrem dopredu i dozadu, * zobrazení situace na displeji rádia nebo navigace * Tempomat * Vstup MEDIA-IN pro připojení vnějšího zdroje: USB-paměti nebo MP3 přehrávače s USB konektorem, ovládání a zobrazení přes rádio nebo navigaci * Kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneumantikách * Sportovní podvozek (pouze u 118 kW TSI a 103 kW TDI) * Adaptivní regulace podvozku DCC, jízdní režimy Sport, Comfort a Normal (série od 125 kW) * Filtr pevných částic výfukových plynů DPF, bezúdržbový (pouze pro TDI) * Rekuperace kinetické energie při brzdění, u TDI navíc Start-Stop systém * Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS (jen pro 155kW TSI, V6 4Motion a 125kW TDI) * Funkce volnoběhu pro automatickou převodovku DSG (jen pro 103kW, 125kW a 103kW BlueTDI mit DSG) * 4 kola z lehkých slitin "Phoenix" 8 J x 17, samozacelující pneumatiky 235/45 R17 * Použití samozacelujících pneumatik umožňuje, že vůz není vybaven ani rezervním kolem, ani lepicí sadou. Při výměně pneumatik na obyčejné nutno dovybavit! * Statické Bi-Xenonové světlomety pro potkávací a dálková světla * Zadní svítilny s LED technologií * Chromovaný rám a žebra masky chladiče * Chromované lišty okolo bočních oken * Vnější zpětná zrcátka, nárazníky a kliky dveří v barvě vozu * Ochranné lišty vpředu v barvě vozu, na bocích a vzadu chromované * Přístrojová deska, středová konzola a dveře s dekorací v designu "titanově stříbrná" * Regulovatelné bílé podsvětlení přístrojů na přístrojové desce * Sportovní sedadla vpředu výškově nastavitelná, s bederními opěrkami, sedadlo řidiče el. nastavitelné v 6 parametrech (bederní opěrka a sklon opěradla) * Potahy sedadel v ploché tkanině "Silversprint" * 3ramenný multifunkční volant v kůži s chromovanou dekorací výškově a podélně nastavitelný, hlavice řadicí páky v kůži * Středová loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu * Zadní 2místné sedadlo nedělené a nesklopitelné, středová loketní opěrka, průvlak pro přepravu dlouhých předmětů * Odládací box se 2 držáky nápojů mezi zadními sedadly * Make up zrcátka s osvětlením ve slunečních clonách * Vnitřní osvětlení vpředu a vzadu se zpožďovačem, 2 čtecí lampičky vpředu a 2 vzadu * Dva držáky na nápoje vpředu * Nekuřácké provedení * Přihrádka spolujezdce s osvětlením a možností chlazení, zamykatelná * Odkládací příhrádka ve stropní konzole * 2 úchytná oka v zavazadlovém prostoru * Textilní koberečky vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 1 165 800 Kč
Výbava testované sestavy Multifunkční ukazatel "Premium" s barevným displejem, Bezklíčové odemykání a startování "Kessy" (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System), Alarm "Plus" s ostrahou interiéru, nezávislým zdrojem, senzorem naklonění vozu a komfortním zavíráním, ACC - automatická regulace odstupu od vpředu jedoucího vozu s funkcí Front Assist - zkrácení brzdné dráhy a varování při nebezpečném snížení odstupu, funkce zastavení vozu, funkce City - nouzové brzdění (do 30km/h), Zpětná kamera "Rear assist", Automatický parkovací asistent "Park Assist", umožňující zaparkování částečně bez zásahu řidiče, Systém pro udržování vozu v jízdním pruhu "Lane Assist" - varování před nechtěným opuštěním jizdního pruhu zásahem do řízení, Dynamická regulace dálkových světěl "Dynamic Light Assist", Rozšíření rádia nebo navigace o Soundsystem "Volkswagen Sound" s výkonem 300W: 10 výkonových reproduktorů, digitáĺní 8kanálový zesilovač, Přístrojová deska, středová konzola a dveře s dekorací v designu "kartáčovaný hliník", 4 kola z lehkých slitin "Interlagos" 8 J x 18 s leštěným povrchem, samozacelující pneumatiky 235/40 R 18 Plnohodnotné rezervní kolo z lehkých slitin pro 18" kola, Navigační systém "RNS 510" s barevným dotykovým displejem a rádiem 4x 20 W s 8 reproduktory. Doporučení trasy hlasové a optické, zobrazení mapy 2D/3D, dynamické navigování pomocí RDS TMC tuneru. Přehrává hudební CD (i při aktivované navigaci), MP3-CD i WMA-formát, při stojícím voze i video DVD. Harddisk 30 GB k ukládání navigačních tras i MP3-hudby. Šachta pro kartu SD (pro přehrávání hudby), AUX-IN zdířka, předinstalované mapové podklady dle volby, Potahy sedadel v kombinaci Alcantara (středový pruh) / kůže Vienna (okrajové části), vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, 3ramenný multifunkční volant v kůži s chromovanou dekorací pro vozy s aut. převodovkou, k ovládání řazení, mf. ukazatele, rádia a telefonu (telefon není součástí této výbavy), Sportovní paket: Bi-xenonové světlomety (pro potkávací i dálková světla), dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací sklonu, s ostřikovači a dynamickým odbočovacím světlem, LED technologie denního svícení, mlhovky, ztmavené zadní sklo a boční skla vzadu, absorbující 65% světla, Panoramatické elektricky výklopné střešní okno, sluneční roleta pro zadní okno el. ovládaná, odpadá příhrádka ve stropní konzole, Příprava "Premium" pro mobilní telefon s Bluetooth v loketní opěrce vpředu, komfortní ovládání pomocí mf. volantu, dodatečné rozhraní rSAP, Metalický lak / Lak s perleťovým efektem Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 532 / 0
Objem nádrže (l): 70
Rozměr pneu: 235/40 R18
VW CC 2,0 TDI DSG 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4802
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2711
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Kjirka
12. 3. 2013 22:31
Re: CC APOŠTOL
Taky o něm v žádném případě nesním, protože ho v garáži mám. A už druhýho. ;-)
16. 11. 2012 00:33
Rozumná volba
Konečně nějaká rozumné volba. :-) Myslím, že tento motor se k tomuto vozidlu hodí asi nejvíce. :-) I když mě asi budou stíhat frajírci, kteří sesadili můj komentář k passatu TSI jako vrak a soc. motor, tak si uvědomte, že velice spolehlivá >:D soc. 1.4 TSI nikdy nenatočí tolik jako 2.0 TDi.
15. 11. 2012 22:02
Re: 1.8 tsi x 2.0 tdi
Teď mě napadá, že bych to měl upřesnit. Nafta je podle mého přijatelná za podmínky, že berete šest válců a výš. Šestiválce od BMW - možno.
15. 11. 2012 21:49
Re: 1.8 tsi x 2.0 tdi
Musím přiznat, že té vyšší hlučnosti 1,8 TSI proti chrochtáku D3 mám velký problém uvěřit. Může být, že Octavia jako přece jen low-endové auto nižší střední třídy má špatné odhlučnění (nemám s ní nic najeto), ale chrochták je prostě chrochták, byť ve volvu. Jezdím celý život jen benzíny, takže mám sluch hodně navyklý na kultivovaný chod. Když jsem měl jeden týden půjčené Volvo XC 90 s D5, musel jsem se až smát, jak to chrchlalo. Moc dobře si vzpomínám, jak mě právě to Volvo znovu ujistilo, že celoživotní preference benzínu byla správná.
Avatar - JDM
15. 11. 2012 21:12
Re: VW okopiroval Mercedes CLS
a vozíš taky karton před chladičem ?? aby se ti motor aspoň po 15km ohřál >:D