TEST Volkswagen CC 1,8 TSI – Lidový elegán
Ještě před nedávnem působil Passat CC se svými světly s obloučky trochu jako designový pohrobek, pak ale přišel facelift. Ten odnesl nejen obloučky, ale také jméno Passat z názvu. Model CC se tak osamostatnil a zřetelněji posunul výše v potravním řetězci. Tah je to bezesporu správný, CC vždycky stál tak trochu stranou. Však oni lidé od VW mají rádi, když se o CC mluví jako o babyPhaetonu.
Na palubě se moc změn neudálo, uprostřed palubní desky tikají passátní hodiny, obrazovka s navigací a rádiem je až pod nimi. Pravda, nenarušuje se tak pěkná linka hliníkového dekoru, ale z uživatelského hlediska jde o ergonomický přešlap, bohužel společný takřka všem vozům napříč produkčním spektrem koncernu VW.
Pocit po nastoupení do vozu je bez přehánění prémiový. Za bezrámovými dveřmi leží decentní, kvalitně působící kabina, výrazně tvarované sedačky lákají k usednutí a tříramenný kožený volant přitahuje řidičovy dlaně jako magnet. Zajímavé, jak relativně málo stačí upravit klasický koncernový interiér, aby vypadal takhle hodnotně. Ergonomie je téměř příkladná (odhlédne-li od již zmíněné obrazovky), vzhledem k dostatku místa v oblasti kolen ani tolik nevadí bok středového tunelu vyrobený z tvrdého plastu.
vw testy strednitrida Prostoru je na předních i zadních sedadlech dost, elegantní splývavá střecha nechává nad zadním sedákem dostatečných 93 centimetrů. Naše verze byla čtyřmístná, za páté místo si musíte připlatit. Ztratíte tak odkládací prostory mezi dvojicí zadních sedadel a vnitřek pak nevypadá tak elegantně. Zase je však praktičtější a hlavně dá se sklopit – čtyřmístné provedení umí jen protáhnout lyže.
Sedadla jsou na pohled pěkná, na dotyk příjemná a snaží se držet tělo na správném místě i v zatáčkách. Po hodince v sedadle jsem se však začal trochu vrtět a to kvůli sedáku. Právě jeho boční vedení nemá přílišné pochopení pro pokrčování nohou (třeba na dálnici), což někomu může vadit. Ostatně, když už jsme u dálnice – velmi příjemným pomocníčkem na dlouhých výletech je adaptivní tempomat, který funguje naprosto výborně a plynule udržuje zvolenou vzdálenost. Jeho součástí je také Front Assist, tedy elektronický strážný anděl upozorňující na překážky před vozem. Během testu mi dvakrát hlásil nebezpečnou situaci a ani jednou se nespletl, což nebývá u podobných systémů samozřejmostí.
Znatelně méně jsem si však oblíbil dalšího pomocníka, přispívajícího k bezpečnosti silničního provozu: systém monitorující tlak v pneumatikách. Podivné jarní počasí, kdy v noci je jen těsně nad nulou a přes den 15 stupňů, jej totiž evidentně zmátlo a systém rozsvítil oranžovou kontrolkou. Po překontrolování tlaků (i následný den ráno, abych nic nepodcenil) jsem nepřišel na to, kde by mohl být problém. Nutno dodat, že podobně se tyto systémy zkrátka občas chovají.
Líbí se mi prostorný kufr s víkem na pružinu, které se po odjištění samo otevře a při zavírání neklade přehnaný odpor.
I malý to zvládne!
Velkou neznámou byla přeplňovaná osmnáctistovka. Dokáže CC rozhýbat? Obavy se rozplynuly takřka ihned po vyjetí z parkoviště. Točivý moment 250 Nm, navíc dostupný ve velmi širokém pásmu, si se 1,5 tuny vážícím autem dokáže poradit bez problémů. I díky nejvyššímu výkonu 118 kW se z CC může stát dravá štika, hbitě předjíždějící ostatní.
Zátah motoru byl krásně lineární, byť jej samozřejmě musíte při potřebě razantní akcelerace trochu více potrápit. Jediné co mu chybí je výraznější špička. Utlumení agregátu je velmi dobré, stejně jako izolace kabiny od okolního světa. Při vytáčení o TSI pod kapotou víte, zvuk je však poměrně příjemný a hlavně neruší.
Co spotřeba? Dlouhodobý průměr se podařilo srazit pod osm litrů, to jsme však velkou část ze zhruba 800 kilometrů najezdili v Praze. Na sedmý stupeň točila automatická převodovka DSG při stovce těsně nad 2.100 ot., spotřeba se na dálnici ustálila na 5,8 l. To je hodně zajímavá hodnota, dokazující, že downsizing má (alespoň při klidné jízdě) opravdu někdy smysl. Zrychlení na reálných 130 km/h přinese 2.800 otáček a spotřebu 7,4 litru. To je mimochodem podobné číslo jako u Octavie 1,8 TSI či Civicu 1,8i-VTEC, což je dobrý výsledek, ale třeba u takového BMW 335i jsme naměřili dokonce ještě méně.
Sedmistupňové DSG je jednou z nejlepších automatických převodovek dneška, má však své mušky. A to zejména, pokud do vozu s touto skříní přesednete z něčeho se šestistupňovým DSG. Někdy zbytečně váhá s přeřazením, které občas doprovází i docela výrazné škubnutí. Jistě, jde o ojedinělý jev, avšak někdy se vám zkrátka převodovku povede trochu vyvést z konceptu. Sedmistupňové DSG bylo určeno hlavně pro malé vozy a vozy nižší střední třídy, převodovka se suchými spojkami je totiž konstruována na točivý moment maximálně 250 Nm. Někdy mi přišlo, že je těch stupňů na silné 1,8 TSI prostě zbytečně moc.
S adhezí není na suchu problém, občasné rozverné kvíknutí pneumatik ve sportovním režimu není na škodu. Jak se však CC s relativně lehkým motorem vpředu a dlouhým převisem vzadu (on i ten přední je nadprůměrný) chová na mokru nebyla šance během testu vyzkoušet. Škoda.
Žralok
Pěkný interiér, sympatický a poměrně úsporný motor, elegantní exteriér… zatím to pro CC vypadá opravdu dobře. Co jízdní vlastnosti?
Nebojte, i ty se inženýrům podařilo vypiplat téměř k dokonalosti. Podvozek je jistý za každých okolností, navíc citlivost na boční vítr je pro auto neznámý pojem, takže s CC lze pádit po dálnici opravdu rychle a auto sedí jako přibité. Nadhled neztratí, ani když přijdou okresky s dobrým povrchem. Zatáčkami se CC s lehkým motorem v přídi, avšak velkými převisy dokáže prosmýknout ladně a jistě, byť vrozená nedotáčivost vozu nastupuje v utažených pasážích na scénu rychleji než bych čekal.
Osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/40 fungují báječně. I bez adaptivních tlumičů je dostatečně komfortní, občasné povytažení obočí mají na svědomí rázy od zadní nápravy na příčných nerovnostech. To je však asi to jediné, co lze v oblasti komfortu CC vytknout. Rozbité okresky sice dvakrát nemusí, ale dokáže se s nimi popasovat se ctí.
Podvozku sekunduje povedené řízení, mezi běžnými Volkswageny možná nejlepší. S rychlostí přirozeně tuhne a nabídne i pocit vlády nad předními koly, kdy se řidiče snaží (alespoň útržkovitě) informovat o přilnavosti předních kol. Je to sice jako povídat si přes zeď, ale v dnešní době mrtvých gumových řízení buďme rádi alespoň za náznak spojení s vozem.
Svůj odstavec si bezpochyby zaslouží aktivní bi-xenony. Ty jsou díky příplatkovému Dynamic Light Assistentu opravdu skvělým parťákem, když se po dlouhém dni setmí. Díky pohyblivé aparatuře (jde o jakési „pacičky“) dokáže systém téměř okamžitě zaclonit reflektor tak, abyste například neoslňovali protijedoucí řidiče, které identifikuje díky kameře v předním skle. A když jsou pryč z dosahu, opět je celá silnice ozářena standardními bi-xenony.
Pacičky dokáží zaclonit i jen část kuželu, takže na pravou krajnici to vesele pálíte dálkovými, zatímco prostředek silnice osvětlujete tlumenými. Detekce v reálu funguje téměř stoprocentně, byť někdy si protijedoucí řidiči užili sekundu dálkových světel, to když je z dálky kamera nedokázala identifikovat. U blízkých minutí však systém fungoval dobře, na zhruba padesáti kilometrech po okreskách jsem potkal asi čtyřicet aut, svůj nesouhlas s mými světlomety vyjádřilo bliknutím jediné.
Závěr
Volkswagen při faceliftu udělal přesně to, co se ve slušné společnosti čeká: auto zlepšil po všech stránkách. Kolem oken už to skoro nesviští, interiér je zase o kousek lepší a exteriér má šmrnc silničního žraloka.
Potěšil mě základní motor v nabídce, s jehož pomocí se dá výsledná cena udržet v přijatelných mezích. Když to však pořádně roztočíte, může se cena vyhoupnout klidně přes milion korun. Tak jako u dnes testovaného kousku. Ano, za tyhle peníze můžete mít auto od věhlasnějších značek, ale ani náhodou nebude tak vybavené a skoro bych se i vsadil, že ani nebude tak elegantní.
První cena vozu | 707.900,- Kč (1,8 TSI, 118 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 707.900,- Kč (1,8 TSI, 118 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 757.900,- Kč (1,8 TSI, 118 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.056.800,- Kč (1,8 TSI, 118 kW) |
Plusy
- Motor 1,8 TSI
- Rychlá převodovka DSG
- Komfort odpružení, jízdní vlastnosti
- Dobrá základní výbava
- Vzhled
Mínusy
- Méně místa vzadu
- Horší výhled z vozidla
- Rychle přicházející nedotáčivost