TEST VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava
Volkswagen Golf GTI je legendou mezi hot hatchi. Narodil se v roce 1976, v době, kdy podobná auta nabízel málokdo. Od té doby uplynulo mnoho času, vyrostly nové generace řidičů GTI (například ani já jsem tehdy ještě nebyl na světě) a přibylo mnoho konkurentů.
Němci si ale svůj kompaktní klenot náležitě hýčkají. I když GTI už dávno není nejrychlejším ani nevýkonnějším Volkswagenem, věnuje se tomuto modelu pořádná péče. K tomu patří pravidelný přísun speciálních modelů jako Pirelli Edition, Adidas nebo výroční edice…
Už od roku 1996 VW slaví každé kulatiny a půlkulatiny. Nyní se tedy Golf dopracoval ke GTI Edition 35. Test GTI Edition 30 před lety vyvolal velký zájem čtenářů, a proto jsme nemohli odmítnout nabídku vyzkoušet i nejnovější edici.
Volkswagen Golf GTI - srovnání výročních modelů | ||||
Model | GTI Edition 35 | GTI Edition 30 | 25 Jahre GTI | 20 Jahre GTI |
Motor | 2,0 TSI | 2,0 TFSI | 1,8 Turbo | 1,9 TDI |
Rok výroby | od 2011 | 2006–2008 | 2001–2002 | 1996–1997 |
Převodovka | 6M (6DSG) | 6M (6DSG) | 6M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1984 | 1781 | 1896 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/5 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 173/5500-6200 | 169/5500 | 132/5500 | 81/4150 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 300/2200-5500 | 300/2200-5200 | 235/1950-5000 | 235/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 247 (246) | 245 | 228 | 193 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,6 | 6,6 | 7,9 | 10,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 (8,0) | 7,9 | 8,4 | 5,0 |
Ještě než vám přineseme klasický redakční test, využili jsme možnosti porovnat GTI Edition 35 s běžným Golfem GTI. Za spolupráci děkujeme našemu čtenáři Thomasino, který svůj Golf GTI popsal v recenzi na Moje.auto.cz.
vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty
Na setkání dorazily dva Golfy GTI, pětidveřové a v červené barvě. Na první pohled stejná auta, až zkoumání detailů odhalí rozdíly. Edice 35 má černé lízátko pod nárazníkem (to si Thomasino na svůj Golf doplnil také) a naopak nemá černý pás na prazích – výroční edice má jiné nástavce. Zadní nárazník je shodný, zdobí ho černý pás a na každé straně jedna koncovka výfuku. Tím se GTI liší od GTD, které má jednu dvojitou nalevo.
vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty Dál pozornosti neuniknou černá zrcátka a znáček s číslovkou 35 na předním blatníku. Liší se i světla, to ale kvůli výbavě: proužek bodových diod patří k bi-xenonovým světlometům. V každém případě má GTI sportovní černé pozadí světel. Zadní LED světla nejprve nebyla v nabídce, po příchodu Golfu R se dostala do příplatkové výbavy a nyní jsou i pro GTI standardem.
Interiér v Edition 35 přidává tradiční hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku, značku 35 na opěradlech sedadel a ozdobné lišty na prazích dveří. Detailisté odhalí ještě červené okraje bezpečnostních pásů. Volant s perforovanou kůží, červené obšití nebo černé čalounění stropu patří ke GTI automaticky.
Rozdílný výkon, různé motory
Rozdíly jsou ale i v technice, konkrétně pod kapotou. Jiné kryty motorů a decentní viditelné změny v uspořádání neznamenají jen mírné úpravy, ale použití rozdílných pohonných jednotek.
Standardní GTI s příchodem aktuální generace přezbrojilo na agregát EA888 vyvinutý u Audi. Jedná se o nejvýkonnějšího zástupce této konstrukční řady – z objemu 2,0 litru dává 155 kW. K hlavním změnám patří přechod na ventilové rozvody hnané řetězem, dále má novější čtyřválec vyšší tlak palivové soustavy (150 místo 115 bar) a olejové čerpadlo s variabilním průtokem. Kompresní poměr se snížil z 10,5 na 9,6:1.
Množství dalších konstrukčních rozdílů (mimo jiné rozdílné písty a pístní kroužky, jiné složení litinového bloku, lepší vyvážení klikového hřídele) vedou k nižší spotřebě paliva (zhruba o 10 %), lepšímu průběhu točivého momentu a vyrovnanějšímu chodu. To vše při nižší hmotnosti motoru, avšak shodném vrtání, zdvihu a rozteči válců. Mimochodem, TSI o výkonu 155 kW se vyrábí v Maďarsku.
vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty
Proč tedy Edition 35 používá starší železo, zvlášť když to znamená vyšší spotřebu a doporučení spalovat palivo s 98 oktany? Ve Wolfsburgu vyráběný agregát EA113 (s rozvodovým řemenem) má lepší předpoklady pro podávání vyšších výkonů. 173 kW ve výročním GTI jsou výsledkem ladění původního motoru z 5. generace Golfu (147 kW), který se vyrábí i ve výrazně výkonnějších verzích. V Golfu R má 199 kW, v Audi TTS 200 kW a v SEATu Leon Cupra 310 měl dokonce 228 kW.
Jízda
Okukování končí, už nejvyšší čas porovnat auta na vlastní kůži. Po 300 km v Edition 35 usedám za volant Thomasinova GTI, které se kromě motoru liší také manuální převodovkou.
První dojem? Řídím stejné auto! Všechno působí totiž tak podobně… Bručivý zvuk motoru, včetně jemného pískání turba v přechodových režimech a prsknutí tlumiče výfuku při ubrání plynu. Vnímání rychlosti je u obou aut také nečekaně stejné.
Dokonce je díky menšímu turbu a homologaci ještě podle normy Euro 4 ve slabším GTI o chlup rychlejší odezva na plynový pedál. Ale to se bavíme o rozdílu mezi 85 a 90 % dokonalosti – na turbomotor má GTI plyn ostrý víc než dost.
vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty
Svoji roli hrají i převodovky. S manuálním řazením je pocit z jízdy jednoduše sportovnější než s rychle, avšak neosobně řadící automatikou dvouspojkového DSG.
Výhody silnějšího motoru by se naplno projevily nejspíš ve velmi vysokých rychlostech. To na jižní Moravě zkoušet nesmíme a pochopitelně jsme to ani nezkoušeli.
Závěr
Dobrá zpráva pro ty, kdo si mysleli, že stačí obyčejné GTI. Špatná zpráva pro příznivce Edice 35? Ne tak úplně!
Výroční model totiž neznamená jen silnější motor a designové úpravy, ale také výbavu navíc. Bi-xenony, 18palcová kola a zatmavená okna mažou cenový rozdíl mezi GTI a GTI Edition 35. Podle ceníku dokonce vyjde výroční model při shodné výbavě o 2.300,- Kč levněji!
Navíc kdyby pro vás sériový výkon nebyl hodnotou, se kterou se chcete smířit, GTI Edition 35 je díky použitému motoru podstatně vhodnějším kandidátem pro další ladění.
Mimochodem, uznání si Volkswagen zaslouží za adaptivní tlumiče. Rozdíl mezi 17- a 18palcovými koly není na kvalitě tlumení vůbec znát.
Model | GTI Edition 35 | GTI |
Motor | 2,0 TSI/177 kW | 2,0 TSI/155 kW |
Základní cena | 740.400,- | 684.700,- |
Standardní výbava GTI | ||
Černé čalounění stropu | S | S |
Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS | S | S |
Litá kola 17'', pneu 225/45 R17 | - | S |
Pedály Alu look | S | S |
Sportovní kožený volant, multifunkční | S | S |
Sportovní podvozek snížený o 15 mm | S | S |
Top sportovní sedadla | S | S |
Zadní LED světla, zatmavená | S | S |
Výbava Edition 35 | ||
Bi-xenonové světlomety | S | 31.600,- |
Litá kola 18'', pneu 225/40 R18 | S | 18.200,- |
Nárazník, nástavce prahů Edition 35 | S | - |
Úpravy interiéru Edition 35 | S | - |
Zatmavená zadní okna 65 % | S | 8.200,- |
Cena při shodné výbavě | 740.400,- | 742.700,- |
Další příplatková výbava | ||
Adaptivní tlumiče DCC | 21.800,- | |
Bluetooth | 6.700,- | |
Klimatizace Climatronic, dvouzónová | 5.900,- | |
Loketní opěrka s odkládacím boxem | 6.100,- | |
Media-In (USB konektor) | 4.600,- | |
Navigační systém RNS 310 | 17.300,- | |
Parkovací senzory Parkpilot | 12.400,- | |
Pětidveřová karoserie, el. okna vzadu | 26.800,- | |
Převodovka DSG | 55.600,- | |
Vyhřívaná sedadla vpředu | 15.100,- |
Poděkování patří Thomasinovi z Moje.auto.cz. Informacemi k technickému popisu přispěli Lukáš Novák, PR Volkswagen pro ČR, a Martin Vaculík, technický poradce Světa motorů.