Tip na výlet: Dopravní muzeum v Drážďanech. Auta uprostřed renesance
Náročná obnova válkou zničeného středu Drážďan stále není dokončena, rozhodně však je na co se dívat. Kromě nádherného kostela Frauenkirche, po šedesáti letech znovu vybudovaného z naprostých trosek, zde stojí za vidění i nevšední sbírka automobilů. V místě oplývajícím tak starou historií leckoho překvapí, přesto sem rozhodně patří. Vždyť renesanční budova dnešního dopravního muzea původně sloužila jako stáje a „garáže“ kočárů saských králů.
Na rozdíl od většiny motoristických atrakcí tedy nemusíte jezdit někam na okraj města, do muzea prostě zaskočíte během procházky. Pak nemusí litovat cesty ani ti, kterým auta říkají o hodně víc než lodě a lokomotivy vystavené v dalších odděleních.
Automobilová sekce stručně, ale na zajímavých příkladech mapuje historii motoristického života ve východní části Německa do roku 1990. Začíná kopií prvního benzinového automobilu světa – tříkolky Carla Benze – a pokračuje jednoduchými motorovými koly i lidovými vozítky z 20. a 30. let. Jak vynalézaví naši předkové museli být, aby se svezli! Nechybí ani legendární rodinná motorka Čechie vyrobená nedaleko odtud, v Krásné Lípě. Luxusní pól zastupuje noblesní osmiválcový sedan zapomenuté značky Röhr, která zanikla po pouhých devíti letech v roce 1937.
Poválečný chaos ukazuje BMW přejmenované na EMW – to když se pobočný závod v Eisenachu ocitl v sovětské okupační zóně, takže továrny znepřátelených majitelů chtěly používat stejné jméno. Také nově vzniklá značka IFA je zpočátku vidět na vozech předválečného původu a další exponáty dokreslují postupný zrod trabantu a wartburgu: malý kombík AWZ P70 už s plastovými díly karoserie, větší IFA F9 nápadně připomínající západoněmecké DKW F89.
Stagnaci posledních dvou dekád let suše vystihuje naprostý unikát – prototyp liftbacku Wartburg 355. Takhle moderní a elegantní auto v Eisenachu
navrhli už v roce 1969, ale místo něj museli dalších dvacet let vyrábět dvoutaktní krabici na rámovém podvozku. Příznačnou tečkou je exkluzivní Citroën CX 25 Turbo 2, ve kterém se nechával vozit tatíček pracujícího lidu Erich Honecker.
Drážďanská sbírka má výbornou vlastnost – potěší znalce i začátečníky. Je přiměřeně stručná, ale nabitá exempláři s velkou vypovídací hodnotou. To z ní dělá ideální víkendový cíl pro celou rodinu, umocněný vycházkovým umístěním v centru krásného města, kde se mimochodem příjemně nakupuje.
Kdy, kde a za kolik
Nejjednodušší cesta do Drážďan vede po dálnici D8 (německé označení A17), z Ústí nad Labem je to 70 km. Do centra se odbočuje na exitu 3
Dresden-Südvorstadt. V parkovacím domě přímo u historického náměstí Neumarkt bývá o víkendu plno, snáz místo najdete v garážích nákupních galerií na Wilsdruferstrasse, od nichž dojdete pěšky za 10 minut.
Dopravní muzeum (Verkehrsmuseum) má otevřeno od úterý do neděle v době od 10 do 18 hodin.
Vstupné: dospělí 9 eur, děti 4 eura, rodinné 15 eur. Podrobnosti najdete na stránkách www.verkehrsmuseum-dresden.de, které mají i verzi v češtině.