Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tlumiče pérování na Škodu Octavia II: Jsou opravdu na to samé auto?

Martin Vaculík
Diskuze (53)
Tlumič pérování je jedním z dílů, které na autě nejčastěji volají po výměně. Nakoupili jsme deset tlumičů různých značek na Škodu Octavia II a nechali je otestovat ve specializované laboratoři. A následně žasli nad různorodostí výsledků.

Kdybychom měli jmenovat jednu jedinou součást automobilu, která nejvíce ovlivňuje jízdní vlastnosti, byl by to tlumič pérování. Jeho ladění je zdlouhavá práce, jiný mají nejen jednotlivé motorizace, ale často i výbavy lišící se hmotností. Trochu změníte sílu v útlumu či roztažení – a vozu se při brzdění začne zvedat zadní náprava či nízkoprofilové gumy skáčou po nerovnostech. V obou případech vám ABS podepře nohu a nezmůžete nic. Dle výsledků našeho testu přitom v prodejnách dílů koupíte na identický vůz tlumiče se zcela různorodými vlastnostmi. A to bez jakéhokoliv upozornění, že tento je tvrdší, tento měkčí, a tento nefunguje skoro vůbec.

Jak tlumič pracuje?

Tlumič pérování spojuje závěs kola s karoserií. Klade pohybům kola odpor, a čím rychlejší pohyby jsou, tím větší bývají i tlumicí síly. Závislost sil na rychlosti a vzájemný poměr síly v tahu a tlaku jsou klíčovou složkou ladění jízdních vlastností auta. Snahou je, aby tlumič dovolil kolu zkopírovat nerovnosti vozovky, ale zabránil jeho odskočení a zpětným nárazům. Tlumiče jsou u dnešních vozů proti minulosti daleko tužší a zásadně se podílejí i na jízdní stabilitě – odporem proti rychlému stlačení omezují i náklony auta. Navíc výrobce ladí tlumiče pro přední a zadní nápravu společně tak, aby spolu jejich vlastnosti korespondovaly. Přední tlumič s jinými než předepsanými charakteristikami nedělá neplechu jen sám o sobě, ale také v interakci s tlumiči zadní nápravy. Pokud tedy vůz osadíte dvěma dvojicemi tlumičů s úplně jinými charakteristikami, než pro které bylo auto navrženo, skoro jistě se dočkáte razantní změny jízdních vlastností. U octavie je typickým projevem nesladěných tlumičů přední a zadní nápravy mimo jiné pohupování v podélném směru v dálničních rychlostech. Je toho překvapivě hodně, co tlumič, tedy jeho konstrukce a technický stav, může na voze ovlivnit.

Komfort jízdy. Unavené a měkčí tlumiče sice dovolí houpavé pohyby karoserie, které může někdo vnímat jako komfortní, zároveň však poskakující kola dělají rázy. A namáhají jimi nejen posádku, ale i zbytek auta.

Brzdná dráha. Kolo, které je zrovna odskočené ve vzduchu, nemůže brzdit ani zatáčet. Auto s unavenými či špatně nastavenými tlumiči má zkrátka horší přilnavost k vozovce.

Jízdní stabilita. Na rychlé klopení karoserie třeba při vyhýbacím manévru zareagují tlumiče daleko rychleji než příčné stabilizátory, které „pruží“ až při vyšším náklonu. Tlumiče musí karoserii sebrat kinetickou energii, která by jinak mohla vůz i převrátit.

Citlivost na boční vítr. Když se opotřebený či špatně nastavený tlumič snadno stlačí, umožňuje bočnímu větru naklánět karoserii a auto citelně „plave“.

Přesnost řízení. U obvyklé konstrukce přední nápravy se kolo při zatáčení staví na hranu. Tlumiče brání jeho zvednutí a tím vzniká ocit přesného řízení s dobrou směrovou stabilitou. Pokud se opotřebené či špatně vyrobené tlumiče zmáčknou snadno, máte ve volantu pocit „blátěné odezvy“.

Video se připravuje ...

Kdy tlumiče měnit?

Životnost tlumičů odpružení výrazně závisí na tom, kde a jak auto jezdí. V servisním plánu žádný pokyn k jejich preventivní výměně nenajdete. Stanice technické kontroly (u nových vozů po čtyřech letech, později každé dva roky) hodnotí na tlumičích pouze těsnost, tedy zda z nich neuniká olej. Dnešní tlumiče, a pro ty na Octavii II je to přímo typické, umějí být zcela suché, a přitom vnitřně už tak opotřebené, že si kola pod autem skáčou, jak chtějí.

Nejen poctivé „bezúplatkové“ absolvování STK, ale ani orazítkovaná servisní knížka nejsou zárukou, že tlumiče na vašem autě někdo kontroloval. Pokud si sám zákazník na nic nestěžuje, žádný servisní plán nenařizuje mechanikovi ani zkušební jízdu, natož třeba měření na specializovaném zařízení. A motorista si většinou nestěžuje, protože si na plíživé změny chování auta postupně zvyká a vlastně si ani nevšimne. Zatímco třeba u Škody Felicia ještě platilo, že opotřebené tlumiče začnou hlasitě klepat, což řidič nahlásí, u zmíněné Octavie II nejenže většinou netečou, ale navíc jsou i zcela tiché. Daniel Říha z Autostylu Trutnov se tak jede projet po hrbolaté silnici se všemi octaviemi, které se blíží stavu 200.000 km. „To bývá hranice, kdy octavie jezdící po českých cestách už mívají tlumiče opotřebené a žádají i výměny souvisejících dílů – třeba silentbloků náprav či horního uložení tlumičů,“ vysvětluje vedoucí servisu, známý velmi pečlivým přístupem. Opotřebení tlumičů začíná tak, že z nich unikne plyn, který má zabránit napěnění oleje. Takže tlumiče zpočátku fungují, ale po delší svižné jízdě na nerovném povrchu zvadnou.

skoda octavia video svetmotoru redakcnivideo skoda octavia video svetmotoru redakcnivideo

Tlumiče si můžete nechat otestovat i strojově. Například pražská STK Bohdalec to nabízí dokonce ke každé technické prohlídce zdarma. „Je to nepovinná část. Čili pokud tlumiče vašeho vozu budou mít nízkou účinnost, neznamená to, že neprojdete. Lidé se zkrátka mohou dozvědět, jak na tom s tlumiči jsou, bez jakéhokoliv rizika. Přesto tuto možnost využívá jen 40 procent našich zákazníků,“ vysvětluje zdejší vedoucí Martin Jerman.

Zkušební „natřásadlo“ je dobré vodítko, ale pokud nejde o vzácné zařízení s databází parametrů konkrétních vozidel, jsou výsledky také spíše orientační. Je třeba účinnost 60 % ještě dobrá, nebo už špatná? Záleží na typu auta. Třeba mercedes s nízkým těžištěm a dlouhým rozvorem tlumiče skoro nepotřebuje a má je hodně měkké už z výroby. Naopak octavia musí mít tlumiče jak paže kulturisty, aby její dlouhé převisy na krátkém podvozku nedováděly.

Rozhodně neuděláte chybu, když ve 200.000 km vyměníte tlumiče i preventivně. Pokud se teď pochechtáváte, že vaše rodinné stříbro má najeto teprve osmdesát, moc se nesmějte. Jestliže je to rodinné stříbro dovezené ze Západu, klidně může mít v reálu přes tři sta. A pokud s ním jezdíte třeba po rozbombardovaných pražských silnicích nebo vesnických cestách, mohou mít tlumiče na kahánku již o desítky tisíc km dříve.

Které vybrat?

Že tlumiče máte měnit, byť v servisním plánu to není a na STK i s nefunkčními projdete, už jsme si řekli. Ale jaké vybrat? Za příklad jsme si vzali velice rozšířenou Octavii II z let 2004 až 2013 s motorem 2.0 TDI. Na ni výrobce montoval přední tlumiče s objednacím číslem 1T0413031HM, stejný najdete obvykle i na benzinových motorizacích 1.8 TSI a 2.0 TSI (RS). Slovo obvykle říkáme proto, že variant tlumičů býval u octavie bezpočet – záleží na zatížení přední nápravy příplatkovou výbavou, či zda máte standardní, nebo snížený sportovní podvozek. Takový originální tlumič je dost drahý – stojí mastných 3587 Kč. Samotná automobilka k němu pod objednacím číslem JZW413031A nabízí levnější alternativu Škoda Economy za 2355 Kč. Když zavítáte do prodejen s autodíly, můžete na každém předním tlumiči ušetřit klidně i další tisícovku. Nejlevnější výrobek, který jsme na trhu našli, nesl značku Vika a stál krásných 1345 Kč.

Nakoupili jsme deset běžně dostupných předních tlumičů pérování na zmíněnou Octavii 2.0 TDI tak, aby byly zastoupeny výrobky jak lákající na nízkou cenu, tak tlumiče renomovaných značek i oba škodovácké díly, a odnesli je do specializované laboratoře. Tam nám na špičkových zařízeních odměřili nejen jejich charakteristiku (tedy jak se auto bude chovat při jízdě), ale i tlumiče rozebrali a podívali se na kvalitu výroby. Z toho se dá usuzovat, jak dlouho takový vyměněný tlumič vydrží.


Test tlumičů na Škodu Octavia II 2.0 TDI – naměřené hodnoty

Co jsme měřili

KONSTRUKCE

Průměr pístní tyče (mm): Na dnešních autech převažují přední nápravy pseudo McPherson, u nichž najdeme ramena jen dole – nahoře se o spojení těhlice kola s karoserií stará právě samotný tlumič. Jeho pístní tyč je tak často výrazně namáhaná tlakem, tahem i ohybem. Větší průměr znamená menší riziko ohnutí, když třeba projedete velmi hlubokou dírou (ráfek to odnese v každém případě). V našem testu má většina tlumičů průměr pístní tyče 25 mm, některé však 22.

Pístní tyč dutá/plná: Dutá trubka může mít stejnou pevnost jako plná tyč, je však výrazně lehčí. Trubka je ale spojena s karoserií,

s kolem se hýbe zbytek tlumiče, takže význam snížení hmotnosti zde není až tak zásadní.

Vybrání pro sněhový řetěz (mm): Ani mnozí automechanici nevědí, proč má tlumič zhruba v úrovni pneumatiky vnější trubku zploštělou. Je to proto, aby o něj kolo nebrousilo, i když je na něm navlečený sněhový řetěz. Originální tlumič je v tomto místě zúžený o 3,1 mm, menší vybrání hrozí minimálně odřením, v horším případě i destrukcí tlumiče či řetězů.

CHARAKTERISTIKA

Měří se na speciálním zkušebním stavu, výsledkem je grafická závislost síly a dráhy při určité rychlosti. Obvykle je žádoucí, aby při pomalých pohybech závěsů (0,10 m/s), typických třeba pro jízdu po dobrém povrchu dálnice, tlumič nechával auto ladně houpat, při rychlých (0,60 m/s), typických třeba pro vyhýbací manévr, pořádně ztuhl. Do naší tabulky jsme zanesli maximální síly zaznamenané při stlačení či roztažení danou rychlostí.

Součástí určitého ladičského záměru vycházejícího z fyzikálních poměrů auta (hmotnost, dynamika, těžiště, kinematika náprav) i požadavků na něj není jen velikost tlumicích sil, ale i jejich poměr ve stlačení a roztažení.

Když uděláte tlumič příliš měkký ve stlačení a tuhý v roztažení, nebudou péra stačit kola na sérii nerovností vracet, auto bude nad vozovkou klesat a dostávat rány do dorazů. V opačném případě zase „poroste“ a ztratí stabilitu. Při nesladění stlačení a roztažení se vůz může při průjezdu zatáčkou chovat velmi zvláštně, když třeba na vnější straně kola klesnou, ale na vnitřní nevylezou. Auto se tak nenaklání kolem podélné osy a řidič hůře odhaduje jeho reakce.

KVALITA VÝROBY

Síla vyvolaná tlakem plynu (N): Hlavní úlohou tlakového inertního plynu v tlumiči je zabránit pěnění. Pod tlakem vznikají menší bubliny, rychleji stoupají k povrchu a netvoří pěnu. Dále tento tlak plynu vytlačuje pístnici z prostoru tlumiče. Proto plynové tlumiče už „na regálu prodejny“ poznáte tak, že pístnici zatlačíte a ona sama pozvolna vylézá zpět. U moderních aut se tato síla výrazně podílí na jejich světlé výšce – když pak unikne, spočívá veškerá hmotnost vozu jen na pérech a auto klesne k zemi. Některé tlumiče v našem testu měly sílu vyvolanou plynem proti hodnotě originálního dílu rovnou poloviční, octavia s takovými tlumiči klesne k zemi již s úplně novými díly s nulovým opotřebením.

Množství oleje (ml): Jelikož konstrukce testovaných tlumičů je podobná, mělo by být podobné i množství oleje v nich. Respektive tlumiče s menším průměrem pístní tyče 22 mm by měly v sobě mít oleje dokonce více. V našem testu se to nepotvrdilo – tlumič Vika s úzkou pístnicí zároveň patřil k těm, v nichž bylo nejméně oleje. Jeho nižší hladina znamená vyšší riziko pěnění a snížené účinnosti.

Povrchová tvrdost pístní tyče (HRA): Pístní tyč je vysoce namáhaná otěrem – i přes použití ochranných manžet se v praxi málokdy podaří zabránit přístupu nečistot, které si dále může vtahovat do těsnění a vodítka. Kvůli tomu bývá tyč povrchově kalená. Tvrdost této vrstvy se měří vtlačováním diamantového kužele silou 588 N. Výsledkem je hloubka vniknutí v mikrometrech. Čím menší číslo, tím vyšší tvrdost. Vysoká tvrdost je u povrchu pístní tyče žádoucí, hodnoty pod 65 mikrometrů však už mohou znamenat riziko ztráty houževnatosti pístní tyče (pak hrozí zlomení).

Tloušťka chromu (μm): Na kaleném povrchu pístní tyče je vrstva chromu, který má velmi dobrou otěruvzdornost. Tisíci pohybů se přesto časem opotřebovává, takže pro dlouhou životnost tlumiče je důležité, aby jej byla dostatečně tlustá vrstva. Nevyhovující vrstvu chromu alespoň v některém z míst pístní tyče jsme zjistili u dvou výrobků v našem testu.

Přilnavost chromové vrstvy: Testuje se vibračním hrotem, jímž se do pístní tyče vyryje zkušební křížek. Stopy hrotu musí být čisté,

bez vylamování povrchové vrstvy v okolí.

Tloušťka laku (μm): Kvalita lakování je velmi důležitá zejména z protikorozního hlediska, a to především ve svarech. Že tlumič v podběhu předního kola trpí vlhkem, odletujícím kamením i chemickým působením posypové soli, asi nemusíme vysvětlovat. Výjimkou tak nejsou tlumiče, z nichž třeba urezne držák příčného stabilizátoru či kterým úplně propadne miska držící péro. Vlastní vnější trubka tlumiče může neesteticky oreznout, nicméně nestává se, že by prorezla dříve, než se tlumič fatálně opotřebí zevnitř. Tloušťka laku se měří speciálním detektorem v deseti místech tlumiče.

Přilnavost barvy: Lak může být dost silný a pravidelně nanesený, ale když se z povrchu začne loupat, před korozí jej neochrání.

Přilnavost laku se testuje jeho rozrušením hroty, přiložením lepicí pásky a jejím stržením. Lak nesmí zůstat na pásce.

Kvalitativní problémy: Nedostatky, které nespadají do běžných jednotlivých hodnotících škál, popisují pracovníci laboratoří slovně.


HODNOCENÍ

Škoda originální díl, 3587 Kč (2870 Kč s šekovou knížkou), známka: 1

Originální přední tlumič na octavii nedodává žádný ze specialistů, jde o vlastní produkt vyráběný koncernem VW. Charakteristika naměřená v našem testu se shoduje s tou, kterou výrobce pro daný model navrhl. Náhradní díl dodávaný do servisů tak parametrově odpovídá tomu montovanému před lety na lince – což dnes není žádná samozřejmost. Tlumič nemá kvalitativní nedostatky, jen cena by mohla být nižší. Že většina zákazníků díky takzvané šekové knížce zaplatí o 20 procent méně, to jej stále z pozice nejdražšího tlumiče v testu nesundá.

KYB, 1951 Kč, známka: 2-

Japonská Kayaba se dnes jmenuje KYB a má výrobní závod i ve východočeských Pardubicích. Její tlumič neměl žádné kvalitativní výrobní nedostatky a blýskl se nejvyšším tlakem plynu – což by mohlo slibovat, že bude trvat nejdéle, než z něj plyn uteče. Charakteristika v roztažení je podstatně tvrdší. Slibuje kompenzovat únavu pružin a stabilizátorů u ojetého vozu, ale skutečné chování na silnici by mohlo přinést i negativní překvapení – když se třeba kola na sérii rychlých nerovností nestačí vracet a zalezou až do dorazů.

Monroe, 2355 Kč, známka: 2-

Tlumič Monroe byl nekvalitně nalakován, místy plech nic nechrání, někde barva stéká. Na těsnění pístní tyče skoro nebyla vazelína. Charakteristikou

se však ze všech druhovýrobních tlumičů nejvíce podobá originálnímu dílu.

Škoda Economy, 2355 Kč, známka: 2-

I levnější řada škodováckého tlumiče se trefuje do charakteristiky předepsané výrobcem pro Octavii 2.0 TDI. Že jste na každém tlumiči ušetřili patnáct stovek, při jízdě nepoznáte. Kvalita zpracování, a tedy předpokládaná životnost, je však nižší než u originálu. Kromě celkově úspornější konstrukce s užší pístní tyčí nás překvapilo nekvalitní lakování tělesa trubky a relativně malá tloušťka chromu. Rozhodování mezi originálním dílem a variantou Economy tak záleží především na tom, jak dlouho ještě chcete auto mít.

Kamoka, 1482 Kč, známka: 5

Levný tlumič, ale příliš měkký ve stlačení, s malým tlakem plynu i nedostatečnou náplní oleje. Byl špatně nalakovaný a nedbale svařený.

Maxgear, 1890 Kč, známka: 5

Tlumič je velmi měkký ve stlačení – okamžitě po namontování na auto byste pocítili směrovou nestabilitu a lehké, nejisté řízení. V testovaném kuse bylo velmi málo oleje, který navíc byl čímsi kontaminován – na dně vzorkovnice se rychle vytvořila úsada. Velmi špatná zde byla kvalita svařování s celou řadou zápalů a kuliček.

Profit, 1775 Kč, známka: 5

Neskutečně tvrdý ve stlačení – proti originálu většinou víc než dvojnásobně. To už bychom měli strach nejen o jízdní komfort, ale i o další podvozkové díly a karoserii octavie. Tlumič Profi t má nejnižší tlak plynu ze všech a vinou studeného svaru nám z něj okamžitě upadl centrovací držák, který se při montáži zasouvá do drážky v těhlici a stará se o správné natočení tlumiče vůči ní.

Sachs, 2510 Kč, známka: 5

Nikdy by nás nenapadlo, že produkt věhlasné německé značky dopadne tak špatně. Ale charakteristika tlumiče byla dramaticky odlišná proti originálním hodnotám. Sneslo by se, kdyby byl tužší ve stlačení i roztažení, a to vždy ve stejném poměru. Pak by možná šlo přijmout teorii, že tužší tlumič kompenzuje jistou „utahanost“ zbytku ojetého vozu. Ale sachs je ve stlačení naopak měkčí, podstatně tužší pak v roztažení. Navíc v něm specialisté objevili volné vodítko a barvu z lakování až na těsnění pístní tyče, doslova i na jeho břitech. Dva závažné kvalitativní nedostatky jsou překvapivé u značky, která je v českých auto servisech vyhlášená totálním odmítáním reklamací.

Starline, 1687 Kč, známka: 5

Tlumič ekonomické značky Starline by nebyl vyrobený úplně nejhůř, v lakování ani svařování nenašli v laboratoři větší nedostatky. Má však jen velmi malé vybrání pro sněhové řetězy, což může být v zimě nebezpečné. Především je ale charakteristika hodně vzdálená originálu.

Vika, 1345 Kč, známka: 5

Zatímco ve stlačení by se tlumič Vika poměrně trefoval do parametrů originálu, v roztažení je velmi měkký – nejměkčí ze všech testovaných. Ze všech nejméně v něm bylo také oleje, zklamal i silou vyvolanou tlakem plynu a měl malé vybrání pro sněhové řetězy.

Martin Vaculík
Diskuze (53)
3. 9. 2019 20:04
Re: KYB
Zdavím,

nemáte náhodou zkušenoust s různými pružinami na Octavii 2 kombi 4x4?

Měnil jsem před rokem zřejmě originální zadní pružiny i tlumiče za KYB. Cílem bylo zvýšit zatěžovanou zadní nápravu a docílit normální vzhled auta i při mírném naložení. To se povedlo, ale po roce je zadek opět níže než předek a zdá se že dále klesá :) Nevím co je na vině. Tuším ale, že pružiny mají přece jenom větší vliv na světlou výšku než tlumiče.

Mám vyměnit pružiny, tlumiče a nebo přidat podložky?
Děkuji
25. 5. 2016 06:26
Re: "Pseudo McPherson"?
"pravy" macpherson pouziva stabilizator jako cast spodniho vedeni kola (druha cast je jednoduche rameno uchycene v karoserii v 1 bode). pseudo macpherson ma rozvidlene rameno a stabilizator zvlast (nebo ho nema vubec)
10. 5. 2016 18:31
Re: Neznalost problematiky od pana Vaculíka
SM a jeho vše znalí a NEZÁVISLÍ odborníci >:D

Avatar - 12Eagle
27. 4. 2016 08:51
Re: Výsledky testu
toto si nepochopil..
Avatar - Kuban
15. 4. 2016 12:11
Re: Výsledky testu
drahý rohypnole, tekoucí tlumiče sem neviděl už dobrých 10let ;-) Za to poskakujících kol za jízdy lidí na silnicíc nespočet.