Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ťok: Mýtný systém od roku 2019 na dvě části

Ťok: Mýtný systém od roku 2019 na dvě části Zdroj: acz

Ťok: Mýtný systém od roku 2019 na dvě části

redakce AUTO.CZ
Systém výběru elektronického mýta by se mohl od roku 2019 rozdělit na dvě části: centrální mýtný systém a sběr dat o provozu jednotlivých vozidel.

Centrální mýtný systém by měl v dalších letech převzít stát, pravděpodobně prostřednictvím dceřiné společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), o provoz mýtné technologie by měli potenciální dodavatelé soutěžit. „Ministerstvo si od toho kroku slibuje snížení provozních nákladů, které v současnosti dosahují pětiny výběru mýta“, prohlásil ministr dopravy Dan Ťok.

Podle vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT Václava Jirovského je proces rozdělení mýtného systému na centrální systém provozovaný státem a výběrčího mýta složitý proces, který zabere zhruba čtyři roky. "Nastoupená cesta je velmi racionální. Ministerstvo dopravy tím směřuje k liberalizaci trhu," uvedl.

Ministerstvo dopravy do konce letošního července předloží vládě základní parametry výběrového řízení na nového výběrčího mýta po vypršení smlouvy s firmou Kapsch koncem roku 2016. Nový provozovatel systému by nejméně pět let využíval mýtné brány, které postavil Kapsch. V dalším tendru by pak dodavatel mohl přijít i s vlastním technologickým řešením a mohl by tak v případě rozšíření výběru na silnice I. třídy nasadit satelitní technologii.

Podle Ťoka by měl stát co nejefektivněji využít dosavadní investici do výběru mýta. Vypsání pouze jednoho technologicky otevřeného tendru také komplikuje dodatek ke smlouvě s firmou Kapsch, podle kterého bude stavět nové mýtné brány i na všech dálnicích rozestavěných do roku 2017. Ministerstvo si kvůli uzavření dodatku nechalo zpracovat právní analýzu a pravděpodobně kvůli tomu vyvodí trestněprávní důsledky u zodpovědných úředníků.

"Ty trestněprávní důsledky ukáže právní analýza, která je na stole. Trestněprávní důsledky po nás požadovala koaliční rada. Já jsem se snažil především celou záležitost racionálně vyřešit, nikoliv trestněprávně. Jestli z toho vyplynou, a vypadá to podle indikací, že vyplynou, tak se tomu nebudeme bránit," uvedl Ťok.

Se záměrem vypsat tendr na provozovatele stávajících mýtných bran souhlasí i majitel dopravní firmy Student Agency Radim Jančura. Podle něj tak stát lépe využije již vybudovaný systém a mýtné by mohlo zlevnit. "Do výběrového řízení bez podmínky budování satelitního výběru mýta se může přihlásit řada běžných IT firem. Ty musí doložit pouze dostatečné bankovní záruky a bez problémů technologicky zvládnout stávající systém výběru mýta pro stát provozovat," dodal.

Elektronické mýtné, které platí kamiony a další vozidla nad 3,5 tuny, se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což meziročně představovalo růst o 160 milionů korun. Za celou dobu fungování systém vybral přes 60 miliard korun.