Toyota Auris 2,2 D-4D - Neurazí, nenadchne. Zatím

Toyota Auris 2,2 D-4D - Neurazí, nenadchne. Zatím

 
 

V pořadí čtvrtý test Toyoty Auris na Auto.cz proběhl s nejsilnějším vznětovým motorem o výkonu 130 kW. Ukázal nám Japonec konečně zač je toho loket?

Většinou, když se hodně snažíte a soustředíte na výsledek, vytvoříte něco jedinečného, co ostatním vytře zrak. Je vlastně úplně jedno, zda chcete nakreslit obraz, napsat povídku, složit symfonii nebo postavit auto. Chcete prostě udělat něco, o čem se bude dlouho psát, čím se možná proslavíte a na čem vyděláte balík. Někdy se však můžete snažit sebevíc a vytvoříte totální brak nebo výtvor, který spadne do šedého průměru.

Nevím, jak moc se Toyota snažila, když vyvíjela nový Auris, nevím, zda chtěla vytvořit auto, kterým vypálí rybník všem ostatním, nebo si intenzivním „zbrojením“ přidělá potíže, když se bude ostatní snažit dohonit. Nevím, zda chtěla šetřit hodně nebo málo, každopádně vytvořila auto, které na nejlepší zatím nikoho příliš neoslnilo. Ale není všem dnům konec.

Yaris na třetí

Nic nového pod sluncem, chce se říci na křivky Toyoty Auris. Lehce baculatý obličej, hezky zakulacené bříškozadek, zkrátka všechno to, co důvěrně známe z poslední generace Toyoty Yaris, jen pořádně přifouknuté (o 47 cm na délku) na úroveň nižší střední třídy. Toyota se s kabátem Aurisu asi skutečně příliš nepárala, vzala aktuální design manuál a uplácala podle něj nástupce modelu Corolla.

obrázek [555 x 281]
 

Nechápejte to však tím způsobem, že udělala něco špatného. Pokud máte dobrý design manuál, je velká pravděpodobnost, že se vám podaří vytvořit i dobrý design auta. Neříkám, že pohled na Auris ve mně probouzí stejnou touhu jako skotačení Liv Tayler na televizní obrazovce, ale musím uznat, že auto má něco do sebe. Přitažlivost Aurisu se pochopitelně zvyšuje s průměrem litých kol, na hezkých 17palcových kolech vypadá hatchback výborně.

Jen o malinko méně atraktivně působí pohled do zavazadlového prostoru. Pod vypouleným víkem zavazadelníku čeká 354 litrů v základním uspořádání sedadel, jednoduchým sklopením zadních sedadel objem naroste na 777 litrů.

Zpracování - prostor: nic - moc

Hrozně nerad se opakuji, ale nemám jinou možnost. Toyota zřejmě vypotřebovala většinou svému umu na karoserii, takže na vnitřek, nebo alespoň jeho viditelnou část, zbyla menší část řemeslné dovednosti. Pokud bych psal tento test v roce 1996, vynesl bych Auris do nebes, za kvalitu použitých materiálů i zpracování a možná bych sáhl po takovém kalibru, jakými jsou označení nejlepší Japonec, hatchback hatchbacků a podobné.

Píše se však rok 2007 a celé odvětví se posunulo dál. První dojem není špatný. Palubní deska se různě vlní, rovná a zase vlní, čímž vzniká dojem sympatické hravosti a útulnosti. Dokonce i druhé ohledání končí pozitivně. Povrchová úprava tradičně tvrdých plastů má velmi blízko evropské špičce. Pak ovšem přichází první zklamání. Spojnice středové konzoly a tunelu z laciného plastu má zcela evidentní sklony oblažovat posádku vrzáním.

Pojistka ruční brzdy v imitaci chromu má ke skutečnému chromu asi tak blízko jako krtek k žirafě, víko spolujezdcovy přihrádky vydává při dovírání děsivé zvuky, za nijak zvlášť vydařené nelze označit ani zpracování tlačítek. To ještě nepadla zmínka o stále marném čekání na automatické dovírání všech oken nebo ovládání palubního počítače inteligentnějším způsobem než kolíčkem vyrůstajícím z přístrojové desky.

Vzdáleny ideálu jsou i sedačky s málo prodyšnou látkou, v nichž se rychlé zpotí záda, navíc vybavena zvláštně tvarovaným opěradlem. Naštěstí rozsah nastavení vyhoví i náročným klientům, ve velkém rozmezí můžete rovněž manipulovat s volantem. K neoddiskutovatelným výhodám Toyoty Auris patří velkorysý vnitřní prostor s velkou rezervou na zadních sedadlech nad hlavou i kolem kolen.

obrázek [555 x 311]
 

K plusům můžeme přidat i relativně velký počet odkládacích prostor, i když některé z nich jsou kvůli nešťastnému umístění těžko využitelné. Například člověk obsluhující přihrádku pod středovým tunelem potřebuje velmi ohebné zápěstí. Co nelze Aurisu upřít, je snaha o jednoduchost a přehlednost. Středová konzola nedává příležitost k bloudění, totéž platí o přístrojové desce.

Na jedničku v Aurisu funguje elektronika. Bezklíčový vstup, startování tlačítkem či optitronové přístroje zvyšují komfort a usnadňují používání auta. Můžete si stokrát říkat, že je to samozřejmost, ale někdy umí elektronika člověka pořádně pozlobit.

Gurmán

Toyota si možná nerozumí s plasty, ale výborně si rozumí s naftou. Přeplňované vznětové motory z produkce japonského výrobce spolehlivě slouží nejen v toyotách, ale i lexusech a výborně si vedou ve srovnání s mezinárodní konkurencí. Testovaný Auris poháněl, dá se říci, osvědčený turbodiesel s objemem 2,2 l, s maximálním výkonem 130 kW při 3600 ot./min. a točivým momentem 400 Nm v pásmu 2000 – 2600 ot./min.

Nebylo to mé první setkání s tímto motorem, takže jsem dobře věděl, co mě čeká. Dobře jsem věděl, že jednotka vyniká poměrně kultivovaným chodem, dobře jsem věděl, že netrpí velkou prodlevou turbodmychadla a dobře jsem také věděl, že dokáže oslnit nízkou spotřebou. Překvapení se nekonalo. Motor skutečně klidně startoval a hezky vrněl do 3000 otáček, poté sice zvýši hlas, ale zůstal poslouchatelný až do zásahu omezovače.

obrázek [555 x 300]
 

Jednotka dostála své pověsti, nabírala výkon postupně (upřímně bych se nezlobil za rychlejší nárůst síly) a odpustila si pověstný „turbo kopanec.“ Motor nezklamal a zakončil test s kombinovanou spotřebou 6,3 l/100 km. Tato hodnota přitom odpovídala mixu klidného a dynamického stylu jízdu namíchaného v poměru 3:2. Radost z nízké spotřeby nezkazilo řazení s krátkými, avšak ne zcela přesně vymezenými drahami, a přesné řízení.

Vynikající motor ideálně doplnily ostré brzy s rychlým nástupem brzdného účinku a nevadnoucí charakteristikou.

Víceprvek za odměnu

Většina verzí Toyoty Auris stojí na podvozku s jednoduchou klikovou zadní nápravou. Vyznavači víceprvku nepřijdou v Aurisu zkrátka, jen musí za svého nového plechového služebníka zaplatit větší obnos. Toyota totiž nabízí podvozek s víceprkovou zadní nápravou pouze ve spojení s testovaným nejsilnějším vznětovým motorem 2,2 l. A víceprvek Aurisu sluší.

I s moderní zadní nápravou se Auris řadí mezi komfortně laděné hatchbacky s pokročilými schopnostmi účinně tlumit nerovnosti, nebo alespoň většinu z nich, a solidním chováním v zatáčkách a ve vysokých rychlostech. Ani s víceprvkem nevymizely náklony v zatáčkách, na lehce houpavou charakteristiku si ovšem brzy zvyknete, neboť schopnost držet stopu modernější zadní náprava ještě umocnila.

obrázek [555 x 358]
 

Podvozku bohužel stále dělají problémy krátké příčné nerovnosti slyšitelné uvnitř tu a tam v podobě hlasitých rázů. Za ideální se nedá označit odhlučnění podvozku, odskakující kamínky jsou uvnitř slyšet poměrně výrazně, naopak velmi potěší aerodynamické odhlučnění. K pozitivům testovaného Aurisu nutno připočíst rovněž fakt, že konkurence většinou nemůže nabídnout podobnou konfiguraci.

Cena Toyoty Auris s nejsilnějším vznětovým čtyřválcem sice startuje na 714.900 Kč, ovšem za tuto cenu dostanete bohatou výbavu a vynikající naftový motor. Např. nejsilnější naftový dvoulitr ve Volkswagenu Golf 2,0 TDI dává 125 kW a stojí s výbavou GT Sport 750.500 Kč. Její rozsah je podobně bohatý jako výbava LUX modelu Auris, Toyota však zrychluje z 0 na 100 km/h o desetinu sekundy rychleji.

Neurazí, nenadchne

Toyota chtěla vyrazit novým Aurisem Evropanům dech a ať se na to podívám z kterékoliv strany, svůj úkol splnila. Poprvé Evropan zalapá po dechu při pohledu na středový tunel a středovou konzolu, podruhé jakmile sešlápne plynový pedál a nechá promluvit vynikající vznětový motor. Toyota postavila dobrý hatchback nižší střední třídy. Na první pohled se sice zdá, že mohla postavit i hatchback lepší, ovšem teprve náročný provoz ukáže, v čem spočívá jedinečnost tohoto auta.

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Prostorný interiér
  • Dobré brzdy
  • Přesné řízení
  • Dobrý poměr výbavy a ceny

Minusy

  • Zpracování interiéru
  • Odhlučnění podvozku
  • Ergonomické nedostatky
První cena vozu414.900,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací714.900,-Kč (2,2 D-4D, 130 kW, X LUX)
Základní cena testovaného vozu714.900,-Kč (2,2 D-4D, 130 kW, X LUX )
Cena testovaného vozu vč. příplatků729.300,-Kč (2,2 D-4D, 130 kW, X LUX)
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris 2,2 D-4D

Cena v základní výbavě: 714 900 Kč Cena v testované výbavě: 729 300 Kč

Základní výbava:Elektricky ovládaná přední a zadní okna, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, elektrický posilovač řízení, automatická dvouzónová klimatizace, polohovatelná zadní sedadla, rádio s CD a MP3 přehrávačem a šesti reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kožená hlavice řadicí páky, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, kůží potažený volant s tlačítky ovládání audiosystému, ABS + EBD + BA, čelní a boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag, VSC a TRC, 17palcová litá kola, světlený senzor, dešťový senzor.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.400,-Kč)

Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 

Štítky Toyota Golf Design Testy

Technické údaje
Motor Toyota Auris 2,2 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 777
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 450
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4220
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Auris 2,2 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,03
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…