Toyota Auris 2,2 D-4D - Neurazí, nenadchne. Zatím

Toyota Auris 2,2 D-4D - Neurazí, nenadchne. Zatím

 
 

V pořadí čtvrtý test Toyoty Auris na Auto.cz proběhl s nejsilnějším vznětovým motorem o výkonu 130 kW. Ukázal nám Japonec konečně zač je toho loket?

Většinou, když se hodně snažíte a soustředíte na výsledek, vytvoříte něco jedinečného, co ostatním vytře zrak. Je vlastně úplně jedno, zda chcete nakreslit obraz, napsat povídku, složit symfonii nebo postavit auto. Chcete prostě udělat něco, o čem se bude dlouho psát, čím se možná proslavíte a na čem vyděláte balík. Někdy se však můžete snažit sebevíc a vytvoříte totální brak nebo výtvor, který spadne do šedého průměru.

Nevím, jak moc se Toyota snažila, když vyvíjela nový Auris, nevím, zda chtěla vytvořit auto, kterým vypálí rybník všem ostatním, nebo si intenzivním „zbrojením“ přidělá potíže, když se bude ostatní snažit dohonit. Nevím, zda chtěla šetřit hodně nebo málo, každopádně vytvořila auto, které na nejlepší zatím nikoho příliš neoslnilo. Ale není všem dnům konec.

Yaris na třetí

Nic nového pod sluncem, chce se říci na křivky Toyoty Auris. Lehce baculatý obličej, hezky zakulacené bříškozadek, zkrátka všechno to, co důvěrně známe z poslední generace Toyoty Yaris, jen pořádně přifouknuté (o 47 cm na délku) na úroveň nižší střední třídy. Toyota se s kabátem Aurisu asi skutečně příliš nepárala, vzala aktuální design manuál a uplácala podle něj nástupce modelu Corolla.

obrázek [555 x 281]
 

Nechápejte to však tím způsobem, že udělala něco špatného. Pokud máte dobrý design manuál, je velká pravděpodobnost, že se vám podaří vytvořit i dobrý design auta. Neříkám, že pohled na Auris ve mně probouzí stejnou touhu jako skotačení Liv Tayler na televizní obrazovce, ale musím uznat, že auto má něco do sebe. Přitažlivost Aurisu se pochopitelně zvyšuje s průměrem litých kol, na hezkých 17palcových kolech vypadá hatchback výborně.

Jen o malinko méně atraktivně působí pohled do zavazadlového prostoru. Pod vypouleným víkem zavazadelníku čeká 354 litrů v základním uspořádání sedadel, jednoduchým sklopením zadních sedadel objem naroste na 777 litrů.

Zpracování - prostor: nic - moc

Hrozně nerad se opakuji, ale nemám jinou možnost. Toyota zřejmě vypotřebovala většinou svému umu na karoserii, takže na vnitřek, nebo alespoň jeho viditelnou část, zbyla menší část řemeslné dovednosti. Pokud bych psal tento test v roce 1996, vynesl bych Auris do nebes, za kvalitu použitých materiálů i zpracování a možná bych sáhl po takovém kalibru, jakými jsou označení nejlepší Japonec, hatchback hatchbacků a podobné.

Píše se však rok 2007 a celé odvětví se posunulo dál. První dojem není špatný. Palubní deska se různě vlní, rovná a zase vlní, čímž vzniká dojem sympatické hravosti a útulnosti. Dokonce i druhé ohledání končí pozitivně. Povrchová úprava tradičně tvrdých plastů má velmi blízko evropské špičce. Pak ovšem přichází první zklamání. Spojnice středové konzoly a tunelu z laciného plastu má zcela evidentní sklony oblažovat posádku vrzáním.

Pojistka ruční brzdy v imitaci chromu má ke skutečnému chromu asi tak blízko jako krtek k žirafě, víko spolujezdcovy přihrádky vydává při dovírání děsivé zvuky, za nijak zvlášť vydařené nelze označit ani zpracování tlačítek. To ještě nepadla zmínka o stále marném čekání na automatické dovírání všech oken nebo ovládání palubního počítače inteligentnějším způsobem než kolíčkem vyrůstajícím z přístrojové desky.

Vzdáleny ideálu jsou i sedačky s málo prodyšnou látkou, v nichž se rychlé zpotí záda, navíc vybavena zvláštně tvarovaným opěradlem. Naštěstí rozsah nastavení vyhoví i náročným klientům, ve velkém rozmezí můžete rovněž manipulovat s volantem. K neoddiskutovatelným výhodám Toyoty Auris patří velkorysý vnitřní prostor s velkou rezervou na zadních sedadlech nad hlavou i kolem kolen.

obrázek [555 x 311]
 

K plusům můžeme přidat i relativně velký počet odkládacích prostor, i když některé z nich jsou kvůli nešťastnému umístění těžko využitelné. Například člověk obsluhující přihrádku pod středovým tunelem potřebuje velmi ohebné zápěstí. Co nelze Aurisu upřít, je snaha o jednoduchost a přehlednost. Středová konzola nedává příležitost k bloudění, totéž platí o přístrojové desce.

Na jedničku v Aurisu funguje elektronika. Bezklíčový vstup, startování tlačítkem či optitronové přístroje zvyšují komfort a usnadňují používání auta. Můžete si stokrát říkat, že je to samozřejmost, ale někdy umí elektronika člověka pořádně pozlobit.

Gurmán

Toyota si možná nerozumí s plasty, ale výborně si rozumí s naftou. Přeplňované vznětové motory z produkce japonského výrobce spolehlivě slouží nejen v toyotách, ale i lexusech a výborně si vedou ve srovnání s mezinárodní konkurencí. Testovaný Auris poháněl, dá se říci, osvědčený turbodiesel s objemem 2,2 l, s maximálním výkonem 130 kW při 3600 ot./min. a točivým momentem 400 Nm v pásmu 2000 – 2600 ot./min.

Nebylo to mé první setkání s tímto motorem, takže jsem dobře věděl, co mě čeká. Dobře jsem věděl, že jednotka vyniká poměrně kultivovaným chodem, dobře jsem věděl, že netrpí velkou prodlevou turbodmychadla a dobře jsem také věděl, že dokáže oslnit nízkou spotřebou. Překvapení se nekonalo. Motor skutečně klidně startoval a hezky vrněl do 3000 otáček, poté sice zvýši hlas, ale zůstal poslouchatelný až do zásahu omezovače.

obrázek [555 x 300]
 

Jednotka dostála své pověsti, nabírala výkon postupně (upřímně bych se nezlobil za rychlejší nárůst síly) a odpustila si pověstný „turbo kopanec.“ Motor nezklamal a zakončil test s kombinovanou spotřebou 6,3 l/100 km. Tato hodnota přitom odpovídala mixu klidného a dynamického stylu jízdu namíchaného v poměru 3:2. Radost z nízké spotřeby nezkazilo řazení s krátkými, avšak ne zcela přesně vymezenými drahami, a přesné řízení.

Vynikající motor ideálně doplnily ostré brzy s rychlým nástupem brzdného účinku a nevadnoucí charakteristikou.

Víceprvek za odměnu

Většina verzí Toyoty Auris stojí na podvozku s jednoduchou klikovou zadní nápravou. Vyznavači víceprvku nepřijdou v Aurisu zkrátka, jen musí za svého nového plechového služebníka zaplatit větší obnos. Toyota totiž nabízí podvozek s víceprkovou zadní nápravou pouze ve spojení s testovaným nejsilnějším vznětovým motorem 2,2 l. A víceprvek Aurisu sluší.

I s moderní zadní nápravou se Auris řadí mezi komfortně laděné hatchbacky s pokročilými schopnostmi účinně tlumit nerovnosti, nebo alespoň většinu z nich, a solidním chováním v zatáčkách a ve vysokých rychlostech. Ani s víceprvkem nevymizely náklony v zatáčkách, na lehce houpavou charakteristiku si ovšem brzy zvyknete, neboť schopnost držet stopu modernější zadní náprava ještě umocnila.

obrázek [555 x 358]
 

Podvozku bohužel stále dělají problémy krátké příčné nerovnosti slyšitelné uvnitř tu a tam v podobě hlasitých rázů. Za ideální se nedá označit odhlučnění podvozku, odskakující kamínky jsou uvnitř slyšet poměrně výrazně, naopak velmi potěší aerodynamické odhlučnění. K pozitivům testovaného Aurisu nutno připočíst rovněž fakt, že konkurence většinou nemůže nabídnout podobnou konfiguraci.

Cena Toyoty Auris s nejsilnějším vznětovým čtyřválcem sice startuje na 714.900 Kč, ovšem za tuto cenu dostanete bohatou výbavu a vynikající naftový motor. Např. nejsilnější naftový dvoulitr ve Volkswagenu Golf 2,0 TDI dává 125 kW a stojí s výbavou GT Sport 750.500 Kč. Její rozsah je podobně bohatý jako výbava LUX modelu Auris, Toyota však zrychluje z 0 na 100 km/h o desetinu sekundy rychleji.

Neurazí, nenadchne

Toyota chtěla vyrazit novým Aurisem Evropanům dech a ať se na to podívám z kterékoliv strany, svůj úkol splnila. Poprvé Evropan zalapá po dechu při pohledu na středový tunel a středovou konzolu, podruhé jakmile sešlápne plynový pedál a nechá promluvit vynikající vznětový motor. Toyota postavila dobrý hatchback nižší střední třídy. Na první pohled se sice zdá, že mohla postavit i hatchback lepší, ovšem teprve náročný provoz ukáže, v čem spočívá jedinečnost tohoto auta.

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Prostorný interiér
  • Dobré brzdy
  • Přesné řízení
  • Dobrý poměr výbavy a ceny

Minusy

  • Zpracování interiéru
  • Odhlučnění podvozku
  • Ergonomické nedostatky
První cena vozu414.900,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací714.900,-Kč (2,2 D-4D, 130 kW, X LUX)
Základní cena testovaného vozu714.900,-Kč (2,2 D-4D, 130 kW, X LUX )
Cena testovaného vozu vč. příplatků729.300,-Kč (2,2 D-4D, 130 kW, X LUX)
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris 2,2 D-4D

Cena v základní výbavě: 714 900 Kč Cena v testované výbavě: 729 300 Kč

Základní výbava:Elektricky ovládaná přední a zadní okna, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, elektrický posilovač řízení, automatická dvouzónová klimatizace, polohovatelná zadní sedadla, rádio s CD a MP3 přehrávačem a šesti reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kožená hlavice řadicí páky, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, kůží potažený volant s tlačítky ovládání audiosystému, ABS + EBD + BA, čelní a boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag, VSC a TRC, 17palcová litá kola, světlený senzor, dešťový senzor.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.400,-Kč)

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Technické údaje
Motor Toyota Auris 2,2 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 777
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 450
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4220
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Auris 2,2 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,03
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…