Toyota Auris 2013: První jízdní dojmy

Toyota Auris 2013: První jízdní dojmy

Po pěti letech přichází nový kompaktní hatchback od Toyoty. Opět se jmenuje Auris, ovšem proti stejnojmennému předchůdci přináší několik výrazných změn.

Strohý design bez snahy o podbízení se evropskému vkusu jde spíše ve stopách posledních dvou generací Corolly, stejně jako plán nabídnout vedle pětidveřového hatchbacku i klasické kombi. Taková varianta prvnímu Aurisu chyběla.

Prosinec 2012 je ale časem pro hatchback, kombi přijde až za půl roku. Auris se evropským novinářům poprvé představuje v okolí portugalského hlavního města.

Novinka nemá přehnané prodejní cíle – Toyota plánuje v Evropě prodávat ročně kolem 100 tisíc kusů (bez kombi), o čtvrtinu více než v posledních letech zvládala předchozí generace. Na českém trhu, kde se kombi těší vysoké oblibě, se u hatchbacku počítá s prodeji 800 ks/rok (dosud kolem 1200 ks).

Unikátní možností je nabídka benzinových a dieselových motorů doplněná o hybrid. Globálně by měly jednotlivé druhy pohonu mít třetinový podíl na prodejích, české zastoupení favorizuje benzinový pohon s manuální převodovkou (55 %) před benzinovým motorem s převodovkou CVT, dieselovými motory a hybridem (všechny shodně po 15 %). Při uvedení na trh jsou dostupné všechny varianty pohonu.

Design a konstrukce

Auris je první Toyotou navrženou podle nového designového směru. Klíčové prvky – spodní maska under priority a nízká maska chladiče přecházející do světlometů, keen look – vychází z faceliftu Avensisu. Zbytek je ale nový, bez přímé návaznosti na předchozí typy.

Výsledek není zrovna nejoriginálnějším autem na trhu, zepředu Auris připomíná minulou generaci Subaru Impreza, zadní světla jsou zase podobné Hyundai i30. Na živo ale vypadá (až na bachraté rohy nárazníků) dobře, zejména profil má elegantně vyvážené proporce. Dokonce i nevýrazná propagační šedo-bronzová barva mu sluší. Auris zkrátka není fotogenický.

Novinkou je snížení karoserie o 55 mm, společně s tím se snížila světlá výška o 10 mm. Výsledkem je menší čelní plocha a tedy i lepší aerodynamika. Zároveň se nový Auris, konstrukčně vycházející z předchozí generace, povedlo odlehčit o 50 kg (např. díky použití vysokopevnostní oceli) a s tím se těžiště přiblížilo o 40 mm blíž k vozovce. Stejná je i hodnota snížení posazu (tzv. hip point), i ona pomáhá lepší ovladatelnosti. Lepší stabilita v zatáčkách dovolila nasadit měkčí pružiny, a tak je Auris pohodlnější než dřív.

Uvnitř čeká kabina navržená podle japonských standardů. Prostornost je ve všech směrech výborná, ovšem design sází na příliš odvážně tvary. Proti předchůdci doslova nezůstal kámen na kameni. Zmizela vyvýšená středová konzole a místo ní teď dlouhá řadicí páka trčí téměř z podlahy.

Snížila se spodní hrana čelního okna, ovšem díky nižšímu posazu naopak působí palubní deska mohutněji. Může za to i velká hladká plocha před spolujezdcem (dříve zde byla druhá přihrádka), u nejvyšší výbavy čalouněná kůží. Auris bojuje s typickou slabinou Toyot, přístrojový štít má lepší grafiku než dříve. Dojem ale kazí digitální hodiny a panel klimatizace, obojí podsvícené světle modrou barvou. Oko nepotěší ani multifunkční volant a zvláštní tvar dekoru kolem navigace.

Pochvalu naopak zasluhuje výhled z vozu, příjemná pozice za volantem a vynikající sedadla. Sportovní varianta má dokonce anatomicky tvarovanou podporu ramen. Nad průměrem je i kvalita zpracování a dostupnost všech ovládacích prvků, tím spíš je škoda nekonvenčního, roztodivného přístupu k designu interiéru.

Toyota Auris jízdní dojmy
 

Dieselový 2,0 D-4D (91 kW)

Jako první se k vyzkoušení nabídnul dieselový dvoulitr v kombinaci s paketem Sport (17palcová kola a sportovní sedadla). Jedná se o ten samý motor, který letos dostal Avensis – tedy důkladně modernizovaný dvoulitr s menším turbodmychadlem, příznivějším průběhem točivého momentu a o 19 % lepší kombinovanou spotřebou.

Proti předchůdci je motor kultivovanější a může si dovolit podstatně delší převody. Vše důležité se odehrává už v otáčkách do dvou tisíc – při 1400 min-1 točivý moment dosáhne 300 Nm a pokračuje k maximu 310 Nm mezi 1600 a 2400 min-1. Převodovka respektuje tuto charakteristiku, při dálničních 130 km/h se motor na šestku dostává do pouhých 2000 min-1!

TEST Toyota Auris 2,0 D-4D (03/2007)

Dvoulitr se může pochlubit i silným středním pásmem, poměrně brzy ale dosáhne maxima výkonu 91 kW a už před čtyřmi tisíci otáček ztrácí elán. Ze všech nabízených možností se přesto jedná s přehledem o nejdynamičtější motorizaci a oprávněný vrchol nabídky.

Vedle vynikajícího motoru potěší i naladění podvozku. První testovací úsek vede z Lisabonu na sever, silnice střídá rychlé táhlé zatáčky s technickými serpentinami. Ani s těžkým čtyřválcem pod kapotou (hmotnost auta je vyšší a její rozložení horší než u hybridu) Auris neztrácí jistotu. Široké pneumatiky mají dostatek trakce, auto poctivě zatáčí a drží se zvolené stopy. Velice slušný je i komfort tlumení. Co do jízdních vlastností se proto může Toyota směle postavit proti novému Golfu 2,0 TDI.

Toyota Auris 2013 - ceny dieselových motorů
Motor1,4 D-4D1,4 D-4D2,0 D-4D
Převodovka6M6MA6M
Zdvihový objem [cm3]136413641998
Válce/ventily4/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]66/380066/380091/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]205/1800-2800205/1800-2800310/1600-2400
Max. rychlost [km/h]180180200
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,514,710,0
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,24,3
Cena Power [Kč]389.900,---
Cena Active [Kč]409.900,-434.900,-449.900,-
Cena Style [Kč]469.900,-494.900,-509.900,-

Benzinový 1,6 Valvematic (97 kW)

Zážehová šestnáctistovka by měla být tím nejžádanějším motorem, a proto i jí patří při testovacích jízdách náležitý prostor. Zástupce pomalu vymírajícího druhu atmosférických čtyřválců využívá systém variabilního zdvihu ventilů Valvematic, který nahrazuje konvenční škrtící klapku. Díky tomu je motor účinný v nízkých otáčkách a vyznačuje se rychlými reakcemi na plynový pedál. A povedlo se i odhlučnění motoru.

Ovšem jak napovídají základní charakteristiky, jedná se o vysokootáčkový agregát. V nízkých otáčkách stačí pro pohodovou jízdu, výkon se nachází až mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček, kde se motor s chutí rychle vytočí. Šestnáctistovka proto vyžaduje častější práci s řadicí pákou než maloobjemové turbomotory, na druhou stranu na průběh výkonu je spolehnutí.

TEST Toyota Auris 1,6 Valvematic (04/2010)

Atmosférickému motoru zdatně sekunduje šestistupňový manuál. Na nejvyšší převod točí při 130 km/h 3200 min-1, v těchto otáčkách má dostatek sil a velkou rezervu. I díky tomu se může tento agregát pochlubit shodným zrychlením a maximální rychlostí jako dvoulitrový turbodiesel. Dobře poslouží i těm, kdo plánují častější cesty po dálnici.

Kromě čtyřproudových silnic okusil benzinový Auris i portugalské okresky. Rozdíl 130 kg proti dvoulitrovému turbodieselu je cítit, hlavně v lehkosti řízení. Reálné schopnosti obou variant jsou ale podobné – Toyota na ladění podvozku rozhodně nešetřila.

Toyota Auris 2013 - ceny benzinových motorů
Motor1,33 Dual VVT-i1,6 Valvematic1,6 Valvematic1,8 HSD
Převodovka6M6MCVTe-CVT
Zdvihový objem [cm3]1329159815981798
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]73/600097/640097/640073/5200*
Největší toč. mom. [Nm/min-1]128/3800160/4400160/4400142/4000
Max. rychlost [km/h]175200190180
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,610,011,110,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,55,95,73,9
Cena Power [Kč]329.900,-349.900,---
Cena Active [Kč]349.900,-369.900,-399.900,-489.900,-
Cena Style [Kč]-429.900,-459.900,-539.900,-
* Celkový systémový výkon soustavy HSD je 100 kW

Hybrid Synergy Drive (100 kW)

S hybridem vyrážíme do příměstského provozu v okolí Lisabonu. První kilometry potřebuje motor k zahřátí, brzy se ale spotřeba v intravilánu ustálí na čtyřech litrech, mimo město umí Auris Hybrid jezdit ještě úsporněji. Do 50 km/h je možné využívat čistě elektrický pohon, benzinový motor se ale při dostatečném nabití baterie vypíná i ve vyšších rychlostech.

Na dálnici je při dodržování předepsané rychlosti (v Portugalsku platí limit 120 km/h) možné udržovat průměr 4,8 l/100 km. Takovou hodnotu mohou turbodiesely jen závidět, slabinou hybridu je ale výraznější nárůst spotřeby s rostoucím požadavkem na výkon. Změny tempa účinnosti soustavy svědčí, nikoliv však velký tlak na plynový pedál nebo prudší akcelerace do kopce. Pak umí krátkodobý průměr rychle vystoupat k osmi litrům, jako u běžného spalovacího motoru.

TEST Toyota Auris HSD (12/2010)

Hmotnost hybridu odpovídá dvoulitrovému turbodieselu, rozložení hmotnosti je ovšem vstřícnější. Baterie našly místo po vzoru menšího Yarisu Hybrid pod zadními sedadly, takže neubírají místo v zavazadlovém prostoru a zároveň zatěžují zadní kola. Vpředu jsou oproti benzinovému navíc v podstatě jen dva elektromotory. Nebýt ekologických pneumatik, má Auris Hybrid všechny předpoklady pro vynikající obratnost v zatáčkách. Kvůli nim je dojem z řízení značně odlišný než u benzinu nebo turbodieselu – ne nutně lepší, nebo horší, zkrátka jiný. Hybridní pohon ale stejně díky svému naladění svádí spíš k pohodové jízdě.

Toyota Auris Hybrid
 

Závěr

Design je čistě subjektivní záležitostí, ale v ostatních oblastech můžeme zhodnotit, jestli se nový Auris povedl. Podvozek po vzoru předchozí generace nabízí dvě různá uspořádání – vlečenou nápravu pro základní motory a víceprvkovou pro dražší verze. Toyota ji nově nabízí i pro všechny tři testované motorizace, takže ji dostane většina prodaných aut. S ní se Auris pyšní špičkovou ovladatelnosti a velmi dobrým komfortem tlumení. Jak je na tom jednodušší podvozek, zjistíme později při seznámení se základním motorem 1,33 Dual VVT-i.

Silnou stránkou je i vnitřní prostor a kvalita zpracování. Auris potěší i příznivým poměrem ceny a výbavy. Na stranu negativ zatím kromě kontroverzního designu klademe jen delší dráhy řazení a horší výhled dozadu.

Toyota Auris
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Tomáše Stingla: Svoboda spíš než banán Zápisník Tomáše Stingla: Svoboda spíš než banán

Česko se stalo (opět) nejsvobodnější zemí Evropské unie.…

Neznámí střelci v Egyptě zaútočili na autobus s křesťany: 23 mrtvých Neznámí střelci v Egyptě zaútočili na autobus s křesťany: 23 mrtvých

Útok na koptské křesťany v Egyptě si vyžádal 23 mrtvých a…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Jak Babiš vyšetřoval Babiše: v kauze Čapí hnízdo auditoři nedostali dokumenty Jak Babiš vyšetřoval Babiše: v kauze Čapí hnízdo auditoři nedostali dokumenty

Anonymní skupina, která na Twitter nedávno vypustila…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti

V rámci úprav pro letošní rok se Toyota u modelů auris a…

Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie

V okolí Bruselu jsme se seznámili s faceliftovanou verzí…

 



 
Poprvé za volantem Renaultu Captur. Initiale Paris je vážně luxus!

Poprvé za volantem Renaultu Captur. Initiale Paris je vážně luxus!

Dnes 12:50

Nejprodávanější malé SUV v Evropě přijíždí na trh v modernizovaném provedení. Nabízí hlavně přepracovaný vzhled a nově i luxusní provedení Initiale Paris.




Blesk.cz

Zelené tričko podle Kajínka jde na dračku: Oblékl ho i protekční spratek Novotný!

Zelené tričko podle Kajínka jde na dračku: Oblékl ho…

Zelené tílko známé sportovní značky se stalo hitem Česka poté, co v něm po 23 letech na doživotí odsouzený vrah…

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích! Fotografa Blesku tam ale čekalo překvapení

Milenka Řepky Kristelová: Tomáš žije v Černošicích!…

Luxusní vila v Černošicích je noční můrou exmanželů Řepky (43) a Erbové (35). Vlaďka tvrdí, že Tomáše před…

 

iSport.cz

Obránce Jordán má nové angažmá v KHL. Bude hrát v Chabarovsku

Obránce Jordán má nové angažmá v KHL. Bude hrát v…

Český hokejový obránce Michal Jordán se stal novou posilou Chabarovsku. S Amurem šestadvacetiletý bývalý hráč…

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

 

Reflex.cz

Známkování potetované krásy. „Opotřebovaný stařec“ JXD hodnotil modelky na tatérském festivalu

Známkování potetované krásy. „Opotřebovaný stařec“…

Tattoo Convention 2017 proběhla úspěšně v sobotu na pražském výstavišti. Můj kamarád Ivo Rafan Traxmand, tatér a…

Tajemný radar v srdci Černobylu. Podívejte se na letecké záběry ocelového monstra

Tajemný radar v srdci Černobylu. Podívejte se na…

Dříve supertajný vojenský radar Duga není zdaleka tak známý jako tragickou historií opředená jaderná elektrárna…