Toyota Auris 2013: První jízdní dojmy

Toyota Auris 2013: První jízdní dojmy

Po pěti letech přichází nový kompaktní hatchback od Toyoty. Opět se jmenuje Auris, ovšem proti stejnojmennému předchůdci přináší několik výrazných změn.

Strohý design bez snahy o podbízení se evropskému vkusu jde spíše ve stopách posledních dvou generací Corolly, stejně jako plán nabídnout vedle pětidveřového hatchbacku i klasické kombi. Taková varianta prvnímu Aurisu chyběla.

Prosinec 2012 je ale časem pro hatchback, kombi přijde až za půl roku. Auris se evropským novinářům poprvé představuje v okolí portugalského hlavního města.

Novinka nemá přehnané prodejní cíle – Toyota plánuje v Evropě prodávat ročně kolem 100 tisíc kusů (bez kombi), o čtvrtinu více než v posledních letech zvládala předchozí generace. Na českém trhu, kde se kombi těší vysoké oblibě, se u hatchbacku počítá s prodeji 800 ks/rok (dosud kolem 1200 ks).

Unikátní možností je nabídka benzinových a dieselových motorů doplněná o hybrid. Globálně by měly jednotlivé druhy pohonu mít třetinový podíl na prodejích, české zastoupení favorizuje benzinový pohon s manuální převodovkou (55 %) před benzinovým motorem s převodovkou CVT, dieselovými motory a hybridem (všechny shodně po 15 %). Při uvedení na trh jsou dostupné všechny varianty pohonu.

Design a konstrukce

Auris je první Toyotou navrženou podle nového designového směru. Klíčové prvky – spodní maska under priority a nízká maska chladiče přecházející do světlometů, keen look – vychází z faceliftu Avensisu. Zbytek je ale nový, bez přímé návaznosti na předchozí typy.

Výsledek není zrovna nejoriginálnějším autem na trhu, zepředu Auris připomíná minulou generaci Subaru Impreza, zadní světla jsou zase podobné Hyundai i30. Na živo ale vypadá (až na bachraté rohy nárazníků) dobře, zejména profil má elegantně vyvážené proporce. Dokonce i nevýrazná propagační šedo-bronzová barva mu sluší. Auris zkrátka není fotogenický.

Novinkou je snížení karoserie o 55 mm, společně s tím se snížila světlá výška o 10 mm. Výsledkem je menší čelní plocha a tedy i lepší aerodynamika. Zároveň se nový Auris, konstrukčně vycházející z předchozí generace, povedlo odlehčit o 50 kg (např. díky použití vysokopevnostní oceli) a s tím se těžiště přiblížilo o 40 mm blíž k vozovce. Stejná je i hodnota snížení posazu (tzv. hip point), i ona pomáhá lepší ovladatelnosti. Lepší stabilita v zatáčkách dovolila nasadit měkčí pružiny, a tak je Auris pohodlnější než dřív.

Uvnitř čeká kabina navržená podle japonských standardů. Prostornost je ve všech směrech výborná, ovšem design sází na příliš odvážně tvary. Proti předchůdci doslova nezůstal kámen na kameni. Zmizela vyvýšená středová konzole a místo ní teď dlouhá řadicí páka trčí téměř z podlahy.

Snížila se spodní hrana čelního okna, ovšem díky nižšímu posazu naopak působí palubní deska mohutněji. Může za to i velká hladká plocha před spolujezdcem (dříve zde byla druhá přihrádka), u nejvyšší výbavy čalouněná kůží. Auris bojuje s typickou slabinou Toyot, přístrojový štít má lepší grafiku než dříve. Dojem ale kazí digitální hodiny a panel klimatizace, obojí podsvícené světle modrou barvou. Oko nepotěší ani multifunkční volant a zvláštní tvar dekoru kolem navigace.

Pochvalu naopak zasluhuje výhled z vozu, příjemná pozice za volantem a vynikající sedadla. Sportovní varianta má dokonce anatomicky tvarovanou podporu ramen. Nad průměrem je i kvalita zpracování a dostupnost všech ovládacích prvků, tím spíš je škoda nekonvenčního, roztodivného přístupu k designu interiéru.

Toyota Auris jízdní dojmy
 

Dieselový 2,0 D-4D (91 kW)

Jako první se k vyzkoušení nabídnul dieselový dvoulitr v kombinaci s paketem Sport (17palcová kola a sportovní sedadla). Jedná se o ten samý motor, který letos dostal Avensis – tedy důkladně modernizovaný dvoulitr s menším turbodmychadlem, příznivějším průběhem točivého momentu a o 19 % lepší kombinovanou spotřebou.

Proti předchůdci je motor kultivovanější a může si dovolit podstatně delší převody. Vše důležité se odehrává už v otáčkách do dvou tisíc – při 1400 min-1 točivý moment dosáhne 300 Nm a pokračuje k maximu 310 Nm mezi 1600 a 2400 min-1. Převodovka respektuje tuto charakteristiku, při dálničních 130 km/h se motor na šestku dostává do pouhých 2000 min-1!

TEST Toyota Auris 2,0 D-4D (03/2007)

Dvoulitr se může pochlubit i silným středním pásmem, poměrně brzy ale dosáhne maxima výkonu 91 kW a už před čtyřmi tisíci otáček ztrácí elán. Ze všech nabízených možností se přesto jedná s přehledem o nejdynamičtější motorizaci a oprávněný vrchol nabídky.

Vedle vynikajícího motoru potěší i naladění podvozku. První testovací úsek vede z Lisabonu na sever, silnice střídá rychlé táhlé zatáčky s technickými serpentinami. Ani s těžkým čtyřválcem pod kapotou (hmotnost auta je vyšší a její rozložení horší než u hybridu) Auris neztrácí jistotu. Široké pneumatiky mají dostatek trakce, auto poctivě zatáčí a drží se zvolené stopy. Velice slušný je i komfort tlumení. Co do jízdních vlastností se proto může Toyota směle postavit proti novému Golfu 2,0 TDI.

Toyota Auris 2013 - ceny dieselových motorů
Motor1,4 D-4D1,4 D-4D2,0 D-4D
Převodovka6M6MA6M
Zdvihový objem [cm3]136413641998
Válce/ventily4/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]66/380066/380091/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]205/1800-2800205/1800-2800310/1600-2400
Max. rychlost [km/h]180180200
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,514,710,0
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,24,3
Cena Power [Kč]389.900,---
Cena Active [Kč]409.900,-434.900,-449.900,-
Cena Style [Kč]469.900,-494.900,-509.900,-

Benzinový 1,6 Valvematic (97 kW)

Zážehová šestnáctistovka by měla být tím nejžádanějším motorem, a proto i jí patří při testovacích jízdách náležitý prostor. Zástupce pomalu vymírajícího druhu atmosférických čtyřválců využívá systém variabilního zdvihu ventilů Valvematic, který nahrazuje konvenční škrtící klapku. Díky tomu je motor účinný v nízkých otáčkách a vyznačuje se rychlými reakcemi na plynový pedál. A povedlo se i odhlučnění motoru.

Ovšem jak napovídají základní charakteristiky, jedná se o vysokootáčkový agregát. V nízkých otáčkách stačí pro pohodovou jízdu, výkon se nachází až mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček, kde se motor s chutí rychle vytočí. Šestnáctistovka proto vyžaduje častější práci s řadicí pákou než maloobjemové turbomotory, na druhou stranu na průběh výkonu je spolehnutí.

TEST Toyota Auris 1,6 Valvematic (04/2010)

Atmosférickému motoru zdatně sekunduje šestistupňový manuál. Na nejvyšší převod točí při 130 km/h 3200 min-1, v těchto otáčkách má dostatek sil a velkou rezervu. I díky tomu se může tento agregát pochlubit shodným zrychlením a maximální rychlostí jako dvoulitrový turbodiesel. Dobře poslouží i těm, kdo plánují častější cesty po dálnici.

Kromě čtyřproudových silnic okusil benzinový Auris i portugalské okresky. Rozdíl 130 kg proti dvoulitrovému turbodieselu je cítit, hlavně v lehkosti řízení. Reálné schopnosti obou variant jsou ale podobné – Toyota na ladění podvozku rozhodně nešetřila.

Toyota Auris 2013 - ceny benzinových motorů
Motor1,33 Dual VVT-i1,6 Valvematic1,6 Valvematic1,8 HSD
Převodovka6M6MCVTe-CVT
Zdvihový objem [cm3]1329159815981798
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]73/600097/640097/640073/5200*
Největší toč. mom. [Nm/min-1]128/3800160/4400160/4400142/4000
Max. rychlost [km/h]175200190180
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,610,011,110,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,55,95,73,9
Cena Power [Kč]329.900,-349.900,---
Cena Active [Kč]349.900,-369.900,-399.900,-489.900,-
Cena Style [Kč]-429.900,-459.900,-539.900,-
* Celkový systémový výkon soustavy HSD je 100 kW

Hybrid Synergy Drive (100 kW)

S hybridem vyrážíme do příměstského provozu v okolí Lisabonu. První kilometry potřebuje motor k zahřátí, brzy se ale spotřeba v intravilánu ustálí na čtyřech litrech, mimo město umí Auris Hybrid jezdit ještě úsporněji. Do 50 km/h je možné využívat čistě elektrický pohon, benzinový motor se ale při dostatečném nabití baterie vypíná i ve vyšších rychlostech.

Na dálnici je při dodržování předepsané rychlosti (v Portugalsku platí limit 120 km/h) možné udržovat průměr 4,8 l/100 km. Takovou hodnotu mohou turbodiesely jen závidět, slabinou hybridu je ale výraznější nárůst spotřeby s rostoucím požadavkem na výkon. Změny tempa účinnosti soustavy svědčí, nikoliv však velký tlak na plynový pedál nebo prudší akcelerace do kopce. Pak umí krátkodobý průměr rychle vystoupat k osmi litrům, jako u běžného spalovacího motoru.

TEST Toyota Auris HSD (12/2010)

Hmotnost hybridu odpovídá dvoulitrovému turbodieselu, rozložení hmotnosti je ovšem vstřícnější. Baterie našly místo po vzoru menšího Yarisu Hybrid pod zadními sedadly, takže neubírají místo v zavazadlovém prostoru a zároveň zatěžují zadní kola. Vpředu jsou oproti benzinovému navíc v podstatě jen dva elektromotory. Nebýt ekologických pneumatik, má Auris Hybrid všechny předpoklady pro vynikající obratnost v zatáčkách. Kvůli nim je dojem z řízení značně odlišný než u benzinu nebo turbodieselu – ne nutně lepší, nebo horší, zkrátka jiný. Hybridní pohon ale stejně díky svému naladění svádí spíš k pohodové jízdě.

Toyota Auris Hybrid
 

Závěr

Design je čistě subjektivní záležitostí, ale v ostatních oblastech můžeme zhodnotit, jestli se nový Auris povedl. Podvozek po vzoru předchozí generace nabízí dvě různá uspořádání – vlečenou nápravu pro základní motory a víceprvkovou pro dražší verze. Toyota ji nově nabízí i pro všechny tři testované motorizace, takže ji dostane většina prodaných aut. S ní se Auris pyšní špičkovou ovladatelnosti a velmi dobrým komfortem tlumení. Jak je na tom jednodušší podvozek, zjistíme později při seznámení se základním motorem 1,33 Dual VVT-i.

Silnou stránkou je i vnitřní prostor a kvalita zpracování. Auris potěší i příznivým poměrem ceny a výbavy. Na stranu negativ zatím kromě kontroverzního designu klademe jen delší dráhy řazení a horší výhled dozadu.

Toyota Auris
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf

Z úspěšného vstupu Ferrari do letošní sezóny formule 1 má…

Komentář Dušana Šrámka: Sociální bydlení, nebo dobro za každou cenu? Komentář Dušana Šrámka: Sociální bydlení, nebo dobro za každou cenu?

Ministryně Marksová přichází s návrhem, který není…

Santus: Čechy stále více lákají soukromé lety. Už si je mohou dovolit Santus: Čechy stále více lákají soukromé lety. Už si je mohou dovolit

Zájem movitých Čechů o soukromé lety dlouhodobě stoupá. I…

Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje

Společnost Uber, která téměř po celém světě konkuruje…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti

V rámci úprav pro letošní rok se Toyota u modelů auris a…

Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie

V okolí Bruselu jsme se seznámili s faceliftovanou verzí…

 



 
Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky

Alpine A110: Vývoj pneumatik trval dva roky

Dnes 11:55

Francouzský sporťák bude vybaven Michelinem speciálně vyladěnými 18" pneumatikami, jejichž vývoj si vyžádal dva roky.




Blesk.cz

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a spolujezdec měli nože

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a…

Londýn se ještě nevzpamatoval ze středečního teroristického útoku před parlamentem a městem otřásl další útok,…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Chomutovský zázrak! Pět hvězd, které táhnou Piráty za senzací

Chomutovský zázrak! Pět hvězd, které táhnou Piráty…

Byli na kolenou. Po dvou debaklech, které hokejisté Chomutova utrpěli v předkole play off od Mladé Boleslavi, by…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva

Nejposvátnější hora světa: Místo, kde by se mohli…

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat na jedné noze. Šiva odtud zkoušel osvítit lidstvo.…

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální salafisté ovládli všechny mešity ve městě

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální…

„Každý ví, že všechny mešity v Bruselu, jsou v rukou salafistů,“ oznámil starosta hlavního města Belgie Yvan…