Toyota Avensis 2012: První jízdní dojmy

Toyota Avensis 2012: První jízdní dojmy

 

Facelift Avensisu dorazí k českým zákazníkům v lednu. S měsíčním předstihem jsme zkoumali, jak velkého pokroku dosáhl zástupce Toyoty ve střední třídě.

Výstavní premiéra faceliftu Toyoty Avensis se odehrála v září na frankfurtském autosalonu. Podrobnější představení novinářům uspořádala Toyota začátkem prosince ve svém designérském studiu ED2 nedaleko Nice.

První vozy jsou již na cestě distribuční sítí a k zákazníkům se dostanou v lednu. Český trh patří mezi několik vybraných zemí, kde budou dodávky zahájeny přednostně.

Facelift mění hlavně design přídě. Vizuální změny se soustředí do dvou rovin: nárazník má větší nasávací otvor, který zdůrazňuje šířku karoserie, nová přední světla zase autu dodávají dynamičtější a sebevědomější výraz.

Všechny výbavy dostanou dnes již povinné denní svícení, verze Sol a Premium mají speciální grafiku tvořenou bodovými diodami.

Změny na zádi zahrnují nové uspořádání prolisů na nárazníku a dynamičtější grafiku zadních světel. Design litých kol zůstává nezměněn, Toyota ale nově sází na tmavé nebo dvoubarevné lakování kol.

Došlo i na novinky v interiéru. Z modelu Yaris přebírá Avensis dotykovou obrazovku Toyota Touch, resp. navigaci Touch & Go s možností vyhledávání přes Google a rozhraním pro práci s SMS. Nejvyšší provedení Touch & Go Plus (v Avensisu slaví debut) přidává hlasové ovládání, emaily a kalendář.

Tržní pozice, změny v nabídce

V celoevropském měřítku dosahoval Avensis v letech 2008 až 2010 tržní podíl mezi 6 a 7 % střední třídy. V letošním roce prodeje poklesly k 5 %, na vině je oslabující zájem ze strany firemní klientely. U soukromých zákazníků si drží Toyota stabilně silnou pozici, a proto nepřekvapí, že změny související s faceliftem cílí primárně na flotilové prodeje.

Pozice na českém trhu je slabší, v letošním roce dosahuje Avensis 2,2 %. Pro rok 2012 ale Toyota očekává růst na 3,3 %. K tomu má dopomoci příznivá cenová politika, která díky akčním slevám navazuje na výprodejový ceník modelu před faceliftem.

Model/podíl na prodejíchTerraLunaSolPremium
2008-20113 %7 %80 %10 %
facelift 20123 %20 %70 %7 %
z toho kombi80 % prodejů

Toyota chce na českém trhu nasměrovat větší zájem českých zákazníků k verzi Luna. Pomůže v tom rozšíření seznamu standardní výbavy.

Základní Terra má nově navíc denní svícení a rádio s CD/MP3/USB. Luna bude bojovat o zákazníky posílena o rozhraní Toyota Touch, Bluetooth a zadní parkovací kameru. Nosná verze českých prodejů, Sol nově přidává k adaptivním bi-xenonovým světlometům diody pro denní svícení a má sedadla čalouněná kombinací Alcantara/kůže. Vrcholná verze Premium si s faceliftem polepšila o navigaci Touch & Go Plus a čalounění perforovanou kůží.

Toyota Avensis (2012): Ceny na českém trhu

U všech motorů dochází s modernizací ke snížení spotřeby paliva v řádu jednotek procent. Výjimku tvoří základní dieselový čtyřválec 2,0 D-4D (91 kW), který je nově úspornější o 15 %, když si v kombinovaném režimu vystačí s 4,5 l/100 km.

Toyota soustředila vývojové úsilí adresně na tento motor, protože tvoří 45 % celkových prodejů. Na českém trhu je jeho význam ještě větší – pracuje pod kapotou 71 % Avensisů prodaných u nás.

Při prvních zkušebních jízdách ale padla volba na turbodiesel 2,2 D-CAT (110 kW) s automatickou převodovkou a benzinový 1,8 Valvematic (108 kW). Modernizovanému dvoulitrovému čtyřválci se budeme, včetně technického popisu, věnovat v samostatném redakčním testu.

Avensis kombi 2,2 D-CAT 110 kW Sol

První polovinu testovací trasy jsem absolvoval v nejdražším modelu – 2,2litrovém turbodieselu s automatickou převodovkou. Právě silný motor by měl nejsnáze odhalit slibovaný pokrok v naladění podvozku.

A opravdu, faceliftovaný Avensis se chová ještě o kousek lépe než stávající provedení, například se podařilo omezit boční náklony. Sice to není žádný silniční dravec, ale zatáčí přirozeně a zlehka. Zkrácení převodu řízení nelze bez možnosti přímého srovnání posoudit, odezva na volant je ale bez výhrad. Auto se navíc může spolehnout na velmi dobré boční vedení 17palcových pneumatik Michelin Pilot Exalto.

Samotný motor ovšem nezapře, že je ze starší školy, ve verzi D-CAT navíc přidušený integrovaným čističem spalin (verze 2,2 D-4D s manuální převodovkou toto zařízení pro redukci NOx nemá). Pod 2000 otáček toho moc nepředvádí a po relativně silném středním pásmu následuje podprůměrný výkon ve vysokých otáčkách. Ve střední třídě se navíc dnes nosí lepší odhlučnění, ale vibrace čtyřválce jsou naštěstí dobře potlačeny.

Automatická převodovka si je dobře vědoma charakteristiky motoru. K vytáčení na úroveň 3000 min-1 dochází častěji, než by bylo zdrávo. A to třeba i jen na čtvrt plynu a za vytrvalého svícení zelené ikonky ECO. Ve stoupáních převodovka podřazuje na pětku i v rychlostech kolem 120 km/h, a to je vzhledem ke slabšímu odhlučnění poněkud otravné.

JAKE.AUTO.CZ Toyota Avensis – přehled testů a dalších článků

Naštěstí existuje spolehlivý lék ve formě manuálního řazení na volantu. To se osvědčilo i mimo dálnici, převodovka totiž reaguje rychle. Při řazení nahoru hraje na efekt i efektivitu – na zlomek sekundy se odpojí vstřikování a vyšší převod se zařadí rychleji. V automatickém režimu naopak převodovka sází na jemné vyhlazování měničem.

V otázce vyšší kvality interiéru faceliftovaný Avensis přesvědčil jen napůl. Zlepšování se totiž zaměřilo hlavně na detaily, zatímco má řidič stále před očima třeba archaický displej palubního počítače.

Velkou pochvalu si ovšem zaslouží nová sedadla pro výbavu Sol. Lehce do sportovna tvarované sedáky nabízí solidní oporu, vhodnou délku sedáku i rozsah výškového nastavení. Navíc čalounění v kombinaci Alcantary a kůže působí hodnotným dojmem.

Toyota Avensis (2012) - akční ceny dieselových motorů na českém trhu
Motor2,0 D-4D2,2 D-4D2,2 D-CAT2,2 D-CAT
Převodovka6M6M6A6M
Zdvihový objem [cm3]1998223122312231
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]91/3600110/3600110/3600130/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]310/1600-2400340/2000-2800340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]200210205220
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,88,99,58,5
Komb. spotřeba [l/100 km]4,55,56,45,9
Cena Terra sedan [Kč]469.900,----
Cena Terra kombi [Kč]649.900,----
Cena Luna sedan [Kč]569.900,----
Cena Luna kombi [Kč]589.900,----
Cena Sol sedan [Kč]614.900,-654.900,-694.900,--
Cena Sol kombi [Kč]634.900,-674.900,-714.900,--
Cena Premium sedan [Kč]--819.900,-749.900,-
Cena Premium kombi [Kč]--839.900,-769.900,-

Avensis kombi 1,8 Valvematic 108 kW Luna

Druhý testovaný vůz poháněla benzinová osmnáctistovka a interiér odpovídal standardu provedení Luna. Už v tomto bodě přichází první výraznější rozdíl – látková sedadla nejsou tak pohodlná, mají kratší sedák a sedí se v nich výš.

Motor je lépe odhlučněn a i díky variabilnímu zdvihu ventilů nabízí hbité reakce na plynový pedál. Jeho výkonnostní parametry ale nejsou nic víc než přiměřené. To značí orientaci na pohodovější jízdu, které odpovídá i velmi lehký chod spojkového pedálu a hladký, avšak nikterak přesný pohyb řadicí páky v kulise šestistupňové převodovky.

Podvozek se vyznačuje měkčím naladěním, nebo přinejmenším působí měkčím dojmem. V zatáčkách je cítit výrazně menší zatížení přední nápravy. To se projevuje v počáteční fázích větší ochotou změnit směr, následně ale benzinový Avensis přechází podstatně dříve do nedotáčivosti, kterou musí často korigovat stabilizační systém. Zážehové verzi nesedí ani časté změny směru nebo rychlé průjezdy táhlými zatáčkami.

Vadí to ale? Role jsou v produktovém mixu jasně rozděleny: dieselové motory mají nejvyšší důležitost a ty benzinové jsou doplňkem mířícím na jinak smýšlející zákazníky. Kdo chce auto jako Avensis se zážehovým motorem, ten nic jiného než maximální pohodu nepožaduje.

Toyota Avensis (2012) - akční ceny benzinových motorů na českém trhu
Motor1,6 Valvematic1,8 Valvematic1,8 Valvematic2,0 Valvematic2,0 Valvematic
Převodovka6M6MCVT6MCVT
Zdvihový objem [cm3]15981798179819871987
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]97/6400108/6400108/6400112/6200112/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4400180/4000180/4000196/4000196/4000
Max. rychlost [km/h]200200205205205
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,49,410,4910
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,56,76,97,0
Cena Terra sedan [Kč]419.900,-----
Cena Terra kombi [Kč]599.900,-----
Cena Luna sedan [Kč]-564.900,-599.900,---
Cena Luna kombi [Kč]-584.900,-619.900,---
Cena Sol sedan [Kč]-609.900,-644.900,-629.900,-664.900,-
Cena Sol kombi [Kč]-629.900,-664.900,-649.900,-684.900,-
Cena Premium sedan [Kč]----734.900,-
Cena Premium kombi [Kč]----754.900,-

Toyota Avensis
 

Toyota Avensis
 

Toyota Avensis
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Avensis 2012: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 



Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci

Toyota Avensis třetí generace zamířila ve faceliftované…

 



 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

 

iSport.cz

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to nepamatuji, smál se Růžička

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to…

Dlouhých 49 dní čekali hokejisté Chomutova na tříbodovou výhru. Dočkali se ve 30. kole extraligy, když porazili…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…