TEST Toyota Aygo Blue Cool+ 1.0 VVT-i – kapesní sportovec
Jestliže očekáváte, že došlo na nějakou zásadní modernizaci, pak vás musíme zklamat, protože Toyota Aygo ještě není ve věku, kdy je něco takového v plánu a navíc vzhledem k vydařenému designu i kvalitní technice je facelift téměř nežádoucí. Testovaná Toyota nám přišla předvést, že léty prověřený recept na zábavné auto stále funguje. A jaký je to recept? Přeci o nízké hmotnosti, dobře naladěném podvozku a pružném motoru. Právě s touto kombinací přijíždí Toyota Aygo Blue Cool+, která má pod kapotou uložen tříválec 1.0 VVT-i, pohánějící prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky kola přední nápravy.
Japonská automobilka chce i na svém kolínském výrobku prezentovat, že se účastní prestižního seriálu závodů Formule 1 a pro svůj nejmenší model Aygo má připravenu řadu doplňků, které zvýrazní jeho vzhled a dodají mu větší sportovní šmrnc, vedle spoilerů je k dispozici i několik prvků výbavy, které přispívají i ke sportovnímu chování automobilu na silnici. Testovaný automobil se mohl pochlubit paketem Aygo Blue, zahrnujícím handsfree Bluetooth, modré prvky na přístrojové desce, koberečky s modrým lemováním, koženou hlavici řadící páky, béžový interiér a modrou metalízu. Vzhled karoserie vylepšovala sada, která obsahovala přední, zadní, střešní i boční spoilery s označením F1a litá čtrnáctipalcová kola. O ostrý sportovní zvuk se postaral sportovní tlumič výfuku a k sportovním jízdním vlastnostem přispěly nové kratší pružiny, které Aygo snížily o 30 mm. S těmito úpravami se z malého pětidveřového automobilu stal městský dravec, který se nebojí ani zakroucené okresky a jeho největší nevýhodou se pravděpodobně stane cena. Ta se z rozumného základu necelých 300.000,- Kč díky příplatkové výbavě vyhoupne za hranici 400.000,- Kč, ale záleží vlastně jen na zákazníkovi, zaškrtávajícím položky v ceníku, kde se zastaví.
Toyota Aygo vždy dokáže příjemně překvapit svými jízdními vlastnostmi, které představují dobrý kompromis mezi tuhostí nezbytnou pro stabilitu relativně malého a vysokého auta, a městským komfortem. Jednoduše řešený robustní podvozek, který byl u testovaného vozu vybaven sportovními pružinami, ve spolupráci s příjemnými sedadly dobře absorboval povrch úžasných tuzemských vozovek a díky velikosti vozu i jeho řízení nebyl příliš velký problém kličkovat mezi dírami v asfaltu, do nichž se bez problému schová i větší off-road. Při ostřejší jízdě, kdy se ale stále pohybujete pod hranicí zákonem povolených limitů, a užíváte si ovladatelnost v zatáčkách, si Aygo poměrně dlouho zachovává nadhled a po asfaltu se pohybuje stylem, jaký očekáváte od sportovního automobilu a ne od stroje primárně určeného pro jízdu ve městě. Ve skutečnosti podvozek snese mnohem více, než mu dovolí pneumatiky o šířce pouhých 155 mm, které pustí vůz do smyku mnohem dříve než si Aygo sáhne na své dno. Právě díky kvalitnímu nastavení podvozku není v případě smyku, do kterého se dostanete pouze při skutečně příliš ostré jízdě, problém se od pohledu na silnici před sebou skrz boční okno vrátit k běžnějšímu sledování provozu před sebou prostřednictvím čelního skla, po pouhém uvolnění plynového pedálu, kdy se Toyota z jízdy smykem poslušně srovná a jede, tak jak se od malého automobilu očekává.
K příjemným jízdním vlastnostem Toyoty přispívá samozřejmě i její pohonná jednotka, kterou je hliníkový tříválec o objemu 1,0 l. Ten pohání kola přední nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky, jejíž stupně jsou přesně vymezeny a dostatečná synchronizace dovoluje i velmi rychlé přeřazování. Při hbité práci s převodovkou a udržování vyšších otáček se Aygo chová jako malý dravec a má solidní pružné zrychlení. Toyota nevyniká pouze jako malý sportovec s velkým srdcem, s nímž budete řezat zatáčky jednu za druhou, ale radost umí udělat i díky nízké spotřebě paliva. V průběhu testu se velká část jízd odehrávala v centru Prahy a jejím blízkém okolí prošpikovaném množstvím vesnic a vesniček, díky nímž se ručička rychloměru neustále pohybovala mezi ciframi 50 až 90 km/h a spotřeba paliva se pohybovala v průměru okolo hodnoty 5,5 litru na 100 km. V případě delší jízdy mimo město v obsazení dvojicí osob v plynulém tempu rychlostí okolo 90 km/h spotřeba klesla na 4,4 litru na 100 km/h.
Toyota Aygo je jednoduše řečeno dobře vymyšleným automobilem do města, který umí prokázat své kvality i po opuštění zástavby. V případě, že je vybavena příplatkovým vybavením jako testovaný automobil, se sice již nemůže pochlubit extrémně nízkou cenou, ale je jen na zákazníkovi po kterých doplňcích zatouží a například díky pružinám s označením F1 je z vozu malý sportovec, který sice neoslní maximální rychlostí v přímém směru, ale jeho řidič se bude dobře bavit při každém průjezdu zatáčkou.
Související články:
První cena vozu | 234.900,-Kč (Aygo 3 dv., 1.0 VVT-i 50 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 234.900,-Kč (Aygo 3 dv., 1.0 VVT-i 50 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 289.900,-Kč (Aygo Cool+ 5 dv., 1.0 VVT-i 50 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 420.632,-Kč (Aygo Cool+ 5 dv., 1.0 VVT-i 50 kW) |
Plusy
- pohledný a vyvážený design
- nadprůměrný vnitřní prostor
- výkonný, úsporný motor
- znamenité jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti
- rozsáhlá bezpečnostní výbava v základním provedení
Minusy
- vyšší cena tetovaného provedení
- přístup do zavazadlového prostoru
- odhlučnění motoru
- nepřesné řízení