Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+ - manuální aygomat

Ondřej Láník
Malé Aygo dostalo automatizovanou převodovku, která je navlas stejně zpřevodovaná jako její ručně řazená alternativa. Výsledkem je zajímavá kombinace silného litrového tříválce a ústrojí, které své výhody proti levnější manuální převodovce dokáže...

Toyotu Aygo jsme důkladně prozkoumali při nedávném redakčním testu, ještě před oficiálním uvedením na trh jsme se s ní krátce svezli a kolínskou produkci jsme prověřovali také s logem Citroënu (redakční test) a Peugeotu (jízdní dojmy) na masce chladiče. Články o technicky shodných automobilech dnes následuje první kolínský model s automatizovanou převodovkou.

toyota design testy toyota design testy Co se tedy proti dříve testovanému Aygu liší? Je toho až překvapivě málo. Toyota se drží ledově modrého metalického laku, který je jedním ze tří barevných odstínů připravených pro období náběhu výroby. Exteriér Ayga neprozrazuje nic o tom, co se ukrývá v jeho útrobách, schází identifikace objemu i stupně výbavy a tak řidiče může překvapit, že po usednutí za volant jsou k dispozici pouze dva pedály. Ty jsou shodné s pedály použitými v třípedálových vozech. Žádné rozšíření plochy brzdového pedálu se v případě tohoto „automatu“ nekoná.

Mezi sedadly je nově tvarovaná kulisa automatizované převodovky. Stříbrně vyvedený plast tvořící okolí páky voliče působí hodnotně, podobně jako pečlivější zpracování hlavice páky. Podrobnější zkoumání odhalí, že jde o velmi snadno sestavitelnou skupinu, která se od Ayga s manuální převodovkou liší jen minimálním počtem dílů.

Kulisu tvoří tři podélně uspořádané dráhy. Výchozí prostřední dráha patří automatickému režimu, v němž je v činnosti jak automatická elektromotory ovládaná spojka, tak počítač rozhodující o okamžiku řazení. Přesunutím voliče do levé dráhy získává řidič více svobody v rozhodování o zařazeném rychlostním stupni, ale všechny chyby za něj opraví v případě potřeby logika převodovky, nedovolující zhasnutí motoru v případě provozu ve velmi nízkých otáčkách. Pravá dráha kulisy je vyhrazena zpětnému chodu. Zajímavostí je, že všechny převody mají stejné převodové poměry jako v manuální pětistupňové převodovce, tedy další cesta jak ušetřit nějaké to euro na výrobních nákladech.

Zkratka MMT, kterou Toyota používá pro tuto automatizovanou převodovku, pochází z anglického Multi-mode Manual Transmission. V názvu není nic o tom, že by šlo automat, naopak doslovný překlad hovoří o „vícerežimové manuální převodovce“.

toyota design testy toyota design testy Jízda v automatizovaném režimu se liší zásadně od klasického provedení, protože odpadá učící období, kdy většina řidičů nezvyklých na ovládání tříválce, hledá vhodnou otáčkovou oblast pro rozjezd. Plynulé sešlapování pedálu akcelerátoru ústí v plynulou akceleraci. Nezatížené Aygo dokáže s padesátikilowattovým motorem zrychlovat ve městě jako málo jeho konkurentů, což platí bez rozdílu jak o Aygu s manuální tak o Aygu s automatizovanou převodovkou. Okamžik přeřazování je dobře patrný zejména v případě kdy držíte pedál plynu nekompromisně na podlaze, při běžné jízdě a při určité ohleduplnosti k vozu lze docílit takřka dokonalé plynulosti jízdy. Rychlost přeřazení je srovnatelná s časy, které potřebuje průměrný řidič pro stejnou operaci v provozu, ale vzhledem k tomu, že jedna z činností při ovládání auta najednou odpadla, může se zdát desetiny sekundy trvající čekání na pokračování akcelerace subjektivně až příliš dlouhé. Volba převodů závisí do jisté míry na způsobu jízdy, řídící jednotka přirozeně reaguje na prudké sešlápnutí akcelerátoru podřazením, naopak pomalé sešlapování plynu signalizuje automobilu snahu o úspornou jízdu s rychlým řazením na vyšší stupně a tím pádem znamená i omezenou dynamiku.

Podle materiálů Toyoty umí MMT také přizpůsobit řazení při jízdě do kopce (nepřeřazuje jakmile by se mělo neustále rozhodovat např. mezi II. a III. r.s.) a při sjezdech má také pomáhat s brzděním motorem. Na druhou jmenovanou schopnost Ayga nelze v táhlých klesáních díky snadné akceleraci tříválcového motoru do vysokých otáček příliš spoléhat, protože motor se zkrátka celkem snadno rozběhne do otáček spolu s rychlostí automobilu.

toyota design testy toyota design testy Manuální režim nechává na řidiči, kdy se má zařadit vyšší rychlostní stupeň a svým projevem tak připomíná sekvenční převodovku. Logicky je třeba projít všemi rychlostními stupni pokud razantně akcelerujete, motor lze vytáčet až do vysokých otáček přes hodnoty 6000 min-1. Díky přítomnosti otáčkoměru lze snadno identifikovat, kde je optimální pásmo pro sportovní jízdu mezi maximem výkonu a maximem točivého momentu. Pokud naopak chcete sami řídit úspornou jízdu, hned po rozjezdu lze bez sledování ukazatele zařazené rychlosti nasázet všechno co jde krátkým pohybem voliče, a jakmile dosáhnete některého z limitů, ozve se krátké dvojpípnutí, signalizující že už po voze žádáte skutečně příliš. Displej v rychloměru je shodný s Aygem vybaveným manuální převodovkou, ale jsou v něm aktivovány nové části LCD prvků, zobrazující aktuálně zařazený stupeň a režim M (sekvenční volba) nebo E (automatizovaná převodovka).

toyota design testy toyota design testy

Vzhledem k tomu, že manuální převodovka zůstala prakticky beze změn a automatizace se dotkla vlastně pouze spojky, lze věřit tvrzení výrobce o shodné spotřebě paliva manuální a automatizované verze. V městském provozu lze při objemu palivové nádrže 35 litrů se spotřebou kolem 6 litrů ujet až 600 km na jedno natankování, šetrná jízda mimo město pak bez problémů stojí jen o málo více, než co stojí provoz malého dieselu. Naše minimální spotřeba se mimo město pohybovala kolem 4,4 l/100 km, dálnice a 130 km/h pak vyústí v konzumaci 5,5 l benzinu na 100 km.

Dvacetitisícový příplatek za převodovku MMT můžeme s klidem doporučit těm z vás, kteří se často pohybujete v městském provozu, protože desítky minut popojíždění jsou v případě využití automatické spojky o poznání méně unavující. Slabší reakci Ayga na náhlý požadavek ke zrychlování lze vylepšit manuální volbou zařazené rychlosti, ale i tak vám zřejmě zkušený řidič se standardním Aygem na křižovatce nějaký ten metr nadělí. Mimo město lze cestovat i na klikaté trati poměrně sportovně s vynuceným podřazováním až na první rychlostní stupeň před zatáčkami a svižnými výjezdy z nich.

Převodovka MMT je vyhrazena dražším provedením Aygo+ a Aygo Cool+ za 309.900,- resp. 334.900,- Kč.

Základní cena vozu 259.900,-
Základní cena vozu s testovanou motorizací 259.900,-
Základní cena testovaného provedení (Aygo Cool+) 334.900,-
Cena v testované výbavě (Aygo Cool+) 352.900,-

Plusy

  • pohledný a vyvážený design
  • nadprůměrný vnitřní prostor
  • výkonný, úsporný motor
  • znamenité jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti
  • rozsáhlá bezpečnostní výbava v základním provedení
  • tříletá záruka

Mínusy

  • vyšší cena
  • přístup do zavazadlového prostoru
  • odhlučnění motoru
  • nepřesné řízení
Ondřej Láník
Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+
Cena základní sestavy 334 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, 4 airbagy (spolujezdcův čelní vypínatelný), elektrická okna vpředu, posilovač řízení, centrální zamykání s DO, imobilizér, klimatizace, rádio s CD + 6 repro, otáčkoměr, lakované kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek, dělené zadní opěradlo 50:50, ISOFIX Kč
Cena testované sestavy 352 900 Kč
Výbava testované sestavy Sport Pack (hliníková kola + mlhovky) (+18.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 3600 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.1 / 4.6
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 139 / 782
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 905 / 285
Rozměr pneu: 155/65 R14
Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3410
b) šířka (mm): 1615
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano