Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+ - manuální aygomat

Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+ - manuální aygomat

 
 

Malé Aygo dostalo automatizovanou převodovku, která je navlas stejně zpřevodovaná jako její ručně řazená alternativa. Výsledkem je zajímavá kombinace silného litrového tříválce a ústrojí, které své výhody proti levnější manuální převodovce dokáže hlavně v náročném městském provozu.

Toyotu Aygo jsme důkladně prozkoumali při nedávném redakčním testu, ještě před oficiálním uvedením na trh jsme se s ní krátce svezli a kolínskou produkci jsme prověřovali také s logem Citroënu (redakční test) a Peugeotu (jízdní dojmy) na masce chladiče. Články o technicky shodných automobilech dnes následuje první kolínský model s automatizovanou převodovkou.

obrázek [300 x 315] Co se tedy proti dříve testovanému Aygu liší? Je toho až překvapivě málo. Toyota se drží ledově modrého metalického laku, který je jedním ze tří barevných odstínů připravených pro období náběhu výroby. Exteriér Ayga neprozrazuje nic o tom, co se ukrývá v jeho útrobách, schází identifikace objemu i stupně výbavy a tak řidiče může překvapit, že po usednutí za volant jsou k dispozici pouze dva pedály. Ty jsou shodné s pedály použitými v třípedálových vozech. Žádné rozšíření plochy brzdového pedálu se v případě tohoto „automatu“ nekoná.

Mezi sedadly je nově tvarovaná kulisa automatizované převodovky. Stříbrně vyvedený plast tvořící okolí páky voliče působí hodnotně, podobně jako pečlivější zpracování hlavice páky. Podrobnější zkoumání odhalí, že jde o velmi snadno sestavitelnou skupinu, která se od Ayga s manuální převodovkou liší jen minimálním počtem dílů.

Kulisu tvoří tři podélně uspořádané dráhy. Výchozí prostřední dráha patří automatickému režimu, v němž je v činnosti jak automatická elektromotory ovládaná spojka, tak počítač rozhodující o okamžiku řazení. Přesunutím voliče do levé dráhy získává řidič více svobody v rozhodování o zařazeném rychlostním stupni, ale všechny chyby za něj opraví v případě potřeby logika převodovky, nedovolující zhasnutí motoru v případě provozu ve velmi nízkých otáčkách. Pravá dráha kulisy je vyhrazena zpětnému chodu. Zajímavostí je, že všechny převody mají stejné převodové poměry jako v manuální pětistupňové převodovce, tedy další cesta jak ušetřit nějaké to euro na výrobních nákladech.

Zkratka MMT, kterou Toyota používá pro tuto automatizovanou převodovku, pochází z anglického Multi-mode Manual Transmission. V názvu není nic o tom, že by šlo automat, naopak doslovný překlad hovoří o „vícerežimové manuální převodovce“.

obrázek [300 x 273] Jízda v automatizovaném režimu se liší zásadně od klasického provedení, protože odpadá učící období, kdy většina řidičů nezvyklých na ovládání tříválce, hledá vhodnou otáčkovou oblast pro rozjezd. Plynulé sešlapování pedálu akcelerátoru ústí v plynulou akceleraci. Nezatížené Aygo dokáže s padesátikilowattovým motorem zrychlovat ve městě jako málo jeho konkurentů, což platí bez rozdílu jak o Aygu s manuální tak o Aygu s automatizovanou převodovkou. Okamžik přeřazování je dobře patrný zejména v případě kdy držíte pedál plynu nekompromisně na podlaze, při běžné jízdě a při určité ohleduplnosti k vozu lze docílit takřka dokonalé plynulosti jízdy. Rychlost přeřazení je srovnatelná s časy, které potřebuje průměrný řidič pro stejnou operaci v provozu, ale vzhledem k tomu, že jedna z činností při ovládání auta najednou odpadla, může se zdát desetiny sekundy trvající čekání na pokračování akcelerace subjektivně až příliš dlouhé. Volba převodů závisí do jisté míry na způsobu jízdy, řídící jednotka přirozeně reaguje na prudké sešlápnutí akcelerátoru podřazením, naopak pomalé sešlapování plynu signalizuje automobilu snahu o úspornou jízdu s rychlým řazením na vyšší stupně a tím pádem znamená i omezenou dynamiku.

Podle materiálů Toyoty umí MMT také přizpůsobit řazení při jízdě do kopce (nepřeřazuje jakmile by se mělo neustále rozhodovat např. mezi II. a III. r.s.) a při sjezdech má také pomáhat s brzděním motorem. Na druhou jmenovanou schopnost Ayga nelze v táhlých klesáních díky snadné akceleraci tříválcového motoru do vysokých otáček příliš spoléhat, protože motor se zkrátka celkem snadno rozběhne do otáček spolu s rychlostí automobilu.

obrázek [300 x 308] Manuální režim nechává na řidiči, kdy se má zařadit vyšší rychlostní stupeň a svým projevem tak připomíná sekvenční převodovku. Logicky je třeba projít všemi rychlostními stupni pokud razantně akcelerujete, motor lze vytáčet až do vysokých otáček přes hodnoty 6000 min-1. Díky přítomnosti otáčkoměru lze snadno identifikovat, kde je optimální pásmo pro sportovní jízdu mezi maximem výkonu a maximem točivého momentu. Pokud naopak chcete sami řídit úspornou jízdu, hned po rozjezdu lze bez sledování ukazatele zařazené rychlosti nasázet všechno co jde krátkým pohybem voliče, a jakmile dosáhnete některého z limitů, ozve se krátké dvojpípnutí, signalizující že už po voze žádáte skutečně příliš. Displej v rychloměru je shodný s Aygem vybaveným manuální převodovkou, ale jsou v něm aktivovány nové části LCD prvků, zobrazující aktuálně zařazený stupeň a režim M (sekvenční volba) nebo E (automatizovaná převodovka).

obrázek [450 x 286]

Vzhledem k tomu, že manuální převodovka zůstala prakticky beze změn a automatizace se dotkla vlastně pouze spojky, lze věřit tvrzení výrobce o shodné spotřebě paliva manuální a automatizované verze. V městském provozu lze při objemu palivové nádrže 35 litrů se spotřebou kolem 6 litrů ujet až 600 km na jedno natankování, šetrná jízda mimo město pak bez problémů stojí jen o málo více, než co stojí provoz malého dieselu. Naše minimální spotřeba se mimo město pohybovala kolem 4,4 l/100 km, dálnice a 130 km/h pak vyústí v konzumaci 5,5 l benzinu na 100 km.

Dvacetitisícový příplatek za převodovku MMT můžeme s klidem doporučit těm z vás, kteří se často pohybujete v městském provozu, protože desítky minut popojíždění jsou v případě využití automatické spojky o poznání méně unavující. Slabší reakci Ayga na náhlý požadavek ke zrychlování lze vylepšit manuální volbou zařazené rychlosti, ale i tak vám zřejmě zkušený řidič se standardním Aygem na křižovatce nějaký ten metr nadělí. Mimo město lze cestovat i na klikaté trati poměrně sportovně s vynuceným podřazováním až na první rychlostní stupeň před zatáčkami a svižnými výjezdy z nich.

Převodovka MMT je vyhrazena dražším provedením Aygo+ a Aygo Cool+ za 309.900,- resp. 334.900,- Kč.

Základní cena vozu259.900,-
Základní cena vozu s testovanou motorizací259.900,-
Základní cena testovaného provedení (Aygo Cool+)334.900,-
Cena v testované výbavě (Aygo Cool+)352.900,-

Plusy

  • pohledný a vyvážený design
  • nadprůměrný vnitřní prostor
  • výkonný, úsporný motor
  • znamenité jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti
  • rozsáhlá bezpečnostní výbava v základním provedení
  • tříletá záruka

Mínusy

  • vyšší cena
  • přístup do zavazadlového prostoru
  • odhlučnění motoru
  • nepřesné řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+

Cena v základní výbavě: 334 900 Kč Cena v testované výbavě: 352 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, 4 airbagy (spolujezdcův čelní vypínatelný), elektrická okna vpředu, posilovač řízení, centrální zamykání s DO, imobilizér, klimatizace, rádio s CD + 6 repro, otáčkoměr, lakované kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek, dělené zadní opěradlo 50:50, ISOFIX

Výbava testovaného vozu:Sport Pack (hliníková kola + mlhovky) (+18.000,-)

Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé Státní zaměstnanci berou přes 28 tisíc, nejhůře na tom jsou učitelé

Průměrný plat zaměstnanců státu loni vzrostl meziročně o…

Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží? Jak se kdysi stavěly dálnice a proč ty současné tolik nevydrží?

Po dálnicích ze 70. a 80. let jezdíme dodnes, byť se…

Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června Lyžaře v Tyrolských Alpách vozí nová lanovka od Pininfariny. Sezona trvá až do června

Nad Innsbruckem je největší rakouská ledovcová lyžařská…

VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept VIDEO: Musk chce vybudovat autodráhy pod městy. Už má první koncept

Elon Musk si v prosinci stěžoval na dopravní situaci v…

 

Štítky Toyota Design Testy

Technické údaje
Motor Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.1 / 4.6
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 139 / 782
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 905 / 285
Rozměr pneu:155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3410
b) šířka (mm): 1615
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Aygo 1.0 MMT Cool+
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,46
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec? Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec?

Šílenost. Jinak se asi zřejmě toto video jinak nazvat…

 




Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video) Čtyři otázky pro Evu Samkovou, zlatou medailistku ze Soči (video)

Mluví o sobě jako o nejrychlejší holce ve vesmíru. Právě…

PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů PSA bude s Toyotou vyrábět v Česku novou generaci minivozů

Kolínská TPCA vyvíjí a bude vyrábět novou generaci…

 



 
Polarizační brýle: Jak to, že umí schovat displeje?

Polarizační brýle: Jak to, že umí schovat displeje?

Dnes 11:00

Polarizační brýle se při řízení hodí, protože vám umí odfiltrovat různé odlesky. Jenže zároveň vám mohou zkazit výhled na head-up displej nebo obrazovku multimediálního systému.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani troubící autobus plný dětí

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani…

Na předměstí australského Melbourne se v pátek zastavil provoz. Postaral se o to párek klokanů, kteří si dopřáli…

 

iSport.cz

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička poslal třikrát k zemi

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička…

 Britský boxer Anthony Joshua je v profesionálním ringu novým vládcem těžké váhy. Na slavném stadionu ve Wembley…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci téměř 4000 státních úředníků

Gigantické propouštění: V Turecku přišly o práci…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

Který blbec vymýšlí reklamy na Facebooku?

S obrovským překvapením jsem po nákupu v internetovém obuvnictví zaznamenal vlnu reklam na další boty, které mi…