Toyota Land Cruiser - Král je mrtev, ať žije král
Jako u předchozího modelu byl vysoký důraz kladen na kvalitu zpracování odpovídající současným trendům v automobilovém světě. Jméno Land Cruiser je spjato se značnou Toyota již jednapadesát let a je synonymem pro vysoce spolehlivé terénní vozy. Ačkoli má nový Land Cruiser "silniční vzhled", hravě si poradí i s těžším terénem. Možná i proto se Land Cruiserů prodalo po celém světě již více než čtyři miliony kusů a jen v samotné Evropě 200.000. Tento vůz můžeme zařadit do skupiny SUV (Sport Utility Vehicle) jejíž definici však v mnohém předčí.
Nová Toyota Land Cruiser bude opět k dispozici ve tří a pětidveřovém provedení. Jako pohonná jednotka bude sloužit buďto třílitrový vznětový čtyřválec převzatý z dosavadní modelové řady a nebo nový čtyřlitrový vidlicový zážehový šestiválec.
Třílitrový turbodiesel D-4D s přímým vstřikováním paliva typu Common-rail nabízí vysoký výkon i točivý moment při relativně nízkých provozních nákladech. Motor disponuje největším výkonem 120 kW (163 k) při 3400 ot/min a maximálním točivým momentem 343 N. m v rozmezí 1600 - 3400 otáček. Land Cruiser s tímto motorem a manuální převodovkou dosahuje maximální rychlosti 165 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 sekund.
Novinkou je čtyřlitrový zážehový motor, který je jedním z nejvýkonnějších v tomto automobilovém segmentu. Tento celohliníkový motor má maximální výkon 183 kW, který pro tento typ vozů není až tak podstatný, jako vysokým točivým momentem vrcholícím na hodnotě 382 N. m při 3200 ot/min. Díky těmto hodnotám se stává nejvýkonnějším agregátem, který kdy byl v modelové řade Land Cruiser použit. Vozidlo s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 180 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund a to v součinnosti s pětistupňovou automatickou převodovkou.
O přenos síly motoru na kola se stará systém stálého pohonu všech kol s přídavnou redukční převodovkou. Optimální trakci v terénu i na silnici pomáhá nový mezinápravový diferenciál typu Torsen. Kombinací konstrukce podvozku a mnoha pomocných elektronických systémů dosahuje Land Cruiser vysokého jízdního komfortu, stability a bezpečnosti.
Mezi příplatkovou výbavu patří systém aktivního odpružení TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension), ale také vzduchové odpružení zadních kol, které nahrazuje klasické tlumiče s vinutými pružinami. Díky tomuto typu odpružení systém udržuje trvale konstantní světlou výšku vozu a řidič ji může korigovat příslušným tlačítkem.
Design vozu pochází z Evropy, lépe řečeno ze stylistického střediska ED2 z jihu Francie. V tomto středisku již navrhli design Toyoty Yaris a nové Corolly.
Zvenku Vás na voze zaujmou především rozměrné přední světlomety s intergovanými směrovými světly. Dále pak vozu dominují výrazné lemy blatníků přecházející do nárazníků, přičemž přední i zadní nárazník mají integrovány mlhová světla.
V kokpitu vozu je to především střední část přístrojové desky, která dominuje celému interiéru a panel přístrojů s rychloměrem a dalšími ukazateli ji jen sekunduje. Interiér vozu bude dodáván ve dvou provedeních, v šedé či luxusní variantě v barvě slonoviny. Ve vyšších výbavách bude interiér doplněn koženým čalouněním sedadel.
Konstruktéři Toyoty neopomněli ani na bezpečnost vozu a proto ve výbavě nechybí dva čelní a dva boční airbagy. Pro zvýšení bezpečnosti pasažérů může být vůz dovybaven hlavovými airbagy pro cestující na předních i zadních sedadlech.
Díky pojetí vozu nechybí ve výbavě nic, co nabízejí jiné renomované značky nejen pro vozy SUV, ale i mnohé prvky, které můžete vidět u mnohých luxusních vozů. Za mnohé můžeme jmenovat např. elektricky vyhřívaná a ovládaná sedadla, samočinnou vícezónovou klimatizaci, tempomat, autorádio s devíti reproduktory atd. Novinkou je použití satelitního navigačního systému.
Mezi technické libůstky vozu patří Hill-start Assist Control (HAC), detekující prokluz kol při jízdě do kopce a samočinně přibržďující jednotlivá kola tak, aby neztrácel trakci a zajistil mu pohyb vpřed. Druhou technickou vymožeností tohoto vozu je systém Downhill Assist Control, který opět pomocí přibržďování jednotlivých kol zabraňuje při jízdě z prudkého srázu ztrátu kontroly nad vozidlem.
Nový Land Cruiser by se měl na českém trhu objevit začátkem příštího roku.