Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Land Cruiser - Král je mrtev, ať žije král

Pavel Cinkeis
Král je mrtev, ať žije král. Tato často frekventovaná věta plně vystihuje nástup nového modelu značky Toyota. Model Land Cruiser, který nahrazuje stávající Land Cruiser 90 byl poprvé představen jako žhavá novinka podzimu na říjnovém autosalonu Paris...

Jako u předchozího modelu byl vysoký důraz kladen na kvalitu zpracování odpovídající současným trendům v automobilovém světě. Jméno Land Cruiser je spjato se značnou Toyota již jednapadesát let a je synonymem pro vysoce spolehlivé terénní vozy. Ačkoli má nový Land Cruiser "silniční vzhled", hravě si poradí i s těžším terénem. Možná i proto se Land Cruiserů prodalo po celém světě již více než čtyři miliony kusů a jen v samotné Evropě 200.000. Tento vůz můžeme zařadit do skupiny SUV (Sport Utility Vehicle) jejíž definici však v mnohém předčí.

Nová Toyota Land Cruiser bude opět k dispozici ve tří a pětidveřovém provedení. Jako pohonná jednotka bude sloužit buďto třílitrový vznětový čtyřválec převzatý z dosavadní modelové řady a nebo nový čtyřlitrový vidlicový zážehový šestiválec.

Třílitrový turbodiesel D-4D s přímým vstřikováním paliva typu Common-rail nabízí vysoký výkon i točivý moment při relativně nízkých provozních nákladech. Motor disponuje největším výkonem 120 kW (163 k) při 3400 ot/min a maximálním točivým momentem 343 N. m v rozmezí 1600 - 3400 otáček. Land Cruiser s tímto motorem a manuální převodovkou dosahuje maximální rychlosti 165 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 sekund.

Novinkou je čtyřlitrový zážehový motor, který je jedním z nejvýkonnějších v tomto automobilovém segmentu. Tento celohliníkový motor má maximální výkon 183 kW, který pro tento typ vozů není až tak podstatný, jako vysokým točivým momentem vrcholícím na hodnotě 382 N. m při 3200 ot/min. Díky těmto hodnotám se stává nejvýkonnějším agregátem, který kdy byl v modelové řade Land Cruiser použit. Vozidlo s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 180 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund a to v součinnosti s pětistupňovou automatickou převodovkou.

O přenos síly motoru na kola se stará systém stálého pohonu všech kol s přídavnou redukční převodovkou. Optimální trakci v terénu i na silnici pomáhá nový mezinápravový diferenciál typu Torsen. Kombinací konstrukce podvozku a mnoha pomocných elektronických systémů dosahuje Land Cruiser vysokého jízdního komfortu, stability a bezpečnosti.

Mezi příplatkovou výbavu patří systém aktivního odpružení TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension), ale také vzduchové odpružení zadních kol, které nahrazuje klasické tlumiče s vinutými pružinami. Díky tomuto typu odpružení systém udržuje trvale konstantní světlou výšku vozu a řidič ji může korigovat příslušným tlačítkem.

Design vozu pochází z Evropy, lépe řečeno ze stylistického střediska ED2 z jihu Francie. V tomto středisku již navrhli design Toyoty Yaris a nové Corolly.

Zvenku Vás na voze zaujmou především rozměrné přední světlomety s intergovanými směrovými světly. Dále pak vozu dominují výrazné lemy blatníků přecházející do nárazníků, přičemž přední i zadní nárazník mají integrovány mlhová světla.

V kokpitu vozu je to především střední část přístrojové desky, která dominuje celému interiéru a panel přístrojů s rychloměrem a dalšími ukazateli ji jen sekunduje. Interiér vozu bude dodáván ve dvou provedeních, v šedé či luxusní variantě v barvě slonoviny. Ve vyšších výbavách bude interiér doplněn koženým čalouněním sedadel.

Konstruktéři Toyoty neopomněli ani na bezpečnost vozu a proto ve výbavě nechybí dva čelní a dva boční airbagy. Pro zvýšení bezpečnosti pasažérů může být vůz dovybaven hlavovými airbagy pro cestující na předních i zadních sedadlech.

Díky pojetí vozu nechybí ve výbavě nic, co nabízejí jiné renomované značky nejen pro vozy SUV, ale i mnohé prvky, které můžete vidět u mnohých luxusních vozů. Za mnohé můžeme jmenovat např. elektricky vyhřívaná a ovládaná sedadla, samočinnou vícezónovou klimatizaci, tempomat, autorádio s devíti reproduktory atd. Novinkou je použití satelitního navigačního systému.

Mezi technické libůstky vozu patří Hill-start Assist Control (HAC), detekující prokluz kol při jízdě do kopce a samočinně přibržďující jednotlivá kola tak, aby neztrácel trakci a zajistil mu pohyb vpřed. Druhou technickou vymožeností tohoto vozu je systém Downhill Assist Control, který opět pomocí přibržďování jednotlivých kol zabraňuje při jízdě z prudkého srázu ztrátu kontroly nad vozidlem.

Nový Land Cruiser by se měl na českém trhu objevit začátkem příštího roku.



Pavel Cinkeis