Toyota Land Cruiser přijíždí s novým turbodieselem 2.8 D-4D
Toyota Land Cruiser se na začátku roku 2014 dočkala inovovaného vzhledu. Letos si japonská automobilka pro tento offroad připravila další inovaci, pod kapotou se objeví nově vyvinutý vznětový čtyřválec 2.8 D-4D.
Motor o objemu 2.755 cm3 poskytuje maximální výkon 130 kW při 3400 otáčkách, což je o 10 kW méně než u dosavadního agregátu 3.0 D-4D.
V případě kombinace se šestistupňovým automatem turbodiesel nabízí až točivý moment 450 N.m, který je dostupný mezi 1600 a 2400 otáčkami. Už v 1200 otáčkách je přitom k dispozici 370 N.m. Při spárování s manuálem klesne točivý moment na 420 N.m, což je stejně jako u odcházejícího třílitru.
V obou případech 2.8 D-4D potřebuje v normovaném kombinovaném cyklu 7,4 litru paliva na 100 kilometrů. To je o 0,7 litru (0,8 litru v případě manuálu) méně než u předchůdce.
Nový motor se čtyřmi ventily na válec a vstřikováním typu common-rail je přeplňován turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Kvůli splnění emisní normy Euro 6 ve výbavě nechybí vstřikování močoviny (systém SCR).
Konstruktéři se při vývoji nového agregátu zaměřili na snížení jeho hmotnosti. Proto jednotka používá o 30 % menší turbodmychadlo než předchůdce, proto je hlava válců tenčí. Mechanické tření pak snižuje vysoce účinná vakuová pumpa, speciální ventily nebo rozvodový řetěz.
Vedle nového turbodieselu využívá inovovaný Land Cruiser novou šestistupňovou samočinnou převodovku s obchodním označením 6 Super ECT, která střídá dosavadní pětistupňový automat. Nová převodovka byla navržena především s ohledem na snížení spotřeby paliva. Z toho důvodu je přívod paliva při brzdění automaticky zastaven. Převodovka se také snaží maximálně brzdit motorem.
Dosavadní čtyřlitrový zážehový šestiválec v nabídce Land Cruiseru zůstává. Nadále nabízí výkon 207 kW a točivý moment 385 N.m. Také v tomto případě však dosavadní pětistupňový automat střídá nová převodovka 6 Super ECT, která normovanou spotřebu motoru pomohla srazit o 0,2 litru.
Toyota Land Cruiser – technické údaje | |||
Motor | 2.8 D-4D | 2.8 D-4D | 4.0 Dual VVT-i |
Zdvihový objem [cm3] | 2755 | 2755 | 3956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 130/3400 | 130/3400 | 207/5600 |
Točivý moment [N.m/min] | 420/1400-2400 | 450/1600-2400 | 385/4400 |
Převodovka | 6M | 6A | 6A |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 175 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,1 | 12,7 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,4 | 7,4 | 10,6 |