TEST Toyota Mirai: Stlačená budoucnost
V Americe si už můžete několik vodíkových elektromobilů pronajmout: Hondu FCX Clarity, Mercedes třídy B a Hyundai Tucson. Evropa dosud zůstávala stranou, budování plnicích stanic se teprve rozjíždí. Toyota ale stranou stát nechce a svůj první vodíkový model Mirai kromě USA a Japonska nabídne i ve třech zemích, které jsou s přípravami nejdál: v Británii, Dánsku a Německu. Právě proto nás pozvala do Hamburku, kde najdeme hned čtyři vodíkové pumpy. Větrné elektrárny na pobřeží dodávají stabilně 800 MW elektřiny a napájejí zařízení získávající vodík elektrolýzou odpadní vody. Stlačený na 350 až 700 barů ho pak tankují městské autobusy a další vozidla.
U jedné z čerpacích stanic se můžeme přesvědčit o první velké výhodě Toyoty Mirai proti elektromobilům na baterie: plnění nádrží trvá nejdéle pět minut. Nápadně studená pistole (v tanku se vodík udržuje při -40 °C) po krátké chvíli cvakne a my odjíždíme kolem přístavu za město. Mirai se chová jako všechny elektromobily: díky umístění nejtěžších komponent mezi nápravy se zbytečně nehoupá, takže je na komfortně měkkém podvozku s vlečenou zadní nápravou stabilní a obratný.
Romanticky klidným holštýnským venkovem ladně proplouváme za téměř neslyšného bzučení elektromotoru a poněkud nezvyklého, i když decentně tlumeného kňučivého zvuku, který vydává vzduch proudící palivovými články pod předními sedadly. Další z velkých kouzel se odhaluje na dálnici. I když podivně tvarovaný sedan vyhecujeme ke 170 km/h, ukazatel dojezdu zachovává klid a nestresuje nás střemhlavým padáním o desítky kilometrů. Na jedno natankování ujede mirai až 550 km, což téměř dvojnásobně překonává i teslu s obřími akumulátory o kapacitě 60 kWh.
Jedním slovem nádhera, běžnému českému smrtelníkovi zatím bohužel dosti vzdálená. Německo do pěti let vybuduje 400 vodíkových plniček, což na rozlohu země není mnoho. U nás je taková stanice jen jedna, další plány v nedohlednu. Také technologie vodíkových článků teprve čeká rozšíření a zlevnění, v Německu se Toyota Mirai bude nabízet formou pronájmu za 1200 eur (32.000 Kč) měsíčně. Že se však v budoucnu obejdeme bez zdlouhavého dobíjení těžkých akumulátorů, je rozhodně dobrá zpráva.
Technické údaje | |
Počet článků, napětí | 370, 370 V |
Celkový výkon | 114 kW |
Objem nádrží | 5,0 kg |
Dojezd | 550 km |
Elektromotor | 113 kW, 335 N.m |
Akumulátor | NiMH 1,2 kWh |
Provozní hmotnost | 1850 kg |
Nejvyšší rychlost | 178 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,6 s |
Plusy
- Dlouhý dojezd
- Rychlé tankování
- Tichá a pohodlná jízda
- Plně obnovitelný zdroj energie
Minusy
- Zatím velmi drahá technologie
- Pomalý rozvoj sítě čerpacích stanic