Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Mirai: Stlačená budoucnost

Martin Frei
Diskuze (73)
Toyota Mirai není první auto poháněné vodíkem. Jako první se ale začne nabízet v Evropě. A Svět motorů je první českou redakcí, která se v něm svezla.

V Americe si už můžete několik vodíkových elektromobilů pronajmout: Hondu FCX Clarity, Mercedes třídy B a Hyundai Tucson. Evropa dosud zůstávala stranou, budování plnicích stanic se teprve rozjíždí. Toyota ale stranou stát nechce a svůj první vodíkový model Mirai kromě USA a Japonska nabídne i ve třech zemích, které jsou s přípravami nejdál: v Británii, Dánsku a Německu. Právě proto nás pozvala do Hamburku, kde najdeme hned čtyři vodíkové pumpy. Větrné elektrárny na pobřeží dodávají stabilně 800 MW elektřiny a napájejí zařízení získávající vodík elektrolýzou odpadní vody. Stlačený na 350 až 700 barů ho pak tankují městské autobusy a další vozidla.

U jedné z čerpacích stanic se můžeme přesvědčit o první velké výhodě Toyoty Mirai proti elektromobilům na baterie: plnění nádrží trvá nejdéle pět minut. Nápadně studená pistole (v tanku se vodík udržuje při -40 °C) po krátké chvíli cvakne a my odjíždíme kolem přístavu za město. Mirai se chová jako všechny elektromobily: díky umístění nejtěžších komponent mezi nápravy se zbytečně nehoupá, takže je na komfortně měkkém podvozku s vlečenou zadní nápravou stabilní a obratný.

Romanticky klidným holštýnským venkovem ladně proplouváme za téměř neslyšného bzučení elektromotoru a poněkud nezvyklého, i když decentně tlumeného kňučivého zvuku, který vydává vzduch proudící palivovými články pod předními sedadly. Další z velkých kouzel se odhaluje na dálnici. I když podivně tvarovaný sedan vyhecujeme ke 170 km/h, ukazatel dojezdu zachovává klid a nestresuje nás střemhlavým padáním o desítky kilometrů. Na jedno natankování ujede mirai až 550 km, což téměř dvojnásobně překonává i teslu s obřími akumulátory o kapacitě 60 kWh.

Jedním slovem nádhera, běžnému českému smrtelníkovi zatím bohužel dosti vzdálená. Německo do pěti let vybuduje 400 vodíkových plniček, což na rozlohu země není mnoho. U nás je taková stanice jen jedna, další plány v nedohlednu. Také technologie vodíkových článků teprve čeká rozšíření a zlevnění, v Německu se Toyota Mirai bude nabízet formou pronájmu za 1200 eur (32.000 Kč) měsíčně. Že se však v budoucnu obejdeme bez zdlouhavého dobíjení těžkých akumulátorů, je rozhodně dobrá zpráva.

Technické údaje
Počet článků, napětí 370, 370 V
Celkový výkon 114 kW
Objem nádrží 5,0 kg
Dojezd 550 km
Elektromotor 113 kW, 335 N.m
Akumulátor NiMH 1,2 kWh
Provozní hmotnost 1850 kg
Nejvyšší rychlost 178 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,6 s

Plusy

  • Dlouhý dojezd
  • Rychlé tankování
  • Tichá a pohodlná jízda
  • Plně obnovitelný zdroj energie

Minusy

  • Zatím velmi drahá technologie
  • Pomalý rozvoj sítě čerpacích stanic

Martin Frei
Diskuze (73)
29. 10. 2015 10:40
Re: Vodík
Já snad psal o nějakém problému u palivových článků?
26. 10. 2015 21:05
Re: Vodík
Je dost mozne, ze to si rikali nasi predci, kdyz se zacali prosazovat automobily na spalovaci motor. Drive se kupoval benzin v lekarne.
26. 10. 2015 16:27
Re: Implementační akční plán rozvoje vodíkového hospodářství
Aby si ho v Európe kúpil aspoň niekto...
26. 10. 2015 16:26
Re: dotaz na odborniky benzin vs vodik
Blá, blá blá. Presne to stále v tvojom podaní čítam. Samá omáčka, fakty a čísla absentujú.
26. 10. 2015 16:12
Re: Implementační akční plán rozvoje vodíkového hospodářství
Ludia ako vy by si mali kupit Miraii :-)