Toyota Prius C: Třetí do party Priusů
Toyota Prius, to byl dlouhou dobu jediný model s přísně aerodynamickou karoserií liftback. Loni se představil velkoprostorový derivát Prius+ a nyní debutuje produkční Prius C.
Geneze Priusu C (v Japonsku Toyota Aqua) začíná Detroitským autosalonem 2010, kdy měl výstavní premiéru koncept FT-CH. Přesně po roce se na stejném místě objevila další vývojová verze, už označená Prius c. Stále se jednalo o studii. Fotografie a první technické údaje sériové verze jsme zveřejnili v říjnu a listopadu.
V Japonsku se místní model již prodává a Toyota si pochvaluje reakci domácích zákazníků.
Prius C používá k pohonu zážehový čtyřválec 1NZ-FXE objemu 1496 cm3 s výkonem 54 kW (73 k)/4800 min-1 a točivým momentem 111 Nm/3600-4400 min-1. Doplňuje jej elektromotor s parametry 45 kW (61 k) a 169 Nm, který napájejí nikl-metal-hydridové články umístěné pod zadními sedadly.
Celkový výkon systému Hybrid Synergy Drive (nebo také THS II – Toyota Hybrid System II) má v tomto případě 73 kW, tedy 99 starých dobrých koní. Celé pohonné ústrojí je uloženo co nejníže, kleslo tak těžiště.
Stejný pohonný systém dostane i evropský Yaris Hybrid.
Motor s Atkinsonovým cyklem využívá recirkulace výfukových plynů. Vodní čerpadlo není poháněno řemenem, jak bývá obvyklé, ale napájejí jej baterie. Lépe se tak ovládá průtok chladicí kapaliny a snižuje se tření v motoru. Plně elektrický režim je samozřejmostí.
Podvozek disponuje rozvorem 2550 mm. Pětimístný hatchback je dlouhý 3995 mm, široký 1695 mm a vysoký 1445 mm, jedná se tedy o plnohodnotného člena současné kategorie malých aut. Třetí generaci Yarisu celkovou délkou překonává o 11 cm a rozvorem o 4 cm. Do zavazadlového prostoru se vejde 305 l.
Prius C má lákat hlavně mladší klientelu. Tu zaujmou i různé barevné kombinace interiéru. V základní výbavě nebude chybět devět airbagů, Bluetooth hands-free systém či ovládání rádia na volantu. Chybět nemá ani multimediální systém Entune, spolupracující se smartphony.