Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

 
 

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Toyota pracuje na vývoji hybridního pohonu již dlouhou řadu let a zavedla pro něj označení THS (Toyota Hybrid System). Pod tímto označením se objevil v Priusu první generace v roce 1997. Druhá generace dostala výrazně vylepšený systém s označením THS II, který využívá poznatků získaných také vývojem vozu Toyota FCHV, což je automobil využívající k pohonu palivových článků.

Nejvýraznější změnou je použití vysokonapěťového okruhu a eliminace použití spalovacího motoru v situacích, kdy je jeho účinnost nízká. Původní Prius pracoval s napětím 274 V, zatímco systém THS II pracuje s 500 V, což snižuje ztráty přenosem energie mezi generátorem a elektromotorem. Synchronní střídavý elektromotor je zcela nově navržen ve vývoji Toyoty. Optimální rozmístění permanentních magnetů na rotoru, efektivní tvar rotoru samotného a již zmíněný vysokonapěťový okruh umožnily zvýšit výkon na 1,5-násobek původního motoru. Nyní tak produkuje 50 kW místo dřívějších 33 kW. Zvýšil se i točivý moment motoru ze 350 na 400 Nm a to vše při zachování původních rozměrů. Tato skutečnost společně s použitím vylepšených Nikl-Metal hydridových baterií se sníženým vnitřním odporem a vyšší kapacitou, umožnila vyřazení spalovacího motoru z činnosti při nižších rychlostech. Při jízdě ve městě se tady nový Prius chová jako čistý elektromobil, zatímco spalovací motor přichází s pomocnou rukou mimo město.

Mimo samotný elektrický pohon je součástí systému také zážehový čtyřválec objemu 1,5 litru pracující s vysokou tepelnou účinností. Stejný byl i v předchozí generaci Priusu, ale po dalším vývoji byl poněkud zvýšen jeho výkon z 53 na 57 kW, točivý moment zůstal na 115 Nm. Na motor navazuje rozdělovač točivého momentu (Power split device), který podle potřeby rozděluje točivý moment motoru mezi generátor elektrické energie a kola poháněné přední nápravy. Dalšími důležitými prvky systému je měnič na střídavé napětí (inverter) a samotný měnič na vysoké napětí (High Voltage Power Circuit)

Celý systém THS II je samozřejmě řízen vyspělou elektronikou, která má ve své paměti uloženo pět základních režimů práce pohonu a ty se mohou podle situace různě kombinovat. První je určen pro rozjezd a jízdu v nízkých rychlostech, především ve městě. Obnáší pouze elektrický pohon a spalovací motor je zcela odstaven. Tento režim nabízí minimální ekologickou zátěž prostředí. Druhý je určen pro běžnou klidnou jízdu mimo město. Zde již je spalovací motor zapojen do činnosti a rozdělovač točivého momentu podle pokynů řídící jednotky dělí výkon mezi generátor, který přímo pohání elektromotor a mezi kola hnané nápravy. Podle aktuální situace se poměr mezi jednotlivými výstupy upravuje, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Třetí režim je určen pro nouzové situace, kdy je zapotřebí prudká akcelerace. V této situaci je veškerá síla spalovacího motoru soustředěna na poháněná kola a navíc se přidává veškerý výkon elektromotoru hnaného z baterií. V takovém okamžiku je k dispozici výkon 82 kW a Prius dokáže zrychlovat z 0-100 km/h za 11 sekund, čímž se téměř vyrovná klasickým vozům se zážehovým dvoulitrem. Navíc celá akcelerace probíhá hladce bez jakýchkoli rázů. Graf názorně ukazuje srovnání průběhu zrychlení mezi Priusem (plná čára) a Toyotou Camry 2,4l se čtyřstupňovým automatem (přerušovaně). Čtvrtý režim využívá brždění k dobíjení baterií. Pokud automobil jede z kopce, nebo brzdí, přepne elektronika elektromotor do režimu generátoru a automaticky převádí kinetickou energii na elektřinu, která dobíjí baterie. Poslední program zajišťuje, aby nedošlo k vybití baterií. Elektronika hlídá danou minimální úroveň nabití a pokud jí baterie dosáhnou spustí se spalovací motor a jeho plný výkon se směřuje do generátoru, který tak dobíjí baterie. Pokud automobil zastaví, motor se automaticky zase vypne.

Systém THS II posouvá hybridní pohon dále a co do dynamických vlastností na srovnatelnou úroveň klasických vozů se spalovacími motory. To vše však za nesrovnatelně nižších emisí škodlivin.        

Spolupracujeme s TipCars.com
Státy souhlasí s ratifikací klimatické dohody na úrovni EU Státy souhlasí s ratifikací klimatické dohody na úrovni EU

Ministři životního prostředí EU schválili ratifikaci…

Češi na Světový pohár v hokeji prosázeli necelých 300 milionů Češi na Světový pohár v hokeji prosázeli necelých 300 milionů

Sázky na Světový pohár v hokeji u sázkových kanceláří v…

Miliardář Krúpa o akciích Monety: GE se narychlo zbavila podílu, protože se nás bojí Miliardář Krúpa o akciích Monety: GE se narychlo zbavila podílu, protože se nás bojí

Menšinový vlastník banky Moneta Money bank, americký GE…

 
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě

V roce 1997 byla Toyota Prius první sériově vyráběný…

Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Zastaví se rekonstrukce hlavního nádraží? Italům, kteří ho opravují, končí smlouva

Zastaví se rekonstrukce hlavního nádraží? Italům,…

Právníci Správy železniční dopravní cesty nedoporučili uzavřít dodatek s italskou společností Grandi Stazioni,…

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní světa. Je hluboká 404 metrů

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní…

Hranická propast na Přerovsku je nejhlubší zatopenou jeskyní na světě. Potvrdil to v úterý výzkum česko-polské…

 

iSport.cz

Dallas Czech Stars! V Texasu si pořídili dalšího Čecha, probuzeného Válu

Dallas Czech Stars! V Texasu si pořídili dalšího…

V hokejovém Dallasu se utěšeně rozrůstá česká kolonie. Po Aleši Hemském, Radku Faksovi a Jiřím Hudlerovi by dres…

Inter to schytává! Na Spartě byl trapný, píší v Itálii. Hráči nadávají za selfie

Inter to schytává! Na Spartě byl trapný, píší v…

Po nečekané domácí prohře s izraelským Hapoel Beer-Sheva se dušovali, že na Spartě předvedou mnohem lepší výkon.…

 

Reflex.cz

Sonda Rosetta přistála na kometě a ukončila svou 12 letou výzkumnou misi

Sonda Rosetta přistála na kometě a ukončila svou 12…

Sonda Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA) dnes po poledni SELČ ukončila více než 12 let trvající misi v…

Facebook poprvé zveřejnil fotografie ze svého obřího datového centra ve Švédsku

Facebook poprvé zveřejnil fotografie ze svého obřího…

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg vůbec poprvé zveřejnil fotografie z obřího datového centra firmy,…