Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

 
 

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Toyota pracuje na vývoji hybridního pohonu již dlouhou řadu let a zavedla pro něj označení THS (Toyota Hybrid System). Pod tímto označením se objevil v Priusu první generace v roce 1997. Druhá generace dostala výrazně vylepšený systém s označením THS II, který využívá poznatků získaných také vývojem vozu Toyota FCHV, což je automobil využívající k pohonu palivových článků.

Nejvýraznější změnou je použití vysokonapěťového okruhu a eliminace použití spalovacího motoru v situacích, kdy je jeho účinnost nízká. Původní Prius pracoval s napětím 274 V, zatímco systém THS II pracuje s 500 V, což snižuje ztráty přenosem energie mezi generátorem a elektromotorem. Synchronní střídavý elektromotor je zcela nově navržen ve vývoji Toyoty. Optimální rozmístění permanentních magnetů na rotoru, efektivní tvar rotoru samotného a již zmíněný vysokonapěťový okruh umožnily zvýšit výkon na 1,5-násobek původního motoru. Nyní tak produkuje 50 kW místo dřívějších 33 kW. Zvýšil se i točivý moment motoru ze 350 na 400 Nm a to vše při zachování původních rozměrů. Tato skutečnost společně s použitím vylepšených Nikl-Metal hydridových baterií se sníženým vnitřním odporem a vyšší kapacitou, umožnila vyřazení spalovacího motoru z činnosti při nižších rychlostech. Při jízdě ve městě se tady nový Prius chová jako čistý elektromobil, zatímco spalovací motor přichází s pomocnou rukou mimo město.

Mimo samotný elektrický pohon je součástí systému také zážehový čtyřválec objemu 1,5 litru pracující s vysokou tepelnou účinností. Stejný byl i v předchozí generaci Priusu, ale po dalším vývoji byl poněkud zvýšen jeho výkon z 53 na 57 kW, točivý moment zůstal na 115 Nm. Na motor navazuje rozdělovač točivého momentu (Power split device), který podle potřeby rozděluje točivý moment motoru mezi generátor elektrické energie a kola poháněné přední nápravy. Dalšími důležitými prvky systému je měnič na střídavé napětí (inverter) a samotný měnič na vysoké napětí (High Voltage Power Circuit)

Celý systém THS II je samozřejmě řízen vyspělou elektronikou, která má ve své paměti uloženo pět základních režimů práce pohonu a ty se mohou podle situace různě kombinovat. První je určen pro rozjezd a jízdu v nízkých rychlostech, především ve městě. Obnáší pouze elektrický pohon a spalovací motor je zcela odstaven. Tento režim nabízí minimální ekologickou zátěž prostředí. Druhý je určen pro běžnou klidnou jízdu mimo město. Zde již je spalovací motor zapojen do činnosti a rozdělovač točivého momentu podle pokynů řídící jednotky dělí výkon mezi generátor, který přímo pohání elektromotor a mezi kola hnané nápravy. Podle aktuální situace se poměr mezi jednotlivými výstupy upravuje, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Třetí režim je určen pro nouzové situace, kdy je zapotřebí prudká akcelerace. V této situaci je veškerá síla spalovacího motoru soustředěna na poháněná kola a navíc se přidává veškerý výkon elektromotoru hnaného z baterií. V takovém okamžiku je k dispozici výkon 82 kW a Prius dokáže zrychlovat z 0-100 km/h za 11 sekund, čímž se téměř vyrovná klasickým vozům se zážehovým dvoulitrem. Navíc celá akcelerace probíhá hladce bez jakýchkoli rázů. Graf názorně ukazuje srovnání průběhu zrychlení mezi Priusem (plná čára) a Toyotou Camry 2,4l se čtyřstupňovým automatem (přerušovaně). Čtvrtý režim využívá brždění k dobíjení baterií. Pokud automobil jede z kopce, nebo brzdí, přepne elektronika elektromotor do režimu generátoru a automaticky převádí kinetickou energii na elektřinu, která dobíjí baterie. Poslední program zajišťuje, aby nedošlo k vybití baterií. Elektronika hlídá danou minimální úroveň nabití a pokud jí baterie dosáhnou spustí se spalovací motor a jeho plný výkon se směřuje do generátoru, který tak dobíjí baterie. Pokud automobil zastaví, motor se automaticky zase vypne.

Systém THS II posouvá hybridní pohon dále a co do dynamických vlastností na srovnatelnou úroveň klasických vozů se spalovacími motory. To vše však za nesrovnatelně nižších emisí škodlivin.        

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď

Čtyřiašedesát ponorek, dvacet šest torpédoborců a víc jak…

Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů

Českému nábytkářskému průmyslu se dlouhodobě daří, loni…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě

V roce 1997 byla Toyota Prius první sériově vyráběný…

Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let! Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let!

Toyota si s předstihem připomíná 20. výročí zahájení…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke druhé trofeji

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke…

V Barceloně se byť jediné škobrtnutí těžce nevyplácí. Své o tom ví Ernesto Valverde. Španělský kouč s hvězdným…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…