Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

 
 

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Toyota pracuje na vývoji hybridního pohonu již dlouhou řadu let a zavedla pro něj označení THS (Toyota Hybrid System). Pod tímto označením se objevil v Priusu první generace v roce 1997. Druhá generace dostala výrazně vylepšený systém s označením THS II, který využívá poznatků získaných také vývojem vozu Toyota FCHV, což je automobil využívající k pohonu palivových článků.

Nejvýraznější změnou je použití vysokonapěťového okruhu a eliminace použití spalovacího motoru v situacích, kdy je jeho účinnost nízká. Původní Prius pracoval s napětím 274 V, zatímco systém THS II pracuje s 500 V, což snižuje ztráty přenosem energie mezi generátorem a elektromotorem. Synchronní střídavý elektromotor je zcela nově navržen ve vývoji Toyoty. Optimální rozmístění permanentních magnetů na rotoru, efektivní tvar rotoru samotného a již zmíněný vysokonapěťový okruh umožnily zvýšit výkon na 1,5-násobek původního motoru. Nyní tak produkuje 50 kW místo dřívějších 33 kW. Zvýšil se i točivý moment motoru ze 350 na 400 Nm a to vše při zachování původních rozměrů. Tato skutečnost společně s použitím vylepšených Nikl-Metal hydridových baterií se sníženým vnitřním odporem a vyšší kapacitou, umožnila vyřazení spalovacího motoru z činnosti při nižších rychlostech. Při jízdě ve městě se tady nový Prius chová jako čistý elektromobil, zatímco spalovací motor přichází s pomocnou rukou mimo město.

Mimo samotný elektrický pohon je součástí systému také zážehový čtyřválec objemu 1,5 litru pracující s vysokou tepelnou účinností. Stejný byl i v předchozí generaci Priusu, ale po dalším vývoji byl poněkud zvýšen jeho výkon z 53 na 57 kW, točivý moment zůstal na 115 Nm. Na motor navazuje rozdělovač točivého momentu (Power split device), který podle potřeby rozděluje točivý moment motoru mezi generátor elektrické energie a kola poháněné přední nápravy. Dalšími důležitými prvky systému je měnič na střídavé napětí (inverter) a samotný měnič na vysoké napětí (High Voltage Power Circuit)

Celý systém THS II je samozřejmě řízen vyspělou elektronikou, která má ve své paměti uloženo pět základních režimů práce pohonu a ty se mohou podle situace různě kombinovat. První je určen pro rozjezd a jízdu v nízkých rychlostech, především ve městě. Obnáší pouze elektrický pohon a spalovací motor je zcela odstaven. Tento režim nabízí minimální ekologickou zátěž prostředí. Druhý je určen pro běžnou klidnou jízdu mimo město. Zde již je spalovací motor zapojen do činnosti a rozdělovač točivého momentu podle pokynů řídící jednotky dělí výkon mezi generátor, který přímo pohání elektromotor a mezi kola hnané nápravy. Podle aktuální situace se poměr mezi jednotlivými výstupy upravuje, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Třetí režim je určen pro nouzové situace, kdy je zapotřebí prudká akcelerace. V této situaci je veškerá síla spalovacího motoru soustředěna na poháněná kola a navíc se přidává veškerý výkon elektromotoru hnaného z baterií. V takovém okamžiku je k dispozici výkon 82 kW a Prius dokáže zrychlovat z 0-100 km/h za 11 sekund, čímž se téměř vyrovná klasickým vozům se zážehovým dvoulitrem. Navíc celá akcelerace probíhá hladce bez jakýchkoli rázů. Graf názorně ukazuje srovnání průběhu zrychlení mezi Priusem (plná čára) a Toyotou Camry 2,4l se čtyřstupňovým automatem (přerušovaně). Čtvrtý režim využívá brždění k dobíjení baterií. Pokud automobil jede z kopce, nebo brzdí, přepne elektronika elektromotor do režimu generátoru a automaticky převádí kinetickou energii na elektřinu, která dobíjí baterie. Poslední program zajišťuje, aby nedošlo k vybití baterií. Elektronika hlídá danou minimální úroveň nabití a pokud jí baterie dosáhnou spustí se spalovací motor a jeho plný výkon se směřuje do generátoru, který tak dobíjí baterie. Pokud automobil zastaví, motor se automaticky zase vypne.

Systém THS II posouvá hybridní pohon dále a co do dynamických vlastností na srovnatelnou úroveň klasických vozů se spalovacími motory. To vše však za nesrovnatelně nižších emisí škodlivin.        

Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair má zájem o většinový podíl v krachující Alitalii Ryanair má zájem o většinový podíl v krachující Alitalii

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair bude…

Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího Luxusní veleslavínská klinika se stěhuje do většího

Prémiová klinika Canadian Medical Care se bude stěhovat z…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 




Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě

V roce 1997 byla Toyota Prius první sériově vyráběný…

Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

 



 
Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Dnes 18:50

Opel se chystá na zahájení prodeje dalšího díla vzniklého díky spolupráci se Skupinou PSA. Po malém crossoveru Crossland X přichází kompaktní Grandland X.




Blesk.cz

Děsivé tajemství Josefa Kemra (†72): Doktory žádal o smrt!

Děsivé tajemství Josefa Kemra (†72): Doktory žádal o smrt!

Ztvárnil řadu rolí, kterými se navždy zapsal do srdcí diváků. Přesto byl konec jeho života dosud opředen temným…

Norové přišli o »penis«! Někdo zničil známou skálu ve tvaru pánského přirození

Norové přišli o »penis«! Někdo zničil známou skálu…

Norové smutní nad ztrátou oblíbené přírodní památky. Neznámý pachatel zničil skalní útvar ve tvaru pánského…

 

iSport.cz

Šilhavý o hvězdných posilách Slavie: Podařil se zázrak. Už se zajímají o tým

Šilhavý o hvězdných posilách Slavie: Podařil se…

Pro boj o vysněnou Ligu mistrů čekal posílení, ale takový uragán rozhodně ne. Slávistický trenér Jaroslav…

Uragán ve Slavii! Přichází hvězdy Danny i Altintop, Pavlenka jde do Brém

Uragán ve Slavii! Přichází hvězdy Danny i Altintop,…

Slavia se pořádně obula do posilování kádru! Dnes totiž potvrdila příchod tří renomovaných zahraničních hráčů,…

 

Reflex.cz

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů: zradila Milada Horáková svou zem?

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů:…

Dnes je výročí popravy Milady Horákové. Přesněji: vraždy Milady Horákové. Socialistky, kterou pronásledovali a…

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými Papuánci do neprostupné džungle

Výprava do Angguruku: Za civilizací nezkaženými…

„Angguruk–Wamena–Angguruk!“ křičí do vysílačky mladík z kmene Jaliů v odletové hale pralesního letiště ve…