Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

Toyota Prius II – jak vlastně pracuje

 
 

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Po téměř šesti letech výroby a 130 tis. prodaných vozech Prius představila Toyota v New Yorku druhou generaci automobilu Prius s výrazně inovovaným hybridním pohonem. Pojďme se společně podívat na technické detaily tohoto pohonu.

Toyota pracuje na vývoji hybridního pohonu již dlouhou řadu let a zavedla pro něj označení THS (Toyota Hybrid System). Pod tímto označením se objevil v Priusu první generace v roce 1997. Druhá generace dostala výrazně vylepšený systém s označením THS II, který využívá poznatků získaných také vývojem vozu Toyota FCHV, což je automobil využívající k pohonu palivových článků.

Nejvýraznější změnou je použití vysokonapěťového okruhu a eliminace použití spalovacího motoru v situacích, kdy je jeho účinnost nízká. Původní Prius pracoval s napětím 274 V, zatímco systém THS II pracuje s 500 V, což snižuje ztráty přenosem energie mezi generátorem a elektromotorem. Synchronní střídavý elektromotor je zcela nově navržen ve vývoji Toyoty. Optimální rozmístění permanentních magnetů na rotoru, efektivní tvar rotoru samotného a již zmíněný vysokonapěťový okruh umožnily zvýšit výkon na 1,5-násobek původního motoru. Nyní tak produkuje 50 kW místo dřívějších 33 kW. Zvýšil se i točivý moment motoru ze 350 na 400 Nm a to vše při zachování původních rozměrů. Tato skutečnost společně s použitím vylepšených Nikl-Metal hydridových baterií se sníženým vnitřním odporem a vyšší kapacitou, umožnila vyřazení spalovacího motoru z činnosti při nižších rychlostech. Při jízdě ve městě se tady nový Prius chová jako čistý elektromobil, zatímco spalovací motor přichází s pomocnou rukou mimo město.

Mimo samotný elektrický pohon je součástí systému také zážehový čtyřválec objemu 1,5 litru pracující s vysokou tepelnou účinností. Stejný byl i v předchozí generaci Priusu, ale po dalším vývoji byl poněkud zvýšen jeho výkon z 53 na 57 kW, točivý moment zůstal na 115 Nm. Na motor navazuje rozdělovač točivého momentu (Power split device), který podle potřeby rozděluje točivý moment motoru mezi generátor elektrické energie a kola poháněné přední nápravy. Dalšími důležitými prvky systému je měnič na střídavé napětí (inverter) a samotný měnič na vysoké napětí (High Voltage Power Circuit)

Celý systém THS II je samozřejmě řízen vyspělou elektronikou, která má ve své paměti uloženo pět základních režimů práce pohonu a ty se mohou podle situace různě kombinovat. První je určen pro rozjezd a jízdu v nízkých rychlostech, především ve městě. Obnáší pouze elektrický pohon a spalovací motor je zcela odstaven. Tento režim nabízí minimální ekologickou zátěž prostředí. Druhý je určen pro běžnou klidnou jízdu mimo město. Zde již je spalovací motor zapojen do činnosti a rozdělovač točivého momentu podle pokynů řídící jednotky dělí výkon mezi generátor, který přímo pohání elektromotor a mezi kola hnané nápravy. Podle aktuální situace se poměr mezi jednotlivými výstupy upravuje, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Třetí režim je určen pro nouzové situace, kdy je zapotřebí prudká akcelerace. V této situaci je veškerá síla spalovacího motoru soustředěna na poháněná kola a navíc se přidává veškerý výkon elektromotoru hnaného z baterií. V takovém okamžiku je k dispozici výkon 82 kW a Prius dokáže zrychlovat z 0-100 km/h za 11 sekund, čímž se téměř vyrovná klasickým vozům se zážehovým dvoulitrem. Navíc celá akcelerace probíhá hladce bez jakýchkoli rázů. Graf názorně ukazuje srovnání průběhu zrychlení mezi Priusem (plná čára) a Toyotou Camry 2,4l se čtyřstupňovým automatem (přerušovaně). Čtvrtý režim využívá brždění k dobíjení baterií. Pokud automobil jede z kopce, nebo brzdí, přepne elektronika elektromotor do režimu generátoru a automaticky převádí kinetickou energii na elektřinu, která dobíjí baterie. Poslední program zajišťuje, aby nedošlo k vybití baterií. Elektronika hlídá danou minimální úroveň nabití a pokud jí baterie dosáhnou spustí se spalovací motor a jeho plný výkon se směřuje do generátoru, který tak dobíjí baterie. Pokud automobil zastaví, motor se automaticky zase vypne.

Systém THS II posouvá hybridní pohon dále a co do dynamických vlastností na srovnatelnou úroveň klasických vozů se spalovacími motory. To vše však za nesrovnatelně nižších emisí škodlivin.        

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě Toyota Prius: druhá generace unikátního hybridu je na světě

V roce 1997 byla Toyota Prius první sériově vyráběný…

Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let! Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let!

Toyota si s předstihem připomíná 20. výročí zahájení…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi, Mišík zapadl do náruče Komínkovi!

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi,…

Jindy se tulí ke svým manželkám a přítelkyním, nyní měli pánové mazlící náladu mezi sebou. Matěj Ruppert (39)…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…