Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid – Sportovní nejen na pohled

Stanislav Kolman
Diskuze (199)

Pod jemně omlazeným kabátkem ukrývá známou, byť také výrazně přepracovanou techniku. Jak kombík Toyota Corolla funguje, když se navíc okoření sportovním šmrncem? Takto:

Design, interiér


Japonská automobilka udělala logický krok, když před pěti lety opustila od označení Auris a svému vozu nižší střední třídy začala říkat světově známým jménem Corolla. Ta se nyní prodává ve své dvanácté generaci a třech karosářských variantách – coby hatchback, sedan a kombík. Jedna zajímavost hned na úvod: kombi má na našem trhu šedesátiprocentní podíl, sedan 38 % a překvapivě pouze dvě procenta náleží hatchbacku.

Na českém trhu se v posledních letech stihla Corolla slušně etablovat. V zemi, kde prodejům dané třídy dlouhodobě vévodí Škoda Octavia, se dle statistik SDA prodalo jen za loňský rok 2177 kusů. To z Corolly dělá šestnáctý nejžádanější model na našem trhu a nejprodávanější toyotu vůbec. Je dokonce úspěšnější než u nás tolik populární „ravka“ (2093 ks) či Yaris (1641 ks). A tak se nemůžeme příliš divit, že omlazovací procedura se nesla spíše v decentním duchu. Proč také měnit něco, co dobře funguje?

Video se připravuje ...

Hledejme s lupou

Na poznání všech vnějších inovací musíte být zapálený fanda značky. Jejich výčet na papíře je sice bohatý – přepracované LED světlomety s novým podpisem, jiná maska chladiče, rámečky mlhovek či inovovaný design litých kol... pokud ale auta nestojí přímo vedle sebe, snadno novinku za předchůdce zaměníte.

V zásadě to ale ničemu nevadí. Corolla má pořád šmrnc japonské divokosti, navíc díky rozkročení a nizoučké siluetě vytváří dojem dynamického auta. To obzvlášť ve zkoušeném provedení GR Sport přijde vhod. Kdepak, tohle není čistokrevné hot-kombi, varianta se štítkem GR by měla být hlavně o sportovním šmrncu. Standardem jsou například 17“ kola z lehkých slitin, specifický design volantu, dvoubarevné lakování karoserie či svébytný design masky.

Toyota razí cestu pevně definovaných výbavových stupňů a několika příplatkových paketů. S výbavou GR Sport můžete investovat do dvou. Adaptivního variabilního zavěšení za 25.000 Kč, které je k dispozici pouze pro silnější a testovaný hybrid. Navíc je jeho pořízení podmíněno paketem Dynamic, což je druhá položka na příplatkovém seznamu. Ten stojí rovných třicet tisíc, auto posadí na osmnáctky a obohatí o desetipalcový head-up displej, sledování slepého úhlu, asistent bezpečného vystupování a upozornění na dopravu za vozem s brzdnou funkcí.

Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid

Digitalizace s mírou

Tím se pomalu dostáváme k novinkám v kabině. I ty se nesou v decentním duchu a orientovány jsou hlavně na digitalizaci. Do kapličky před volantem se přestěhoval 12,3“ digitální přístrojový štít nahrazující klasické budíky. Jeho prostřednictvím se deaktivují třeba i asistenční systémy, kterým musíte vyvolat specifické menu, takže hlavně ze začátku je celý proces poměrně krkolomný. Zase má ale obrazovka ostrý obraz, grafika je přehledná a budíky mají klasické kulaté ukazatele.

Další výraznou změnou je nasazení nového multimediálního systému. V závislosti na výbavovém stupni jsou k dispozici dva – s obrazovkou o osmi nebo deseti a půl palci. My máme tu větší, která rezignovala na fyzická tlačítka po stranách a ovládá se výhradně dotykem. A protože je poměrně rozměrná a zároveň volně stojící v prostoru, do zorného pole řidiče už zasahuje poměrně výrazně. Infotainment disponuje všemi důležitými funkcemi včetně vestavěné navigace, řadu uživatelů ale jistě potěší bezdrátový Apple CarPlay.

A také fakt, že to důležité se pořád ovládá otočnými ovladači a čudlíky. Ty na volantu jsou rozmístěny intuitivně, řadu úkonů zvládnete po pár dnech i poslepu. Samostatný panel zůstává vyhrazen nastavení teploty, navzdory faceliftu zůstaly zachovány i dnes už trochu úsměvné kolébkové ovladače vyhřívání sedaček. A ano, pořád platí, že s intenzivnějším výhřevem vás zadek začne pálit hooodně rychle.

Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid

Sedačky vpředu mají výrazné bočnice, takže vás v zatáčkách hezky podrží. Zároveň si můžete sedák umístit nízko a vytvořit si tak příjemné sportovní sezení. Pohodlně se usadíte také vzadu, dokonce ani uprostřed posazeného cestujícího výrazně neomezuje zvýšená podlaha, protože se tu nachází jen decentní schod. Pravdou ale je, že Corolla po stránce prostoru vzadu není úplným přeborníkem. Obzvlášť zohledníme-li fakt, že rozvor má oproti takové Octavii čtvrté generace ještě čtrnáct milimetrů k dobru.

Naopak v zavazadelníku si není nač stěžovat. Standardní objem 581 litrů lze sklopením zadní lavice navýšit na 1591 l, čímž vznikne dokonale rovná ložná plocha. Kufr navíc dostává podložku s pogumovaným povrchem, na které věci nekloužou a zároveň je snadná na údržbu. Bezpečně se sem vejde rodinná bagáž či dětský kočárek, jen pod podlahou už žádný další úložný prostor nenajdete. Kompletně jej zabírá organizér s opravnou sadou.

Motor, jízdní vlastnosti


Spořílek posílil

Na první pohled se zdá, že v paletě pohonných jednotek zůstalo vše při starém. Hybridní osmnáctistovka a dvoulitr, to jsou napříč toyotami dobře známé motorizace. Jenže s omlazenou Corollou přijíždí hybrid zcela nový. Jeho pátá generace se vyznačuje několika zásadními inovacemi. Nová je konstrukce řídicí jednotky energie, o patnáct procent odlehčená bezestupňová převodovka e-CVT či kompaktnější a lithium-iontový akumulátor s o 14 procent vyšším výkonem.

Toyota navíc nasadila olej s nižší viskozitou, aby pomohla snížit vnitřní tření. Elektrické ztráty zase snižuje nová jednotka řízení energie PCU. U našeho dvoulitr o šest procent, v případě menší osmnáctistovky dokonce o 14 %. Jen spalovací motor dodává corolle 112 kW v 6000 otáčkách a 190 newtonmetrů točivého momentu v pásmu od 4400 do 5200 ot/min. Systémový výkon však má hodnotu 144 kW (dříve 135 kW), což auto rozpohybuje na stovku za 7,7 sekundy a pokračovat lze na maximálních 180 km/h.

A zase: pokud si od auta neslibujete vyloženě sportovní průlet okreskami, budete s fungováním motorizace spokojeni. Hybrid okamžitě reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a vcelku hbitě vyráží směrem vpřed. Ač Toyota značně zapracovala na hlučnosti vozu (v předchůdci se se spolusedícím vzadu v dálničním tempu nedalo bavit, tady je to lepší), monotónní a ne až tak příjemná zvuková kulisa s pedálem přišpendleným k podlaze zůstává.

Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid

Zase se ale umí odvděčit sympatickou spotřebou paliva. Průjezd ucpanou Prahou zvládne s průměrem 4,5 l/100 km, městské a příměstské cestování si řekne o pět litrů a nějaké drobné. Nejvyšší apetit má hybrid logicky na dálnici, kde už elektřina nemůže tolik pomoci. Ani tady to ale není nic dramatického. Pokud dodržujete tuzemské dálniční maximum, pořád se můžete vejít do sedmi litrů. S takovým odběrem si nemusíte stěžovat ani na relativně malou 43litrovou nádrž.

Podvozkové překvapení

Silnější hybrid ve výbavě GR Sport je jedinou možností, kterak se u Corolly propracovat k adaptivnímu podvozku. Pro úplnost se sluší doplnit, že auto využívá vpředu zavěšení MacPherson, zatímco vzadu se nacházejí dvojité lichoběžníky. Adaptivní řešení AVS dostává speciální G senzory vpředu a vzadu, které komunikují s řídicí jednotkou. Ta v závislosti na dostupných informacích upravuje nastavení tlumičů, k čemuž má až 650 stupňů nastavení! Samotné změny se navíc odehrávají v čase kratším než dvacet milisekund.

Řidič rozdíl v naladění nejvýrazněji pocítí při přímém přepnutí z komfortního do sportovního módu. V tom ostřejším totiž podvozek výrazně ztuhne a dává mnohem přesnější informace o podkladu pod vámi. Oblouky potom vykružuje jedna radost a netrpí ani výraznými náklony či nedotáčivostí. Zároveň je ale jízda pořád snesitelná a ne přehnaně prkenná. Jasně, Corolla s řízením naladěným spíše na pohodové cestování nereaguje na pokyny volantem jako Civic Type R, přesto se na místě řidiče dokáže pobavit i trochu akčnější člověk.

No a když chcete cestovat hlavně pohodlně, komfortní režim přinese i s obouvanými osmnáctkami na nízkých pneumatikách (225/40 R18) slušný cestovní komfort. Objeví-li se před vámi rozbitý úsek se sérií nerovností, corolla o nich sice informuje, ale překonává je ladněji než její klasický podvozek. Ten měl na větších dírách tendence uskakovat a občas nepříjemně bouchnul. Tady se to celé daří mnohem harmoničtěji.

Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid

Závěr


Závěr

Toyota Corolla TS je povedený kombík s úspornými hybridy, solidní výbavou a specifickou variantou GR Sport, která z ní umí udělat de facto svébytné auto. Kromě sportovních rysů totiž jako jediné může dostat i adaptivní tlumiče, které společně s obouvanými osmnáctkami tvoří dobře fungující celek.

Slabiny? Snad jen méně místa vzadu a hlučnější běh hybridní soustavy. Po stránce vnitřního hluku si sice Corolla s faceliftem polepšila, úplným tichošlápkem ale stále není. No a cena? Ta se kvůli příplatkům přehoupla lehce přes jeden milion korun. Tuto informaci lze zpracovat ve dvou rovinách. Když jsme stejné auto testovali loni (i se shodnými příplatky), stálo 878.900 Kč. Na druhou stranu, milion a kousek za auto nižší střední třídy už dnes není nic výjimečného. Jenže tady na rozdíl od ostatních značek dostáváte prakticky to nejvíc, co Corolla umí nabídnout – silný hybrid, sofistikovaný podvozek a šmrncovní výbavu.

Nejlevnější verze modelu 717.900 Kč (1.8 Hybrid/103 kW Active)
Základ s testovaným motorem 832.900 Kč (2.0 Hybrid/144 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 967.900 Kč (2.0 Hybrid/144 kW GR Sport)
Testovaný vůz s výbavou 1.045.400 Kč (2.0 Hybrid/144 kW GR Sport)

Plusy  

  • Šmrncovní vzhled GR Sport  
  • Moderní kabina, ale pořád s tlačítky  
  • Pohodlná sedadla  
  • Nízká spotřeba  
  • Komfortní podvozek

Minusy  

  • Méně místa vzadu
  • Hluk pohonu v zápřahu  
  • Složitá deaktivace asistentů
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (199)

Doporučujeme

Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid
Cena základní sestavy 967 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, textilní čalounění v kombinaci se syntetickou kůží, volant v designu GR Sport, vyhřívané stěrače předního okna, dvoubarevné lakování karoserie, mřížka chladiče leskle černá v designu GR Sport, vyhřívaný volant, vyhřívané přední sedačky, automatická dvouzónová klimatizace atd. Kč
Cena testované sestavy 1 045 400 Kč
Výbava testované sestavy Šedá Dynamic s černou střechou (+22.500 Kč), Adaptivní variabilní zavěšení (+25.000 Kč), paket Dynamic (30.000 Kč; 10“ head-up displej, 18“ kola z lehkých slitin, sledování slepého úhlu, upozornění na dopravu za vozem s brzdnou funkcí) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 112 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 4400 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.4
Emise CO2: 100
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 581 / 1591
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 515
Rozměr pneu: 225/40 R18
Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4650
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 622
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 2. 2024 14:25
Re: Ten trčící tablet....
no já mám Treka s tím menším tabletem a je to v pohodě, hlavně se mi tam líbí, že tam jsou ještě klasické tlačítka , u toho většího už to narvali do displeye a když jsem v tom seděl, tak opravdu nevypadá ta velikost hezky, se svými 1,95cm přes něj vidím, ale je to rušivé.
5. 9. 2023 17:03
Re: A u tohoto hybridu se navíc počítá skutečná spotřeba,
V toledu u 1.2tsi 77kw ani jednou neměněno a to s tím jezdí máma kolem komína.Auto brala jako předváděčku v 2013. Není řidič jako řidič ;-)
Avatar - Mikesus
8. 6. 2023 08:10
Re: Corolla
krajní na isofix, střední na pás ( vajíčko a poté klasická sedačka do 15kg ). Ano, prostoru tam nebylo na rozdavani, vyndavat jsem je nevyndaval, protože to byl tetris na půl hodiny, ale šly.
Avatar - mariov8
8. 6. 2023 07:24
Re: Corolla
Jak si je tam dostal? Byly i ukotvené? Protože to je všechno, jenom ne auto pro tři vzadu. Včetně dětí.
Avatar - Mikesus
7. 6. 2023 22:04
Re: Corolla
Jo. Poslal jsem ti SZ