Elektrická Toyota RAV4 je stále praktická pro každý den. A stojí jen 120 tisíc
V Americe se objevila na prodej stará elektrická Toyota RAV4, která by i dnes byla dostačujícím elektromobilem pro každodenní život. A vůbec nebyla drahá.
Toyota je jednou z mála světových automobilek s opatrným přístupem k elektromobilitě. Nejvýznamnější pionýr elektrifikovaných aut v moderním automobilismu stále věří ve větší potenciál hybridů a ve svém portfoliu má zatím jen jediný elektromobil – Toyotu bZ4X. I když Toyota vypadá, že s elektromobilitou má jen minimum zkušeností, opak je pravdou. Jeden z prvních solidních elektromobilů vyráběla už v době, kdy konkurenti stále věřili naftovým motorům.
A i dnes by někomu mohl stačit pro každodenní život. Už v roce 1997 začala Toyota vyrábět čistě elektrické SUV na základech populární první generace Toyoty RAV4. V prvních letech jej prodávala výhradně do firemních flotil pro bezemisní městskou mobilitu a až od roku 2002 spustila prodej i soukromým zákazníkům. Z přibližně 2200 vyrobených kusů si jich běžní lidé koupili jen 328.
Vedle některých tehdejších malých městských elektromobilů s maximálním dojezdem v řádu desítek kilometrů byla elektrická Toyota RAV4 plnohodnotným autem pro život. Elektrickou energii čerpala z 95 Ah nikl-metal hydridového akumulátoru Panasonic, zkráceně NiMH, s kapacitou 27,4 kWh a ujela až 153 kilometrů na jedno nabití. S takovým dojezdem byste dnes přejeli Prahu tam a zpátky minimálně dvakrát. Technikou pak byl jeden elektromotor s permanentním magnetem o 67 koních a 190 Nm.
Toyota si s vývojem elektrické RAV4 tehdy dala opravdu záležet a před uvedením na trh ji v Japonsku testovala po dobu dvou let a s vývojovými prototypy najela až 480 tisíc kilometrů. Spolehlivost elektromobilů pak odpovídala pověsti značky, protože dodnes některé z produkčních kusů najely až 240 tisíc kilometrů a stále mají svou originální baterii.
A pokud se vám povede jednu elektrickou Toyotu RAV4 najít a koupit, umí dnes být opravdu dostupným elektromobilem. V minulých dnech se jedna prodávala na americkém aukčním serveru Cars & Bids a s nájezdem okolo 120 tisíc kilometrů se prodala za pouhých 5120 amerických dolarů. To je necelých 120 tisíc korun za praktické prostorné SUV na baterky. Až máme pocit, že v Evropě by taková nabídka neměla obdoby.
V dnešních dnech už Toyota elektrickou RAV4 nenabízí a nejblíže ji je nejmodernější plug-in hybridní varianta, ale první generace nebyla jediným elektromobilem zakládajícím na tomto modelu. V letech 2012 až 2014 se vyráběl nástupce s elektromotorem od Tesly, 41,8 kWh lithium-ion akumulátorem a dojezdem až 166 kilometrů na jedno nabití.