Toyota Setsuna: Dřevěný okamžik

 

Dřevo bývávalo součástí automobilů od prvopočátků, vlastně už od vozů bez koní, které ještě neměly ani motor. Toyota hlásí návrat tohoto přírodního materiálu.

Dřevěné kostry rámových karoserií začaly v 50. letech minulého věku houfně vytlačovat ty samonosné, archaismus v podobě britských Morganů budiž výjimkou. Případně pak rovněž ocelové trubkové konstrukce. V současnosti se pravé dřevo používá vlastně jen u luxusních aut v interiérech. Konstrukci dominuje ocel, i ta vysokopevnostní, hliník a u dražších vozů včetně supersportů uhlíková vlákna.

Toyota ale představí na Design Weeku v Miláně 11. dubna dosti nekonvenční koncept Setsuna. Jediná dosud zveřejněná fotografie ukazuje dvoumístný roadster v retro stylu s oddělenými blatníky. Půvabné, až roztomilé miniautíčko, které trochu připomíná malou loď, měří na délku pouze 3030, do šířky 1480 mm a je díky větrným štítkům místo čelního skla jen 970 mm nízké. Setsuna znamená v japonštině okamžik. Paradoxně má dřevěný pseudosporťáček symbolizovat předmět, který se v rodině dědí z generace na generaci, je o něj s láskou pečováno a léty nabírá na hodnotě. V interiéru, jehož snímky zatím neznáme, proto najdeme „měřič času“, který ukazuje rovnou celá staletí.

Vnější panely karoserie jsou vyrobeny z cedru, ale auto má i dřevěný rám, na něj posloužila zase bříza. Podvozek disponuje rozvorem pouhých 1700 mm. Stromy pocházely z domoviny Toyoty a největší světová automobilka využila při stavbě a konečné montáži tradiční truhlářskou techniku okuriari. To znamená, že jednotlivé části do sebe přesně zapadají včetně rudých sedadel do podlahy. Konstruktéři nepoužili žádné šrouby, případně dokonce hřebíky. Vedoucím projektu byl Kenji Tsuji. Celý vůz obepíná stříbřitý (nejspíše hliníkový) pás, jehož součástí jsou i všechna světla. Do série má tahle kreace pochopitelně hodně daleko, jde o designové cvičení.

Ona Setsuna nejen klasicky vypadá, ale i poháněcí soustava je retro. O pohonné jednotce Toyota prozradila pouze to, že jde o elektromotor. Podle internetové verze magazínu Forbes jej napájí šest olověných článků, které vystačí na pouhých 26 km jízdy. Maximální rychlostí 45 km/h se dřevěná toyota pro dva vyrovná padesátkovým skútrům a drahým mikroautomobilům teenagerů. Důležité je to, že jde o funkční vzorek a nikoli pouhou maketu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonsko chce v Africe investovat až třicet miliard dolarů Japonsko chce v Africe investovat až třicet miliard dolarů

Japonské a africké firmy v Nairobi podepsaly 73…

Merkelová: Na řešení otázky běženců se musejí podílet všichni Merkelová: Na řešení otázky běženců se musejí podílet všichni

Německá kancléřka Angela Merkelová kritizovala země…

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala

Jednání o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými…

Zeman: Pokud budu znovu kandidovat na prezidenta, nepovedu kampaň Zeman: Pokud budu znovu kandidovat na prezidenta, nepovedu kampaň

Prezident Miloš Zeman dnes uvedl, že pokud bude znovu…

 
Zdroj: Toyota, Forbes

Štítky Toyota Roadster

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají…

Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb

Jeremy Clarkson proslul především svými neotesanými…

 




Související články
Toyota Setsuna: Dřevo na elektrickém sporťáku léty zestárne Toyota Setsuna: Dřevo na elektrickém sporťáku léty zestárne

Toyota uvolnila více fotografií dřevěného konceptu…

Kresby klasických aut Bruce Thomsona: Umění díky snu Kresby klasických aut Bruce Thomsona: Umění díky snu

Automobilové umění má mnoho podob. Každý, kdo se do něj…

 



 
Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

Dnes 18:45

Novodobá octavia je aktuálně na trhu ve své třetí generaci. Již brzy se dočká modernizace, která promění její vzhled.




Blesk.cz

Chovanec odmítá migranty z Turecka: Česko do konce roku nepřijme ani jednoho

Chovanec odmítá migranty z Turecka: Česko do konce…

Česká republika do konce letošního roku nepřijme žádné migranty z Turecka. V televizních Otázkách Václava…

Konečně v Česku! Americká rodina rozprodala majetek a cestuje kolem světa

Konečně v Česku! Americká rodina rozprodala majetek…

Starosti všedních dnů hodili za hlavu, rozprodali majetek, sbalili kufry a vyrazili na cesty! Po celém světě…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Dukla – Sparta 0:2. Frýdek zařídil výhru dvěma góly

CELÝ SESTŘIH: Dukla – Sparta 0:2. Frýdek zařídil…

Fotbalisté Sparty zvládli náročný duel na půdě Dukly a po výhře 2:0 se vyšvihli do čela ePojisteni.cz ligy.…

SESTŘIHY: Sparta dál v čele, Plzeň ovládla šlágr, Liberec poprvé vyhrál

SESTŘIHY: Sparta dál v čele, Plzeň ovládla šlágr,…

Fotbalisté Sparty se drží dál v čele ePojisteni.cz ligy, když v 5. kole zvítězili na půdě Dukly 2:0. Ve šlágru…

 

Reflex.cz

Maďarský premiér Orbán dělá referendum o uprchlicích a pomáhá mu to. V Česku to většinu stran nenapadlo

Maďarský premiér Orbán dělá referendum o uprchlicích…

V přepočtu více než půl miliardy korun bude stát 2. října uspořádání referenda v Maďarsku o přerozdělení…

Německý historik vrací medaili za zásluhy. Má ji i Zeman, tak já si ji nezasloužím, tvrdí

Německý historik vrací medaili za zásluhy. Má ji i…

Německý historik Werner Imhof se rozhodl vrátit Českému svazu bojovníků za svobodu ocenění, které mu bylo…