Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Setsuna: Dřevěný okamžik

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Dřevo bývávalo součástí automobilů od prvopočátků, vlastně už od vozů bez koní, které ještě neměly ani motor. Toyota hlásí návrat tohoto přírodního materiálu.

Dřevěné kostry rámových karoserií začaly v 50. letech minulého věku houfně vytlačovat ty samonosné, archaismus v podobě britských Morganů budiž výjimkou. Případně pak rovněž ocelové trubkové konstrukce. V současnosti se pravé dřevo používá vlastně jen u luxusních aut v interiérech. Konstrukci dominuje ocel, i ta vysokopevnostní, hliník a u dražších vozů včetně supersportů uhlíková vlákna.

Toyota ale představí na Design Weeku v Miláně 11. dubna dosti nekonvenční koncept Setsuna. Jediná dosud zveřejněná fotografie ukazuje dvoumístný roadster v retro stylu s oddělenými blatníky. Půvabné, až roztomilé miniautíčko, které trochu připomíná malou loď, měří na délku pouze 3030, do šířky 1480 mm a je díky větrným štítkům místo čelního skla jen 970 mm nízké. Setsuna znamená v japonštině okamžik. Paradoxně má dřevěný pseudosporťáček symbolizovat předmět, který se v rodině dědí z generace na generaci, je o něj s láskou pečováno a léty nabírá na hodnotě. V interiéru, jehož snímky zatím neznáme, proto najdeme „měřič času“, který ukazuje rovnou celá staletí.

Vnější panely karoserie jsou vyrobeny z cedru, ale auto má i dřevěný rám, na něj posloužila zase bříza. Podvozek disponuje rozvorem pouhých 1700 mm. Stromy pocházely z domoviny Toyoty a největší světová automobilka využila při stavbě a konečné montáži tradiční truhlářskou techniku okuriari. To znamená, že jednotlivé části do sebe přesně zapadají včetně rudých sedadel do podlahy. Konstruktéři nepoužili žádné šrouby, případně dokonce hřebíky. Vedoucím projektu byl Kenji Tsuji.

Celý vůz obepíná stříbřitý (nejspíše hliníkový) pás, jehož součástí jsou i všechna světla. Do série má tahle kreace pochopitelně hodně daleko, jde o designové cvičení.

Ona Setsuna nejen klasicky vypadá, ale i poháněcí soustava je retro. O pohonné jednotce Toyota prozradila pouze to, že jde o elektromotor. Podle internetové verze magazínu Forbes jej napájí šest olověných článků, které vystačí na pouhých 26 km jízdy. Maximální rychlostí 45 km/h se dřevěná toyota pro dva vyrovná padesátkovým skútrům a drahým mikroautomobilům teenagerů. Důležité je to, že jde o funkční vzorek a nikoli pouhou maketu.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - dewill
7. 3. 2016 15:51
Re: Otázka
že by byla klasická auta nehořlavá se rozhodně říci nedá....
7. 3. 2016 15:21
Re: Otázka
No, plavat to mozna bude, ale horet to urcite bude lip. >:D
Avatar - dewill
7. 3. 2016 07:44
Otázka
Hlavní otázka co mě při pohledu na toto vozidlo napadá: Plave? >:D

Ale jinak se mi líbí:)
7. 3. 2016 05:52
Kopie Velorexu
Jasna kopie Velorexu. Jako Cinani...
Avatar - Pekelná Micinka
6. 3. 2016 22:06
Re: Jo...
Taky jsem si na první pohled myslel, že to je reinkarnace velorexu.