20.11. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Toyota Sports 800: Japonský sympaťák do kapsy na videu od Petrolicious

Toyota Sports 800 je vlastně takovým sportovním japonským Broukem. Jen s motorem umístěným vpředu.

Toyota má ve výrobě malých sporťáčků už poměrně dlouhou tradici a díkybohu se k ní chce v blízké budoucnosti vrátit, protože uznala, že opuštění segmentu bylo chybou.. Za všechny příklady stačí uvést model Sports 800 (typ UP15), který není v našich končinách příliš známý, což mu pochopitelně naopak přidává na atraktivitě. Ani za Velkou louží rozhodně nepožívá statutu ikony. A ještě navíc vyznával věru originální konstrukci, kterou bychom od dnes největší světové automobilky asi jen těžko čekali.

Diblík s délkou nepřesahující 3,6 m byl poháněn vpředu umístěným dvouválcovým vzduchem chlazeným boxerem (!) objemu 0,8 l, který se mohl pochlubit díky dvojici karburátorů celými 34 kW. Hliníková kapota se odklápí směrem dopředu dle tehdejších zvyklostí. I zde ovšem Toyota sáhla k osvědčené strategii velkosériové techniky, dárcem orgánů byla tehdejší řada Publica. Jen 575 kg vážící autíčko se díky bublajícímu motůrku a čtyřstupňové manuální převodovce umělo rozvášnit až na 160 km/h. Mělo tedy správně kapesní rozměry a věru velmi sympatické tvary. Designér Tetsuo Hasegawa uplatnil dost zkušeností z leteckého průmyslu a na výsledku je to vidět. Třeba na blikačích na předních blatnících. Kulaté přední světlomety kryje lehké plexisklo. I konstrukce sedadel je hliníková!

Chromovaný uzávěr palivové nádrže jasně říká, že maličká toyota je opravdu sportovní. Ale také patřičně jemná na ovládání. V letech 1965-1969 bylo postaveno jen 3.131 kusů, do dnešních dnů jich přežily asi tři stovky. Jedná se tedy o velkou vzácnost a raritku i v samotné Zemi vycházejícího slunce. Dokonce existoval hybridní prototyp. Před více než čtyřmi dekádami! Hybridy samozřejmě nejsou výmyslem moderní doby, byly tu už mnohem dříve, před 120 lety...

Mimochodem, Sports 800 patří také jedno důležité prvenství. Toyota totiž v tomto případě zavedla do sériové výroby velmi jednoduše odnímatelný panel střechy nad sedadly. Porsche mělo s targou teprve přijít... Ale stihlo si tento název zaregistrovat, takže Japonci začali později používat označení T-Top. Coby obecné pojmenování se však používá dodnes. Yota-hachi (hachi znamená osm, yota je slangová zkrácenina jména Toyota) je také součástí místní Automobilové síně slávy.

Říká se, že mnohem zábavnější je řídit pomalý vůz rychle než opačně. Video od Petrolicious dokazuje, že na tom může být leccos pravdivé. Tentokrát se pánové nevěnují žádným nadupaným klasikům ze závodních tratí. Nádherně zrenovovaný stříbrný exemplář pochází z roku 1967 a vlastní jej milovník skutečně malých aut Scott Sylvester. Ano, má řízení vlevo a nikoli na druhé straně. Pár kusů se totiž dostalo i na Okinawu, která je sice japonským územím, ale o přítomnosti amerických vojáků zde byly popsány stohy papíru. Interiér hraje na sportovní notu včetně tříramenného volantu, klasických kulatých přístrojů a dobového rádia. Radost pohledět! Jen s náhradními díly není situace nejrůžovější...

Psali jsme: Toyota vyvíjí malé sportovní kupátko








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…