Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Sports 800: Japonský sympaťák do kapsy na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Toyota Sports 800 je vlastně takovým sportovním japonským Broukem. Jen s motorem umístěným vpředu.

Toyota má ve výrobě malých sporťáčků už poměrně dlouhou tradici a díkybohu se k ní chce v blízké budoucnosti vrátit, protože uznala, že opuštění segmentu bylo chybou.. Za všechny příklady stačí uvést model Sports 800 (typ UP15), který není v našich končinách příliš známý, což mu pochopitelně naopak přidává na atraktivitě. Ani za Velkou louží rozhodně nepožívá statutu ikony. A ještě navíc vyznával věru originální konstrukci, kterou bychom od dnes největší světové automobilky asi jen těžko čekali.

Diblík s délkou nepřesahující 3,6 m byl poháněn vpředu umístěným dvouválcovým vzduchem chlazeným boxerem (!) objemu 0,8 l, který se mohl pochlubit díky dvojici karburátorů celými 34 kW. Hliníková kapota se odklápí směrem dopředu dle tehdejších zvyklostí. I zde ovšem Toyota sáhla k osvědčené strategii velkosériové techniky, dárcem orgánů byla tehdejší řada Publica. Jen 575 kg vážící autíčko se díky bublajícímu motůrku a čtyřstupňové manuální převodovce umělo rozvášnit až na 160 km/h. Mělo tedy správně kapesní rozměry a věru velmi sympatické tvary. Designér Tetsuo Hasegawa uplatnil dost zkušeností z leteckého průmyslu a na výsledku je to vidět. Třeba na blikačích na předních blatnících. Kulaté přední světlomety kryje lehké plexisklo. I konstrukce sedadel je hliníková!

Chromovaný uzávěr palivové nádrže jasně říká, že maličká toyota je opravdu sportovní. Ale také patřičně jemná na ovládání. V letech 1965-1969 bylo postaveno jen 3.131 kusů, do dnešních dnů jich přežily asi tři stovky. Jedná se tedy o velkou vzácnost a raritku i v samotné Zemi vycházejícího slunce. Dokonce existoval hybridní prototyp. Před více než čtyřmi dekádami! Hybridy samozřejmě nejsou výmyslem moderní doby, byly tu už mnohem dříve, před 120 lety...

Mimochodem, Sports 800 patří také jedno důležité prvenství. Toyota totiž v tomto případě zavedla do sériové výroby velmi jednoduše odnímatelný panel střechy nad sedadly. Porsche mělo s targou teprve přijít... Ale stihlo si tento název zaregistrovat, takže Japonci začali později používat označení T-Top. Coby obecné pojmenování se však používá dodnes. Yota-hachi (hachi znamená osm, yota je slangová zkrácenina jména Toyota) je také součástí místní Automobilové síně slávy.

Říká se, že mnohem zábavnější je řídit pomalý vůz rychle než opačně. Video od Petrolicious dokazuje, že na tom může být leccos pravdivé. Tentokrát se pánové nevěnují žádným nadupaným klasikům ze závodních tratí. Nádherně zrenovovaný stříbrný exemplář pochází z roku 1967 a vlastní jej milovník skutečně malých aut Scott Sylvester. Ano, má řízení vlevo a nikoli na druhé straně. Pár kusů se totiž dostalo i na Okinawu, která je sice japonským územím, ale o přítomnosti amerických vojáků zde byly popsány stohy papíru. Interiér hraje na sportovní notu včetně tříramenného volantu, klasických kulatých přístrojů a dobového rádia. Radost pohledět! Jen s náhradními díly není situace nejrůžovější...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
20. 11. 2014 21:05
toto sa mi paci
clovek, ktory ma skutocne rad svoje auto ... mali by sme sa k tomu vratit :yes:
Avatar - Norge
20. 11. 2014 20:39
Yota
.. :yes: