Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (73)
Všechny tři motory, které nový Yaris dostal, už dobře známe. Přesto platí, že ve třetím vydání prodělal zásadní charakterovou proměnu. Co od ní máte čekat?

Nový Yaris se zásadně změnil proti dvěma předchozím generacím. Proč?

První důvodem byl vysoký věkový průměr tradiční klientely, což není zrovna v segmentu malých vozů dvakrát strategicky výhodné, protože zákazník v průběhu života se značkou obvykle dospívá, postupuje do vyšších segmentů a v případě nákupu dalších vozů utrácí více peněz.

Druhým důvodem pro zásadní změnu koncepce úspěšného evropského modelu Toyoty byla snaha o zvýšení zájmu o tento model mezi muži. Zatímco dosud byl podíl mužů-zákazníků Yarisu jen 35 %, nyní by se měl podíl mužů a žen měl vyrovnat.

Po statické premiéře jsme vyrazili do dánské metropole, abychom při prvních jízdách vyzkoušeli nový malý hatchback v reálném provozu.

Analýzu designu, interiéru a praktičnosti uspořádání zavazadelníku tentokrát přeskočíme, protože ji najdete ve dříve zveřejněném článku Toyota Yaris: První statické dojmy.

Yaris 1,0 VVT-i - Litrový základ

Z Ayga a předchozího Yarise dobře známý řadový tříválec pokračuje ve své životní dráze bez významnějších změn. Základní motorizace pod kapotou Yarise s 51 kW a 93 Nm naplní skromná očekávání v městském a příměstském provozu. Mimo město jí brzy dochází dech, ale její výhodou v každém případě zůstane spotřeba. Ta totiž ani při bezohledném zacházení s plynem nepřekročí 7 l/100 km.

Když jsme se v rovinatém okolí Kodaně v kombinovaném provozu s převahou rovných okresek a za vydatné nepodpory severomořského větru pokoušeli o minimalizaci spotřeby, dostali jsme se až na 4,5 l benzinu na 100 km. To při obsazení vozu dvěma dospělými a jejich zavazadly, se zapnutými světlomety a běžící klimatizací. Jezdit za 5 l/100 mimo město asi nebude problém, pokud se vyhnete dálnicím a rychlostem nad 100 km/h.

Motor je v nízkých otáčkách a zatíženích jen málo slyšet, ale jakmile pedál plynu trochu přišlápnete a ručka otáčkoměru mine trojku, ozývá se z přední části vozu charakteristický zvuk tříválce. Po příjemně odladěném litrovém motoru v Picantu je akustická pohoda napoprvé v novém Yarisu trochu zklamání. Uvidíme, jaké to bude s více zajetými vozy na českých silnicích.

A jak že litrový Yaris jezdí? Proti předchůdci je zřejmá snaha o přitvrzení podvozku, napřímení reakcí auta na povely, zlepšení obratnosti a hravosti.

I základní model se základním motorem dostal strmý převod řízení (pro Evropu strmější než pro zbytek světa), ale v litrové motorizaci je tato chvályhodná cesta poněkud degradována příliš velkým účinkem posilovače řízení. Jedním prstem můžete otočit volant nejen na místě, ale i při vyšší rychlosti na dálnici, a to v kombinaci s přímým převodem řízení stabilitě a komfortu jízdy neprospívá. I malý nechtěný pohyb volantu znamená pro posádku nepříjemnou reakci – náhlé vybočení auta.

Brzdy jsou bezproblémové, jejich účinek je jistý, ovládání komfortní, auto začíná zpomalovat už při malé ovládací síle na pedále, ale nečekaným kousavým momentům se přitom lze po chvíli učení vyhnout.

Řazení pětistupňové převodovky je nejlepší ze všech tří motorizací, jaké jsme vyzkoušeli. Má přesnou kulisu, trochu gumové koncové polohy jednotlivých rychlostí, ale celkově je s řadičkou příjemná práce.

Manévrovací schopnosti ve městě jsou ukázkové. Rychlé řízení, malý poloměr otáčení (4,7 m) a výborný výhled všemi směry usnadňují jízdu v přehuštěném městském provozu. Bohatě prosklená karoserie a nízko umístěná spodní linie oken vynahrazují mezigenerační snížení polohy řidiče za volantem. Dokonce i děti na zadních sedadlech uvidí vysokými bočními okny více, než je dnes v segmentu obvyklé. To vše navzdory dynamicky působící karoserii s rostoucími prolisy na bocích.

Toyota uvádí, že koeficient součinitele odporu vzduchu cx klesl na skvělých 0,287. Čekali jsme proto, že taky aerodynamický hluk bude malý. Vytrvalý vítr, který se místy do karoserie opíral i zboku, ale byl zdrojem různých šumů, nejčastěji z oblasti kolem vnějších zpětných zrcátek. Zda je Yaris opravdu tišší než dřív, jak tvrdí výrobce, prověříme v některém z chystaných srovnání.

V nabídce pro Evropu jsou dva odlišné podvozky. Ten obyčejnější byl v našem litrovém autě a bude i ve většině Yarisů, které dorazí na český trh. Tužší naladění pružin a tlumičů bude nejvíce po bezprostředním přesednutí z komfortní minulé generace. Yaris však zůstává nadále v komfortnější polovině segmentu malých aut. Nerovností ani zatáček, které by podvozek prověřily, bohužel nebylo v Dánsku mnoho, a tak na definitivní verdikt budete muset ještě počkat. Po prvních kilometrech se nám zdá, že část kultivovanosti výrobce vyměnil za menší náklony a lepší reakce v krizových situacích. Zadní vlečená ramena, spojená torzně poddajnou příčkou, asi budou na českých vozovkách v zatáčkách místy odskakovat, ale mohou nakonec i překvapit. Tlumení nerovností na 16palcových pneumatikách Bridgestone Ecopia patří k průměru ve třídě, hlavně u vozu s nezatíženou zádí bychom si dokázali představit lepší vlastnosti.

1,4 D-4D - Naftový čtyřválec

Turbodiesely nepatří na českém trhu k populárním motorům v malých autech. Poptávku po nich vytvářejí hlavně firmy, které zajímá nízká spotřeba. V případě Yarise je příslibem kombinovaná hodnota 3,9 l/100 km. Zajímavé je i to, že turbodiesel je nejdynamičtější motorizací a s tím je jeho existenci v nabídce i tradičně vysoké příplatky proti benzinovým verzím brát. Na stovku akceleruje za 10,8 s, přestože je o 50 kg těžší než Yaris se zážehovým čtyřválcem.

Motor 1,4 D-4D známe hlavně z Aurisu, s o třídu menším Yarisem má méně práce, ale mezi ním a posádkou je méně materiálu. Vibrace se sice k cestujícím nedostávají, ale chod naftového motoru je za jízdy dobře patrný. Standardem je šestistupňová převodovka s dlouhými převody, ale taky bezproblémové ovládání spojky i v městském provozu. Na dálnici má motor dost síly pro standardní cestovní rychlosti, 205 Nm v pásmu 1800 až 2800 Nm umožňuje udržovat 130 km/h bez ohledu na stoupání.

1,33 Dual VVT - Čtyři válce bez turba

Poslední vyzkoušený Yaris měl pod kapotou motor, který má mít nejvyšší podíl na prodeji celé modelové řady a musíme uznat, že je současně i nejlepší volbou. Ne jen proto, že na českém trhu bude stát jen o 10.000,-Kč více než litrový tříválec se stejnou výbavou, ale hlavně pro slušné jízdní výkony i mimo město, kultivovanost a lepší naladění podvozku.

Toyota zatím odmítá připustit, že by do svých malých aut jednou měla instalovat přeplňovaný zážehový motor (potvrzen je pouze hybrid na polovinu roku 2012) a sportovní verze TS prý také není na pořadu dne, a tak známý čtyřválec 1,33 Dual VVT je současně vrcholem motorické nabídky.

Necelých sto koní dává tunovému autu obstojnou dynamiku i když dlouhé převody temperament točivého čtyřválce celkem úspěšně tlumí. Skromný objem a absence přeplňování je znát hlavně v první polovině otáčkového spektra, kde se motor moc předvést nedokáže. Asi ve třech tisících otáčkách se začne ozývat nečekaně chraptící zvuk zatíženého čtyřválce a když vytrváte, nabídne spolehlivou a plynulou akceleraci až do 6 tisíc otáček. Zmíněnou vytrvalost bude potřeba chvíli trénovat, protože rozdíl mezi zvukem málo zatíženého motoru kolem cestovních 2000 min-1 a vytočeného motoru v akci kolem 4000 min-1 je výrazný a ne každý řidič bude ochoten takové výlety podstupovat. Nejde o vyloženě nepříjemný zvuk, spíše sportovněji laděný ale jistě výrazný sound, který jsme od malé a donedávna spíše nudné Toyoty rozhodně nečekali. I když se občas v rámci možností atmosférické třináctistovky rozdovádíte, nepřekročí spotřeba 7,5 l/100 km. S takovou spotřebou jsme Yaris po 50 kilometrech městské etapy vraceli.

Příjemné zprávy ale pokračují. Výrazně lepší naladění než v případě tříválce jsme objevili u elektrického posilovače. Tady je mnohem tužší, auto proto lépe drží přímý směr a kola se přirozeněji vrací na výjezdech ze zatáček do přímého směru. Zpětná vazba není ani tady silnou stránkou, ale z jízdy se silnějším autem máte díky tomuto naladění mnohem víc i v zatáčkách.

Sportovní podvozek je, jak už to tak bývá, lepším kompromisem z hlediska ovladatelnosti i jízdního pohodlí. Yaris na šestnáctipalcových kolech se čtyřválcem nad přední nápravou je sice tužší, ale lépe tlumí nerovnosti, míň se naklání a jízda s ním je jistější.

Šestistupňová převodovka má trochu méně přesné řazení v porovnání s pětistupňovou, ale patří rozhodně k lepšímu průměru. Při rychlém řazení občas páka v kulise zadrhne při přechodu přes středovou polohu. Dlouhé převody nutí řidiče k vytáčení hlavně v případě dvojky a trojky ve městě a okolí. Na dálnici využijete šestku, která při 130 km/h posílá motor k 3700 min-1, malá zásoba newtonmetrů ale znamená, že budete v každém kopci řadit dolů, pokud se nesmíříte s poklesem cestovní rychlosti.

Ve městě jsme měli trochu problém s plynulým rozjezdem, práce se spojkou vyžaduje více pozornosti než jsme byli dosud u Yarisů zvyklí.

Závěr

Kam Yaris míří? Toyota vidí šance novinky ve třídě Fabie realisticky. Podíl na českém trhu se má zvýšit jen nepatrně, na 6 %. V roce 2012, prvním celém roce nového modelu, má majitele najít 1400 vozů. Ještě http://www.auto.cz/cesky-trh-v-roce-2010-nejprodavanejsi-male-vozy-53989 loni se při tom prodalo 1.800 Yarisů! Zájem o výkonnější motorizace prý plyne z aktuálních trendů ve třídě (vliv Fabie TSI je zřejmý), dovozce jej však podpoří i symbolickým příplatkem (10.000,-Kč) proti slabšímu tříválci.

Jaké má Yaris šance na úspěch? Zbraněmi tradičních hráčů trhu Yaris bojovat nemůže, protože by proti Fabiím, Fiestám, Polům nebo nejnověji Riům nevyhrál, a tak se budou hledat mezery na trhu, konkurenční výhody a zájemci o unikátní prvky výbavy.

Do posledně jmenovaného ranku patří velmi nadstandardní multifunkční zařízení Toyota Touch s dotykovou obrazovkou. Konkurenční výhodou proti řadě konkurentů může být poctivá konstrukce s očekávanou velkou trvanlivostí, nezaměnitelný design, nízká spotřeba a malé provozní náklady, ale nově i jízdní vlastnosti blízko špičky ve třídě. A tržní mezery? U Toyoty teď uspějí zájemci o moderní japonský hatchback, který teď umí nabídnout zajímavou míru individualizace, tedy cosi dosud velmi neobvyklého.

Toyota Yaris III - Akční ceny (srpen 2011)
Model 1,0 VVT-i 1,33 Dual VVT-i 1,4 D-4D
Převodovka 5M 6M/7CVT 6M
Zdvihový objem [cm3] 998 1329 1364
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 51/6000 73/6000 66/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1 93/3600 125/4000 205/1800-2800
Max. rychlost [km/h] 155 175/175 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,3 11,7/11,7 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 5,4/5,1 3,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 950 1005 1035
Cena Entry 3D [Kč] 229.900,- - -
Cena Entry 5D [Kč] 239.900,- - -
Cena Active 3D [Kč] 279.900,- - -
Cena Active 5D [Kč] 289.900,- 299.900,-/329.900,- -
Cena Style 5D [Kč] - 328.900,-/358.900,- -


Ondřej Láník
Diskuze (73)
3. 9. 2011 15:08
Re: Laciná palubka jak noha
Prečo, mne prístroje v strede vyhovujú.
3. 9. 2011 09:25
Re: Nový Yaris
Uz jsi po meste s TSI jezdil?
3. 9. 2011 00:13
Nový Yaris
Ještě jsem interiér Yarisu naživo neviděl, (to už raději větší Auris, jehož cena je cca. o 30 t/Kč vyšší, než Top verze Yarisu, což podle mně není tak propastný rozdíl), ale podle fotografií zklamání. To i Korejci umí lépe, bohužel. Motor 1.33 bude jistě velmi dobrý, je vidět, že dobře udělaná atmosféra má smysl i dnes. Jak zde kdosi srovnával TSI s atmo-motorem od Mazdy, to jsem moc nepochopil. Ano, TSI pojede dobře v nízkých otáčkách, ale to je tak konec výhod. Malé turbomotory mají hlavně ve městě stejnou spotřebu, takže v tomto ohledu "padá" i ekonomická výhoda. Pokud se budeme bavit o Fabii, raději bych zvolil klasickou atmosféru, třeba v Mazdě 2.
Avatar - gld
2. 9. 2011 23:57
Re: Laciná palubka jak noha
to je ešte z kampane "zabi toyotu, zachrániš americkú ekonomiku"?
Avatar - gld
2. 9. 2011 23:54
Re: Laciná palubka jak noha
Áno na niektorých fotkách vyzerá plast palubovky prinajmenšom podozrivo. Ale nebál by som sa o to. Toyota vie čo si môže dovoliť, a dať do interiéru nového yarisu bakelit medzi tie veci nepatrí.

A vôbec, neviem čo sa každý sťažuje na interiér. V tejto výbave (s farebným displejom navi) vyzerá interiér výborne. Veľká pochvala za budíky pred vodičom..slepá vývojová vetva s ukazovateľmi v strede našťastie končí.