Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris: První statické dojmy

Ondřej Láník Ondřej Láník 18. 7. 2011 • 02:57
60
12
Zobrazit náhledy (60)
Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris
V říjnu přijde na český trh nová malá Toyota, aby navázala na úspěchy prvních dvou generací. Co všechno se změnilo?

Pro první půldenní setkání s novým Yarisem jsme si přijeli do jeho rodiště – výrobního závodu Toyota Motor Manufacturing France do Valenciennes na severovýchodě Francie. V tomto závodě v posledních 10 letech vzniklo přes 2 miliony Yarisů první a druhé generace, tedy většina z 2,5 milionů malých Toyot tohoto jména, které byly v Evropě prodány zákazníkům.

Výroba druhé generace skončila letos v červnu, aby mohly začít intenzivní přípravy výroby třetí generace. Třetí generace zde začala vznikat v polovině července 2011.

První setkání třetím Yarisem bylo pouze statické, a tak jsme se zaměřili na zkoumání karoserie, velikost a provedení interiéru. Jízdní seznámení plánuje Toyota na konec srpna, prodej na českém trhu by měl začít nejpozději v říjnu 2011.

Cesta k průměru, nebo přednost designu?

Zatímco první Yaris ohromoval ve třídě malých vozů nadprůměrnou šířkou a druhá generace patřila k nejkratším a nejvyšším malým hatchbackům vůbec, třetí provedení jakoby ustoupilo kritériím praktičnosti a pustilo se do bourání Toyotě tolik vytýkané sterilnosti a designové nudy.

Vnější rozměry se přiblížily průměrným hodnotám ve třídě, alespoň co se délky a šířky týká. Yaris mezigeneračně narostl o 100 mm (!) na 3885 mm, což jej ale zatím stále zanechává mezi kratšími členy segmentu B.

Rozvor náprav prodloužený o 50 mm na 2510 mm patří k nejlepším ve třídě, například česká Fabia se chlubí jen 2451 mm, Peugeot 207 pak 2540 mm a končící Clio dokonce 2575 mm.

Delší rozvor by měl jít zejména ve prospěch prostoru pro cestující, jenže se změnila také výška, která je nově o 20 mm nižší. Když k tomu přidáte možnost instalace prosklené střechy – to je mimochodem mezi malými vozy ojedinělý prvek příplatkové výbavy - zjistíte, že koncept interiéru je radikálně odlišný od toho, jak jsme jej dosud znali. O tom však až za chvíli.

Toyota Yaris - mezigenerační srovnání vnějších rozměrů
Vnější rozměry Toyota Yaris III Toyota Yaris II Rozdíl
Délka [mm] 3885 3785 100
Šířka [mm] 1695 1695 0
Výška [mm] 1510 1530 -20
Rozvor [mm] 2510 2460 50

Významně jiný je totiž také vnější design. Místo vysoké a opticky úzké karoserie mírně barokních tvarů, se nyní pod jménem Yaris objevuje auto sedící stabilně na silnici, s výrazným uzemněním mohutnými nárazníky, ostře tvarovanými rysy a horizontálně uspořádanými světlomety.

Novou tvář byste si měli dobře zapamatovat, postupně ji totiž dostanou také všechny ostatní nově uváděné nebo modernizované Toyoty.       

Ovšem není to jen zatraktivnění proporcí a designu malých Toyot, co vedlo Japonce ke změně koncepce Yarise. Na trh totiž míří malé MPV Verso S, které ideálně zapadne mezi klasické auto segmentu B (Yaris) a klasický hatchback segmentu C (Auris).

Výrobce uvádí, že se nový Yaris chlubí součinitelem odporu vzduchu 0,287, což je jedna z nejnižších hodnot v segmentu. Dalším zajímavým údajem je poloměr otáčení jen 4,7 m.

Širší, nižší, hodnotnější

Interiér nového Yarisu se uspořádáním posunul od geniálně efektivního obestavění prostoru předchozí generace, směrem k běžnějším i když pořád ještě nadprůměrně prostorným malým vozům.

Místo vypěňovaných sedadel s omezeným bočním vedením jsou nyní v Yarisu dospělé sedáky s délkou 500 mm (!) a opěradla s příjemným provedením a u městského auta nadstandardním bočním vedením.

Asi nejlepším novým dílem uvnitř Yarisu je volant. Pokud jej objednáte obšitý kůží (standard od druhé výbavy výše), dostanete tříramennou konstrukci věnce se seříznutím ve spodní části, výborně tvarovaný věnec se zesílením v místě úchopu a obšitím příjemně jemnou perforovanou kůží.

Přístrojová deska se ve třetí generaci vzdala centrálně umístěného přístrojového štítu, přesto ale bude patřit k prvkům, vzbuzujícím vášně. Tvarování je originální, provedení na půli cesty od asijského k evropskému stylu.

Mezigeneračně je posun k pestřejšímu a hodnotnějšímu interiérovému designu jednoznačný. Na druhý pohled asi překvapí jednoduchost plastových dveřních výplní i převážně tvrdé plasty na přístrojové desce. Měkčený povrch má pouze vložený šedý pás přecházející do dveří, hlavní díl dostal alespoň povrchovou úpravu, známou z Priusů.

Vpředu i vzadu jsme naměřili vnitřní šířku ve výši loktů 1400 mm, tj. asi o 20 mm více než u předchůdce, jehož vnější šířka je shodná.

Výška nad předním sedákem se pohybuje mezi 830 a 990 mm (vůz se střešním oknem), což je méně než u druhé generace, ale jiná je i poloha sezení, takže nedostatkem prostoru netrpí ani vyšší postavy. Částečně jde tato změna na vrub nižší výšce karoserie, svůj díl však má i prosklená střecha. Bez ní se vertikální výška interiéru přiblíží více předchůdci.

Vzadu je nad sedákem stejných 930 mm jako dosud. Rozdíl je v tom, že druhý Yaris se mohl chlubit ideální polohou sedadel nad podlahou (410 mm), kdežto nyní jsou sedáky o 2 cm níže.

Prostornost v podélném směru je v nové generaci přibližně stejná, několik centimetrů z rozvoru ubírají mohutnější přední sedadla.

Zcela odpadla variabilita zadní lavice. U ní lze nyní pouze sklápět opěradlo. Sedák zůstává na svém místě i když chcete rozšířit zavazadelník. Dosud se pohyboval společně s opěradlem dolů a vpřed, celou lavici šlo posunovat v podélném směru, což zmenšilo prostor pro zadní cestující, ale zvětšilo objem zavazadelníku. Jeho objem 286 mm odpovídá třídnímu standardu, mezigeneračně nižší je práh – zavazadla je nyní třeba zvedat do výšky 670 mm nad vozovkou (dosud 720 mm).

Touch & Go jako unikátní prvek výbavy

Nový Yaris má být k dispozici ve čtyřech úrovních výbavy. Nad základní Entry bude výbava Active, která podle Toyoty bude oslovovat nejvíce zákazníků. Ke standardu bude patřit 7 airbagů (včetně kolenního pro řidiče), stabilizační systém, manuálně regulovaná klimatizace, obšití volantu a hlavice řadicí páky kůží a multimediální audiosystém Toyota Touch.

Jeho součástí je vedle rádia, CD a MP3 přehrávače také 6,1palcová dotyková obrazovka, bezdrátové hands-free přes Bluetooth a parkovací kamera vzadu. Samozřejmostí je připojení externích médií a přístrojů přes konektory Aux-in a USB.

Nástavbu nad základní audiosystém Toyota Touch představuje Touch & Go. Za příplatek odpovídající ekvivalentu 500 eur dostanete vestavěnou navigaci, propojení s Google Maps a vyhledáváním Google Local Search. Z dotykové obrazovky bude možné nejen přijímat, ale i odesílat SMS a připravuje se aplikace pro Facebook na palubách Yarisu.

Známé motory, nízká spotřeba

Motoricky se Yaris nemění. Základní litrový tříválec dává stále nadprůměrných 51 kW při 6000 min-1 a 93 Nm v 3600 min-1. S novou generací klesla o 40 kg pohotovostní hmotnost, a když k tomu přidáte obvyklou optimalizaci motoru, převodovky a aerodynamiky, dostanete kombinovanou spotřebu 4,8 l/100 km, místo původních 5,1 l/100 km. A to vše prozatím bez stop-start systému.

Toyota věří, že nový Yaris bude na českém trhu nejčastěji prodáván se silnějším čtyřválcem 1,33 Dual VVT-i. Motor, který se montoval do druhé generace Yarise a znají jej i majitelé základních Aurisů, má v Yarisu umět jezdit za 5,4 l/100 km. Standardem bude šestistupňová převodovka, za příplatek bude dodávána převodovka CVT, která však bude mít přednastaveno 7 převodových stupňů, aby byl omezen nepopulární jízdní projev tohoto typu převodovky.

Toyota Yaris - Technická data nové generace (červenec 2011)
Model 1,0 VVT-i 1,33 Dual VVT-i 1,4 D-4D
Převodovka 5M 6M/7CVT 6M
Zdvihový objem [cm3] 998 1329 1364
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 51/6000 73/6000 66/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 93/3600 125/4000 205/1800-2800
Max. rychlost [km/h] 155 175/175 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,3 11,7/11,7 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 5,4/5,1 3,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 950 1005 1035

Turbodiesely sice nejsou v malých autech dvakrát populární a někteří dovozci je ani nenabízí, Toyota však malý čtyřválec 1,4 D-4D v Yarisu nabízet chce. Bude tvořit špičkovou motorizaci a to po všech stánkách – kvůli nízké spotřebě (3,9 l/100 km), nejrychlejšímu sprintu (0-100 km/h za 10,8 s) a nejvyšší ceně (dosud nestanoveno).

Související články

Témata
11. 10. 2012 11:45
Re: Yaris
Héééj, přesně tak. Taky to tak vidím. Wartburg, Trabant a tak podobně. Taky tam měli poličku na klíče, jak tady - u spolujezdce. Yaris 1 se mi líbil, Yaris NG naprosto nadchl. I to středové umístění digitálních budíků byl super nápad, protože jízda autem je především o dobrém výhledu a řešení s budíky uprostřed bylo v tomto dokonalé, futuristické. Yaris NG měl uhlazený, perfektně odladěný, vkusný interier. Co to tady předvádějí??? Zepředu hrůza a zevnitř?? Tuctovka tak designově zhruba z 90. let! Tak vypadala auta v 90. letech a dříve. Z odkazu aut Yaris nezbylo nic. Toto auto už lidi co měli v oblibě předchozí generace, vyhledávat nebudou. Nejspíš raději zvolí auta KIA. Paskvil.
Avatar - Guttalax
18. 7. 2011 15:59
Ryjojaris
Mě to připadne jako džaponskokorejský hybrid >:D >:D >:D Ale jináč japončíci jsou kvalitní.
18. 7. 2011 14:36
Re: Yaris
No tak s poslední větou jsi zabodoval! :-) Máš novou přezdívku.
18. 7. 2011 12:23
Yaris
čím novější kastla, tím divnější. já nevím, měli jsme doma "jedničku", 1,0 VVTi, venku malé, vevnitř velké, takové holčičí, manželka ho milovala. :yes: druhá generace už ztatila, myslím si, ten šmrnc, a na toto koukám,koukám, nic se mi na tom nelíbí. A palubovka? No, nevím,co tam vidíte vy, ale já,starší kus tam vidím W353 či Trabant! :no:
Avatar - Flai
18. 7. 2011 10:33
stěrače
Ten přední "jednoramenný" stěrač jsem vždycky obdivoval u mercedesu . Ted už nevím jaky to byl typ ale bylo to kupé a ten pohyb byl žrádlo :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud