reklama


Toyota Yaris TS - Zuřivá nákupní taška (04/2002)

Toyota Yaris TS - Zuřivá nákupní taška (04/2002)

 
 

Sportovní verze "dámského přibližovadla" Toyoty Yaris s označením TS a motorem 1,5 l/78 kW se vzhledově od svých motoricky skromnějších sourozenců zas tak moc neliší. Ale nepokoušejte se ji dráždit, dovede totiž pořádně prásknout do koní.

Sportovní verze "dámského přibližovadla" Toyoty Yaris s označením TS a motorem 1,5 l/78 kW se vzhledově od svých motoricky skromnějších sourozenců zas tak moc neliší. Ale nepokoušejte se ji dráždit, dovede totiž pořádně prásknout do koní.

Pokud potkáte na silnici vůz Toyota Yaris, můžete si být ve většině případů jistí, že jde o model s litrovým motorem. Ten má sice solidních 50 kW a malému automobilu propůjčuje slušnou dynamiku, velký odpor však při předjíždění neklade a nedá moc velkou práci mu s o něco silnějším autem ujet. Později se sice do nabídky dostala i třináctistovka s 63 kW, a to včetně agresivně vyhlížejícího "žihadláka" Stinger, ale vzhledem k nepříliš příznivé ceně těchto vozů na našich silnicích mnoho nepotkáte. Varianta s tímto motorem již však dokázala podstatně silnější automobily pěkně prohánět, a nyní k ní přibylo i nejsportovnější provedení, jaké bylo pro Yaris plánováno. Jmenuje se TS, pod kapotou má patnáctistovku s výkonem 78 kW a mimo jiné se dokáže k naprostému úžasu okolí bez obtíží hnát po dálnici dvoustovkou.

Pokud budeme na karoserii hledat odlišnosti oproti řadovým yarisům, tak ty na první pohled pozná snad jen skalní příznivce této japonské značky. Z profilu má verze TS jen nepatrně mohutnější prahy, rozdíly na zadním nárazníku jsou nepatrné a tak jediné místo, kde lze zaznamenat rozdíly, je příď. Ta má totiž jiný nárazník, jehož otvor pro přístup vzduchu k chladiči opticky navazuje na charakteristickou masku, která nese červenostříbrné logo Toyota Sport (TS). V nárazníku jsou nyní také zakomponovány efektní mlhovky kruhového průřezu, tím však veškeré diference končí.

Výraznější rozdíly jsou poznat v interiéru, kde najdeme sportovní sedadla s dobrým bočním vedením, "polštáře" opěradla by však mohly být o něco tvrdší. Jako kompromis sportovního, ale pohodlného sedadla však vyhovovalo. Yaris TS měl také dvoubarevný kůží obšitý volant, který se dobře držel, což se však nedalo říci o hlavici řadicí páky, která byla příliš malá. Digitální přístroje v centrálně umístěné kapličce byly u T-Sportu nahrazeny klasickými kulatými "budíky" s bílým podbarvením, digitální tak zůstal jen ukazatel stavu paliva v nádrži a počítač kilometrů. Při posuzování vozu Yaris TS jsme byli na vážkách, zda na něj brát metr pro konkurenční sportovní verze vozů nižší třídy, nebo spíše pro ty svižnější "civilní". Zkoušený vůz byl totiž esencí obou těchto kategorií, což vyplývá třeba již z výše uvedeného popisu sedadel. Nakonec jsme se však z úcty k relativně novému sportovnímu logu TS přiklonili k tomu, že na tohoto yarise budeme pohlížet jako na čistokrevný malý sporťák. Z tohoto pohledu bude ne každému vyhovovat poněkud nezvyklý vyšší posez za volantem, díky sportovním sedadlům nám však vůbec nevadil. Volant měl strmější řízení než ostatní vozy této modelové řady, a také řízení bylo poměrně přesné. Líbila se nám i dobrá zpětná vazba, takže jsme měli prakticky stále přehled o tom, co se děje s předními koly. Řazení patří k těm nejpřesnějším a nejkratším v této kategorii, ale i TS trpí neduhem, vlastním ostatním yarisům - pokud nesešlápnete spojkový pedál až do podlahy, nebo jste prostě jen nedůslední v konečné fázi pohybu, TS vás potrestá tím, že čas od času nedovolí zařadit vyšší rychlostní stupeň. A že to není při motoru vytočeném na 6500/min nic příjemného...

Pohonná jednotkase dá zcela jistě považovat ze sportovní, ale je tu opět jedno "ale". Již v nízkých otáčkách dává najevo, že nejde o jen tak obyčejnou patnáctistovku, a po překonání 4500/min jde na věc opravdu zostra, jak se na pořádný sporťák sluší. S narůstajícími otáčkami roste i chuť vozu akcelerovat, ovšem právě když si dynamiku "tý-eska" začnete vychutnávat, omezovač vás již při 6700/min nemilosrdně utne, červené pole přitom začíná již na 6500/min. Tohle by opravdu sportovní motor dělat neměl, dobrým zvykem v klubu nepřeplňovaných výkonných motorů bývá nejméně 7000/min, řada z nich však nemá problémy ani se 7200, či 7300/min. Nemůžeme sice yarisu TS vytýkat nedostatek dynamiky, ale charakteristika jednotky nebyla zrovna nejvhodnější. Každopádně se na to však dá časem zvyknout, a pak už nekalí radost z ostré jízdy naprosto nic, a řidič se může bavit překvapenými pohledy okolí, když při akceleraci dokáže být rychlejší než ty nejlepší současné šestnáctistovky, a pokud řidič před námi pozdě podřadil, nebo přidal plyn, dokázal si tenhle yaris vyšlápnout dokonce i na dvoulitry a podobně objemná "té-dé-íčka". Šokováno bylo okolí i nevětší rychlostí vozu, která činila "tachometrových" 200 km/h, víc ovšem už auto nejelo ani o chlup, neboť se v tom okamžiku ručka otáčkoměru nacházela přesně na kraji červeného pole. Za nevšední dynamiku totiž mohl Yaris poděkovat kromě motoru i extrémně krátkému zpřevodování - při rychlosti 130 km/h motor točil rekordních 4400/min, což umí snad jen extremistická Honda S2000, ta to však dělá o poznání tišeji. V praxi to znamenalo již při 120 km/h poměrně nepříjemně vysokou hladinu hluku, ovšem ani v nižších otáčkách si ucho moc neulevilo, protože v případě yarisu TS vzala Toyota práci i ladičům výfuků - ten originální totiž vydává dunivý zvuk, který byl ale uchu docela příjemný. Musíme ale připustit, že po pár dnech si člověk na hlučný motor zvykne, což ovšem neznamená, že se nemohlo na tlumicích materiálech něco přidat. Nepotěšily ani jeho mírné vibrace při běhu naprázdno. Při extrémním využívání dynamiky čtyřválce si řekl i o 15,5 l na 100 km, pokud ale zrovna nikam nepospícháte, při klidné jízdě ukazuje palubní počítač hodnoty kolem 7,6 l. Svižná, ale nikterak extrémní jízda znamená spotřebu v rozmezí 9,5 až 10,4 l.

Po zkušenostech s poddimenzovaným nastavením podvozku u verze s motorem 1,3 l jsme byli příjemně překvapeni tím, jak se povedlo vyladění u TS. Ten totiž byl ze současné plejády vozů jako Polo GTI, Ibiza Cupra nebo 206 S16 nejkomfortnější, takže poměrně slušně tlumil většinu rázů od kol, s výjimkou krátkých spar a děr. Díky tomu se v zatáčkách více nakláněl, ale jinak se choval neutrálně, v mezních situacích se sklonem k nedotáčivosti. To spolu s příjemným ovládáním znamenalo, že jsme si jízdu v zatáčkách opravdu užívali. Potěšil nás i účinek brzdné soustavy i stabilita vozu při zpomalení, neklid jevila zadní partie pouze při brždění v zatáčce a na nerovné silnici.

Toyota Yaris TS je zdařilým kompromisem mezi svižným řadovým automobilem a opravdovou sportovní verzí vozu nižší třídy. Má poměrně komfortní podvozek a sedadla, docela přesné řízení a řazení a také poměrně nenápadný vzhled. Na druhou stranu však disponuje dynamickým motorem, který ale neumožní vytočení do obvyklých výšin kolem 7000/min. Jeho spotřeba je závislá na jízdním stylu, a lze s ním jezdit za 7,6 l, ale i za více než dvakrát tolik. Jednotka je také dost hlučná a v nízkých otáčkách jí navíc dodává dunivý zvuk laděný výfuk. Jízdní vlastnosti představují solidní průměr obvyklý v této kategorii, uznání však zaslouží za sladění komfortu a dynamických schopností. Dá se však očekávat jejich zlepšení po přezutí na letní pláště 185/55 R 15, na testovaném voze byl zimní vzorek 175/65 R 14. Nepříjemným překvapením pro nás ale byla cena 499.900 korun, která je i přes bohatou výbavu hodně vysoká.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 499 000 Kč Cena v testované výbavě: 507 900 Kč

Základní výbava:litá kola, ABS, EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, airbag řidiče a spolujezdce, klimatizace, el. ovládání předních oken, posilovač řízení, výškové nastavení sedadla řidiče, nárazníky v barvě karoserie, zadní stěrač, třetí brzdové světlo, el. vyhřívaná a ovládaná vnější zrcátka, dálkové centrální zamykání, imobilizér, přední mlhovky, rádio a CD přehrávač + 4x repro, ukazatel vnější teploty, palubní počítač, sportovní paket (sedadla, volant, hlavice řadicí páky, výfuk, mřížka chladiče, zadní mlhovky v nárazníku).

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza (+ 8.000,-)

Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit

Britského ministra pro brexit Davida Davise ve…

Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii

Hodnota kybernetické měny bitcoin dosáhla dnes nejvyšší…

Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy

Hvězdný fotbalista Cristiano Ronaldo v reakci na…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.8 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 205 / 950
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 1390
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3610
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2370
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Američané vybrali 38 nejbezpečnějších aut. Která to jsou? Američané vybrali 38 nejbezpečnějších aut. Která to jsou?

Organizace IIHS vybrala nejbezpečnější automobily pro rok…

 




Evropské Automobily roku: Toyota Yaris (2000) Evropské Automobily roku: Toyota Yaris (2000)

Toyota Yaris nahradila malý Starlet. Na rozdíl od něj se…

Toyota Yaris (1999-2005) – Boubelka do města Toyota Yaris (1999-2005) – Boubelka do města

Nejmenší evropská toyota je věrná pověsti své značky –…

 



 
Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Včera

Nejdůležitější je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich? A co se stane, když použijete nevhodný olej?




Blesk.cz

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“, lektvar pijí i indiáni

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“,…

Vědci hlásí nový objev v boji proti Alzheimerově chorobě a Downovu syndromu. Pozitivní účinky na pacienty by…

Češi žijí online: Spotřeba dat prudce roste, výdaje za telefon a poštu klesají

Češi žijí online: Spotřeba dat prudce roste, výdaje…

Výdaje Čechů za telekomunikační a poštovní služby klesly za posledních šest let o čtyři procenta na průměrných…

 

iSport.cz

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve Frankfurtu se ale klepal

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve…

Fotbalisté Hoffenheimu s českým reprezentantem Pavlem Kadeřábkem v základní sestavě remizovali v předehrávce 14.…

Sparta hlásí posilu, kterou chtěla i Plzeň! Z Dukly přichází Néstor

Sparta hlásí posilu, kterou chtěla i Plzeň! Z Dukly…

Hotovo, podepsáno! Fotbalová Sparta oznámila pouhý den po svém posledním podzimním soutěžním zápase novou…

 

Reflex.cz

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné neznalosti  historie

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné…

Redaktoři České televize asi nemají základní znalosti historie. Jinak si nemohu vysvětlit článek z názvem „Svatý…

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o 8,5 procenta

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o…

Provozní zaměstnanci společnosti Ahold, jako jsou prodavačky nebo skladníci, dostanou letos mimořádnou odměnu…

 
 
reklama