Toyota Yaris TS - Zuřivá nákupní taška (04/2002)

Toyota Yaris TS - Zuřivá nákupní taška (04/2002)

 
 

Sportovní verze "dámského přibližovadla" Toyoty Yaris s označením TS a motorem 1,5 l/78 kW se vzhledově od svých motoricky skromnějších sourozenců zas tak moc neliší. Ale nepokoušejte se ji dráždit, dovede totiž pořádně prásknout do koní.

Sportovní verze "dámského přibližovadla" Toyoty Yaris s označením TS a motorem 1,5 l/78 kW se vzhledově od svých motoricky skromnějších sourozenců zas tak moc neliší. Ale nepokoušejte se ji dráždit, dovede totiž pořádně prásknout do koní.

Pokud potkáte na silnici vůz Toyota Yaris, můžete si být ve většině případů jistí, že jde o model s litrovým motorem. Ten má sice solidních 50 kW a malému automobilu propůjčuje slušnou dynamiku, velký odpor však při předjíždění neklade a nedá moc velkou práci mu s o něco silnějším autem ujet. Později se sice do nabídky dostala i třináctistovka s 63 kW, a to včetně agresivně vyhlížejícího "žihadláka" Stinger, ale vzhledem k nepříliš příznivé ceně těchto vozů na našich silnicích mnoho nepotkáte. Varianta s tímto motorem již však dokázala podstatně silnější automobily pěkně prohánět, a nyní k ní přibylo i nejsportovnější provedení, jaké bylo pro Yaris plánováno. Jmenuje se TS, pod kapotou má patnáctistovku s výkonem 78 kW a mimo jiné se dokáže k naprostému úžasu okolí bez obtíží hnát po dálnici dvoustovkou.

Pokud budeme na karoserii hledat odlišnosti oproti řadovým yarisům, tak ty na první pohled pozná snad jen skalní příznivce této japonské značky. Z profilu má verze TS jen nepatrně mohutnější prahy, rozdíly na zadním nárazníku jsou nepatrné a tak jediné místo, kde lze zaznamenat rozdíly, je příď. Ta má totiž jiný nárazník, jehož otvor pro přístup vzduchu k chladiči opticky navazuje na charakteristickou masku, která nese červenostříbrné logo Toyota Sport (TS). V nárazníku jsou nyní také zakomponovány efektní mlhovky kruhového průřezu, tím však veškeré diference končí.

Výraznější rozdíly jsou poznat v interiéru, kde najdeme sportovní sedadla s dobrým bočním vedením, "polštáře" opěradla by však mohly být o něco tvrdší. Jako kompromis sportovního, ale pohodlného sedadla však vyhovovalo. Yaris TS měl také dvoubarevný kůží obšitý volant, který se dobře držel, což se však nedalo říci o hlavici řadicí páky, která byla příliš malá. Digitální přístroje v centrálně umístěné kapličce byly u T-Sportu nahrazeny klasickými kulatými "budíky" s bílým podbarvením, digitální tak zůstal jen ukazatel stavu paliva v nádrži a počítač kilometrů. Při posuzování vozu Yaris TS jsme byli na vážkách, zda na něj brát metr pro konkurenční sportovní verze vozů nižší třídy, nebo spíše pro ty svižnější "civilní". Zkoušený vůz byl totiž esencí obou těchto kategorií, což vyplývá třeba již z výše uvedeného popisu sedadel. Nakonec jsme se však z úcty k relativně novému sportovnímu logu TS přiklonili k tomu, že na tohoto yarise budeme pohlížet jako na čistokrevný malý sporťák. Z tohoto pohledu bude ne každému vyhovovat poněkud nezvyklý vyšší posez za volantem, díky sportovním sedadlům nám však vůbec nevadil. Volant měl strmější řízení než ostatní vozy této modelové řady, a také řízení bylo poměrně přesné. Líbila se nám i dobrá zpětná vazba, takže jsme měli prakticky stále přehled o tom, co se děje s předními koly. Řazení patří k těm nejpřesnějším a nejkratším v této kategorii, ale i TS trpí neduhem, vlastním ostatním yarisům - pokud nesešlápnete spojkový pedál až do podlahy, nebo jste prostě jen nedůslední v konečné fázi pohybu, TS vás potrestá tím, že čas od času nedovolí zařadit vyšší rychlostní stupeň. A že to není při motoru vytočeném na 6500/min nic příjemného...

Pohonná jednotkase dá zcela jistě považovat ze sportovní, ale je tu opět jedno "ale". Již v nízkých otáčkách dává najevo, že nejde o jen tak obyčejnou patnáctistovku, a po překonání 4500/min jde na věc opravdu zostra, jak se na pořádný sporťák sluší. S narůstajícími otáčkami roste i chuť vozu akcelerovat, ovšem právě když si dynamiku "tý-eska" začnete vychutnávat, omezovač vás již při 6700/min nemilosrdně utne, červené pole přitom začíná již na 6500/min. Tohle by opravdu sportovní motor dělat neměl, dobrým zvykem v klubu nepřeplňovaných výkonných motorů bývá nejméně 7000/min, řada z nich však nemá problémy ani se 7200, či 7300/min. Nemůžeme sice yarisu TS vytýkat nedostatek dynamiky, ale charakteristika jednotky nebyla zrovna nejvhodnější. Každopádně se na to však dá časem zvyknout, a pak už nekalí radost z ostré jízdy naprosto nic, a řidič se může bavit překvapenými pohledy okolí, když při akceleraci dokáže být rychlejší než ty nejlepší současné šestnáctistovky, a pokud řidič před námi pozdě podřadil, nebo přidal plyn, dokázal si tenhle yaris vyšlápnout dokonce i na dvoulitry a podobně objemná "té-dé-íčka". Šokováno bylo okolí i nevětší rychlostí vozu, která činila "tachometrových" 200 km/h, víc ovšem už auto nejelo ani o chlup, neboť se v tom okamžiku ručka otáčkoměru nacházela přesně na kraji červeného pole. Za nevšední dynamiku totiž mohl Yaris poděkovat kromě motoru i extrémně krátkému zpřevodování - při rychlosti 130 km/h motor točil rekordních 4400/min, což umí snad jen extremistická Honda S2000, ta to však dělá o poznání tišeji. V praxi to znamenalo již při 120 km/h poměrně nepříjemně vysokou hladinu hluku, ovšem ani v nižších otáčkách si ucho moc neulevilo, protože v případě yarisu TS vzala Toyota práci i ladičům výfuků - ten originální totiž vydává dunivý zvuk, který byl ale uchu docela příjemný. Musíme ale připustit, že po pár dnech si člověk na hlučný motor zvykne, což ovšem neznamená, že se nemohlo na tlumicích materiálech něco přidat. Nepotěšily ani jeho mírné vibrace při běhu naprázdno. Při extrémním využívání dynamiky čtyřválce si řekl i o 15,5 l na 100 km, pokud ale zrovna nikam nepospícháte, při klidné jízdě ukazuje palubní počítač hodnoty kolem 7,6 l. Svižná, ale nikterak extrémní jízda znamená spotřebu v rozmezí 9,5 až 10,4 l.

Po zkušenostech s poddimenzovaným nastavením podvozku u verze s motorem 1,3 l jsme byli příjemně překvapeni tím, jak se povedlo vyladění u TS. Ten totiž byl ze současné plejády vozů jako Polo GTI, Ibiza Cupra nebo 206 S16 nejkomfortnější, takže poměrně slušně tlumil většinu rázů od kol, s výjimkou krátkých spar a děr. Díky tomu se v zatáčkách více nakláněl, ale jinak se choval neutrálně, v mezních situacích se sklonem k nedotáčivosti. To spolu s příjemným ovládáním znamenalo, že jsme si jízdu v zatáčkách opravdu užívali. Potěšil nás i účinek brzdné soustavy i stabilita vozu při zpomalení, neklid jevila zadní partie pouze při brždění v zatáčce a na nerovné silnici.

Toyota Yaris TS je zdařilým kompromisem mezi svižným řadovým automobilem a opravdovou sportovní verzí vozu nižší třídy. Má poměrně komfortní podvozek a sedadla, docela přesné řízení a řazení a také poměrně nenápadný vzhled. Na druhou stranu však disponuje dynamickým motorem, který ale neumožní vytočení do obvyklých výšin kolem 7000/min. Jeho spotřeba je závislá na jízdním stylu, a lze s ním jezdit za 7,6 l, ale i za více než dvakrát tolik. Jednotka je také dost hlučná a v nízkých otáčkách jí navíc dodává dunivý zvuk laděný výfuk. Jízdní vlastnosti představují solidní průměr obvyklý v této kategorii, uznání však zaslouží za sladění komfortu a dynamických schopností. Dá se však očekávat jejich zlepšení po přezutí na letní pláště 185/55 R 15, na testovaném voze byl zimní vzorek 175/65 R 14. Nepříjemným překvapením pro nás ale byla cena 499.900 korun, která je i přes bohatou výbavu hodně vysoká.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 499 000 Kč Cena v testované výbavě: 507 900 Kč

Základní výbava:litá kola, ABS, EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, airbag řidiče a spolujezdce, klimatizace, el. ovládání předních oken, posilovač řízení, výškové nastavení sedadla řidiče, nárazníky v barvě karoserie, zadní stěrač, třetí brzdové světlo, el. vyhřívaná a ovládaná vnější zrcátka, dálkové centrální zamykání, imobilizér, přední mlhovky, rádio a CD přehrávač + 4x repro, ukazatel vnější teploty, palubní počítač, sportovní paket (sedadla, volant, hlavice řadicí páky, výfuk, mřížka chladiče, zadní mlhovky v nárazníku).

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza (+ 8.000,-)

Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.8 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 205 / 950
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 1390
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3610
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2370
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Srážka náklaďáku s Toyotou Yaris: Měl řidič trucku šanci malé auto vidět? Srážka náklaďáku s Toyotou Yaris: Měl řidič trucku šanci malé auto vidět?

Když se postavíte vedle kamionu na křižovatce a jedete…

Evropské Automobily roku: Toyota Yaris (2000) Evropské Automobily roku: Toyota Yaris (2000)

Toyota Yaris nahradila malý Starlet. Na rozdíl od něj se…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení zařídil Bakoš

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení…

Fotbalisté Plzně ve 4. kole HET ligy na půdě Jihlavy sice už po 27 vteřinách prohrávali po gólu Davise…

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…