Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris TS - Zuřivá nákupní taška (04/2002)

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Sportovní verze "dámského přibližovadla" Toyoty Yaris s označením TS a motorem 1,5 l/78 kW se vzhledově od svých motoricky skromnějších sourozenců zas tak moc neliší. Ale nepokoušejte se ji dráždit, dovede totiž pořádně prásknout do koní.

Pokud potkáte na silnici vůz Toyota Yaris, můžete si být ve většině případů jistí, že jde o model s litrovým motorem. Ten má sice solidních 50 kW a malému automobilu propůjčuje slušnou dynamiku, velký odpor však při předjíždění neklade a nedá moc velkou práci mu s o něco silnějším autem ujet. Později se sice do nabídky dostala i třináctistovka s 63 kW, a to včetně agresivně vyhlížejícího "žihadláka" Stinger, ale vzhledem k nepříliš příznivé ceně těchto vozů na našich silnicích mnoho nepotkáte. Varianta s tímto motorem již však dokázala podstatně silnější automobily pěkně prohánět, a nyní k ní přibylo i nejsportovnější provedení, jaké bylo pro Yaris plánováno. Jmenuje se TS, pod kapotou má patnáctistovku s výkonem 78 kW a mimo jiné se dokáže k naprostému úžasu okolí bez obtíží hnát po dálnici dvoustovkou.

Pokud budeme na karoserii hledat odlišnosti oproti řadovým yarisům, tak ty na první pohled pozná snad jen skalní příznivce této japonské značky. Z profilu má verze TS jen nepatrně mohutnější prahy, rozdíly na zadním nárazníku jsou nepatrné a tak jediné místo, kde lze zaznamenat rozdíly, je příď. Ta má totiž jiný nárazník, jehož otvor pro přístup vzduchu k chladiči opticky navazuje na charakteristickou masku, která nese červenostříbrné logo Toyota Sport (TS). V nárazníku jsou nyní také zakomponovány efektní mlhovky kruhového průřezu, tím však veškeré diference končí.

Výraznější rozdíly jsou poznat v interiéru, kde najdeme sportovní sedadla s dobrým bočním vedením, "polštáře" opěradla by však mohly být o něco tvrdší. Jako kompromis sportovního, ale pohodlného sedadla však vyhovovalo. Yaris TS měl také dvoubarevný kůží obšitý volant, který se dobře držel, což se však nedalo říci o hlavici řadicí páky, která byla příliš malá. Digitální přístroje v centrálně umístěné kapličce byly u T-Sportu nahrazeny klasickými kulatými "budíky" s bílým podbarvením, digitální tak zůstal jen ukazatel stavu paliva v nádrži a počítač kilometrů. Při posuzování vozu Yaris TS jsme byli na vážkách, zda na něj brát metr pro konkurenční sportovní verze vozů nižší třídy, nebo spíše pro ty svižnější "civilní". Zkoušený vůz byl totiž esencí obou těchto kategorií, což vyplývá třeba již z výše uvedeného popisu sedadel. Nakonec jsme se však z úcty k relativně novému sportovnímu logu TS přiklonili k tomu, že na tohoto yarise budeme pohlížet jako na čistokrevný malý sporťák. Z tohoto pohledu bude ne každému vyhovovat poněkud nezvyklý vyšší posez za volantem, díky sportovním sedadlům nám však vůbec nevadil. Volant měl strmější řízení než ostatní vozy této modelové řady, a také řízení bylo poměrně přesné. Líbila se nám i dobrá zpětná vazba, takže jsme měli prakticky stále přehled o tom, co se děje s předními koly. Řazení patří k těm nejpřesnějším a nejkratším v této kategorii, ale i TS trpí neduhem, vlastním ostatním yarisům - pokud nesešlápnete spojkový pedál až do podlahy, nebo jste prostě jen nedůslední v konečné fázi pohybu, TS vás potrestá tím, že čas od času nedovolí zařadit vyšší rychlostní stupeň. A že to není při motoru vytočeném na 6500/min nic příjemného...

Pohonná jednotkase dá zcela jistě považovat ze sportovní, ale je tu opět jedno "ale". Již v nízkých otáčkách dává najevo, že nejde o jen tak obyčejnou patnáctistovku, a po překonání 4500/min jde na věc opravdu zostra, jak se na pořádný sporťák sluší. S narůstajícími otáčkami roste i chuť vozu akcelerovat, ovšem právě když si dynamiku "tý-eska" začnete vychutnávat, omezovač vás již při 6700/min nemilosrdně utne, červené pole přitom začíná již na 6500/min. Tohle by opravdu sportovní motor dělat neměl, dobrým zvykem v klubu nepřeplňovaných výkonných motorů bývá nejméně 7000/min, řada z nich však nemá problémy ani se 7200, či 7300/min. Nemůžeme sice yarisu TS vytýkat nedostatek dynamiky, ale charakteristika jednotky nebyla zrovna nejvhodnější. Každopádně se na to však dá časem zvyknout, a pak už nekalí radost z ostré jízdy naprosto nic, a řidič se může bavit překvapenými pohledy okolí, když při akceleraci dokáže být rychlejší než ty nejlepší současné šestnáctistovky, a pokud řidič před námi pozdě podřadil, nebo přidal plyn, dokázal si tenhle yaris vyšlápnout dokonce i na dvoulitry a podobně objemná "té-dé-íčka". Šokováno bylo okolí i největší rychlostí vozu, která činila "tachometrových" 200 km/h, víc ovšem už auto nejelo ani o chlup, neboť se v tom okamžiku ručka otáčkoměru nacházela přesně na kraji červeného pole. Za nevšední dynamiku totiž mohl Yaris poděkovat kromě motoru i extrémně krátkému zpřevodování - při rychlosti 130 km/h motor točil rekordních 4400/min, což umí snad jen extremistická Honda S2000, ta to však dělá o poznání tišeji. V praxi to znamenalo již při 120 km/h poměrně nepříjemně vysokou hladinu hluku, ovšem ani v nižších otáčkách si ucho moc neulevilo, protože v případě yarisu TS vzala Toyota práci i ladičům výfuků - ten originální totiž vydává dunivý zvuk, který byl ale uchu docela příjemný. Musíme ale připustit, že po pár dnech si člověk na hlučný motor zvykne, což ovšem neznamená, že se nemohlo na tlumicích materiálech něco přidat. Nepotěšily ani jeho mírné vibrace při běhu naprázdno. Při extrémním využívání dynamiky čtyřválce si řekl i o 15,5 l na 100 km, pokud ale zrovna nikam nepospícháte, při klidné jízdě ukazuje palubní počítač hodnoty kolem 7,6 l. Svižná, ale nikterak extrémní jízda znamená spotřebu v rozmezí 9,5 až 10,4 l.

Po zkušenostech s poddimenzovaným nastavením podvozku u verze s motorem 1,3 l jsme byli příjemně překvapeni tím, jak se povedlo vyladění u TS. Ten totiž byl ze současné plejády vozů jako Polo GTI, Ibiza Cupra nebo 206 S16 nejkomfortnější, takže poměrně slušně tlumil většinu rázů od kol, s výjimkou krátkých spár a děr. Díky tomu se v zatáčkách více nakláněl, ale jinak se choval neutrálně, v mezních situacích se sklonem k nedotáčivosti. To spolu s příjemným ovládáním znamenalo, že jsme si jízdu v zatáčkách opravdu užívali. Potěšil nás i účinek brzdné soustavy i stabilita vozu při zpomalení, neklid jevila zadní partie pouze při brzdění v zatáčce a na nerovné silnici.

Toyota Yaris TS je zdařilým kompromisem mezi svižným řadovým automobilem a opravdovou sportovní verzí vozu nižší třídy. Má poměrně komfortní podvozek a sedadla, docela přesné řízení a řazení a také poměrně nenápadný vzhled. Na druhou stranu však disponuje dynamickým motorem, který ale neumožní vytočení do obvyklých výšin kolem 7000/min. Jeho spotřeba je závislá na jízdním stylu, a lze s ním jezdit za 7,6 l, ale i za více než dvakrát tolik. Jednotka je také dost hlučná a v nízkých otáčkách jí navíc dodává dunivý zvuk laděný výfuk. Jízdní vlastnosti představují solidní průměr obvyklý v této kategorii, uznání však zaslouží za sladění komfortu a dynamických schopností. Dá se však očekávat jejich zlepšení po přezutí na letní pláště 185/55 R 15, na testovaném voze byl zimní vzorek 175/65 R 14. Nepříjemným překvapením pro nás ale byla cena 499.900 korun, která je i přes bohatou výbavu hodně vysoká.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 499 000 Kč
Výbava základní sestavy litá kola, ABS, EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, airbag řidiče a spolujezdce, klimatizace, el. ovládání předních oken, posilovač řízení, výškové nastavení sedadla řidiče, nárazníky v barvě karoserie, zadní stěrač, třetí brzdové světlo, el. vyhřívaná a ovládaná vnější zrcátka, dálkové centrální zamykání, imobilizér, přední mlhovky, rádio a CD přehrávač + 4x repro, ukazatel vnější teploty, palubní počítač, sportovní paket (sedadla, volant, hlavice řadicí páky, výfuk, mřížka chladiče, zadní mlhovky v nárazníku). Kč
Cena testované sestavy 507 900 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+ 8.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.8 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 205 / 950
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 1390
Rozměr pneu: 185/55 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3610
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2370
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano