TEST Peugeot 208 1.2 PureTech vs. Toyota Yaris 1.0 VVT-i – Souboj šampionů
Evropskou anketu Auto roku ovládly poprvé v historii dva malé vozy hned po sobě. Loni to byl Peugeot 208 a pro letošní rok se vítězem stala Toyota Yaris. Ve společnosti základních tříválců jsme zjišťovali, kam dokázaly svůj segment posunout.
Dojem, cena, prostor
Za dob felicií či prvních fabií plnily malé vozy na českém trhu většinou i úlohu rodinných přepravníků a šlo o bezkonkurenčně nejprodávanější kategorii. Teprve v roce 2013 ji v prodejích předstihla nižší střední třída. Malá auta si mohla trochu oddychnout a začít naplno sloužit jako druhá v rodině pro jízdy po městě, seniorům, či naopak začínajícím řidičům.
Místo maximální prostornosti začali zákazníci ve větší míře řešit třeba atraktivitu designu a originalitu. A to je přesně parketa testovaných vozů. Francouzi se tradičně nebojí experimentovat. Minulá generace modelu 208 se stala prvním peugeotem s interiérem i-cockpit, tedy s miniaturním volantem a vyvýšenou kapličkou přístrojů, a došlo také na boubelatý design s netradičně tvarovanými světly. Předloňská novinka, druhá generace, si zachovává nejen označení 208, ale i podobně svébytný styl. Základní pojetí interiéru zůstalo, jen je vše hranatější, a to včetně volantu. Exteriér rovněž vyměnil obliny za ostré zlomy a k tomu přidal kly do předních světlometů, což se postupně stává typické pro všechny peugeoty.
Rovněž Toyota, považovaná spíše za konzervativní značku, se alespoň v případě malého yarisu dokázala odvázat. První generace na konci devadesátek přišla s uprostřed umístěným rychloměrem, čímž platila za velkého exota. V předchozí, třetí generaci se zase Japonci nebáli vyrukovat s hybridním pohonem, což malé toyotě vyneslo velkou popularitu. Současné provedení pak opět všechno překopalo. Zbavilo se nálepky výlučně ženského auta, místo toho se zaměřilo na vyladění podvozku, sportovní posez a emotivnější design s prvky supry.
Zdá se, že minimálně v Česku to bude fungovat, neboť v letošních prodejích patří yarisu mezi malými vozy třetí místo hned za fabií a sanderem. Peugeot 208 je za první dva měsíce zatím šestý za ibizou a cliem, ale rozdíly jsou zde je minimální.
Stačí nejslabší?
Pro test jsme si tentokrát zvolili základní motory. V Česku je o ně sice spíše okrajový zájem, nás však zajímalo, zda v kontextu neustálého zvyšování cen nových aut nejsou naopak vhodnou cestou, jak ušetřit.
Oba modely startují nabídku s atmosférickým tříválcem. V případě yarisu se jedná o jednotku 1.0 VVTi 53 kW, která v kombinaci s nejlevnější výbavou Active stojí od 350.000 Kč. Peugeot dokáže být o něco velkorysejší – základní provedení 1.2 PureTech nabízí 55 kW a za sumu 350.000 Kč se dodává už druhý stupeň Active Pack. Auta na fotkách jsou právě v těchto stejně drahých verzích.
Kola (a barva) dělají auto
Při pohledu na oba vozy vás možná napadne, že z yarisu zbytečně děláme puťku, je v obyčejné bílé barvě, na plechových 15“ kolech, zatímco 208 má 16“ lité disky a atraktivní žlutou metalízu. Nicméně přesně takto to odpovídá daným výbavám za výše uvedenou sumu a opravdu tato jediná barva je v případě peugeotu bez příplatku, což je milé překvapení. Francouzskému vozu to sluší tedy o poznání více, nicméně i toyota může vypadat atraktivně, jen si musíte připlatit.
Daleko hodnotněji působí také interiér dvěstěosmičky, neboť nižší výbava se ani zde příliš neprojevuje. Nechybí kůží obšitý volant ani středový dekorační pás s imitací karbonu. Že jde o druhý základní stupeň, to si uvědomíte až podle chybějící loketní opěrky.
Fádní, ale kvalitní
Proti tomu yaris v interiéru nenabízí nic, co by černočerný plast něčím ozvláštnilo. I zde je horní část palubní desky z kvalitního měkčeného plastu, ale řadicí páka a volant (byť multifunkční) vypadají bez dekorů a koženého obšití lacině. Vyšší verze jsou na tom podstatně lépe, ale v testovaných výbavách nadělá peugeot daleko více parády. I v toyotě pak samozřejmě chybí loketní opěrka.
Vyšší cenová
Ani malé vozy už nejsou kategorií, kde by se mainstreamové značky vždy vešly u základních verzí pod 300.000 Kč. Cenovým etalonem sice zůstává Dacia, nicméně v jejím případě zase zapomeňte na sumy začínající jedničkou. Nejlevnější Sandero 1.0 SCe 48 kW s klimatizací a tím pádem výbavou dle Světa motorů vyjde na 269.900 Kč. Peugeot 208 s testovanou jednotkou 1.2 PureTech 55 kW stojí minimálně 325.000 Kč, manuální klimatizaci má však vždy. Kromě toho základní verze Active přidává i kožený multifunkční volant, tempomat, přední elektrická okna a zrcátka či dálkové centrální zamykání. Na nejlevnější model je to slušná nabídka. Naším tipem je však testované provedení Active Pack, které přidává velmi užitečné parkovací senzory vzadu, zadní elektrická okna, 16“ litá kola, elektricky sklopná zrcátka, přední diodové světlomety a barevný palubní počítač. S tím vším je o 25.000 Kč dražší, což nám přijde jako skvělá volba. Další komfortní výbavu přináší verze Allure: samočinné stěrače, samozatmavovací zrcátka, loketní opěrku, bezklíčkový přístup či elektronickou parkovací brzdu. Vzhledem ke kombinaci jen se silnějším motorem 1.2 PureTech 74 kW ale zaplatíte minimálně 405.000 Kč.
Yaris nabízí řadu akční výbav a výhodných paketů, nicméně nevztahují se k základnímu litrovému motoru. Ten tedy vyjde ve verzi Active na minimálně 350.000 Kč, je zde manuální klimatizace, elektrická okna i zrcátka, multifunkční volant, dálkové centrální zamykání, a dokonce adaptivní tempomat. Doporučujeme zvážit vyšší provedení Comfort (+10.000 Kč), kde si můžete kromě bílé barvy vybrat bez dalšího příplatku i nemetalickou modrou, dostanete kožený volant či řadicí páku, akustické čelní sklo, parkovací kameru, mlhovky, dekory na volantu a palubní desce nebo dešťový senzor. Třeba litá kola se však pro základní motor nenabízejí. Poté už se vyplatí přemýšlet rovnou nad silnějším motorem 1.5 Dynamic Force 92 kW, který s 16“ litými koly a diodovými světlomety vyjde na 389.000 Kč. Vyšší ceny a menší možnost konfigurace výbav toyota částečně kompenzuje nižšími cenami náhradní dílů i servisních prohlídek, přestože jsou po 15.000 km, zatímco u peugeotu po 20.000 km (v tabulce počítáno včetně prohlídky na 100.000 km).
Pořizovací náklady | Dacia Sandero 1.0 SCe 49 kW (etalon) | Peugeot 208 1.2 PureTech 55 kW | Toyota Yaris 1.0 VVT-i 53 kW |
Základní cena | 239 900 Kč (Access) | 325 000 Kč (Active) | 350 000 Kč (Active) |
Cena verze Světa motorů | 269 900 Kč (Essential + klimatizace) | 325 000 Kč (Active) | 350 000 Kč (Active) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken. | ||
VÝBAVA POŽADOVANÁ A NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Manuální/automatická klimatizace | 10 000 Kč/Ne | Ano/Ne | Ano/Ne |
Světlomety LED | Ano | Ne | Ne |
El. zadní okna | Ne | Ne | Ne |
El. zpětná zrcátka | Ne | Ano | Ano |
Vyhřívání předních/zadních sedadel | Ne/Ne | 6000 Kč/Ne | Ne/Ne |
Zadní/zadní a přední parkovací senzory | Ne/Ne | Ne/Ne | 6800 Kč (oboje) |
Litá kola | Ne | Ne | Ne |
Navigace | Ne | 26 000 Kč | Ne |
Dešťový/světelný senzor | Ne/Ano | Ne/Ano | Ne/Ano |
Tempomat/adaptivní tempomat | Ano/Ne | Ano/Ne | Ne/Ano |
Bezklíčkové startování | Ne | Ne | Ne |
Metalíza | 11 500 Kč | Ano (žlutá)/13 000 Kč (ostatní) | 13 000 Kč |
Porovnání cen | 269 900 Kč (100 %) | 325 000 Kč (o 20 % horší) | 350 000 Kč (o 30 % horší) |
Známka* | 1,00 | 2,00 | 2,50 |
POŘADÍ | 1. | 2. | |
*Známka za cenu, výbavu a servisní náklady. |
Nedejte na pocit
Oba modely se dříve řadily spíše mezi menší malé vozy. V případě Peugeotu to už nyní neplatí, neboť s délkou 4055 mm patří k nadprůměrně dlouhým. Naopak yaris se stále drží pod čtyřmetrovou hranicí, která dříve byla jakousi nepřekročitelnou metou. Dnes je však zde s délkou 3940 mm jedním z mála. Rozhodně to však není výtka, neustálé bobtnání není do města to pravé. Yaris navíc peugeot poráží délkou rozvoru 2560 vs. 2540 mm, což slibuje lepší možnost využití vnitřního prostoru.
Vpředu se sice pocitově vzdušněji cítíme v peugeotu, více místa než v toyotě jsme však naměřili pouze v ramenou, ve všem ostatním je naopak lepší yaris. Ačkoli se na pohled zdá být vnitřek stísněný, v loktech a zejména v oblasti kolen máme díky útlému středovému panelu sympaticky hodně prostoru.
V případě peugeotu se hodně liší názory na zmiňovaný i-cockpit. Někoho omezuje při nastupování, jinému brání ve výhledu na přístroje, část lidí s ním nebude mít problém a určitě dokáže i hodně zákazníků nadchnout. Univerzální řešení pro každého to ale není. Nejvíce většinou vadí průměrně vzrostlým jedincům, naopak menší postavy ani dlouháni s ním tolik potíží nemívají.
Žádní rekordmani
Vzadu nepatří ani jeden z testovaných vozů k premiantům. S místem pro kolena se řadí k průměru až podprůměru. Výrazně jim ujíždějí zejména modely Sandero, Rio a duo Ibiza/Polo. Naopak podobně místa nabízí třeba dosluhující Škoda Fabia.
Z testované dvojice je na tom nepatrně lépe yaris, který poskytuje o centimetr více místa v podélném směru a o dva na výšku. Vyšší jedinci nicméně musí sedět v obou případech s překloněnou hlavou a koleny jsou většinou v kontaktu s předním opěradlem. Ani do jednoho vozu se navíc příliš dobře nenastupuje, u toyoty vadí malý úhel otevření dveří, u peugeotu zase úzký vstupní otvor. Z hlediska montáže dětské sedačky má však yaris značnou výhodu v dobře přístupných úchytech Isofix, proti tomu ve dvěstěosmičce je musíte složitě lovit mezi nezakrytými plechy kdesi za sedákem.
Téměř rovnocenná situace panuje v případě zavazadelníků. Peugeot sice nabízí papírově větší objem 309 vs. 286 litrů, nicméně prostor nad podlážkou je v obou vozech podobný. Francouz nabízí nepatrně větší šířku (102 vs. 100 cm), yaris zase potěší vyšší výškou (55 vs. 53 cm). Toyota standardně potěší dojezdovou rezervou, u peugeotu je v případě základního motoru dostupná jen v rámci příslušenství za 5500 Kč.
Údaje o testovaných vozidlech | Peugeot 208 1.2 PureTech | Toyota Yaris 1.0 VVT-i |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 168/0 | 169/1 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 91-100/87 | 93-98/89 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 0-6/0 | 0-7/0 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 139/135 | 142/142 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 130/124 | 129/120 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 51 x 49/48 x 54 | 49 x 50/49 x 48 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 61 x 52 | 62 x 53 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 74 x 83 | 83 x 89 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 70/186 | 68/184 |
Motor, jízda
Objem nenahradíš
Při pohledu na technické údaje má peugeot náskok už na první pohled. U atmosférických motorů objem přelstíte jen těžko. Jednotka 1.2 PureTech tak má nad litrem v toyotě převahu nejen ve výkonu 55 vs. 53 kW, ale především v točivém momentu 118 vs. 93 Nm. Ve prospěch peugeotu hovoří i udávané dynamické parametry – zrychlení z nuly na sto umí za 13,2 s, zatímco toyota píše 14,6 s. Nezanedbatelný je rozdíl i v nejvyšší rychlosti 170 vs. 160 km/h.
Toyota hendikep zčásti kompenzuje nepatrně nižší provozní hmotností 1035 vs. 1055 kg, více jí však pomáhá výrazně lehčí odstupňování pětistupňového manuálu. Zatímco peugeot na nejvyšší převod točí při 130 km/h 3800 min-1, yaris na dnešní dobu vysokých 4400 min-1 (podobně je na tom i Fabia 1.0 MPI). V praxi takto poskládaná převodovka funguje velmi dobře, malý motor jde lačně do otáček a rád se vytáčí až k 6500 min-1. Kupodivu není ani nijak extrémně hlučný a tříválcový chod je sympaticky potlačen. I na kopcovité dálnici D1 bez problémů drží rychlost 130 km/h (podle GPS) a při podřazení je schopen zrychlovat i ve stoupáních.
K pocitově solidní dynamice si však yaris pomáhá také ne úplně férovým způsobem, a to výrazným proměřováním tachometru. Ukazuje-li 130 km/h, jede jen 121,8 km/h. A při maximální rychlosti proměřuje až o 12 km/h. To je tedy hlavní důvod, proč máte z dynamiky subjektivně výrazně lepší pocit, než jaká je skutečnost. Při našem měření jsme se totiž nedostali na lepší hodnotu zrychlení 0-100 km/h než 17,1 s.
Za dynamiku se platí
Peugeot si počíná daleko suverénněji a při ověřování udávaných hodnot jsme se přiblížili slibům výrobce. Stovku jsme pokořili za 13,9 s. Při vyšších rychlostech náskok peugeotu dále roste – na 140 km/h jsme akcelerovali za 30,9 s, yarisu to trvá 39,2 s. Rozdíl je to tedy propastný, přesto překvapivě při běžné jízdě a typickém používání nemáte pocit, že by toyota peugeotu nějak nestačila.
Yaris si body zpět dokáže nahnat při účtování spotřeby. Při běžné jízdě mimo město si nárokuje jen kolem pěti litrů, s peugeotem se horko těžko dostanete pod šest. Na dálnici, kde si yaris řekne o 5,5 až 6 litrů, peugeot spálí 7 až 7,5 litru. Celkově pak v rámci testu činil rozdíl 1,2 l/100 km, což je hodně. Útěchou může být, že málokdo si tyto vozy kupuje na dlouhé cesty a při nízkém ročním nájezdu nějaký ten litr navíc nehraje zásadní roli.
Údaje o testovaných vozidlech | Peugeot 208 1.2 PureTech | Toyota Yaris 1.0 VVT-i |
Motor, ventilový rozvod | benzin R3, DOHC | benzin R3, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 998 |
Největší výkon (kW/min-1) | 55/5750 | 53/6000 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 118/2750 | 93/4400 |
Převodovka | 5° manuální | 5° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4055 x 1745 x 1430 | 3940 x 1745 x 1500 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2540, 1500/1500 | 2560, 1529/1529 |
Standardní pneumatiky | 185/65 R15 | 185/65 R15 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1055/530 | 1035/510 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 500/500 | 0/0 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální(l) | 309/1004 | 286/947 |
Objem nádrže paliva (l) | 40 | 42 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,2 | 14,6 |
Emise CO2 (g/km) | 119 | 128 |
Kombinovaná spotřeba paliva dle WLTP (l/100 km) | 5,3 | 5,6 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 12,7 | 14,8 |
Pružnost na 5. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 21,7 | 25,7 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 3800 | 4400 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 44,3 | 47,1 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47,9/87,7/127,5 | 46,0/83,5/121,8 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 | 5,4 |
Dobrý a ještě lepší
Rozdíly v jízdních vlastnostech se u současných generací malých vozů velmi zmenšily a drtivá většina z nich si nechá bez potíží líbit i ostřejší styl. Ostatně malé lehké vozy s nízkou karoserií k tomu mají už z principu dobré předpoklady. Peugeot 208 stojí na nové platformě CMP a nabízí vyvážený mix komfortu a jistoty v zatáčkách. Chová se čitelně a nezáludně. Stabilizace zasahuje s lehkým předstihem a jemně – zkrátka přesně tak, jak od vozu daného zaměření očekáváte. Ve srovnání s yarisem se nese tišeji a posádce dopřává pohodlnější jízdu na rozbitých cestách.
Ani yaris není žádný kostitřas, ale tužší podvozek dává o výmolech vědět o něco více, byť ostrých rázů se ani v něm bát nemusíte. Kvality podvozku naplno vyniknou v zatáčkách, kde oceníte naprosto bryskní reakce na zatočení volantu a nulové nedotáčivé tendence.
Chválíme i skvěle naladěné řízení, které zprostředkovává o poznání lepší zpětnou vazbu od kol než v peugeotu, byť ani v případě Francouze si není při běžné jízdě nač stěžovat.
Yaris prodělal mezigeneračně obrat o 180° a z nudné nákupní tašky se stalo nejzábavnější a možné nejlépe jezdící malé auto. Limity podvozku jsou nicméně daleko za schopnostmi nejslabšího motoru, naplno vyniknou se čtyřválcovou patnáctistovkou nebo v hybridu.
Závěr
Závěr
Jednoznačného vítěze tento srovnávací test nemá a sami nemáme jasno, kterému z těchto aut bychom dali při útratě 350.000 Kč přednost. Peugeot je lépe vybavený, působí hodnotněji v interiéru a díky litým kolům či metalíze vypadá atraktivně i zvenčí. Kromě toho nabízí lepší dynamiku a tiší i pohodlnější podvozek. Proti tomu yaris v základní verzi působí jako chudobka, nicméně po technické stránce mu lze máloco vytknout. Ve srovnání s peugeotem oceníte lepší ergonomii i posez za volantem a o trochu více prostoru. Nabízí také přesnější řízení a skvělé jízdní vlastnosti. Litrový motor sice ztrácí na peugeot při objektivním měření hodně, ale dojem z něho není vůbec špatný. Navíc je také výrazně úspornější. Suma sumárum toto vyrovnané klání na body těsně vyhrála toyota. Její dominantní klady však oceníte spíše se silnějšími motory, v případě testovaných výbav a základních tříválců udělá za dané peníze větší radost peugeot.
Celkové hodnocení | Peugeot 208 1.2 PureTech | Toyota Yaris 1.0 VVT-i |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 2,00 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 3,00 | 2,50 |
Sedadla | 2,00 | 2,00 |
Zavazadelník a variabilita | 2,50 | 2,50 |
Ovládací prvky | 2,50 | 1,00 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 2,50 |
Pružnost | 1,00 | 2,50 |
Spotřeba | 2,50 | 1,00 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,00 | 2,00 |
Řízení | 2,00 | 1,00 |
Brzdy | 1,50 | 1,50 |
Ovladatelnost | 2,00 | 1,00 |
Jízdní komfort | 1,50 | 2,00 |
Výsledná známka | 1,89 | 1,82 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům |
POŘADÍ | 1. Toyota Yaris 1.0 VVT-i | 2. Peugeot 208 1.2 PureTech |
PLUSY | Výborné jízdní vlastnosti | Dobrý poměr výbavy a ceny |
Přesné řízení | Hodnotný interiér | |
Nízká spotřeba | Příjemný komfort i odhlučnění | |
Přehledné ovládací prvky | Velmi dobrá dynamika i pružnost | |
MINUSY | Slabší dynamika i pružnost | Stísněný prostor vzadu |
Chudší základní výbava | Vysoká spotřeba | |
Laciněji zpracovaný kufr | Dotykové ovládání palubních systémů | |
Nemožnost tažení přívěsu | Pozice za volantem nevyhoví každému | |
PRŮMĚR CELKEM | 1,82 | 1,89 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým vozem se zážehovým motorem o výkonu 53 kW ± 10 % a výbavou dle požadavků Světa motorů je Dacia Sandero 1.0 SCe 49 kW Essential s klimatizací za 269.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 283.395 Kč. Za cenu od 283.396 Kč do 310.385 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně.
Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.