Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyoty z Le Mans i rallye přijedou do Goodwoodu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Japonská automobilka se na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu zaměří především na svou účast v Le Mans, ale nezapomene připomenout ani úspěchy v rallye.

Hlavními hvězdami Toyoty na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném od 26. do 29. června letošního roku, se stane čtveřice vytrvalostních speciálů pro 24 hodin v Le Mans. Japonská značka jimi hodlá připomenout, že její účast v tomto slavném závodě se neomezuje na posledních pár let.

Účast prototypů se značkou Toyota v nejvyšší kategorii seriálu vytrvalostních závodů je dnes většinou spojována jen s typem TS030 Hybrid z let 2012 a 2013. Zapomenutou historií je skutečnost, že se Toyota vytrvalostním závodům věnovala téměř bez přestávky od poloviny osmdesátých let až do zahájení svého programu Formule 1 v roce 1999.

Nejen proto se návštěvníci letošního Festivalu rychlosti mohou těšit na čtveřici prototypů značky Toyota. Prvním z nich bude TS010 z roku 1990, odpovídající tehdejší Skupině C. konstruktérem tohoto vozu je Tony Southgate a jeho vidlicový desetiválec o objemu 3,5 litru mohl disponovat výkonem až 515 kW (700 k). V letech 1992 a 1993 stanovil tento prototyp v Le Mans několik rychlostních rekordů okruhu.

Druhým vystaveným speciálem bude TS020 z roku 1998, který je ovšem mnohem známější pod označením Toyota GT One. Tento speciál, který díky tehdejším pravidlům pro kategorii GT1, existuje i v jednom exempláři homologovaném pro běžný silniční provoz, patřil ke špičce startovního pole konce devadesátých let.

Základem Toyoty GT One je monokok z uhlíkových vláken a její zadní kola roztáčí dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec o objemu 3,6 litru s výkonem okolo 441 kW (600 k). V roce 1999 se posádce Katayama/Suzuki/Tsuchiya podařilo s GT One dojet na druhém místě za vítězným BMW V12 LMR.

Třetí vytrvalostní Toyotou v Goodwoodu se stane TS030 Hybrid startující ve vytrvalostních závodech v letech 2012 a 2013. Tento stroj třídy LMP1 se podobně jako jeho předchůdce může pochlubit druhým místem z 24 hodin Le Mans z loňského roku, kdy se vůz, v němž se střídalo trio Davidson/Buemi/Sarrazin vklínilo mezi dvojici Audi R18 e-tron quattro.

Čtvrtým a posledním vytrvalostním speciálem japonské značky v Goodwoodu bude letošní TS040 Hybrid, který se představí 27. března. Toyota se z dvojicí těchto zcela nových vozů hodlá účastnit celé série FIA World Endurance Championship a doufá v jejich úspěch při letošním Le Mans pořádaném o víkendu 14. a 15. června.

Vedle vytrvalostních speciálů bude Toyotu v Goodwoodu zastupovat ostrý elektromobil TMG EV P002 s výkonem 346 kW (470 k), který byl připraven pro závod do vrchu Pikes Peak v roce 1992.

Účast v dálkových soutěžích připomene Imperiál Toyota Hilux, s níž Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz zvítězil ve své kategorii a dojeli čtvrtí v celkovém pořadí letošního ročníku Rallye Dakar v Jižní Americe.

Slavnou éru Toyoty v rallye připomene Björn Waldegård s Celicou TA64 z poloviny osmdesátých let, startující tehdy v rámci Skupiny B. David Llewellin, britský mistr v rallye z let 1989 a 1990, předvede v akci Celicu GT-Four.

Kromě výše zmíněných vozů představí Toyota ve svém pavilonu řadu dalších sériových vozů a koncepčních studií. Chybět samozřejmě nebudou ani automobily zastupující dceřinou značku Lexus.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)