reklama


24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

Tom Kristensen se stal opravdovou legendou 24 hodin Le Mans, letos zvítězil už podeváté. Audi si zároveň odneslo dvanáctý triumf.

Letošní ročník čtyřiadvacetihodinové bitvy na okruhu La Sarthe si bohužel vyžádal jednu oběť v řadách jezdců. Dán Allan Simonsen s vozem Aston Martin V8 Vantage, vítěz kvalifikace třídy LM GTE Am, boural hned ve čtvrtém kole, respektive po deseti minutách od startu v úseku Tertre Rouge. Tvrdou ránu do bariéry bohužel nepřežil. V závodě došlo ke smrtelnému zranění po dlouhých 27 letech od havárie Jo Gartnera na Porsche 962C (1986). Ještě v ročníku 1997 zahynul Sébastien Enjolras, ale ten ztratil svůj život už měsíc před samotným závodem v předkvalifikaci. Jel se spiderem WR LM97-Peugeot.

Po trati se letos doslova létalo, viděli jsme několik drobných ohníčků v boxech i mnohé hodiny na dráze. Ani počasí příliš nepřálo, střídavě pršelo a ke konci do dění zasáhly povětrnostní podmínky opravdu razantně. Japonská Toyota favorizovanému Audi zpočátku stačila, pak lehce ustoupila do pozadí. Jenže, čtyři kruhy stihlo v sedmé hodině klání několik pohrom. Vítěz z předchozích dvou let Benoit Tréluyer se nemohl rozjet, krátce poté mu odešel senzor na klikovém hřídeli a startovní číslo 1 ztratilo 50 minut, tedy celých 12 kol v boxech. Oliver Jarvis měl ve stejné době defekt. Nakonec však bojoval o třetí místo a i jednička se dotáhla do Top 5.

Po problémech stájových kolegů se do čela dostala posádka Toma Kristensena a Allana McNishe, kterou doplňoval Loic Duval. Nebyl však rozhodně jen do počtu. Kristensen vyhrál tento závod podeváté, druhý muž v historických tabulkách, Belgičan Jacky Ickx, má na kontě šest triumfů. Slavný Dán se radoval po dlouhých pěti letech. Závod byl pomalejší, vítězná posádka ujela o plných třicet kol méně než v roce 2012. Toyoty absolvovaly méně zastávek v boxech, ale rychlostí nestačily. Nicolas Lapierre nakonec na mokré trati v silném dešti vůz neudržel a hodinu a čtvrt před koncem havaroval... Na trati se ještě objevil a do cíle dorazil těsně pod stupni vítězů čtvrtý. Rychlejší LMP1 japonské automobilky skončilo stříbrné, byť se Sébeastien Buemi na chvíli dostal do stejného kola jako vedoucí Audi. Toyota ještě nikdy nevyhrála, na druhém místě dojela už počtvrté.

V LMP2 uspěl tým Oak Racing s vozy Morgan-Nissan i přes bouračku Bertranda Baguetta, který kolidoval s jiným vozem krátce po zmíněném Lapierrovi. Spolu s Ricardem Gonzalezem a Mikem Plowmanem se radoval právě on. Lolám stáje Rebellion se nedařilo, už po půl osmé ráno Andrea Belicchi rozstřelil svůj prototyp o svodidla. Nakonec se do závodu vrátil, ale bez šance na úspěch. Ještě v noci boural Tony Burgess s jinou Lolou LMP2 stáje HVM Status GP, ale nic se mu nestalo. Jediný Čech Jan Charouz na voze Lotus T128-Praga v cíli chyběl, auto nad ránem také havarovalo, nakonec posádka musela odstoupit pro poruchu spojky. Škoda.

Lítou bitvu v kategorii LM GTE Pro sváděla dvojice továrních Aston Martinů V8 Vantage s Porsche 911 RSR. Fréderick Makowiecki však před desátou hodinou ranní svůj Aston rozbil, díkybohu bez následků. Nakonec byla nejúspěšnější trojice Marc Lieb/Richard Lietz/Romain Dumas, v celkovém pořadí skončili šestnáctí. Firemní ekipu německých vozů vedl slavný Olaf Manthey. Třídu amatérských GT vyhrálo rovněž Porsche 911, ale starší GT3 RSR série 997. Vavříny získal tým IMSA Performance Matmut v čistě domácím francouzském složení Raymond Narac/Christophe Bourret/Jean-Karl Vernay, mimochodem šestadvacátý absolutně. Aston Martin tak odešel poražen v obou třídách.

Na startu letos stálo celkem osmnáct bývalých pilotů Formule 1. Příští ročník může být ještě zajímavější, do hry o absolutní vítězství se vrací tovární tým Porsche. Může bez problémů hned uspět. Pamětníci si určitě vzpomenou, že Audi při svém prvním startu v roce 1999 dojelo na stupních vítězů. Navíc má automobilka v Zuffenhausenu celkem šestnáct vítězství v tomto maratonu, byť třikrát nesla auta jiná jména (jednou Dauer, dvakrát TWR). Audi a Porsche už jsou navíc koncernovými značkami, o to by mohlo být jejich zápolení pikantnější...

Před rokem: 24 hodin Le Mans 2012: Kompletní stupně vítězů pro Audi

24 HODIN LE MANS 2013 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattroLMP1348
2Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - HybridLMP1347
3Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1346
4Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - HybridLMP1341
5Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1338
6Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - HondaLMP1332
7Baguette/Gonzalez/PlowmanMorgan – NissanLMP2328
8Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – NissanLMP2328
9Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – NissanLMP2327
10Mardenborough/Ordoňez/KrummZytek Z11SN-NissanLMP2327

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama