24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

Tom Kristensen se stal opravdovou legendou 24 hodin Le Mans, letos zvítězil už podeváté. Audi si zároveň odneslo dvanáctý triumf.

Letošní ročník čtyřiadvacetihodinové bitvy na okruhu La Sarthe si bohužel vyžádal jednu oběť v řadách jezdců. Dán Allan Simonsen s vozem Aston Martin V8 Vantage, vítěz kvalifikace třídy LM GTE Am, boural hned ve čtvrtém kole, respektive po deseti minutách od startu v úseku Tertre Rouge. Tvrdou ránu do bariéry bohužel nepřežil. V závodě došlo ke smrtelnému zranění po dlouhých 27 letech od havárie Jo Gartnera na Porsche 962C (1986). Ještě v ročníku 1997 zahynul Sébastien Enjolras, ale ten ztratil svůj život už měsíc před samotným závodem v předkvalifikaci. Jel se spiderem WR LM97-Peugeot.

Po trati se letos doslova létalo, viděli jsme několik drobných ohníčků v boxech i mnohé hodiny na dráze. Ani počasí příliš nepřálo, střídavě pršelo a ke konci do dění zasáhly povětrnostní podmínky opravdu razantně. Japonská Toyota favorizovanému Audi zpočátku stačila, pak lehce ustoupila do pozadí. Jenže, čtyři kruhy stihlo v sedmé hodině klání několik pohrom. Vítěz z předchozích dvou let Benoit Tréluyer se nemohl rozjet, krátce poté mu odešel senzor na klikovém hřídeli a startovní číslo 1 ztratilo 50 minut, tedy celých 12 kol v boxech. Oliver Jarvis měl ve stejné době defekt. Nakonec však bojoval o třetí místo a i jednička se dotáhla do Top 5.

Po problémech stájových kolegů se do čela dostala posádka Toma Kristensena a Allana McNishe, kterou doplňoval Loic Duval. Nebyl však rozhodně jen do počtu. Kristensen vyhrál tento závod podeváté, druhý muž v historických tabulkách, Belgičan Jacky Ickx, má na kontě šest triumfů. Slavný Dán se radoval po dlouhých pěti letech. Závod byl pomalejší, vítězná posádka ujela o plných třicet kol méně než v roce 2012. Toyoty absolvovaly méně zastávek v boxech, ale rychlostí nestačily. Nicolas Lapierre nakonec na mokré trati v silném dešti vůz neudržel a hodinu a čtvrt před koncem havaroval... Na trati se ještě objevil a do cíle dorazil těsně pod stupni vítězů čtvrtý. Rychlejší LMP1 japonské automobilky skončilo stříbrné, byť se Sébeastien Buemi na chvíli dostal do stejného kola jako vedoucí Audi. Toyota ještě nikdy nevyhrála, na druhém místě dojela už počtvrté.

V LMP2 uspěl tým Oak Racing s vozy Morgan-Nissan i přes bouračku Bertranda Baguetta, který kolidoval s jiným vozem krátce po zmíněném Lapierrovi. Spolu s Ricardem Gonzalezem a Mikem Plowmanem se radoval právě on. Lolám stáje Rebellion se nedařilo, už po půl osmé ráno Andrea Belicchi rozstřelil svůj prototyp o svodidla. Nakonec se do závodu vrátil, ale bez šance na úspěch. Ještě v noci boural Tony Burgess s jinou Lolou LMP2 stáje HVM Status GP, ale nic se mu nestalo. Jediný Čech Jan Charouz na voze Lotus T128-Praga v cíli chyběl, auto nad ránem také havarovalo, nakonec posádka musela odstoupit pro poruchu spojky. Škoda.

Lítou bitvu v kategorii LM GTE Pro sváděla dvojice továrních Aston Martinů V8 Vantage s Porsche 911 RSR. Fréderick Makowiecki však před desátou hodinou ranní svůj Aston rozbil, díkybohu bez následků. Nakonec byla nejúspěšnější trojice Marc Lieb/Richard Lietz/Romain Dumas, v celkovém pořadí skončili šestnáctí. Firemní ekipu německých vozů vedl slavný Olaf Manthey. Třídu amatérských GT vyhrálo rovněž Porsche 911, ale starší GT3 RSR série 997. Vavříny získal tým IMSA Performance Matmut v čistě domácím francouzském složení Raymond Narac/Christophe Bourret/Jean-Karl Vernay, mimochodem šestadvacátý absolutně. Aston Martin tak odešel poražen v obou třídách.

Na startu letos stálo celkem osmnáct bývalých pilotů Formule 1. Příští ročník může být ještě zajímavější, do hry o absolutní vítězství se vrací tovární tým Porsche. Může bez problémů hned uspět. Pamětníci si určitě vzpomenou, že Audi při svém prvním startu v roce 1999 dojelo na stupních vítězů. Navíc má automobilka v Zuffenhausenu celkem šestnáct vítězství v tomto maratonu, byť třikrát nesla auta jiná jména (jednou Dauer, dvakrát TWR). Audi a Porsche už jsou navíc koncernovými značkami, o to by mohlo být jejich zápolení pikantnější...

Před rokem: 24 hodin Le Mans 2012: Kompletní stupně vítězů pro Audi

24 HODIN LE MANS 2013 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattroLMP1348
2Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - HybridLMP1347
3Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1346
4Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - HybridLMP1341
5Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1338
6Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - HondaLMP1332
7Baguette/Gonzalez/PlowmanMorgan – NissanLMP2328
8Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – NissanLMP2328
9Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – NissanLMP2327
10Mardenborough/Ordoňez/KrummZytek Z11SN-NissanLMP2327

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s…






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…