24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

Tom Kristensen se stal opravdovou legendou 24 hodin Le Mans, letos zvítězil už podeváté. Audi si zároveň odneslo dvanáctý triumf.

Letošní ročník čtyřiadvacetihodinové bitvy na okruhu La Sarthe si bohužel vyžádal jednu oběť v řadách jezdců. Dán Allan Simonsen s vozem Aston Martin V8 Vantage, vítěz kvalifikace třídy LM GTE Am, boural hned ve čtvrtém kole, respektive po deseti minutách od startu v úseku Tertre Rouge. Tvrdou ránu do bariéry bohužel nepřežil. V závodě došlo ke smrtelnému zranění po dlouhých 27 letech od havárie Jo Gartnera na Porsche 962C (1986). Ještě v ročníku 1997 zahynul Sébastien Enjolras, ale ten ztratil svůj život už měsíc před samotným závodem v předkvalifikaci. Jel se spiderem WR LM97-Peugeot.

Po trati se letos doslova létalo, viděli jsme několik drobných ohníčků v boxech i mnohé hodiny na dráze. Ani počasí příliš nepřálo, střídavě pršelo a ke konci do dění zasáhly povětrnostní podmínky opravdu razantně. Japonská Toyota favorizovanému Audi zpočátku stačila, pak lehce ustoupila do pozadí. Jenže, čtyři kruhy stihlo v sedmé hodině klání několik pohrom. Vítěz z předchozích dvou let Benoit Tréluyer se nemohl rozjet, krátce poté mu odešel senzor na klikovém hřídeli a startovní číslo 1 ztratilo 50 minut, tedy celých 12 kol v boxech. Oliver Jarvis měl ve stejné době defekt. Nakonec však bojoval o třetí místo a i jednička se dotáhla do Top 5.

Po problémech stájových kolegů se do čela dostala posádka Toma Kristensena a Allana McNishe, kterou doplňoval Loic Duval. Nebyl však rozhodně jen do počtu. Kristensen vyhrál tento závod podeváté, druhý muž v historických tabulkách, Belgičan Jacky Ickx, má na kontě šest triumfů. Slavný Dán se radoval po dlouhých pěti letech. Závod byl pomalejší, vítězná posádka ujela o plných třicet kol méně než v roce 2012. Toyoty absolvovaly méně zastávek v boxech, ale rychlostí nestačily. Nicolas Lapierre nakonec na mokré trati v silném dešti vůz neudržel a hodinu a čtvrt před koncem havaroval... Na trati se ještě objevil a do cíle dorazil těsně pod stupni vítězů čtvrtý. Rychlejší LMP1 japonské automobilky skončilo stříbrné, byť se Sébeastien Buemi na chvíli dostal do stejného kola jako vedoucí Audi. Toyota ještě nikdy nevyhrála, na druhém místě dojela už počtvrté.

V LMP2 uspěl tým Oak Racing s vozy Morgan-Nissan i přes bouračku Bertranda Baguetta, který kolidoval s jiným vozem krátce po zmíněném Lapierrovi. Spolu s Ricardem Gonzalezem a Mikem Plowmanem se radoval právě on. Lolám stáje Rebellion se nedařilo, už po půl osmé ráno Andrea Belicchi rozstřelil svůj prototyp o svodidla. Nakonec se do závodu vrátil, ale bez šance na úspěch. Ještě v noci boural Tony Burgess s jinou Lolou LMP2 stáje HVM Status GP, ale nic se mu nestalo. Jediný Čech Jan Charouz na voze Lotus T128-Praga v cíli chyběl, auto nad ránem také havarovalo, nakonec posádka musela odstoupit pro poruchu spojky. Škoda.

Lítou bitvu v kategorii LM GTE Pro sváděla dvojice továrních Aston Martinů V8 Vantage s Porsche 911 RSR. Fréderick Makowiecki však před desátou hodinou ranní svůj Aston rozbil, díkybohu bez následků. Nakonec byla nejúspěšnější trojice Marc Lieb/Richard Lietz/Romain Dumas, v celkovém pořadí skončili šestnáctí. Firemní ekipu německých vozů vedl slavný Olaf Manthey. Třídu amatérských GT vyhrálo rovněž Porsche 911, ale starší GT3 RSR série 997. Vavříny získal tým IMSA Performance Matmut v čistě domácím francouzském složení Raymond Narac/Christophe Bourret/Jean-Karl Vernay, mimochodem šestadvacátý absolutně. Aston Martin tak odešel poražen v obou třídách.

Na startu letos stálo celkem osmnáct bývalých pilotů Formule 1. Příští ročník může být ještě zajímavější, do hry o absolutní vítězství se vrací tovární tým Porsche. Může bez problémů hned uspět. Pamětníci si určitě vzpomenou, že Audi při svém prvním startu v roce 1999 dojelo na stupních vítězů. Navíc má automobilka v Zuffenhausenu celkem šestnáct vítězství v tomto maratonu, byť třikrát nesla auta jiná jména (jednou Dauer, dvakrát TWR). Audi a Porsche už jsou navíc koncernovými značkami, o to by mohlo být jejich zápolení pikantnější...

Před rokem: 24 hodin Le Mans 2012: Kompletní stupně vítězů pro Audi

24 HODIN LE MANS 2013 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattroLMP1348
2Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - HybridLMP1347
3Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1346
4Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - HybridLMP1341
5Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1338
6Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - HondaLMP1332
7Baguette/Gonzalez/PlowmanMorgan – NissanLMP2328
8Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – NissanLMP2328
9Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – NissanLMP2327
10Mardenborough/Ordoňez/KrummZytek Z11SN-NissanLMP2327

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s…






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…