21.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo nechce. Proč je to chyba? (2. díl)

 

V prvním díle jsme se stručně podívali na trojici kontroverzních automobilů. Nyní přidáváme další tři auta, na která mají motoristé rozporuplné názory. Právem?

Zatímco v minulém díle jsme se zabývali poměrně rozšířenými auty, v dnešním dáme prostor méně známým vozům minulosti. Kromě velkého MPV Kia Carnival první generace tady bude vůz z přesně opačného konce nabídky, a to malý Jaguar X-Type. A aby to bylo ještě zajímavější, tak do přehledu zahrneme také poněkud nekonformní Audi A2. Všechna tato auta mají v očích motoristické veřejnosti nelichotivou pověst. A nejde jen o spolehlivost, nýbrž o celkový koncept, image či prostě jen nepochopení. V žádném případě to však neznamená, že jsou uvedená auta špatná.

Kia Carnival 1. generace (1998 až 2006, modernizace 2001) – Korejský Espace český lid nezaujal

Původní Carnival, v USA a Velké Británii pojmenovaný Sedona, se v zámoří prezentoval už v roce 1998. Poháněn velkým šestiválcem 3,8 litru se veskrze strefil do vkusu americké veřejnosti. Ta Sedonu považovala za jakousi asijskou alternativu domácího Voyageru.

Posílena prodejními úspěchy za velkou louží, rozhodla se Kia zkusit s velkým MPV štěstí také v Evropě. Jméno Sedona se změnilo na Carnival a samozřejmostí byly drobné vzhledové retuše. Ta hlavní odlišnost se nacházela pod kapotou. Uspět v Evropě s velkým MPV znamenalo nabídnout vznětový motor. Tím byl od začátku velký čtyřválec o objemu 2,9 litru. Pohon rozvodů byl vyřešen řetězem a nechybělo ani přímé vstřikování nafty, tedy obdoba toho u původního motoru VW/Audi TDI. Obstarávalo jej rotační čerpadlo od Bosche. Výkon 93 kW sice nebyl žádná sláva, nicméně i pro takto rozměrné MPV vyhovoval, zejména, když velký čtyřválec disponoval vysokým točivým momentem 338 N.m při 1950 otáčkách za minutu, který je v praxi důležitější.

Přímé vstřikování nafty jednou pro vždy odstranilo velkou slabinu starých vznětových agregátů se vstřikováním do předkomůrky. Ta byla vytvořena coby nálitek v hlavě. Jako taková trpěla značným tepelným zatížením, takže občas praskla.

Přesto motor Carnivalu jako by byl onou pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo. Praskání hlavy se u něj občas vyskytovalo, přičemž na vině byla samotná kvalita materiálu použitého na agregát v kombinaci s vrtochy chladicí soustavy. Ta trpěla na úniky chladiva. Chladicí kapalina nejčastěji tekla kolem předehřevu, případně skrz zrezlé koleno zadní části výměníku topení (ty jsou v tomto voze použity dva). Kia to řešila speciálním plastovým potahem.

Aby toho nebylo málo, druhý problém čtyřválce souvisel s mazáním. Řetěz pohánějící olejové čerpadlo občas prasknul, což byla pro motor většinou konečná. Tato závada se ale děla jen v samém počátku produkce a tudíž se netýká aut prodaných v naší dealerské síti (Carnival k nám přišel až později).

V roce 2001 prodělal vůz rozsáhlou modernizaci. Zlepšila se kvalita. Vůz dostal nový interiér a hlavně mohl být uspořádán se šesti samostatnými sedadly. Když už Carnival, hledejte tento. Změny prodělal také motor. Nově se označoval CRDi a namísto přímého vstřiku dostal common-rail, ale od Delphi... Výkon vzrostl na 106 kW. Jde o stejný systém, který tak potrápil někdejší majitele Mondea od roku 2002 s motory TDCi. I v Carnivalu zlobil. Až v roce 2004 byla dostupná modernizovaná verze vysokotlakého čerpadla, která je odolnější, takže problémy se zadíráním jeho výtlačné části ustaly. Jedinou šanci tak máte s vozem vyráběným od roku 2004 do ukončení produkce první generace v roce 2006.

Alternativu k dieselu tvořil od začátku motor 2.5 V6 24V. Zprvu o výkonu 121 kW, od modernizace ale už jen 110 kW. Jde o agregát Rover/MG/Land Rover pojmenovaný KV6, nejvíce známý z krásného Roveru 75. Kia si jej údajně vyráběla sama na základě licence. I tento motor má četné problémy, navíc jeho výdrž nikterak zářná není. Oproti dieselovému čtyřválci je ale přirozeně mnohem tišší a kultivovanější, navíc je i překvapivě úsporný. V Roveru 75 s ním lze jezdit bez problému za 9 l na 100 km. V praxi však na Carnival s KV6 takřka nenarazíte.

První velké MPV od Kie má špatnou pověst také vinou statistik německých orgánů kontrolujících pravidelně technický stav vozidel (TÜV). V nich se Carnival běžně umísťuje až na samém chvostu tabulek. Nejvíce technikům vadí závady na osvětlení, účinnosti brzd a také vůle v zavěšení kol. To je dost subtilní, avšak velice jednoduché. Mluvíme o přední nápravě. Ta zadní je zde zcela bez problému, neboť je řešena jako tuhá a tedy věčná. Tomu ale odpovídají jízdní vlastnosti vozu. Tuto nectnost odstranila až druhá generace, která dostala víceprvkové zavěšení a také nový šestiválec. To hmatatelně zlepšilo jízdní vlastnosti, ale na tato auta u nás narazíte mnohem méně než na původní poněkud americké vydání.

Kia Carnival
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let

Tradice sériové výroby bezpečnostních bezfosforových…

Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana

Před prvním kolem prezidentských voleb se na sociálních…

Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka

Česká národní banka vydělává na akciích, které loni…

 

Štítky Audi Jaguar Kia Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Dnes 08:00

Automobilový benzin má stejně jako celá řada jiných ropných frakcí omezenou životnost. Jak moc velkou, to záleží hned na několika faktorech.




Blesk.cz

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“  Drahoš chce dva duely

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“…

Prezident Miloš Zeman změnil strategii - a v sobotu připustil, že předvolební debaty přestane na rozdíl od…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea, Arsenal propadl

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea,…

Fotbalisté Manchesteru United porazili v pondělní dohrávce 23. kola anglické ligy 3:0 Stoke a na druhém místě…

 

Reflex.cz

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

Blade Runner 2049, Dunkerk, Nejtemnější hodina a dalších sedm skvělých filmů roku 2017 by vám rozhodně neměly…