21.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo nechce. Proč je to chyba? (2. díl)

 

V prvním díle jsme se stručně podívali na trojici kontroverzních automobilů. Nyní přidáváme další tři auta, na která mají motoristé rozporuplné názory. Právem?

Zatímco v minulém díle jsme se zabývali poměrně rozšířenými auty, v dnešním dáme prostor méně známým vozům minulosti. Kromě velkého MPV Kia Carnival první generace tady bude vůz z přesně opačného konce nabídky, a to malý Jaguar X-Type. A aby to bylo ještě zajímavější, tak do přehledu zahrneme také poněkud nekonformní Audi A2. Všechna tato auta mají v očích motoristické veřejnosti nelichotivou pověst. A nejde jen o spolehlivost, nýbrž o celkový koncept, image či prostě jen nepochopení. V žádném případě to však neznamená, že jsou uvedená auta špatná.

Kia Carnival 1. generace (1998 až 2006, modernizace 2001) – Korejský Espace český lid nezaujal

Původní Carnival, v USA a Velké Británii pojmenovaný Sedona, se v zámoří prezentoval už v roce 1998. Poháněn velkým šestiválcem 3,8 litru se veskrze strefil do vkusu americké veřejnosti. Ta Sedonu považovala za jakousi asijskou alternativu domácího Voyageru.

Posílena prodejními úspěchy za velkou louží, rozhodla se Kia zkusit s velkým MPV štěstí také v Evropě. Jméno Sedona se změnilo na Carnival a samozřejmostí byly drobné vzhledové retuše. Ta hlavní odlišnost se nacházela pod kapotou. Uspět v Evropě s velkým MPV znamenalo nabídnout vznětový motor. Tím byl od začátku velký čtyřválec o objemu 2,9 litru. Pohon rozvodů byl vyřešen řetězem a nechybělo ani přímé vstřikování nafty, tedy obdoba toho u původního motoru VW/Audi TDI. Obstarávalo jej rotační čerpadlo od Bosche. Výkon 93 kW sice nebyl žádná sláva, nicméně i pro takto rozměrné MPV vyhovoval, zejména, když velký čtyřválec disponoval vysokým točivým momentem 338 N.m při 1950 otáčkách za minutu, který je v praxi důležitější.

Přímé vstřikování nafty jednou pro vždy odstranilo velkou slabinu starých vznětových agregátů se vstřikováním do předkomůrky. Ta byla vytvořena coby nálitek v hlavě. Jako taková trpěla značným tepelným zatížením, takže občas praskla.

Přesto motor Carnivalu jako by byl onou pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo. Praskání hlavy se u něj občas vyskytovalo, přičemž na vině byla samotná kvalita materiálu použitého na agregát v kombinaci s vrtochy chladicí soustavy. Ta trpěla na úniky chladiva. Chladicí kapalina nejčastěji tekla kolem předehřevu, případně skrz zrezlé koleno zadní části výměníku topení (ty jsou v tomto voze použity dva). Kia to řešila speciálním plastovým potahem.

Aby toho nebylo málo, druhý problém čtyřválce souvisel s mazáním. Řetěz pohánějící olejové čerpadlo občas prasknul, což byla pro motor většinou konečná. Tato závada se ale děla jen v samém počátku produkce a tudíž se netýká aut prodaných v naší dealerské síti (Carnival k nám přišel až později).

V roce 2001 prodělal vůz rozsáhlou modernizaci. Zlepšila se kvalita. Vůz dostal nový interiér a hlavně mohl být uspořádán se šesti samostatnými sedadly. Když už Carnival, hledejte tento. Změny prodělal také motor. Nově se označoval CRDi a namísto přímého vstřiku dostal common-rail, ale od Delphi... Výkon vzrostl na 106 kW. Jde o stejný systém, který tak potrápil někdejší majitele Mondea od roku 2002 s motory TDCi. I v Carnivalu zlobil. Až v roce 2004 byla dostupná modernizovaná verze vysokotlakého čerpadla, která je odolnější, takže problémy se zadíráním jeho výtlačné části ustaly. Jedinou šanci tak máte s vozem vyráběným od roku 2004 do ukončení produkce první generace v roce 2006.

Alternativu k dieselu tvořil od začátku motor 2.5 V6 24V. Zprvu o výkonu 121 kW, od modernizace ale už jen 110 kW. Jde o agregát Rover/MG/Land Rover pojmenovaný KV6, nejvíce známý z krásného Roveru 75. Kia si jej údajně vyráběla sama na základě licence. I tento motor má četné problémy, navíc jeho výdrž nikterak zářná není. Oproti dieselovému čtyřválci je ale přirozeně mnohem tišší a kultivovanější, navíc je i překvapivě úsporný. V Roveru 75 s ním lze jezdit bez problému za 9 l na 100 km. V praxi však na Carnival s KV6 takřka nenarazíte.

První velké MPV od Kie má špatnou pověst také vinou statistik německých orgánů kontrolujících pravidelně technický stav vozidel (TÜV). V nich se Carnival běžně umísťuje až na samém chvostu tabulek. Nejvíce technikům vadí závady na osvětlení, účinnosti brzd a také vůle v zavěšení kol. To je dost subtilní, avšak velice jednoduché. Mluvíme o přední nápravě. Ta zadní je zde zcela bez problému, neboť je řešena jako tuhá a tedy věčná. Tomu ale odpovídají jízdní vlastnosti vozu. Tuto nectnost odstranila až druhá generace, která dostala víceprvkové zavěšení a také nový šestiválec. To hmatatelně zlepšilo jízdní vlastnosti, ale na tato auta u nás narazíte mnohem méně než na původní poněkud americké vydání.

Kia Carnival
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Audi Jaguar Kia Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…