21.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo nechce. Proč je to chyba? (2. díl)

 

V prvním díle jsme se stručně podívali na trojici kontroverzních automobilů. Nyní přidáváme další tři auta, na která mají motoristé rozporuplné názory. Právem?

Zatímco v minulém díle jsme se zabývali poměrně rozšířenými auty, v dnešním dáme prostor méně známým vozům minulosti. Kromě velkého MPV Kia Carnival první generace tady bude vůz z přesně opačného konce nabídky, a to malý Jaguar X-Type. A aby to bylo ještě zajímavější, tak do přehledu zahrneme také poněkud nekonformní Audi A2. Všechna tato auta mají v očích motoristické veřejnosti nelichotivou pověst. A nejde jen o spolehlivost, nýbrž o celkový koncept, image či prostě jen nepochopení. V žádném případě to však neznamená, že jsou uvedená auta špatná.

Kia Carnival 1. generace (1998 až 2006, modernizace 2001) – Korejský Espace český lid nezaujal

Původní Carnival, v USA a Velké Británii pojmenovaný Sedona, se v zámoří prezentoval už v roce 1998. Poháněn velkým šestiválcem 3,8 litru se veskrze strefil do vkusu americké veřejnosti. Ta Sedonu považovala za jakousi asijskou alternativu domácího Voyageru.

Posílena prodejními úspěchy za velkou louží, rozhodla se Kia zkusit s velkým MPV štěstí také v Evropě. Jméno Sedona se změnilo na Carnival a samozřejmostí byly drobné vzhledové retuše. Ta hlavní odlišnost se nacházela pod kapotou. Uspět v Evropě s velkým MPV znamenalo nabídnout vznětový motor. Tím byl od začátku velký čtyřválec o objemu 2,9 litru. Pohon rozvodů byl vyřešen řetězem a nechybělo ani přímé vstřikování nafty, tedy obdoba toho u původního motoru VW/Audi TDI. Obstarávalo jej rotační čerpadlo od Bosche. Výkon 93 kW sice nebyl žádná sláva, nicméně i pro takto rozměrné MPV vyhovoval, zejména, když velký čtyřválec disponoval vysokým točivým momentem 338 N.m při 1950 otáčkách za minutu, který je v praxi důležitější.

Přímé vstřikování nafty jednou pro vždy odstranilo velkou slabinu starých vznětových agregátů se vstřikováním do předkomůrky. Ta byla vytvořena coby nálitek v hlavě. Jako taková trpěla značným tepelným zatížením, takže občas praskla.

Přesto motor Carnivalu jako by byl onou pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo. Praskání hlavy se u něj občas vyskytovalo, přičemž na vině byla samotná kvalita materiálu použitého na agregát v kombinaci s vrtochy chladicí soustavy. Ta trpěla na úniky chladiva. Chladicí kapalina nejčastěji tekla kolem předehřevu, případně skrz zrezlé koleno zadní části výměníku topení (ty jsou v tomto voze použity dva). Kia to řešila speciálním plastovým potahem.

Aby toho nebylo málo, druhý problém čtyřválce souvisel s mazáním. Řetěz pohánějící olejové čerpadlo občas prasknul, což byla pro motor většinou konečná. Tato závada se ale děla jen v samém počátku produkce a tudíž se netýká aut prodaných v naší dealerské síti (Carnival k nám přišel až později).

V roce 2001 prodělal vůz rozsáhlou modernizaci. Zlepšila se kvalita. Vůz dostal nový interiér a hlavně mohl být uspořádán se šesti samostatnými sedadly. Když už Carnival, hledejte tento. Změny prodělal také motor. Nově se označoval CRDi a namísto přímého vstřiku dostal common-rail, ale od Delphi... Výkon vzrostl na 106 kW. Jde o stejný systém, který tak potrápil někdejší majitele Mondea od roku 2002 s motory TDCi. I v Carnivalu zlobil. Až v roce 2004 byla dostupná modernizovaná verze vysokotlakého čerpadla, která je odolnější, takže problémy se zadíráním jeho výtlačné části ustaly. Jedinou šanci tak máte s vozem vyráběným od roku 2004 do ukončení produkce první generace v roce 2006.

Alternativu k dieselu tvořil od začátku motor 2.5 V6 24V. Zprvu o výkonu 121 kW, od modernizace ale už jen 110 kW. Jde o agregát Rover/MG/Land Rover pojmenovaný KV6, nejvíce známý z krásného Roveru 75. Kia si jej údajně vyráběla sama na základě licence. I tento motor má četné problémy, navíc jeho výdrž nikterak zářná není. Oproti dieselovému čtyřválci je ale přirozeně mnohem tišší a kultivovanější, navíc je i překvapivě úsporný. V Roveru 75 s ním lze jezdit bez problému za 9 l na 100 km. V praxi však na Carnival s KV6 takřka nenarazíte.

První velké MPV od Kie má špatnou pověst také vinou statistik německých orgánů kontrolujících pravidelně technický stav vozidel (TÜV). V nich se Carnival běžně umísťuje až na samém chvostu tabulek. Nejvíce technikům vadí závady na osvětlení, účinnosti brzd a také vůle v zavěšení kol. To je dost subtilní, avšak velice jednoduché. Mluvíme o přední nápravě. Ta zadní je zde zcela bez problému, neboť je řešena jako tuhá a tedy věčná. Tomu ale odpovídají jízdní vlastnosti vozu. Tuto nectnost odstranila až druhá generace, která dostala víceprvkové zavěšení a také nový šestiválec. To hmatatelně zlepšilo jízdní vlastnosti, ale na tato auta u nás narazíte mnohem méně než na původní poněkud americké vydání.

Kia Carnival
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři

Reorganizační plán, který předložilo vedení těžební…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

 

Štítky Audi Jaguar Kia Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

Pobodaná Lenka (†36) v Egyptě zemřela. Příčinou byla zástava srdce

Pobodaná Lenka (†36) v Egyptě zemřela. Příčinou byla…

Češka, kterou zranil předminulý týden útočník na pláži v Egyptě, v noci na čtvrtek zemřela, oznámil na Twitteru…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Jak „ohavný“ Trump vyměnil lidi se změněným pohlavím za peníze na hraniční zeď s Mexikem

Jak „ohavný“ Trump vyměnil lidi se změněným pohlavím…

Neuplyne snad jediný den, aby Donald Trump něčím nepřekvapil. A aby mnoho lidí pořádně nenaštval. Některé…