reklama


21.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo nechce. Proč je to chyba? (2. díl)

 

V prvním díle jsme se stručně podívali na trojici kontroverzních automobilů. Nyní přidáváme další tři auta, na která mají motoristé rozporuplné názory. Právem?

Zatímco v minulém díle jsme se zabývali poměrně rozšířenými auty, v dnešním dáme prostor méně známým vozům minulosti. Kromě velkého MPV Kia Carnival první generace tady bude vůz z přesně opačného konce nabídky, a to malý Jaguar X-Type. A aby to bylo ještě zajímavější, tak do přehledu zahrneme také poněkud nekonformní Audi A2. Všechna tato auta mají v očích motoristické veřejnosti nelichotivou pověst. A nejde jen o spolehlivost, nýbrž o celkový koncept, image či prostě jen nepochopení. V žádném případě to však neznamená, že jsou uvedená auta špatná.

Kia Carnival 1. generace (1998 až 2006, modernizace 2001) – Korejský Espace český lid nezaujal

Původní Carnival, v USA a Velké Británii pojmenovaný Sedona, se v zámoří prezentoval už v roce 1998. Poháněn velkým šestiválcem 3,8 litru se veskrze strefil do vkusu americké veřejnosti. Ta Sedonu považovala za jakousi asijskou alternativu domácího Voyageru.

Posílena prodejními úspěchy za velkou louží, rozhodla se Kia zkusit s velkým MPV štěstí také v Evropě. Jméno Sedona se změnilo na Carnival a samozřejmostí byly drobné vzhledové retuše. Ta hlavní odlišnost se nacházela pod kapotou. Uspět v Evropě s velkým MPV znamenalo nabídnout vznětový motor. Tím byl od začátku velký čtyřválec o objemu 2,9 litru. Pohon rozvodů byl vyřešen řetězem a nechybělo ani přímé vstřikování nafty, tedy obdoba toho u původního motoru VW/Audi TDI. Obstarávalo jej rotační čerpadlo od Bosche. Výkon 93 kW sice nebyl žádná sláva, nicméně i pro takto rozměrné MPV vyhovoval, zejména, když velký čtyřválec disponoval vysokým točivým momentem 338 N.m při 1950 otáčkách za minutu, který je v praxi důležitější.

Přímé vstřikování nafty jednou pro vždy odstranilo velkou slabinu starých vznětových agregátů se vstřikováním do předkomůrky. Ta byla vytvořena coby nálitek v hlavě. Jako taková trpěla značným tepelným zatížením, takže občas praskla.

Přesto motor Carnivalu jako by byl onou pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo. Praskání hlavy se u něj občas vyskytovalo, přičemž na vině byla samotná kvalita materiálu použitého na agregát v kombinaci s vrtochy chladicí soustavy. Ta trpěla na úniky chladiva. Chladicí kapalina nejčastěji tekla kolem předehřevu, případně skrz zrezlé koleno zadní části výměníku topení (ty jsou v tomto voze použity dva). Kia to řešila speciálním plastovým potahem.

Aby toho nebylo málo, druhý problém čtyřválce souvisel s mazáním. Řetěz pohánějící olejové čerpadlo občas prasknul, což byla pro motor většinou konečná. Tato závada se ale děla jen v samém počátku produkce a tudíž se netýká aut prodaných v naší dealerské síti (Carnival k nám přišel až později).

V roce 2001 prodělal vůz rozsáhlou modernizaci. Zlepšila se kvalita. Vůz dostal nový interiér a hlavně mohl být uspořádán se šesti samostatnými sedadly. Když už Carnival, hledejte tento. Změny prodělal také motor. Nově se označoval CRDi a namísto přímého vstřiku dostal common-rail, ale od Delphi... Výkon vzrostl na 106 kW. Jde o stejný systém, který tak potrápil někdejší majitele Mondea od roku 2002 s motory TDCi. I v Carnivalu zlobil. Až v roce 2004 byla dostupná modernizovaná verze vysokotlakého čerpadla, která je odolnější, takže problémy se zadíráním jeho výtlačné části ustaly. Jedinou šanci tak máte s vozem vyráběným od roku 2004 do ukončení produkce první generace v roce 2006.

Alternativu k dieselu tvořil od začátku motor 2.5 V6 24V. Zprvu o výkonu 121 kW, od modernizace ale už jen 110 kW. Jde o agregát Rover/MG/Land Rover pojmenovaný KV6, nejvíce známý z krásného Roveru 75. Kia si jej údajně vyráběla sama na základě licence. I tento motor má četné problémy, navíc jeho výdrž nikterak zářná není. Oproti dieselovému čtyřválci je ale přirozeně mnohem tišší a kultivovanější, navíc je i překvapivě úsporný. V Roveru 75 s ním lze jezdit bez problému za 9 l na 100 km. V praxi však na Carnival s KV6 takřka nenarazíte.

První velké MPV od Kie má špatnou pověst také vinou statistik německých orgánů kontrolujících pravidelně technický stav vozidel (TÜV). V nich se Carnival běžně umísťuje až na samém chvostu tabulek. Nejvíce technikům vadí závady na osvětlení, účinnosti brzd a také vůle v zavěšení kol. To je dost subtilní, avšak velice jednoduché. Mluvíme o přední nápravě. Ta zadní je zde zcela bez problému, neboť je řešena jako tuhá a tedy věčná. Tomu ale odpovídají jízdní vlastnosti vozu. Tuto nectnost odstranila až druhá generace, která dostala víceprvkové zavěšení a také nový šestiválec. To hmatatelně zlepšilo jízdní vlastnosti, ale na tato auta u nás narazíte mnohem méně než na původní poněkud americké vydání.

Kia Carnival
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama