15.11. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

To nejlepší ze škodováckého muzea: Unikátní Škoda 120. Má pohon předních kol!

 

Na první pohled vypadá bílý prototyp jako obyčejná „stodvacítka,“ při tom druhém si ale uvědomíte, o jaký jde unikát.

Když v roce 1964 mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik (AZNP) spouštěly výrobu Škody 1000 MB, byla její koncepce vše vzadu moderním řešením, které prosazovaly i západoevropští výrobci. Škoda na koncepci kvůli nedostatku financí musela trvat i o pár let později, kdy se již ukazovala jako stále zastaralejší. V sedmdesátých letech se ale už začalo pracovat na změně, která nakonec vyústila v model Favorit. Součástí trnité cesty k hatchbacku s motorem vpředu a pohonem předních kol byl i prototyp Škoda 742 P, přezdívaný Obrtlík.

Bíle lakovaný vůz je součástí sbírky škodováckého muzea, aktuálně je vystaven v pro veřejnost přístupném depozitáři, kde jsme si ho prohlédli i my. Na první pohled vypadá vlastně obyčejně, všimnete si jen zvýšeného podvozku nebo unikátních kol s pouhými třemi šrouby a zaslepených chladicích otvorů v zadní části boků karoserie. Jenže právě tyto detaily odkazují na jeho unikátnost.

Když byste totiž nahlédli do motorového prostoru, který se u výchozí stodvacítky nacházel vzadu, zjistíte, že agregát v tomto místě chybí. Pod přepracovaným zadním víkem procházejícím hluboko do zadního čela se totiž u tohoto prototypu nachází rozměrný zavazadlový prostor. Vedle obřího místa pro bagáž je tu i prostor pro rezervní kolo, které se nachází vespod, na podvozku auta jej prozrazuje jeho vnější kryt. Odhadem má kufr tak objem 400 litrů, přičemž lze dále zvětšit díky zadním sklopným sedadlům. Díky rozměrnému víku se pak do něj snadno nakládají zavazadla. Nedokonalé čalounění je nutné omluvit, vždyť se jedná o prototyp...

Motor je umístěn vpředu, pod kapotou otevírající se nikoliv do strany, jako u sériové Škody 742 (interní označení stodvacítky), nýbrž dopředu. Samotný agregát je dobře známý, jedná se o sériový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1174 cm3 a výkonu 38 kW z modelu Škoda 120 L.

Prototyp sice v roce 1978 vznikl na příkaz předsedy vlády Lubomíra Štrougala, díky čemuž vznikly i další prototypy s odlišnou koncepcí na bázi Škody 742, jenže alternativa ke stodvacítce s jinou koncepcí musela být postavena s co nejmenšími náklady. A tak byla zvolena zástavba s původní převodovkou a rozvodovkou, jen se celek proti sériovému automobilu otočil kolem svislé osy o 180°, což mu vyneslo přezdívku Obrtlík. Agregát prototypu je tudíž umístěn před přední nápravou, chladič je tak podobně jako u Wartburgu umístěn až za ním, protože před něj by se už zkrátka nevešel.

To nejlepší ze škodováckého muzea: Odhalili jsme tajemství Škody Ferat!

Větších úprav se musel dočkat podvozek. Vyvíjet zavěšení pro pohon předních kol by bylo příliš nákladné, a tak bylo použito z Renaultu 12, a to včetně středů, disků nebo poloos. To ostatně vysvětluje již zmíněné použití kol uchycených jen třemi šrouby. Dnes jsou mimochodem obuta do pneumatik Barum Brillantis s rozměry 165/80 R13. Stanislav Cinkl, který na autě pracoval, později vzpomínal, že napasování francouzské nápravy na stodvacítku nebylo až tak složité, nejhorší bylo získat podběhy. Ty byly u Renaultu z velice kvalitního materiálu, a tak při prepraci z původního auta nestačily nůžky, ale byly potřeba majzlík a palice.

Jinak se ale vlastně jedná o dobovou stodvacítku. Čtveřice kruhových světel vpředu dokazuje, že základem byla Škoda 120 LS, srovnání s vedle stojícím krásným prototypem Škoda 720 s karoserií od Giugara dokazuje, že do sériové výroby se dostalo alespoň něco – třeba podobné kliky. Stodvacítka naopak zůstala u sedadel bez hlavových opěrek, zatímco 720 už tento bezpečnostní prvek měla.

Na sériovou produkci ale nakonec nedošlo, a tak po otestování zamířil Obrtlík na jaře 1979 do sbírky škodováckého muzea. Tam byl před několika lety zrenovován do úžasné podoby, že dnes vypadá jako nový. Na konci sedmdesátých let ještě nebyla vůle vyrábět v Mladé Boleslavi auto s motorem vpředu a pohonem předních kol, a to jak ta politická, tak samotného vedení automobilky. Agregátu vzadu a pohonu zadních kol se uvnitř AZNP stále věřilo, navíc získat potřebné komponenty bylo v tehdejším východním bloku vlastně nemožné. Hnací hřídele pro taková auta se vyráběla jen v NDR, a to ještě v nedostatečném počtu. V podmínkách reálného socialismu neřešitelný problém.

Na předokolku si tak Škoda musela počkat do roku 1988, kdy se konečně začal vyrábět Favorit. Právě Škoda 720 P „Obrtlík“ ale byla důležitou etapou na cestě k tomuto hatchbacku. Mimochodem nebyl jediným takovým prototypem, v Bratislavských automobilových závodech vznikl v roce 1980 prototyp nazvaný Škoda 724 PP. V jeho případě byla příď upravena tak, aby pojala čtyřválec ze Zastavy 101, jugoslávské licenční verze Fiatu 128.

Pod kapotou tohoto prototypu tudíž pracoval napříč uložený čtyřválec OHC o objemu 1116 cm3 a výkonu 40,5 kW spárovaný se čtyřstupňovou převodovku. Ze Zastavy bylo převzato také přední zavěšení se vzpěrami McPherson nebo kotoučové brzdy.

Na pohled pak tento prototyp odlišovala příď. Byla rozšířená, po obou stranách přibyly svisle orientované ukazatele směru zasazené do rohů blatníků. Záď zase ozdobila o poznání širší skupinová světla, z nichž každé vzniklo ze dvou rozříznutých a navzájem spojených původních skupinových svítilen. Kapota se otevírala dozadu, jak je u takových aut zvykem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 

Štítky Škoda Video

 

Přidat názorDiskuse: To nejlepší ze škodováckého muzea:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře

Po odchodu slavné trojice Clarkson, Hammond a May se…

 






 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…