15.11. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

To nejlepší ze škodováckého muzea: Unikátní Škoda 120. Má pohon předních kol!

 

Na první pohled vypadá bílý prototyp jako obyčejná „stodvacítka,“ při tom druhém si ale uvědomíte, o jaký jde unikát.

Když v roce 1964 mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik (AZNP) spouštěly výrobu Škody 1000 MB, byla její koncepce vše vzadu moderním řešením, které prosazovaly i západoevropští výrobci. Škoda na koncepci kvůli nedostatku financí musela trvat i o pár let později, kdy se již ukazovala jako stále zastaralejší. V sedmdesátých letech se ale už začalo pracovat na změně, která nakonec vyústila v model Favorit. Součástí trnité cesty k hatchbacku s motorem vpředu a pohonem předních kol byl i prototyp Škoda 742 P, přezdívaný Obrtlík.

Bíle lakovaný vůz je součástí sbírky škodováckého muzea, aktuálně je vystaven v pro veřejnost přístupném depozitáři, kde jsme si ho prohlédli i my. Na první pohled vypadá vlastně obyčejně, všimnete si jen zvýšeného podvozku nebo unikátních kol s pouhými třemi šrouby a zaslepených chladicích otvorů v zadní části boků karoserie. Jenže právě tyto detaily odkazují na jeho unikátnost.

Když byste totiž nahlédli do motorového prostoru, který se u výchozí stodvacítky nacházel vzadu, zjistíte, že agregát v tomto místě chybí. Pod přepracovaným zadním víkem procházejícím hluboko do zadního čela se totiž u tohoto prototypu nachází rozměrný zavazadlový prostor. Vedle obřího místa pro bagáž je tu i prostor pro rezervní kolo, které se nachází vespod, na podvozku auta jej prozrazuje jeho vnější kryt. Odhadem má kufr tak objem 400 litrů, přičemž lze dále zvětšit díky zadním sklopným sedadlům. Díky rozměrnému víku se pak do něj snadno nakládají zavazadla. Nedokonalé čalounění je nutné omluvit, vždyť se jedná o prototyp...

Motor je umístěn vpředu, pod kapotou otevírající se nikoliv do strany, jako u sériové Škody 742 (interní označení stodvacítky), nýbrž dopředu. Samotný agregát je dobře známý, jedná se o sériový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1174 cm3 a výkonu 38 kW z modelu Škoda 120 L.

Prototyp sice v roce 1978 vznikl na příkaz předsedy vlády Lubomíra Štrougala, díky čemuž vznikly i další prototypy s odlišnou koncepcí na bázi Škody 742, jenže alternativa ke stodvacítce s jinou koncepcí musela být postavena s co nejmenšími náklady. A tak byla zvolena zástavba s původní převodovkou a rozvodovkou, jen se celek proti sériovému automobilu otočil kolem svislé osy o 180°, což mu vyneslo přezdívku Obrtlík. Agregát prototypu je tudíž umístěn před přední nápravou, chladič je tak podobně jako u Wartburgu umístěn až za ním, protože před něj by se už zkrátka nevešel.

To nejlepší ze škodováckého muzea: Odhalili jsme tajemství Škody Ferat!

Větších úprav se musel dočkat podvozek. Vyvíjet zavěšení pro pohon předních kol by bylo příliš nákladné, a tak bylo použito z Renaultu 12, a to včetně středů, disků nebo poloos. To ostatně vysvětluje již zmíněné použití kol uchycených jen třemi šrouby. Dnes jsou mimochodem obuta do pneumatik Barum Brillantis s rozměry 165/80 R13. Stanislav Cinkl, který na autě pracoval, později vzpomínal, že napasování francouzské nápravy na stodvacítku nebylo až tak složité, nejhorší bylo získat podběhy. Ty byly u Renaultu z velice kvalitního materiálu, a tak při prepraci z původního auta nestačily nůžky, ale byly potřeba majzlík a palice.

Jinak se ale vlastně jedná o dobovou stodvacítku. Čtveřice kruhových světel vpředu dokazuje, že základem byla Škoda 120 LS, srovnání s vedle stojícím krásným prototypem Škoda 720 s karoserií od Giugara dokazuje, že do sériové výroby se dostalo alespoň něco – třeba podobné kliky. Stodvacítka naopak zůstala u sedadel bez hlavových opěrek, zatímco 720 už tento bezpečnostní prvek měla.

Na sériovou produkci ale nakonec nedošlo, a tak po otestování zamířil Obrtlík na jaře 1979 do sbírky škodováckého muzea. Tam byl před několika lety zrenovován do úžasné podoby, že dnes vypadá jako nový. Na konci sedmdesátých let ještě nebyla vůle vyrábět v Mladé Boleslavi auto s motorem vpředu a pohonem předních kol, a to jak ta politická, tak samotného vedení automobilky. Agregátu vzadu a pohonu zadních kol se uvnitř AZNP stále věřilo, navíc získat potřebné komponenty bylo v tehdejším východním bloku vlastně nemožné. Hnací hřídele pro taková auta se vyráběla jen v NDR, a to ještě v nedostatečném počtu. V podmínkách reálného socialismu neřešitelný problém.

Na předokolku si tak Škoda musela počkat do roku 1988, kdy se konečně začal vyrábět Favorit. Právě Škoda 720 P „Obrtlík“ ale byla důležitou etapou na cestě k tomuto hatchbacku. Mimochodem nebyl jediným takovým prototypem, v Bratislavských automobilových závodech vznikl v roce 1980 prototyp nazvaný Škoda 724 PP. V jeho případě byla příď upravena tak, aby pojala čtyřválec ze Zastavy 101, jugoslávské licenční verze Fiatu 128.

Pod kapotou tohoto prototypu tudíž pracoval napříč uložený čtyřválec OHC o objemu 1116 cm3 a výkonu 40,5 kW spárovaný se čtyřstupňovou převodovku. Ze Zastavy bylo převzato také přední zavěšení se vzpěrami McPherson nebo kotoučové brzdy.

Na pohled pak tento prototyp odlišovala příď. Byla rozšířená, po obou stranách přibyly svisle orientované ukazatele směru zasazené do rohů blatníků. Záď zase ozdobila o poznání širší skupinová světla, z nichž každé vzniklo ze dvou rozříznutých a navzájem spojených původních skupinových svítilen. Kapota se otevírala dozadu, jak je u takových aut zvykem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Rezidence Sakura skupiny T.E je mezi 16 nejlepšími…

Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159 Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159

Výrobce letecké techniky Aero Vodochody ukázal na…

Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá

Bílý dům odmítl závěry médií, že si prezident Donald…

OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA

Detroit, svého času jedno z nejlidnatějších měst USA…

 

Štítky Škoda Video

 

Přidat názorDiskuse: To nejlepší ze škodováckého muzea:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 






 
Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Včera

Lego stavebnice nejslavnějšího auta Jamese Bonda má dokonce i výbavu svého předobrazu.




Blesk.cz

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět baví. Recenze Wolfenstein II: The New Colossus pro Switch

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět…

Že bude Wolfenstein II: The New Colossus taková bomba, která se z videohry vyklubala, čekal málokdo. Počítalo se…

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila. Dotkl se prý jeho chlouby

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila.…

Americký miliardář a majitel vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk se omluvil britskému jeskynnímu záchranáři za…

 

iSport.cz

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a Kittel, nestihli limit

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a…

Britský cyklista Geraint Thomas je novým vedoucím jezdcem Tour de France. Do žlutého trikotu se oblékl díky…

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent Juve potkal s idolem

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent…

Splnil si sen, možná i jeden z největších životních zážitků. Roman Macek, český záložník Juventusu, na vlastní…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…