V automobilkách pracují profesionální čichači. Čemu se věnují? (+video)
Při pořízení nového vozu si řada z nás, aniž si to uvědomuje, užívá vedle linií karoserie, jízdních vlastností, nejrůznějších komfortních prvků ve výbavě a praktické variability interiéru i vůně nového vozu. Nemusí se přitom jednat o první příznaky našeho sklouznutí mezi čichače lepidel, ale výsledek pečlivého vývoje v automobilce.
Automobilka Seat zaměstnává tým chemiků, který vede María José Lópezová. Tito odborníci se zaměřují na vyhledávání neutrálních vůní pro interiéry nových vozů. Při své práci individuálně analyzují všechny nekovové díly vozu a zkoumají, zda jsou pachy, které se z nich uvolňují, žádoucí a příjemné.
Jedním z testů, kterým tento tým automobily podrobuje, je vyhřátí vozidla na více než 60 °C. Poté celý tým usedne do vozu a hodnotí pachy, které se uvolňují z jednotlivých částí interiéru.
Cílem testů je zajistit co nejpozitivnější reakce při nastupování do vozu. Pokud nějaký díl nevoní dobře, je zahájen proces, který vede k jeho výměně nebo nalezení vhodného řešení.
María José Lópezová k tomu dodává, že všechny materiály, používané uvnitř vozu, jsou jedinečné, což samozřejmě platí i o kůži. Podle jejích slov má právě po tomto materiálu vůz příjemně vonět, protože to mu dodává vyšší kvalitu.
Tým je složen z odborníků s vytříbeným čichem, ale na jejich práci jsou kladeny další nároky. Nesmí například kouřit, ani používat parfémy nebo vůně, protože to by ovlivňovalo výsledky testů.
Tento druh smyslového testování byl zaveden v polovině 90. let s cílem zvýšit úroveň komfortu pro cestující a od té doby nalézá stále širší uplatnění. Seat v současnosti uskutečňuje více než 400 testů každý rok, aby bylo zaručeno, že každý automobil opustí výrobní závod s charakteristickou „vůní nového vozu“.