Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Václav Král: člověk, tvůrce, učitel (výstava předního designéra)

Ondřej Láník
Diskuze (43)
Navštívili jsme rozsahem nevelkou, ale velmi zajímavou výstavu díla českého guru automobilového designu Václava Krále. Ve Středočeském muzeu v Roztokách u Prahy ji můžete navštívit do 21.května 2006.

Navštívili jsme rozsahem nevelkou, ale velmi zajímavou výstavu díla českého guru automobilového designu Václava Krále. Ve Středočeském muzeu v Roztokách u Prahy ji můžete navštívit do 21.května 2006.

Tuto výstavu plánoval Václav Král ve spolupráci se Středočeským muzeem v Roztokách u Prahy ke svým sedmdesátým narozeninám. Osud mu to nedopřál a výstava se tak změnila v retrospektivní přehlídku jeho celoživotní tvorby. Na výstavě jsou dokumentovány kresbami, fotografiemi a modely všechny významné práce Václava Krále od konce padesátých let do současnosti, nechybí ani významné výsledky studentů, které vedl na pražském ČVUT. K těm nejznámější patří minibike firmy Blata, jehož design navrhl žák Václava Krále Stanislav Hanuš.

Václav Král /27. 9. 1936 – 26. 10. 2005/ se narodil v Ostravě a většinu života prožil v Roztokách u Prahy.

Od dětství rád kreslil a brzy se jeho zájem soustředil na automobily a automobilové závody. V Mladé Boleslavi vystudoval Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou. Svůj první designérský návrh karoserie automobilu vytvořil již v 18 letech pro karosárnu pana Tměje. Po studiu pracoval až do konce 60. let v automobilce Škoda. Jeho činnost měla široký záběr i mimo automobilku. Známy jsou jeho průhledové kresby automobilů v motoristických časopisech 50. – 80. let /první skicu pro Svět motorů nakreslil ve svých 16 letech/. Stal se jedním ze zakladatelů podniku Metalex, který vyráběl formule a autokrosové speciality. Pro své vlastní závodění zkonstruoval a postavil pod značkou Baghira několik autokrosových a silničních speciálů /Buggy a Spider/. Po skončení své závodnické éry v 70. letech se věnoval průmyslovému designu. Dodnes se vyrábí a vyváží do světa závodní vozítko pro mládež Havel Buggy. Mezi další práce patří MTX Roadster na bázi Škody Favorit, midibus ZlinLiner, supersportovní Tatra MTX V8, modernizace T613 zvaná Tatra Prezident, sportovní Dioss Rebel a Innotech Mysterro oceněný „Národní cenou za design 1993“, Jawa Athena, spolupráce na konstrukci a designu závodních tahačů Buggyra, nová Jawa 650 a replika první makety vozu Porsche 356 pro Německé národní technické muzeum v Mnichově. Jedním z posledních děl je výtah v prostorách Národní galerie ve Veletržním paláci, který byl ohodnocen cenou „Vynikající design“. Více než 10 let působil Václav Král jako pedagog na ČVUT v Praze, kde vyučoval design dopravních prostředků. Tvorbu svých studentů, kterým se intenzivně věnoval, představil i na výstavě Design dnes ve Středočeském muzeu v roce 2003. Od roku 2000 byl předsedou Asociace designérů Unie výtvarných umělců České republiky. V roce 1994 s Václavem Králem natočil Vladislav Kvasnička dokument ze série Gen – Galerie elity národa.

8. květen 2006, kdy se v muzeu v Roztokách pořádá již 27. ročník jednodenní výstavy historických vozidel, bude tedy dvojnásobným svátkem automobilů a jejich příznivců.

Výstava je otevřena denně mimo pondělí 10 – 18 hodin a bude otevřena do 21.května 2006.

Ondřej Láník
Diskuze (43)
12. 4. 2006 19:21
Re: Král
Pako jsi ty. Myslím to mile... O Yaroukhovi jsem ti napsal, abys pochopil o čem to je. O tobě píši tobě... to snad pochopíš. Nebo když reaguji na tvůj příspěvek, v němž mě hodnotíš, to pak mám jako psát někomu jinému zas já o tobě... Nebo to mám chápat tak, že ty můžeš psát o mě ale já o tobě ne... zajímavá logika Manitou...
11. 4. 2006 21:20
Re: p.Král
:yes: :yes:
9. 4. 2006 20:18
KRÁL ZŮSTANE KRÁLEM
a blb blbem... to je známa věc. Už jsem to tu jednou psal, tak znovu - Pan Král prožil většinu života za komunodrátama... tak jako my. Žil v prostředí, kde ikonou designu byla rudá hvězda dole na Můstku. Pod ní byl nápis - "se Sovětským, svazem na věčné časy a nikdy jinak". Nám, obyčejným lidem, bralo chuť do života to závěrečné sousloví - nikdy jinak... to znamenalo definitivu... Umíš si vůbec představit, žes na světě jen jednou... a máš všechno prožít v jednom komunolágru?... Nemáš desky, nemáš knihy, nemáš filmy, nemáš auto... nemáš nic... a co tě utváří, to je buď propašované nebo děděné z časů první republiky... Tak je potřeba vědět, že tu žil pán, kterej když něco nakreslil a mohl to někde otisknout... my na to civěli doaleluja... Byl to zpravidla černobílej průhledovej obrázek auta na zadní straně Světa motorů či Automobilu... a my si ho doma vybarvovali pastelkama. Umíš si vůbec představit tu realitu... víš ty vůbec, že barevná fotka 911ky z propašovanýho časopisu tirákem z Německa (časopis sis koupil za čtvrtinu svý vejplaty a než jsi ho dones domů, byl jsi podělanej strachy, že tě seberou) se tu cenila jako obraz od Paula Klee... Nemáš brácho ani šajna v čem jsme žili, a co pro nás, autožrouty, pan Král znamenal. Jeho talent je evidentní, nezpochybnitelný. Že nemohl makat na novém Férru... no, to snad pochopíš. A jak velký byl jeho talent? Tak především byl mnohonásobně větší než tvůj. Byl to člověk, kterej uměl vidět. Geniálních designérů je na světě, že bys je spočítal na jedný ruce. Pan Král asi nebyl geniálním designérem... byl "JEN" designerem nezapomenutelným. A to je dost. P.S. Možná sis hrával jako malej s plastikovým autíčkem, které udělal pan Král... tak příště raději mlč...
9. 4. 2006 20:13
Re: Václav Král
:yes: :yes: :yes: