4.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Velký test reálné spotřeby 50 aut! Víme, která auta jsou na skutečných silnicích nejúspornější!

 

Už léta víme, že udávaná kombinovaná spotřeba nemá s reálnými údaji moc společného. Proto jsme u 50 aut změřili spotřebu sami, v reálných podmínkách.

Spotřeba paliva je u aut jedním z nejsledovanějších parametrů, jenže zároveň jeden z hůře zjistitelných. Existuje sice udávaná, tzv. kombinovaná spotřeba, jenže ta je měřena v laboratorních podmínkách podle specifických parametrů, které mají s reálnými podmínkami jen máloco společného. Proto jsme se rozhodli měřit si spotřebu vozů sami, přímo v reálném prostředí. A údaje jsou v mnoha případech hodně odlišné od udávaných čísel!

Vezměte si takový Lexus LS. Velký luxusní sedan má díky svému hybridnímu pohonu vcelku nízkou udávanou spotřebu 7,1 l/100 km, jenže ve skutečnosti auto moc úsporné není. V našem případě patří mezi nejhorší, dosáhl průměru 11,6 l/100 km, což bylo na dostřel šestiválcovému sportovnímu sedanu BMW M3 M Competition (11,9 l/100 km), tedy modelu, od něhož se vysoký apetit dá očekávat. A také to bylo třeba více než u Volkswagenu Amarok s naftovým šestiválcem 3.0 TDI, který dosáhl na průměr 10,6 l/100 km.

Supersporty a jejich skutečná spotřeba paliva: Za kolik opravdu jezdí Bugatti Chiron?

Neplatí to ale vždy. Peugeot 308 s novým turbodieselem 1.5 BlueHDi má udávanou kombinovanou spotřebu 3,7 l/100 km a superúsporný je i ve skutečnosti. V našem přehledu je dokonce vůbec nejlepší, s průměrem 5,5 l/100 km. Sliby Peugeotu, že je nová patnáctistovka úsporná nejen na papíře, ale i ve skutečnosti, tak nejsou jen slova do větru... Dařilo se též trojici Seatů (Leonu ST a dvěma verzím nové Ibizy), mezi nejlepšími je i BMW 740e. Tomuto plug-in hybridu nicméně pomohl fakt, že na zkušební trasu vyjížděl se zcela nabitými bateriemi.

Právě testovací trasa je v případě měření reálné spotřeby důležitým jevem. V našem případě jezdíme po bezmála padesátikilometrové trase v okolí Plzně, kterou si můžete prohlédnout v přiložené galerii.

Taková délka nám umožnila otestovat na daném místě co nejvíce automobilů. Delší trasa by sice byla pro měření ještě přesnější, ne vždy je ale časový prostor na to vyrazit se všemi testovacími vozy na stejnou, třeba stokilometrovou dráhu.

Trasu tvoří okruh kombinující městské ulice, okresní silnice i dálnice ve zhruba vyrovnaném poměru, přičemž jsou do ní zahrnuty i kopcovité pasáže, aby vozy byly otestovány i ve stoupáních a klesáních. Vyrážíme z plzeňské Doubravky směrem na Prahu, z přivaděče následně jedeme po obchvatu Plzně do Starého Plzence, odkud pokračujeme přes Šťáhlavy, Rokycany a Ejpovice zpět do výchozího místa.

S každým automobilem na trasu vyrážíme již se zahřátým motorem a se zapnutým topením, případně klimatizací, přičemž jezdíme v rámci povolených rychlostních limitů. Zároveň ale nejedeme žádnou ekorallye, volíme běžné, spíše svižnější tempo, přičemž se nijak neomezujeme. To znamená, že s takovým BMW M3 zkrátka jedeme rychleji než třeba s Mazdou 2 se základním motorem v podobě 1.5 Skyactiv-G (55 kW), stále ale v rámci povolených limitů.

Aby do jízdy a hlavně naměřené hodnoty tolik nepromlouval okolní provoz, vyrážíme na trasu v méně exponovaných časech, tak abychom po cestě potkali co nejméně aut a nemuseli se přizpůsobovat jejich tempu. Počasí ale bohužel vždy ovlivnit nemůžeme, proto jedeme za každého počasí, což do jisté míry může udávaná čísla lehce zkreslit. Zcela totožných podmínek u všech měřených aut zkrátka dosáhnout nejde, přesto má toto měření ve výsledku mnohem blíže realitě než laboratorní měření dle nesmyslných jízdních podmínek.

Samotnou spotřebu měříme odečtením hodnoty z palubního počítače. Přestože mezi řidiči kolují fámy, že to není přesný ukazatel a že je přesnější měřit spotřebu dotankováním, není to zcela pravda. Palubní počítače udělaly v posledních letech velký skok dopředu co do přesnosti, při dotankování navíc výsledky ovlivňují mnohé faktory, které do výpočtu nelze tak snadno započítat.

Jak přesně změřit spotřebu paliva? Skutečně palubní počítače lžou?

A jaká auta se tedy ukazují v reálném světě jako nejúspornější? Z padesátky vyzkoušených modelů byl nejlepší již zmíněný Peugeot 308 s 1.5 BlueHDi. Dařilo se také Seatu Ibiza s novými „téesíčky,“ u níž se však ukázalo, že rozdíl mezi tříválcem a čtyřválcem není v praxi takový. S 1.0 TSI (70 kW) jsme na dané testovací trase jeli za rovných šest litrů, zatímco s 1.5 TSI (110 kW) za 6,1 l/100 km. V tomto ohledu je pak zajímavý fakt, že Golf Variant s tou samou patnáctistovkou jel za 7,2 l/100 km. Úsporné se ukázaly také Skyactivy od Mazdy, mezi deseti nejlepšími byla dvojka a trojka s různými výkonovými verzemi 1.5 Skyactiv-G.

Měření reálné spotřeby: Modely s nejnižší spotřebou
ZnačkaModelMotorVýkon [kW]PřevodovkaNaměřená spotřeba [l/100 km]
Peugeot3081.5 BlueHDi96manuální5,5
SeatLeon ST2.0 TDI110manuální5,8
SeatIbiza1.0 TSI70manuální6
SeatIbiza1.5 TSI110manuální6,1
BMW7740e190automatická6,1
Mazda21.5 Skyactiv-G55manuální6,1
Mazda31.5 Skyactiv-G74manuální6,3
AudiA52.0 TDI140dvouspojková6,3
Mercedes-BenzCLA Shooting Brake220d130automatická6,5
CitroënC31.2 PureTech60manuální6,5
KiaRio1.4 CVVT74manuální6,5
Naopak tím nejméně úsporným autem se v našem exkluzivním testu ukázal Mercedes-Benz G s motorem 350d, který testovací trasu objel s průměrem 14,1 l/100 km. Dalo se ale od minulé generace krabicovitého offroadu očekávat něco jiného? Stejně tak je logické, že mezi nejméně úsporná auta patří ta sportovnějšího ražení, ať už BMW M3 nebo BMW M240i. Zajímavostí je pak fakt, že Audi RS 5 poháněné 2,9litrovým šestiválcem jelo s nižší spotřebou než slabší Audi S5 s třílitrem (10,5 l/100 km vs. 11,3 l/100 km). Z běžné produkce se pak moc nedařilo Kie Stinger s benzinovým dvoulitrem nebo Volvu V90 Cross Country s motorem T6. I ty patři do desítky nejžravějších modelů.

Měření reálné spotřeby: Modely s nejvyšší spotřebou
ZnačkaModelMotorVýkon [kW]PřevodovkaNaměřená spotřeba [l/100 km]
Mercedes-BenzG Professional350d180automatická14,1
BMWM3 M Competition3.0 R6331dvouspojková11,9
LexusLS500h220CVT11,6
AudiS53.0 TFSI260automatická11,3
Mercedes-AMGEE 43 4Matic295automatická10,7
VolkswagenAmarok3.0 TDI165automatická10,6
AudiRS 52.9 TFSI331automatická10,5
KiaStinger2.0 T-GDI188automatická10,2
VolvoV90 Cross CountryT6235automatická10,1
BMW2 kupéM240i250manuální9,6
A takhle už vypadá kompletní tabulka 50 měřených automobilů. Ty nejstarší jsme testovali v roce 2016.

Měření reálné spotřeby: Modely podle abecedy
ZnačkaModelRokMotorVýkon [kW]PřevodovkaNaměřená spotřeba [l/100 km]Udávaná spotřeba [l/100 km]
AudiS5(2016)3.0 TFSI260automatická11,37,3
AudiQ2(2016)1.4 TFSI110manuální75,5
AudiQ5(2017)2.0 TDI140dvouspojková7,54,9
AudiA5 Sportback(2017)2.0 TDI140dvouspojková6,34,7
AudiRS 5(2017)2.9 TFSI331automatická10,58,7
BMW1(2017)M140i xDrive250automatická97,4
BMW5(2017)540i250automatická9,56,9
BMWM3 M Competition(2017)3.0 R6331dvouspojková11,98,3
BMW2 kupé(2017)M240i250manuální9,67,8
BMW2 GT(2017)220i141automatická7,25,9
BMW4 cabrio(2017435d xDrive230automatická6,96,3
BMW7(2017)740e190automatická6,12,5
BMW5 Touring(2018)530d xDrive195automatická7,95,5
BMWX3(2018)xDrive30d195automatická7,95,8
BMW5 Touring(2018)M550d xDrive294automatická8,46,7
BMWi3s(2018)elektromotor135automatická20,4*14,3*
CitroënC3(2016)1.2 PureTech60manuální6,54,7
Fiat500X(20171.6 MultiJet II88dvouspojková7,24,3
HondaCivic(2017)1.5 VTEC134manuální7,35,8
HondaJazz(2018)1.5 Turbo96CVT6,95,4
HondaCivic Type R(2017)2.0 VTEC Turbo235manuální8,57,7
JaguarXF Sportbrake(2018)25t184automatická86,8
KiaOptima SW(2016)2.0 T-GDI180automatická9,28,2
KiaRio(2017)1.4 CVVT74manuální6,55
KiaStinger(2017)2.0 T-GDI188automatická10,27,9
LexusIS(2017)300h133CVT7,44,6
LexusLS(2018)500h220CVT11,67,1
Mazda3(2017)1.5 Skyactiv-G74manuální6,35,1
MazdaCX-3(20172.0 Skyactiv-G88manuální75,9
Mazda2(2017)1.5 Skyactiv-G55manuální6,14,7
Mercedes-AMGE(2017)E 43 4Matic295automatická10,78,2
Mercedes-BenzCLA Shooting Brake(2016)220d130automatická6,54,6
Mercedes-BenzG Professional(2017)350d180automatická14,19,9
Peugeot308(2018)1.5 BlueHDi96manuální5,53,7
RenaultCaptur(2017)1.2 TCe87dvouspojková7,95,5
RenaultMégane Grandtour GT(2017)1.6 dCi120dvouspojková6,64,7
SeatIbiza(2017)1.0 TSI70manuální64,7
SeatLeon Cupra(2017)(2.0 TSI221manuální8,56,9
SeatLeon ST(2016)(2.0 TDI110manuální5,84,2
SeatAteca(2017)(2.0 TDI140dvouspojková7,35,3
SeatArona(2017)(1.0 TSI85manuální6,64,9
SeatIbiza(2018)(1.5 TSI110manuální6,14,9
ŠkodaYeti(2017)(2.0 TDI110dvouspojková6,65,5
ŠkodaKaroq(2017)(2.0 TDI110dvouspojková6,75,2
VolkswagenTiguan(2017)(2.0 TDI140dvouspojková7,15,7
VolkswagenAmarok(2016)(3.0 TDI165automatická10,67,8
VolkswagenGolf Variant(2017)(1.5 TSI Evo110dvouspojková7,24,9
VolkswagenArteon(2017)2.0 BiTDI176dvouspojková75,9
VolkswagenPassat Alltrack(2017)2.0 BiTDI176dvouspojková7,46
VolvoV90 Cross Country(2017)T6235automatická10,17,7
      *kWh/100 km
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

 
 

Přidat názorDiskuse: Velký test reálné spotřeby 50 aut! Víme,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 





 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance? Otrávené ksichty divákům neušly!

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance?…

Po dvou letech »kralování« předal Zdeněk Piškula (20) žezlo dalšímu vítězi StarDance Jiřímu Dvořákovi (51) a…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…