Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vítězové ankety Auto roku v USA a Japonsku

Michal Fokt
Diskuze (2)
Klání automobilových novinek v Evropě, známé pod zkratkou COTY, Car Of The Year má svou americkou a japonskou obdobu, a ty také znají své letošní vítěze.

Klání automobilových novinek v Evropě, známé pod zkratkou COTY, Car Of The Year má svou americkou a japonskou obdobu, a ty také znají své letošní vítěze.

Jak jistě víte, drtivá většina automobilové produkce pochází prakticky pouze ze tří míst světa – z Evropy, Severní Ameriky a Japonska. A tyto destinace mají také každá svou anketu o vůz roku, přičemž jsou všechny v očích automobilek stejně prestižní. Evropané pochopitelně tu svou považují za nejlepší, ale zkuste se zeptat Američanů, nebo Japonců... A právě ti již také znají vítěze svých soutěží Auto roku 2002.

Málokteré dva trhy se od sebe liší tak, jako právě americký a japonský. Ten první preferuje velké automobily s obřími motory a tudíž i nemalou spotřebou, druhý jmenovaný si libuje v miniautech až neskutečně titěrných rozměrů, které se snad jen tváří, že potřebují k životu palivo. A právě tak rozdílní jsou i vítězové obou soutěží, i když mají přece jen něco společného – oba totiž nesou logo japonské automobilky. To by u japonského výherce bylo vcelku pochopitelné, ale komu se podařilo zvítězit v USA?

Možná vám není neznámé, že americkým prodejním hitparádám nevládnou domácí vozy, ale právě japonské. Již řadu let tam vede Honda Accord, která se o pozici jedničky přetahuje s Toyotou Camry, zatímco americké značky tomu jen přihlížejí. Ani jeden z těchto vozů však letos titul nezískal - radoval se totiž Evropanům neznámý sedan Nissan Altima, který svými rozměry patří právě ke zmíněné japonské dvojici. Nabízí se s vidlicovým šestiválcem 3,5 l o výkonu 177 kW a čtyřválcem 2,5 l s výkonem 129 kW, k dispozici jsou také dvě převodovky – pětistupňová mechanická a čtyřstupňová samočinná.

V Japonsku je již dlouhou dobu neotřesitelnou jedničkou Toyota Corolla s nepřeberným množstvím motorů, výbav a karosářských verzí. Té však letos pořádně „vyprášila kožich“ jedna naprostá novinka jménem Honda Fit. Pětidveřový hatchback s rozměry Mazdy Demio, jedinou karoserií a dvojicí extrémně úsporných motorů 1,2 l/57 kW a 1,3 l/61 kW, se dokázal během osmi měsíců prodeje probít na celkové druhé místo a Japonci díky němu poznali jev před více desetiletím důvěrně známý občanům zemí východního bloku – pořadník na lidové auto. Poptávka totiž výrazně převyšuje kapacitu továren Hondy.

Zatímco Nissana Altimu v Evropě uvidíme jen stěží, Honda Fit se pod názvem Jazz na český trh chystá v dubnu. Možná by se měly evropské novinky, jako třeba chystaný Renault Mégane, které si budou brousit zuby na titul COTY 2003, měly začít bát…

Michal Fokt
Diskuze (2)