21.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Vize vs. realita. Jak jsme si představovali nové Škodovky a jak to nakonec dopadlo?

 

Představy grafiků o podobě nových aut bývají někdy ztřeštěné. Jindy však jejich návrhy překvapí podobností se skutečným vozem.

Díky moderním grafickým programům není nijak složité navrhnout vlastní návrh automobilu. I proto před představením takřka všech důležitých modelů vznikají rozličné návrhy různých grafiků, jak by novinka mohla vypadat. Propátrali jsme archivy a zjišťovali, jak si grafici představovali novinky Škody před jejich oficiálním odhalením.

A je to opravdu zajímavý pohled, zvlášť při následném porovnání s podobou skutečného automobilu. Zatímco některé návrhy jsou „úplně mimo,“ jiné jsou až překvapivě blízko realitě. Takové „rendery“ jsou obvykle tvořeny na základech špionážních fotografií prototypů připravovaných vozů, případně na základě důvěrných informací přímo od zdroje. Vize vzdálené reálnému vozu pak bývají výsledkem čiročiré představivosti autora.

Škoda Citigo

Již dlouho před příchodem minivozu Citigo se vědělo, že automobil bude tvarově vycházet z konceptu Volkswagen e-Up! z roku 2009, který měl takřka shodnou siluetu se sériovým triem modelů s platformou New Small Family. Právě na základech tohoto konceptu vznikl i návrh, který jsme v roce 2011 zveřejnili i na stránkách Auto.cz. Zatímco silueta je sériovému třídveřovému Citigo skutečně blízká, přední partie se přece jen liší. Citigo totiž dostalo zcela odlišný nárazník a masku chladiče, v němž na rozdíl od tehdejších modelů nebylo zakomponováno logo značky.


Škoda Citigo
 

Škoda Fabia

Škoda Fabia patří mezi vůbec nejprodávanější vozy na českém trhu, a tak se na příchod třetí generace čekalo s velkým očekáváním. I kvůli tomu vzniklo hned několik vizí, jak by nová Fabia mohla vypadat.

Vize zveřejněná v roce 2012 (červený automobil) byla výslednému hatchbacku vcelku daleko, to grafik Remco Meulendijk byl o dva roky později výslednému autu už mnohem blíže. Jeho návrh (žlutý model) se ostatně již inspiroval tvary maskovaných prototypů, a proto je třeba tvarování bočního prosklení takřka shodné se sériovou Fabií. Někteří grafici si v tu dobu mysleli, že novinka využije příď stávajících modelů Škoda. Christian Schulte předpovídal, že Fabia použije shodnou příď jako Rapid, Martin Cyprian zase předvídal, že auto dostane předek Octavie.

Z křivek testovaných prototypů vycházela rovněž vize, kterou jsme zveřejnili v létě 2014. Jelikož prototypy Fabie už tehdy jezdily takřka bez maskování a někteří novináři v tu dobu už novinku viděli na vlastní oči, liší se tento render proti skutečnosti vlastně jen v maličkostech.

Po příchodu Fabie Combi se předvídalo, že automobil dorazí i v oplastované verzi Scout. Vizi takového auta navrhl jak maďarský grafik X-Tomi, tak Theophilius Chin z Malajsie, přičemž oba rendery se velice podobají. Výsledná Fabia Scoutline ale nakonec dostala přece jen odlišné nárazníky.


Škoda Fabia
 

Škoda Octavia

Rovněž Octavia III byla hojně očekávaným autem. Vize z roku 2011 (červené auto) nebyla až tak mimo. Grafik vcelku slušné odhadl siluetu nového liftbacku i tvary masky chladiče – do premiéry přitom tehdy zbývaly ještě dva roky. Jen ty hlavní světlomety jsou u výsledného auta větší. O rok novější návrh kombíku byl paradoxně realitě vzdálenější. Vize se až příliš přiblížila Rapidu, navíc tvary zádě jsou u skutečného auta zcela odlišné.

Vize francouzského magazínu Automobile z roku 2012 (bílý automobil) vedle siluety vcelku odhadla i podobu předních partií včetně světlometů. Ilustrace Konstantina Vasilijeva z tehdejšího roku je realitě dále – také ruský grafik si představoval, že trojková Octavia dostane příď z Rapidu, jen s o poznání mohutnější maskou chladiče.

Po odhalení Octavie Combi nebylo tak těžké odhadnout podobu chystané poloterénní verze Scout. Theophilus Chin se se svojí vizí vcelku trefil, neodhadl jen tvary předních mlhovek a zadního nárazníku.


Škoda Octavia
 

Škoda Rapid

V roce 2010 se začalo mluvit o příchodu levného kompaktního modelu s interním označením A-entry, ze kterého o dva roky později vzešla Škoda Rapid. O automobilu se tehdy moc nevědělo, a tak zveřejněné návrhy jsou opravdu daleko od reality. Viz modré auto – sériový Rapid dostal jinou siluetu karoserie a zcela odlišné řešení přídě. Kombi pak vůbec nedorazilo – příliš by konkurovalo Fabii Combi.

Rok po příchodu Rapidu s karoserií liftback dorazil i pětidveřový hatchback, prodávaný s označením Rapid Spaceback. Jak můžete vidět návrh grafika X-Tomiho, příliš se ve své vizi nezmýlil, siluetu hatchbacku dobře odhadl. Docela se trefil také u oplastované varianty ScoutLine.


Škoda Rapid
 

Škoda Superb

Když se pro rok 2013 připravoval tehdejší facelift Superbu, mnozí grafici se přihlásili o slovo a naznačovali, jak by modernizovaný vůz střední třídy mohl vypadat. Theophilius Chin naznačoval použití přídě z Rapidu, X-Tomi předvídal, že designéři Škody spíše použijí příď tehdy nové Octavie. Hlavně díky zákulisním informacím se grafici dokázali realitě přiblížit, návrh odhadl podobu nové masky chladiče i tvar světlometů.

Obdobná situace následovala o dva roky později, kdy se blížila premiéra třetí generace Superbu. Vize serveru Brand-Auto (stříbrný vůz) doslova vyrazila dech. Grafik sice vcelku odhadl tvary hlavních světlometů, obří maska chladiče se mu ale příliš nepovedla. Mnohé rendery vznikly také před prezentací nového Superbu Combi. X-Tomi se od skutečného auta odlišil jen mírně, zatímco Theophilius Chin se spletl ve tvaru koncových světlometů.


Škoda Superb
 

Škoda Yeti

Modernizované provedení Yetiho se začalo vyrábět v listopadu 2013, už více než rok předtím ale automobilka inovované SUV ukázala vybraným novinářům. Na základě jejich poznatků vznikly i návrhy červeného a žlutého vozu. Na snímcích si prohlédněte, který z návrhů byl modernizovanému Yetimu blíže.


Škoda Yeti
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“ Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“

Společnost Tesla nezvládá uspokojovat poptávku po svých…

TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz? TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz?

Investiční fond amerického finančníka a miliardáře George…

Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

 
 

Přidat názorDiskuse: Vize vs. realita. Jak jsme si…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 





 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Včera

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní ráno: Tohle dětem rozhodně nedělejte!

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní…

Také jsou pro vás ranní chvíle, než děti odejdou do školy, těmi nejvíce adrenalinovými z celého dne? A chtěli…

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam kvůli večírku!

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam…

Vévodkyně Meghan (37) zariskovala se zdravím nenarozeného potomka, jelikož těhotná sedla do letadla a opustila…

 

iSport.cz

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám Mueller, smutnil Holík

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám…

Nízký počet inkasovaných branek zastiňuje mizerná produktivita, z posledních pěti utkání se střelecky prosadili…

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem. Jejich věc, říká Pech

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem.…

Dali jasně najevo svou nespokojenost. Snad poprvé v sezoně. Fanoušci Sparty jsou pravděpodobně ti nejtrpělivější…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…