Vize vs. realita. Jak jsme si představovali nové Škodovky a jak to nakonec dopadlo?
Díky moderním grafickým programům není nijak složité navrhnout vlastní návrh automobilu. I proto před představením takřka všech důležitých modelů vznikají rozličné návrhy různých grafiků, jak by novinka mohla vypadat. Propátrali jsme archivy a zjišťovali, jak si grafici představovali novinky Škody před jejich oficiálním odhalením.
A je to opravdu zajímavý pohled, zvlášť při následném porovnání s podobou skutečného automobilu. Zatímco některé návrhy jsou „úplně mimo,“ jiné jsou až překvapivě blízko realitě. Takové „rendery“ jsou obvykle tvořeny na základech špionážních fotografií prototypů připravovaných vozů, případně na základě důvěrných informací přímo od zdroje. Vize vzdálené reálnému vozu pak bývají výsledkem čiročiré představivosti autora.
Škoda Citigo
Již dlouho před příchodem minivozu Citigo se vědělo, že automobil bude tvarově vycházet z konceptu Volkswagen e-Up! z roku 2009, který měl takřka shodnou siluetu se sériovým triem modelů s platformou New Small Family. Právě na základech tohoto konceptu vznikl i návrh, který jsme v roce 2011 zveřejnili i na stránkách Auto.cz. Zatímco silueta je sériovému třídveřovému Citigo skutečně blízká, přední partie se přece jen liší. Citigo totiž dostalo zcela odlišný nárazník a masku chladiče, v němž na rozdíl od tehdejších modelů nebylo zakomponováno logo značky.
Škoda Fabia
Škoda Fabia patří mezi vůbec nejprodávanější vozy na českém trhu, a tak se na příchod třetí generace čekalo s velkým očekáváním. I kvůli tomu vzniklo hned několik vizí, jak by nová Fabia mohla vypadat.
Vize zveřejněná v roce 2012 (červený automobil) byla výslednému hatchbacku vcelku daleko, to grafik Remco Meulendijk byl o dva roky později výslednému autu už mnohem blíže. Jeho návrh (žlutý model) se ostatně již inspiroval tvary maskovaných prototypů, a proto je třeba tvarování bočního prosklení takřka shodné se sériovou Fabií. Někteří grafici si v tu dobu mysleli, že novinka využije příď stávajících modelů Škoda. Christian Schulte předpovídal, že Fabia použije shodnou příď jako Rapid, Martin Cyprian zase předvídal, že auto dostane předek Octavie.
Z křivek testovaných prototypů vycházela rovněž vize, kterou jsme zveřejnili v létě 2014. Jelikož prototypy Fabie už tehdy jezdily takřka bez maskování a někteří novináři v tu dobu už novinku viděli na vlastní oči, liší se tento render proti skutečnosti vlastně jen v maličkostech.
Po příchodu Fabie Combi se předvídalo, že automobil dorazí i v oplastované verzi Scout. Vizi takového auta navrhl jak maďarský grafik X-Tomi, tak Theophilius Chin z Malajsie, přičemž oba rendery se velice podobají. Výsledná Fabia Scoutline ale nakonec dostala přece jen odlišné nárazníky.
Škoda Octavia
Rovněž Octavia III byla hojně očekávaným autem. Vize z roku 2011 (červené auto) nebyla až tak mimo. Grafik vcelku slušné odhadl siluetu nového liftbacku i tvary masky chladiče – do premiéry přitom tehdy zbývaly ještě dva roky. Jen ty hlavní světlomety jsou u výsledného auta větší. O rok novější návrh kombíku byl paradoxně realitě vzdálenější. Vize se až příliš přiblížila Rapidu, navíc tvary zádě jsou u skutečného auta zcela odlišné.
Vize francouzského magazínu Automobile z roku 2012 (bílý automobil) vedle siluety vcelku odhadla i podobu předních partií včetně světlometů. Ilustrace Konstantina Vasilijeva z tehdejšího roku je realitě dále – také ruský grafik si představoval, že trojková Octavia dostane příď z Rapidu, jen s o poznání mohutnější maskou chladiče.
Po odhalení Octavie Combi nebylo tak těžké odhadnout podobu chystané poloterénní verze Scout. Theophilus Chin se se svojí vizí vcelku trefil, neodhadl jen tvary předních mlhovek a zadního nárazníku.
Škoda Rapid
V roce 2010 se začalo mluvit o příchodu levného kompaktního modelu s interním označením A-entry, ze kterého o dva roky později vzešla Škoda Rapid. O automobilu se tehdy moc nevědělo, a tak zveřejněné návrhy jsou opravdu daleko od reality. Viz modré auto – sériový Rapid dostal jinou siluetu karoserie a zcela odlišné řešení přídě. Kombi pak vůbec nedorazilo – příliš by konkurovalo Fabii Combi.
Rok po příchodu Rapidu s karoserií liftback dorazil i pětidveřový hatchback, prodávaný s označením Rapid Spaceback. Jak můžete vidět návrh grafika X-Tomiho, příliš se ve své vizi nezmýlil, siluetu hatchbacku dobře odhadl. Docela se trefil také u oplastované varianty ScoutLine.
Škoda Superb
Když se pro rok 2013 připravoval tehdejší facelift Superbu, mnozí grafici se přihlásili o slovo a naznačovali, jak by modernizovaný vůz střední třídy mohl vypadat. Theophilius Chin naznačoval použití přídě z Rapidu, X-Tomi předvídal, že designéři Škody spíše použijí příď tehdy nové Octavie. Hlavně díky zákulisním informacím se grafici dokázali realitě přiblížit, návrh odhadl podobu nové masky chladiče i tvar světlometů.
Obdobná situace následovala o dva roky později, kdy se blížila premiéra třetí generace Superbu. Vize serveru Brand-Auto (stříbrný vůz) doslova vyrazila dech. Grafik sice vcelku odhadl tvary hlavních světlometů, obří maska chladiče se mu ale příliš nepovedla. Mnohé rendery vznikly také před prezentací nového Superbu Combi. X-Tomi se od skutečného auta odlišil jen mírně, zatímco Theophilius Chin se spletl ve tvaru koncových světlometů.
Škoda Yeti
Modernizované provedení Yetiho se začalo vyrábět v listopadu 2013, už více než rok předtím ale automobilka inovované SUV ukázala vybraným novinářům. Na základě jejich poznatků vznikly i návrhy červeného a žlutého vozu. Na snímcích si prohlédněte, který z návrhů byl modernizovanému Yetimu blíže.