24.12. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen v šedesátých letech dobyl Antarktidu. Broukem! S minimálními úpravami...

 

Brouk sice nebyl první automobil v Antarktidě, jak se prezentoval v reklamě. Přesto při svoji službě za jižním polárním kruhem způsobil velký poprask!

Antarktida je kvůli svému nehostinnému prostředí jediným kontinentem, na kterém automobily ještě nejsou ani zdaleka tak běžným jevem jako jinde ve světě. Nelze však říct, že by neexistovaly snahy o jeho automobilové dobytí. Zřejmě největší poprask způsobil Volkswagen, který nejjižnější kontinent světa dobýval legendárním Broukem. A to prakticky v sériové podobě!

Příběh Brouka na Antarktidě se začal psát v roce 1962, kdy tehdejší organizace Australské národní antarktické výzkumné expedice (ANARE) začala hledat nějaký levný dopravní prostředek pro přesun výzkumníků po Antarktidě. V tehdejší době totiž na nejjižnějším kontinentu světa stále hrála důležitou roli psí spřežení, které doplňovaly sněžné skútry nebo pásová vozidla. Všechny přitom měly své nevýhody, psí spřežení musel ovládat zkušený psovod, skútr nebo motorka toho moc nepřevezly a pásové vozy byly zase moc drahé.

A tak se hledalo řešení v automobilovém světě, přičemž ideálním řešením se podle inženýra a lídra australské expedice pro rok 1963 Raye McMahona zdál Volkswagen Type 1, alias Brouk. Byl levný a jeho vzduchem chlazený motor si snadno poradil i s extrémními teplotami. A tak se rozhodl zavolat do Volkswagenu, jistému marketingovému specialistovi Grahamu Massinghamovi, slovo dalo slovo a Volkswagen Brouk mohl na Antarktidu vyrazit.

Video

Pro německou značku takové využití bylo perfektní z hlediska marketingových účelů, a tak dodávku Volkswagenu polárníkům Massinghamovi nadřízení schválili. Značka tím mohla ideálně propagovat svoji tamější produkci. Od roku 1954 se totiž Brouk montoval i přímo u protinožců, v továrně Clayton, přičemž v průběhu let rostl podíl lokálně dodávaných dílů.

Videa a obří galerie superaut na sněhu a ledu: Jak to v zimě sluší Bugatti nebo Ferrari?

Spolehlivý Rudý teror

První z Brouků zamířil do Antarktidy pomocí lodi Nella Dan v lednu 1963, a to vlastně přímo z montážní linky australského závodu. Konkrétní automobil byl vyroben v prosinci 1962, přičemž si Ray McMahon mohl vybrat kus, jaký chtěl. Sáhl po červeně lakovaném vozu, aby byl na zasněžené ploše perfektně vidět. Právě barva mu vynesla přezdívku Rudý teror.

Brouk přitom zůstal vlastně v sériové podobě, továrna Clayton ho jen upravila podle specifikace pro severní Evropu, která v horké Austrálii nebyla potřeba. Tyto změny zahrnovaly upravená ložiska klikové hřídele do nízkých teplot nebo výfukové potrubí zahalené azbestovou izolací, díky níž se snadněji zahřálo. Ložiska kol a torzní tyče pak byly namazány speciálním lithiovým mazivem, úpravou prošla také autobaterie.

Vzhledem k minimu úprav si tak Brouk zasloužil titul prvního sériového osobního auta v Antarktidě. Nebyl tam však vůbec prvním autem, jak se tvrdilo v reklamě. Už v roce 1907 tam dorazily dva automobily Arrol-Johnston, avšak s upraveným, vzduchem chlazeným motorem a dalšími změnami.

Šestnáctka kuriózních sněžných vozidel: S čím vším lze vyrazit v zimě?

Volkswagen „polárního“ Brouka vybavil také tažným zařízením a „zahrádkou“ pro převoz nákladu. Specialitou pak byl nasazovací kryt na mřížku nad motorem, který měl být užíván při dlouhém stání. Zaručoval hlavně to, aby se do motorového prostoru nedostal sníh. Karoserii ozdobilo logo ANARE, specialitou byla i poznávací značka s nápisem ANTARCTICA 1. Volkswagen dodal i náhradní díly a rezervní pneumatiky nebo třeba kameru pro potřeby zdokumentování auta v takovém prostředí. Značka přitom vůz dodala ANARE zdarma, polárníci neplatili ani za dodatečné úpravy a náhradní díly.

Do Antarktidy vůz dorazil 2. února 1963, kde okamžitě mile překvapil. Po příjezdu byl otestován, zda funkci zvládne, to když mimo jiné vyrazil na 35 kilometrů dlouhou cestu k letišti Rumdoodle. Tu dokázal ujet za 65 minut, což se možná nejeví jako dech beroucí čas, vzhledem k ledovému povrchu to ale tehdy byl jeden z nejlepších dosažených časů. Bez problému vyjel i jeden z prudkých kopců nedaleko stanice Mawson, o čemž mnozí pochybovali.

A Brouk dobře sloužil i v následujících měsících. Při svých jízdách kolem stanice spolehlivě pracoval, fungoval pro převoz nákladu i osob, díky vzduchem chlazenému motoru pak při stání nezamrzl. Podle svědků dokázal nastartovat i při teplotách kolem -40 °C. S ledem a sněhem si pak poradil díky nasazeným řetězům. Palivo mimochodem zpočátku dodávalo BP, speciálně přizpůsobené zimním podmínkám. To se ale neosvědčilo, a tak bylo používáno jiné palivo, připomínající svoji viskozitou kerosin, které si s mrazem poradilo lépe. Jediným problémem tak bylo poničené řízení a dveře, kvůli jedné bouří, při níž silný vítr dosahoval 100 km/h.

Využití Brouka polárníky přitom bylo výhodné pro obě strany. Zatímco expedice si pochvalovala jeho služby, Volkswagen čile využíval natočeného a nafoceného materiálu, hlavně pro propagační účely. Jeden z filmů byl dokonce promítán i v australských školách.

Není tak divu, že v únoru 1964 zamířil na Antarktidu druhý Volkswagen Brouk. Červený kousek byl nahrazen oranžovým, s označením ANARCTICA 2, který byl opět postaven v Austrálii. Barva byla opravdu speciální, protože u protinožců v tom roce žádný jiný oranžový Brouk nevznikl. Provedené úpravy kopírovaly první kus, oranžový Brouk však dostal též vyztuženou přední nápravu, aby se předešlo problému jako u předchůdce. Dvojice Brouků se na nejjižnějším cípu světa potkala jen krátce, červený kus po přivezení oranžového zamířil zpět do Austrálie, kde sloužil k propagačním účelům.

Místo aby následně zamířil do muzea, zúčastnil se několika rallye, a tak kariéra „Červeného teroru“ rozhodně neskončila koncem služby v Antarktidě. Volkswagen toho navíc opět čile využil v reklamě, když spolehlivost a odolnost Brouka dokazoval právě tím, že i po 12 měsících v náročných antarktických podmínkách klidně zvládne projet nejtěžší tratě v Austrálii. Podle všeho se to vyplatilo, protože rok 1964 byl na australském trhu pro Volkswagen v tehdejší době z hlediska prodejů ten vůbec nejúspěšnější.

Následují další dva

To druhý antarktický Brouk už tak šťastnou kariéru neměl. Podle plánů měl v Antarktidě sloužit hned pět let, nevydržel ale ani jeden rok. Při jedné několikadenní sněhové bouři byla zničena jeho kliková skříň, kterou polárníci nebyli na místě schopni opravit. Byl proto poslán zpět do Austrálie, kde byl prozkoumán a následně prodán. Jako náhrada zamířil na Antarktidu třetí Brouk, opět oranžový, nedostal se tam však dříve než v roce 1966.

Lišil se trochu jinými logy na dveřích a postrádal speciální poznávací značku i zahrádku. V motorovém prostoru pak měl dodatečné těsnění, aby se předešlo zničení motoru při bouři jako u předchozího kusu. Oficiálně se mu nadále říkalo ANTARCTICA 2, kvůli odlišení s předchůdcem se mu však dodnes přezdívá spíše ANTARCTICA 3.

Na Antarktidě nakonec třetí Brouk vydržel nejdéle, měl nejtěžší službu, přesto už se o něm tolik nepsalo. Marketingové propagace byla už vyčerpána, a tak Volkswagen jiný druh reklamy, pro polárníky se pak už stal jen obyčejným pracovním strojem, a tak ho ani v denících už tolik nezmiňovali jako kdysi Červený teror. A přitom by si to vlastně zasloužil nejvíce...

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Volkswagen Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

 






 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…