Volkswagen Fox: Jihoamerická liška zkrásněla
Označení Fox použil koncern Volkswagen v historii už několikrát. V 70. letech se tak jmenovala severoamerická a australská verze první generace Audi 80, i ona nesla ve znaku čtyři kruhy. Samotný VW nesl toto jméno v období 1987-1993 také v severní části amerického kontinentu. Šlo přitom o tříprostorovou verzi brazilského Golu (ano, bez f). Před deseti lety se Fox vrátil jako samostatný model ve tří- i pětidveřové verzi, vyrábí se nejen v Brazílii, ale i v Argentině. Postupně se rozrostl o další deriváty jako oplastovaný CrossFox a MPV SpaceFox/Suran. V Evropě se nabízel výhradně s třídveřovou karoserií a většinou byl řazen mezi minivozy. Přitom má rozvor 2465 mm a je těsně nad 3,80 m dlouhý.
První velkou modernizací, kdy dostal příď ve stylu Pola páté generace, prošel v roce 2009, nyní je na světě další. Nejedná se o zcela novou generaci, z bočního pohledu je to pořád stará známá „liška“. Pochopitelně i aktuální vzhled odpovídá současnému trendu značky, nová přední část připomíná Polo po faceliftu a sedmičkový Golf, vzhledově zdrsněl i nárazník. Na zádi se razantně zvětšila koncová světla, už nejsou svislá a protáhla se do víka zavazadelníku. Brazilský Volkswagen zatím uvolnil firemní fotografie pětidveřového provedení v úsporné variantě BlueMotion a dále výbav Trendline, Comfortline a Highline. Jiné stupně ani nebudou k mání, tedy alespoň prozatím a třídveřová verze zřejmě zmizí úplně. Takže žádná ocelová kola a nelakované nárazníky, nutno dodat, že v těchto specifikacích auta rozhodně nevypadají na to, že jim je deset let. Také typický střízlivě navržený černý interiér řádně prokoukl. Palubní deska má chromovaný dekor, změnila se její středová část kvůli zvukovým systémům a ovládání klimatizace i centrální větrací otvory. Fox může být vybaven i navigací. Součástí modernizace je také nová barevná paleta laků karoserie a litá kola s jiným designem, zkrátka klasika.
Špičkový stupeň Highline dostal tříramenný volant, který jakoby z oka vypadl tomu v sedmičkovém Golfu. Nechybí mu tempomat, kontrola stability a trakce, asistent rozjezdu do kopce, může dostat i elektrické střešní okno a natáčecí mlhovky. I přes své stáří jde Fox zkrátka s dobou. Motory jsou dva. Základní 1.0 Flex nabízí až 56 kW, i onu zmíněnou úspornou verzi BlueMotion. Zcela nová šestnáctistovka dává 88 kW. Je jasné, že obě umí spalovat oblíbený bioetanol. K dispozici jsou rovněž dvě převodovky: šestistupňový manuál a robotizované ústrojí i-Motion s pěticí rychlostí. Až dosud se druhá jmenovaná montovala pouze do verze se čtyřválcem 1,6 l.
Fox se začne v Brazílii prodávat již během několika málo dnů za nejméně 35.900 realů, což znamená necelých 334 tisíc korun. Prostý přepočet brazilské měny ceny vyhání vzhůru, v domovině je to ale částka konkurenceschopná, CrossFox a odvozená MPV SpaceFox/Suran včetně oplastovaných verzí čekají stejné úpravy začátkem příštího roku.
V České republice se původní provedení Foxu moc nechytlo. Základní cena 245 tisíc korun byla snad až příliš sebevědomá, byť reflektovala velikost auta i jeho jihoamerický původ. Statistiky SDA evidují v letech 2005-2009 celkem 581 zaregistrovaných vozů tohoto typu. Nejvíce si jich zákazníci koupili v sezóně 2006: 288.