Volkswagen Golf: Golf-Klasse pošesté

Volkswagen Golf: Golf-Klasse pošesté

 
 

Nižší střední třída bývá někdy označována jako Golf-Klasse. Šestá generace přináší do tohoto segmentu řadu nových prvků výbavy a také kompletní řadu motorů splňujících normu Euro V.

Volkswagen Golf je nejúspěšnějším evropským modelem nižší střední třídy a v celosvětové konkurenci ho počtem prodaných kusů překonává jen Toyota Corolla. Společně s Passatem stál Golf na počátku moderní éry wolfsburgské automobilky. Přelomová první generace s designem od Giugiara debutovala v roce 1974 a na rozdíl od mnoha tehdejších konkurentů poháněl vpředu uložený motor přední kola. Nástupce legendárního Brouka využíval komponenty Audi a vyráběl se do roku 1983. Verze Cabrio ale vydržela ve výrobě o deset let déle. První generace se v upravené verzi dodnes vyrábí v Jižní Africe jako CitiGolf.

Druhá generace z let 1983-1992 se omezila na tří- a pětidveřový hatchback, jediným odvozeným modelem byl sedan Jetta. Modely Golf Cabrio a Scirocco i užitkový Caddy pokračovaly dále na předchozí platformě. Třetí generace vyráběná v letech 1991-1997 byla zvolena autem roku a z jejího designu výrazně těží i dvě následující generace. Poprvé se objevilo kombi Variant, vznětové motory TDI a SDI s přímým vstřikováním a vrcholná verze VR6.

Golf IV se vyráběl od roku 1997 do roku 2003, kombi Variant ale vydrželo až do roku 2006. Zatím poslední generace s platformou PQ35 přišla v roce 2003. Ukázalo se, že její výroba je příliš nákladná a v daných prodejních počtech nedostatečně zisková. Zároveň ale přinesla zatím největší množství odvozených modelů – kromě kombi Golf Variant a sedanu Jetta z pátého Golfu vychází užitkové Caddy, MPV Golf Plus a Touran, SUV Tiguan a kupé-kabriolet Eos (stejnou platformu má dále řada modelů sesterských značek a její zvětšená verze PQ46 je základem Passatu). Končící generace přinesla úspornou verzi BlueMotion a zároveň je derniérou unikátního šestiválce VR6.

obrázek [555 x 307] Pokrok pro všechny

První věcí, na kterou Volkswagen v souvislosti s novou generací poukazuje, jsou nové prvky a zásadní vylepšení. V nabídce se poprvé objevuje adaptivní tempomat, parkovací asistent, adaptivní tlumiče, nový stabilizační systém s jemnějšími a přesnějšími reakcemi, sedm airbagů, včetně kolenního pro řidiče nebo nová konstrukce hlavových opěrek předcházející poranění krční páteře. Všechny motory v novém Golfu plní normu Euro V, kombinovaná spotřeba je nižší než u srovnatelných motorizací páté generace a to i u základního atmosférického motoru 1,4 (59 kW). Žádná opravdová revoluce se ale nečeká. Golf VI je v podstatě zásadně modernizovanou pětkou.

Čisté linie dělají Golfu jméno několik posledních generací, a tak módní výstřelky čekal jen málokdo. Ostatně od toho jsou tu jiné, méně konzervativní modely (Scirocco, Beetle). Podle tvůrců bylo cílem vytvořit více trojrozměrně působící vzhled s hodnotnějším dojmem, současně má mít ale Golf sportovnější image a atletičtější tvary než jeho předchůdce.

Na základě páté generace designéři vystavěli jeho nástupce, který budeme označovat následujících několik let pořadovým číslem šest. Zepředu vyhlíží Golf jemněji a ne tak robustně jako dosud, díky menším světlometům, tmavému podkladu masky (s vysokým leskem) a černě lakovaným sekcím v předním nárazníku – výrazná změna proti masce chladiče společné současnému Golfu, Jettě a Passatu.

obrázek [555 x 382]

Vzadu jsou robustnější, nižší, ale výrazně širší koncové světlomety, které se odkazují na úspěšný Touareg. Jejich noční design má Golf odlišit od všeho, co dnes na silnici jezdí. Zadní profil působí sportovněji a útleji, zachován ale zůstal typický široký zadní sloupek.

Tým vedený novým šéfdesignérem Walterem de Silvou čerpal především ze vzhledu první a čtvrté generace, Golf VI ale nezapře ani inspiraci novým Sciroccem. Cíl snažení designérů je zřejmý – dát i přes značnou technickou příbuznost zapomenout na až příliš usedlou pátou generaci a zároveň využít charakteristické designové prvky VW.

Šestá generace se nepatrně zkrátila – o 5 mm na výsledných 4199 mm. Této změny bylo dosaženo zkrácením předního převisu o 12 mm a prodloužením zadního o 7 mm. Šířka narostla o 20 mm na 1779 mm, výška 1479 mm a rozvor 2578 mm zůstaly nezměněny. Tří- i pětidveřový hatchback mají stejně jako v minulé generaci shodné vnější rozměry. Golf VI tak bude jedním z nejkratších a nejnižších hatchbacků nižší střední třídy.

VW Golf VI - srovnání rozměrů s konkurencí
RozměrVW Golf VIFiat BravoFord FocusPeugeot 308Toyota Auris
Délka [mm]41994336433742764220
Šířka [mm]17791792183918151760
Výška [mm]14791498150014981515
Rozvor [mm]25782600264026082600
Objem zav. prostoru [l]350400396442354
Interiér

Koncept subjektivně vnímané kvality v interiéru zdá se funguje, a proto se Volkswagen zaměřil na další zlepšování dojmů. Přístrojová deska má opět základ v předchozí generaci, ale vnější design byl pozměněn v duchu Scirocca nebo Passatu CC. Chromované nebo hliníkové lišty a měkčené plasty dražších verzí mají navodit pocit pobytu v autě vyššího segmentu. Z něj rozhodně pochází nejnovější automatická dvouzónová klimatizace a škála audio a navigačních systémů.

Ergonomie byla jako obvykle v hledáčku vývojového oddělení, a to možná také zabrzdilo designéry v rozletu. Jedním z vylepšení tak je například posunutí sekce s ovladači elektricky spouštěných oken ve výplni dveří vpřed, tak aby byla tlačítka snáze po ruce.

obrázek [555 x 382] Nová technika
Volkswagen v novém Golfu nabídne vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Skelet doznal vylepšení a standardem bude sedm airbagů (čelní, boční vpředu, průběžné okenní a kolenní pro řidiče), za příplatek jsou boční airbagy pro zadní řadu sedadel doplněné o senzory nezapnutých bezpečnostních pásů. Aktivace airbagů je řízena novým senzorem, který vyhodnocuje intenzitu nárazu podle frekvence otřesu karoserie. Společně s mechanickými senzory umožňují přesnější vyhodnocení povahy nárazu. Standardem budou nové aktivní opěrky hlavy pro přední sedadla WOKS.

Nový Golf přináší do nižší střední třídy také systémy vyhrazené dříve jen větším Volkswagenům. Jedním z nich jsou adaptivní tlumiče DCC, které se začátkem roku poprvé představilo v Passatu CC. Tlumiče DCC plynule mění svoji charakteristiku, nezávisle pro všechna kola. Při akceleraci, brzdění a zatáčení ztuhnou, aby bylo auto lépe ovladatelné, pokud to není potřeba, je preferováno naopak komfortní nastavení. Výsledkem je větší pohodlí i lepší ovladatelnost bez kompromisů v nastavení podvozku. Kromě toho je možné manuálně nastavit sportovní nebo komfortní režim.

Vůbec poprvé v nižší střední třídě se objeví adaptivní tempomat ACC, který je schopný auto zrychlovat nebo brzdit podle momentální situace na silnici. Systém udržuje rychlost nastavenou v rozsahu 30 až 210 km/h, zároveň ale udržuje bezpečný odstup od dalších vozidel. Vzdálenost měří pět laserových paprsků a senzor umístěný ve vnitřním zpětném zrcátku.

Další novinkou pro Golf je Park Assist. Jedná se o poloautomatický parkovací systém – řidič ovládá jen plynový, brzdový a spojkový pedál, samotné manévrování provádí auto podle propočtů z údajů senzorů. Systém může být kdykoliv deaktivován zásahem řidiče do řízení. Společně s Park Assist se budou dodávat přední a zadní parkovací senzory Park Pilot a asistent pro rozjezd do kopce. Na přání může být Golf vybaven také zadní parkovací kamerou Rear Assist, která je ukryta v logu VW na dveřích zavazadlového prostoru. Kamera pokrývá ve vodorovném směru úhel 130° a ve svislém 100°.

Mezi motory vede přeplňování

Při zahájení prodeje budou nabídku tvořit dvě karoserie a šest motorů – čtyři benzinové a dva dieselové common-rail. Brzy je ale doplní zcela nový motor 1,6 TDI ve verzi BlueMotion a Volkswagen už oznámil příchod dalších motorů. Všechny pohonné jednotky pro nový Golf splňují emisní normu Euro V a většina z nich bude mít nějakou formu přeplňování. Novinkou je posunutí první servisní prohlídky na 3 roky nebo 60.000 km a úplné nahrazení automatických převodovek dvouspojkovou DSG.

Zaváděcí nabídka motorů pokrývá výkonové spektrum od 59 do 118 kW. Základ tvoří dva osvědčené atmosférické benzinové čtyřválce o objemu 1,4 a 1,6 litru. Menší z nich má stejně jako v minulé generaci maximální výkon 59 kW. Bez zajímavosti není, že díky použití lehkých materiálů má tato pohonná jednotka hmotnost jen 94 kg. Řídicí jednotka byla přeprogramována, změnilo se výfukové potrubí včetně katalyzátoru a délka jednotlivých převodů. Kombinovaná spotřeba se tak snížila o 0,5 litru na 6,4 l/100 km. Pro motor 1,4 je určena pětistupňová manuální převodovka.

obrázek [555 x 292]

Stejně jako u čtrnáctistovky se v případě 75kilowattové 1,6 se dvěma ventily na válec jedná o upravený motor z končící generace. Kombinovaná spotřeba klesla o 0,3 l na výsledných 7,1 l/100 km. I zde je snížení spotřeby a splnění Euro V výsledkem přeprogramování řídící jednotky a použití nového katalyzátoru. Pro motor 1,6 bude možné objednat také sedmistupňovou převodovku DSG. Tato kombinace je téměř o pětinu úspornější než klasický automat.

Pro švédský trh bude v nabídce také verze 1,6 Flex Fuel, která může kromě bezolovnatého benzinu spalovat také ethanol. Potřebné úpravy zahrnují například elektrické předehřívání motoru.

Prvním zástupcem nové generace motorů je turbodmychadlem přeplňovaný 1,4 TSI o výkonu 90 kW při 5000 ot./min. Jeho kombinovaná spotřeba je 6,2 l/100 km, tedy na úrovni o 31 kW slabší atmosférické 1,4. Přitom ale ať už s manuální převodovkou nebo sedmistupňovým DSG zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s a maximální rychlost má 200 km/h. Motor má plynulý průběh točivého momentu – maximum 200 Nm je k dispozici od 1500 do 4000 ot./min a už při 1250 ot./min dosahuje motor 80 % této hodnoty. Specialitou tohoto motoru je mezichladič stlačeného vzduchu přímo v sacím potrubí. V porovnání s konvenčním mezichladičem v přední části motoru to umožňuje rychleji dosáhnout maximálního tlaku 1,8 bar.

obrázek [555 x 409]

Kromě 90kW verze s kompaktním turbodmychadlem je v nabídce také nová verze 1,4 TSI o výkonu 118 kW. Ta je vybavena turbodmychadlem Twinscroll kombinovaným s mechanicky poháněným kompresorem. Rootsův kompresor zvyšuje plnicí tlak v nižších otáčkách, ve středních otáčkách se uzavře obtokový ventil turbodmychadla a kompresor i turbo pracují současně v sériovém zapojení. Od 3500 ot./min je pak kompresor odpojen a o přeplňování se stará už jen turbodmychadlo.

Maximum výkonu je dosaženo při 5800 ot./min, točivý moment vrcholí 240 Nm, které jsou dostupné už od 1500 ot./min. Motor 1,4 TSI (118 kW) nahradí v Golfu dřívější atmosférický 2,0 FSI (110 kW). Kombinovaná spotřeba se v případě manuální převodovky snížila o 1,7 l na 6,3 l/100 km. Sedmistupňové DSG dosahuje ještě větší úspory – spotřebuje 6,0 l/100 km, což je proti dvoulitru s automatem o 2,3 l méně.

Volkswagen Golf VI - přehled benzinových motorizací při zahájení prodeje
Motor1,4 (59 kW)1,6 (75 kW)1,4 TSI (90 kW)1,4 TSI (118 kW)
Zdvihový objem [cm3]1390159513901390
Válce/ventily4/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]59/500075/560090/5000118/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]132/3800148/3800200/1500240/2000
Max. rychlost [km/h]172188200220
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,39,58,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,47,16,26,0

Mezi benzinovými motory se můžeme dále těšit na nový přeplňovaný 1,2 TSI a také 2,0 TSI, který se objeví v Golfu GTI (155 kW) i v nástupci verze R32 (200 kW), kde nahradí atmosférický VR6.

Turbodiesely už jen common-rail

Jestliže mezi benzinovými motory došlo jen k modernizaci agregátů nabízených už v páté generaci, u vznětových motorů se jedná o menší revoluci. V Golfu se zabydlí vstřikování common-rail třetí generace a čtyřventilový rozvod, z nabídky zcela zmizí motor 1,9 TDI. Volkswagen plánuje pokrýt výkonové spektrum od 66 do 125 kW. V době spuštění prodeje budou zákazníci moci vybírat mezi 2,0 TDI ve verzích 81 a 103 kW. Brzy se objeví také zcela nový motor 1,6 TDI a VW chystá i nový tříválec 1,2 TDI, i když jeho použití v Golfu zatím nebylo potvrzeno.

Oba dvoulitry mají standardně filtr pevných částic a dvě vyvažovací hřídele, které zvyšují akustický komfort. Nižší hluk je také výsledkem instalace bezúdržbového ozubeného rozvodového řemenu a samotného použití technologie common-rail. Pro slabší motor bude standardem pětistupňová manuální převodovka, silnější dostane šestistupňovou. Volitelně budou oba mít šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Palivo je vstřikováno do válců pod tlakem 1800 bar přes piezo-elektrické vstřikovače a trysky s osmi otvory, které zaručují lepší atomizaci paliva. Piezo-elektrická technologie umožňuje přesnější a rychlejší dávkování paliva než dřívější solenoidové ventily.

obrázek [555 x 332]

Nové motory přinášejí radikální snížení spotřeby. 2,0 TDI o výkonu 81 kW je standardní verzí, přesto má stejnou kombinovanou spotřebu jako současná verze BlueMotion – tedy 4,5 l/100 km, což znamená prolomení hranice 120 g CO2 na km. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 10,7 s a nejvyšší rychlost je 194 km/h. Maximum točivého momentu je 250 Nm od 1500 ot./min.

Silnější verze má při výkonu 103 kW kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km. Maximální rychlost je 209 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,3 s. Točivý moment vrcholí 320 Nm od 1750 ot./min.

Volkswagen Golf VI - přehled oznámených dieselových motorizací
Motor1,6 TDI BlueMotion2.0 TDI (81 kW)2.0 TDI (103 kW)
Zdvihový objem [cm3]-19681968
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/-81/4200103/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]250/2000250/1500320/1750
Max. rychlost [km/h]187194209
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,310,79,3
Komb. spotřeba [l/100 km]3,84,54,9

Další už známou variantou bude nový 1,6 TDI BlueMotion. Volkswagen jej zatím prezentuje jako koncept, prodej by měl být ale zahájen pravděpodobně už letos, nejpozději v prvním pololetí příštího roku. Nová šestnáctistovka má ve verzi BlueMotion nejvyšší výkon 77 kW a maximum točivého momentu 250 Nm při 2000 ot./min. Kombinovaná spotřeba je 3,8 l/100 km (emise CO2 99 g/km), čímž se Golf BlueMotion vyrovná současnému Polu BlueMotion.

Podle VW bude tento model nejúspornějším pětimístným automobilem na trhu. Ke snížení spotřeby přispívá upravená délka převodů pětistupňové manuální převodovky, vylepšená aerodynamika a pneumatiky s nižším valivým odporem. Standardem je také filtr pevných částic. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11,3 s a maximální rychlost v této verzi dosáhne 187 km/h.

Bohatá základní výbava

Už základní provedení Trendline bude vybaveno například sedmi airbagy, ESP, aktivními opěrkami hlavy, manuální klimatizací, vyhřívanými zpětnými zrcátky nebo samozatmavovacím vnitřním zpětným zrcátkem. Prostřední Comfortline přidává rádio, malý kožený paket a přední a zadní parkovací senzory Park Pilot. Nejvyšší verze Highline má sportovní sedadla, automatickou klimatizaci Climatronic, chromové lišty na masce chladiče a 17palcová litá kola.

Nový Golf bude mít premiéru v říjnu na autosalonu v Paříži, prodej bude zahájen krátce poté.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Velkou americkou bitvu vyhrál Hamilton, Mercedes má titul!

Velkou americkou bitvu vyhrál Hamilton, Mercedes má titul!

Včera

Grand Prix USA vyhrál Lewis Hamilton před Sebastianem Vettelem a Kimim Räikkönenem. Mercedes získal titul mezi týmy.




Blesk.cz

Útočník s brokovnicí vtrhl do zábavního parku a zajal rukojmí, policie je osvobodila

Útočník s brokovnicí vtrhl do zábavního parku a…

Britská policie v zábavním parku v Nuneatonu v centrální části Anglie osvobodila dvojici rukojmích, které…

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli zpackané plastice: Chce 200 tisíc korun!

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli…

Toužila po dokonalé tváři, skončila zohyzděná! Irská herečka Barbara Naughton (39) podala žalobu na jednu…

 

iSport.cz

Nervy PSG. Cavani zachránil bod v nastavení, Neymar dostal červenou

Nervy PSG. Cavani zachránil bod v nastavení, Neymar…

Fotbalisté Parisu St. Germain v 10. kole francouzské ligy remizovali 2:2 na hřišti Marseille. Hrozila jim první…

Čančání, chlapi či zlozvyky. Kolocová s Kvapilovou na sebe prozradily vše

Čančání, chlapi či zlozvyky. Kolocová s Kvapilovou…

Kdo tráví víc času v koupelně, co jim vadí na mužích, jaké mají zlozvyky nebo která z dvojice víc mluví……

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…